Förlorat Guld

Ja i det avseendet är inte Sverige ett dugg bättre. Att skicka guld lr pengar med posten är ju att tigga om att bli av med det.

Vet inte om du är dryg och gör dig lustig eller om jag läser det fel.
Dryg eller lustig, låt oss försöka reda ut detta, din fästmö har alltså beställt guld
lagt en beställning i Thailand, ska skickas till Sverige, kan det vara så att ska skickas
med vanlig post? att Ni ska slippa tull och moms? Ni anklagar post och tull för för stöld?
Är det inte Ni som är dom stora skurkarna+? i mycket, tull och momsfifflare?

Detta skriver Ubon den dryge och lustige..............

Ge oss det minsta bevis att detta är beställt från Sverige, beställningen lagd i Thailand,
som Du själv nämnde, jag vill inte avslöja priset, säljare/köpare, ok inga problem, skanna in kvittot
maskera köpare säljare, priset, visst är Ubon dryg?...

av guld?

Sitter du på riktigt och anklagar mig/min flickvän för stöld eller fiffel? Behöver inte bevisa ett skit för dig.

Har absolut ingen energi över för människor som dig @Ubon.

Jag anser ju inte själv att "undvika extra skatter samt tullavgifter "är stöld , det handlar väl snarae om att myndigheterna sysslar med legaliserad stöld , eeler har jag fel .. i Övrigt har jag en god moral , men fn inte när det gäller dettta ..
Ligger nu på hotellet i BKK , flyger hem till Abzurdistan i morgon ;)

Vet inte vilket forum de hör hemma i eller vilken rubrik man ska sätta på det.
Finns väl heller inga svar på frågan, eller svar finns det ju men kanske inte dom man vill ha..

Tjejen beställde guld från Thailand och när hon väl hämta ut paket här i Sverige är det tomt. Alla askar och allt e kvar men guldet är borta.
Verkligen jätte tråkigt men man blir ju samtidigt inte längre förvånad, bara förbannad.
Behöver inte gå in på exakta värdet men är inga fantasi summor vi pratar om men heller inga små potatis.
Oavsett är de ju tråkigt när tjejen äntligen jobbar och spar pengar för att kunna köpa något hon tycker om.

Vill inte vara fördomsfull men gissar att sakerna försvunnit i just Thailand, men kan lika gärna vara tull eller något i Sverige. Har egentligen ingen aning utan jag bara gissar och spekulerar..
Sakerna är köpta från en butik i Thailand och tjejens kontakt där skulle kolla vad hon kunde göra imorgon. Självklart hoppas man ju att hon kan få sina pengar tillbaka men är väl kanske rätt osannolikt.

Så min egentliga fråga, finns de något man kan göra. Har ni några tips??

En annan fråga som kommer till mig i skrivande stund, någon som råkat ut för något liknande?
Inlägget är väl mest bara för att få skriva av sig men samtidigt skadar de ju aldrig att fråga. Om inte annat kan ju inlägget alltid bli en varning/upplysning.

:wai:

Det finns nog ingenting man kan göra då. Vem skulle erkänna att dom hade tagit den.. men hon borde veta att det är ingen bra idé att beställa den och att dom skicka så där. Hoppas inte göra om.. det är tråkigt att betalar för något som man aldrig kommer att få.

Det finns nog ingenting man kan göra då. Vem skulle erkänna att dom hade tagit den.. men hon borde veta att det är ingen bra idé att beställa den och att dom skicka så där. Hoppas inte göra om.. det är tråkigt att betalar för något som man aldrig kommer att få.

Nej som sagt svårt att hitta vart på vägen de försvunnit.
Men det är väl som man brukar säga "man lär sig av sina misstag"

Jag har flera gånger sänt EMS brev med svenska sedlar till företag i Sverige från Bangkok. Dessa företag hade ingen web sida att utföra en VISA transaktion och bara utgav ett post eller bankgiro. Pengarna har alltid kommit fram utan problem. Att använda banker att sända pengar från Thailand är dyrt, jag betalar 1,300Thb varje gång jag använder denna servis. Detta måste jag göra varje månad.

Jag har flera gånger sänt EMS brev med svenska sedlar till företag i Sverige från Bangkok. Dessa företag hade ingen web sida att utföra en VISA transaktion och bara utgav ett post eller bankgiro. Pengarna har alltid kommit fram utan problem. Att använda banker att sända pengar från Thailand är dyrt, jag betalar 1,300Thb varje gång jag använder denna servis. Detta måste jag göra varje månad.
Är det lagligt? Inte så att jag bryr mig om vad du gör tänkte mest på så man vet.
Över vissa summor skall det ju deklareras och både Thailand och Sverige har väl samma lag gällande att skicka pengar mellan länder, skickar du tex. pengar med bank måste du delge vad pengarna skall användas till. Måste du göra samma vid en sådan pengatransport?

Lagligt, ja det kan ju ifrågasättas, men detta rör sig om små belopp, alla under 200Sek. När jag använder Thai bank så måste jag ange vad pengarna skall användas till och om det är till en privat person också hans/hennes pass kopia. VISA är mycket billigare och mindre arbete men det går inte att använda till privata personer.

Har beställt en del stenar feån thailand o dom har kommit fram o betalar ni över paypal så får ni tillbakapengarna om varorna inte kommer fram som dom ska

Tillbaka
Topp