Gaae´s resetråd - hur man blir kär i ett land

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och så ett med mig vid tangentbordet:

Jaha, da var man framme pa det nast sista stallet denna resan. Och hemreseangesten borjade krypa pa i morse for nar vi klev pa baten i Saladan i morse sa var det samma som vi akte hem med forra aret.
Vi hade alltsa tur med en resa for forsta gangen igar. En snabb och tystgaende speedboat tog oss fran Bulon till Lanta. 3 x 225 hastar satt det i aktern (pa baten) for den som ar intresserad.

Det har borjat minska med turister nu och fran och med forsta april har vi sett att vissa turer med bat har strukits fran schemat. Hoppas vi inte missar baten hem...
Detta innebar ocksa att trycket pa oss stackars turister som kommer till en pir ar ratt sa hart. Igar kom vi relativt helskinnade genom thailandarna som vill att vi ska bo vid just deras boende. Istallet rekommenderade tjejen vi kopte biljetter till Koh Jum av, att vi skulle vika till hoger direkt efter piren och kolla in Guest Houses som ligger dar. Vi hittade ett pa tva minuters gangvag som hette Sincere. 500 baht for ett mycket frascht rum med flakt, varmvattendusch, (forsta pa tva veckor) och tv. Har snackar vi prisvart! Vi sov dock inte sa bra, for det visade sig att det var omojligt att fa ner tempen i rummet under 34 grader. Rekommenderar stallet anda, tack vare priset, att rummet och den lilla restaurangen var sa rent och snyggt, och att personalen var jattetrevlig.

Det var forresten vart att lukta gladjeflicka en stund igar, som Mrs sa fint uttryckte det. Rakning av huvud, lite skalpmassage, ogonbrynstrimning och oronharsklippning (!) kostade mig 100 baht. Mrs fick betala 500 baht for att fa de ludna sa slata det gar. Tur man ar karl.

Pa kvallen strosade vi runt i Saladan och shoppade faktiskt lite. En skjorta till mig, en klanning och en flarra rodtjut till Mrs. Sedan var vi hungriga och hamnade skamligt nog pa Mr Pizza, en stor restaurang, inbyggd i flera byggnader. Utifran sag det oansenligt ut men inuti var det stort och valdigt fint. Sen var pizzorna faktiskt riktigt goda ocksa. En liten overraskning!

I morse stapplade vi upp halv 7 och gjorde oss i ordning. Stranga order fran gardagen att infinna oss vid piren senast halv 8.
Allt gick som det skulle, och tio over nio hoppade vi i Joy Bungalows longtail fran farjan utanfor Koh Jum. De hade manga bungalows lediga sa de och ville visa oss.
Vi bad dem vanta lite och sa att vi forst ville ge dem en present som vi hade med hemifran. For er som inte vet sa var det en fotobok som fam. XXXX gjort i ordning fran sin semester dar i vintras. Oooooh, sa de nar vi tog fram plastmappen. "Nejnej, titta inuti", sa vi och oppnade namnda mapp. De oppnade boken och forsokte lasa lappen som XXXX satt framst. Tror inte de forstod skriven engelska sa bra for de sag avvaktande ut, men nar de val borjat studera de forsta fotona blev det liv i luckan.

XXXX ni ska veta att det var en uppskattad present! Det finns inte en manniska pa Joy som inte har sett korten nu, ja av thailandarna alltsa. Det roligaste var han som har er dotter som favorit. Nar han sag kortet pa henne sa blev han forlagen som en skolpojke och jag svar pa att han rodnade under den morka hyn. De andra garvade at honom. Han har normal frisyr nu forresten. Han hade tydligen fatt raka skallen for ett tag sen efter att ha kort omkull med moppe och skadat sig. Helt ok nu dock.

Vi valde en 1000-bahts bungalow med jattefint lage. En ny upplevelse for oss blir att sova utan flakt, men med oppna dorrar, fonster, springor i vaggarna och med ett myggnat over sangen.
Stranden verkar vara kanon den ocksa, idag ar det sa javla varmt att vi har legat i vattnet nastan hela tiden, det ar forst nu pa eftermiddagen jag har orkat ta min branda sval och stappla in till byn. Letar efter presenter till Mrs som fyller ar i morgon. Hade tankt vi skulle borja aka langdskidor, men hittills har det varit "no have" i varje litet hal i vaggen...
Vi tror att det har kan bli en ny favorit, men slutomdomet far vanta ett par dagar.
Nu blir det solfaktor tva resten av semestern, de tittar konstigt pa mig har dar jag sitter, blank av svett och kokosnotolja. Jag har halkat av stolen tva ganger nu pa slutet sa nu ar det dags att ge sig ivag mot Joy igen.

MrandMrsWelldone

Ser att jag har glömt inkludera datum och årtal, sedan jag återupptog min berättelse. Jag ska lägga in det i fortsättningen, den senaste skrevs 28 mars 2009 på Koh Jum. :)

Författat av sambon:

söndag 29 mars 2009 Goh Pu, Thailand

Ja du Lotta du hade aldrig behovt vara orolig for vad vi skulle tycka om Jum & Joy. Daremot kunde du gott ha berattat att man behover hjalm och skottsaker vast till middagen. Nagot storre i flygande skalbaggevag har vi aldrig skadat. Det small i stolparna nar de flog fel och krockade sen small det till nar en landade pa Mr's rygg. Han forsokte gora sig fri genom att skaka pa sig men det var helt lonlost. Lika lonlost var det att be Mrs om hjalp. Aldrig att jag tar i en sadan dar. Elins beundrare fick komma till undsattning.

Efter middagen tog vi med oss fotogenlampan till var enkla boning och sedan blev det en tidig kvall. Och en lang natt, denna var forsta utan var sig flakt eller ac. Vaknade lagom till soluppgang och tog en timmes strandpromenad (Mrs alltsa, det var lite for tidigt for Mr). Gick dar och njot av kunna ga i bikini pa min fodelsedag, det har jag aldrig gjort forrut (av forklarliga skal). Val tillbaka hade Mr vaknat och satt och vantade under myggnatet med ett symboliskt paket som han sa. En jattesnygg sarong. Resten av formiddagen tillbringades i solen ackompanjerat av Mr's pustande och stankande. Det har varit varmt i solen for stackar'n men det var annu varmare i vattnet, 32 gr. Gick till en resort langre ner pa stranden och at lunch sedan blev det hangmattan och skuggan for Mr. Mrs holl stilen och la sig i solen igen. Nar det blev for varmt aven for mej sa satte jag mej i vattnet med min bok.

Hello horde jag bakom mej, vande mej om i tron att det var Mr men dar stod Elins beundrare och sa: Happy Birthday! Come with me. Nagot skeptisk reste jag mej upp och gick efter honom. Manga tankar hann passera innan jag fick syn pa massagehyddan. Fotmassage. Mr hade tydligen trottnat pa att jag aldrig kommer till skott med det under vara resor sa det var min riktiga present. Med sand anda upp under bikinibyxorna (hade ju suttit i vattnet) la jag mej ner. Massoren oljade in handerna och borjade massera...huvudet! For att sedan overga till fotterna. Behover jag skriva att det var underbart. Nar han fortsatte med vader och smalben tyckte jag nog att fotmassagen gick lite hogt upp. For er som inte vet det sa tycker Mrs inte rikigt om att bli masserad men det var bara att ge sig han. Nar massoren hade kommit till magen var jag sa kissnodig sa jag tankte att shit det har kommer aldrig att sluta val.

Massorens mobil ringde som tur var sa jag fick en liten paus. Sedan var mitt mantra: Tank pa nagot annat (som vesjejken brukar saga). Efter 2 timmar var det klart och jag har nog aldrig kant mej sa avslappnad och mjuk i bade kropp och hud. Tackade for mej och medans Mr betalade sa sprang jag till var bunge for att latta pa trycket. Hur vagade du bestalla en helkroppsmassage, undrade jag. Mr svarade att hade varit valdigt tydlig med teckensprak (da massoren inte talade engelska) att inga harda tag med Mrs. Han hade ocksa varnat killen som visade mej vagen med orden: if she screams I'll come and help you.

Sitter nu i byn och skriver. Det ska bli spannande att ga tillbaka sedan da det kommer att ha hunnit bli morkt och vi ska ga pa en kostig tillbaka (dar Mr blev attackerad av en kalv i gar, alla djur verkar dras till honom).

Och ett av mig:

tisdag 31 mars 2009 Goh Pu, Thailand

Det ar tisdag, inget inlagg igar, hoppas ni har overseende. Just nu sitter vi i byn som ar narmast Joy och skriver. Vi har precis lamnat tillbaka moppen vi hyrde for ett par timmar sen. Eftermiddagen har namligen agnats at sightseeing. Det kanske inte var sa himla klyftigt att gora det vid denna tiden pa dagen, men Mrs har blivit superblond de senaste dagarna och Mr ar val inte direkt kand for att vara klyftig. Just nu ar det riktigt, riktigt varmt har. Vi hade 31 i skuggan nar vi akte och det har inte blivit svalare. Dessutom ar det vindstilla. Det blir val ett askvader utan like ikvall, men det syns an inga tecken pa det.

Vi har akt runt i ett par timmar och det finns mycket att titta pa. Manniskor, natur, andra resorter. Det var val en valdig tur att vi inte tog Ao Si, (kort kommer nog senare) men det var haftigt. Vilken motion att bo pa en resort med 1000 branta trappsteg till varje bungalow!

I formiddags var jag (Mr, Mrs ar fortfarande inte intresserad) ute och fiskade. Visserligen fick jag fisk, men jamfort med forra aret bleknar det mesta. Carlberg, jag kommer inte att ha mer att tracka dig med i ar tyvarr...
Daremot fick jag ratt sa kraftigt med sol, och det har ju inte blivit mindre pa eftermiddagen. Fargen borjar dra sig mot Falu sa det kommer att ga at lite aftersun idag. Och 5 liter vatten for att kompensera mina ymniga transpirationer.

De senaste veckorna utan ryggtraning, och somn pa betongharda thailands-sangar, borjar ta ut sin ratt pa en gammal man. Ryggen har borjat krangla rejalt sa efter Mrs lyckade massage sa bestallde jag igar min egen. Den hade sina minnesvarda stunder.
Den forsta var efter en mjuk inledning nar han knadade mina fotter for att sedan leta sig upp mot vaderna. Nar han forsta gangen stallde sina knan pa mina vader och korde in armbagarna i mina lar insag jag att jag inte hade bett om en mjuk och fin massage som till Mrs. Nejda, precis som forra aret blev det en rejal thaimassage.

Andra minnsesvarda stunder var t ex nar han lyckades fa sina pistongfingrar att motas under min ryggrad. Eller nar han bojde mitt ben vid knat for att rotera det lugnt och fint, for att sedan forsoka slita hoftkulan ur sitt lage. Han lyckades inte, men innan han gav upp forsokte han med andra benet. Han knakade dessutom med mina tar som jag brukar gora sjalv med mina fingrar. Det sista jag vill delge er ar min magmassage. Han borrade in sina tummar i min mage sa djupt att jag trodde min sista stund var kommen. Sista trycket var strax nedanfor naveln och jag svar pa att om han tryckt en mm till sa hade hela tarmpaketet akt ut bakvagen. Det var ungefar där, när bilden av en stomipåse flimrade förbi i skallen, som jag hoppades att han snart skulle vara fardig. Trots allt gick det bra och det kandes att man fatt en rejal genomkorare. Ryggen blev lite battre men tva natter till i Joys sangar skrammer mig lite.

Annars har vi det fortfarande valdigt bra. Vi ar duktiga pa att resa ihop, det far man lov att saga. I morgon kommer det nog lite bilder, nu vill Mrs ha ett ord med i laget, som vanligt...

Satte mej just i poolen, nej jag menar Mr's stol.
Vill bara tacka for alla gratulationer jag fick pa min dag, bade via SMS och i kommentarerna. Den forsta kom redan kl 7. Da trodde jag att det var en nattsuddare hemifran som var i farten men det var vara vanner i samma tidzon.

Mr and Mrs Dyngsvett

Mycket trevlig läsning. Bra och underhållande skrivet, av både dig och frugan. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :wai:

(Länk till "gazton" skall ses över inom kort)

Dagarna pa Koh Jum
torsdag 2 april 2009 Ao Nang, Thailand

Vår tid på Jum kan sammanfattas som så: Dagarna var underbara och nätterna plågsamma (nej det berodde inte på Mr's klåfingrighet). Dagen började med att syrsorna talade om att nu är natten slut. Det fanns iofs en tupp också men han hade inte slutfört kursen i galande, hade lite svårt att hålla ut den sista tonen, och bodde som tur var inte på Joy. Det var som en hel symfoniorkester. Lite frukost och sedan var det dags att gå en runda på stranden och se vilka mönster som krabborna hade gjort under natten och morgonen. Väldigt fascinerande. Lite frisbee-kastning och bokläsning på beachen för att sedan vandra iväg för lunch på Andaman Resort.

Väl tillbaka till Joy blev det en stund i hängmattorna med en öl och en fruktshake (ni får själva gissa vem som drack vad). Om inte allt vatten hade försvunnit till PhiPhi så blev det lite sol och bad även under eftermiddagen. En runda till byn blev det också för lite internet, vatten och snacks. Sedan var det dags för den omskrivna duellen. Var lugna alla Mrs fans om ni tror att det uteblivna resultatet beror på att Mr har tagit ledningen. Det var helt enkelt så att jag glömde att rapportera i mitt förra inlägg. Håll i er nu! 50-35! Mrs är i storform!

Nu talade syrsorna om att det var kväll, de överröstade t o m Mr's hårdrock i minihögtalarna, och då var det dags för kallvattensduschen i skenet av fotogenlampan. Middag på Joys restaurang började med en PinaColada (eller 2) för Mrs och en GT för Mr. De lärde sig till slut att komma med drinklistan först och menyn lite senare. Lite backgammon-spel och efter det gick vi med ficklampans hjälp och tittade skrämde alla eremitkräftorna. Jäklar va snabbt de drar sig in i sina snäckor. Tillbaka till bungalowen.

Det är nu det plågsamma började. Sängen var som på de flesta andra ställen av betong, kuddarna var som 6 st ihopsatta tegelstenar och det värsta av allt: det fanns ingen fläkt!! Om man efter många snurrningar i sängen lyckades somna så dröjde det inte länge innan man väcktes ganska brutalt av hundslagsmål modell högljutt, minst 2 gånger varje natt. Framåt 4 på morgonen var temperaturen nere i tolererbara 27 grader så då drog Mr på sig lakanet och eftersom Mrs ville ha sitt under sig hade vi redan inför första natten bett om ett till. (Det var ett stort gemensamt från början). Klockan 6.30 var det så dags för syrsorna igen och det hela började om.

Jum är definitivt en ö vi kommer att återvända till men vi kommer inte att bo på Joy. Personalen var helt underbar, maten var god, miljön var helmysig men boendet var lite under vår standard. Vi hittade ett boende längre upp på stranden och där vill vi bo nästa år. Kostnaden är tyvärr lite (eller ganska mycket) över vår budget så det blir till att spara.
Det kommer snart ett nytt inlägg då vi redan har lämnat Jum och har kommit till Ao Nang.

Mr and Mrs Nej tack vi vill inte ha en kostym eller klänning uppsydd

Mr tycker att vi har hamnat hos Semestersvenskar pa TV4

torsdag 2 april 2009 Ao Nang, Thailand

Torsdagmorgon var det dags för vår sista båtfärd. Det var nu det skulle vara dags att ta fram årorna (om ni minns våra tidigare båtresor). Men vi hade nog på känn att det hade vänt i och med speedboat-resan från Bulon. Longtail ut till färjan, färjan i tid samt solsken, lugnt hav och ankomst till Krabi nästan i tid. Nu började det sedvanliga gatloppet förbi alla som vill hjälpa (läs tjäna pengar på) oss. När vi väl kommit ut från pirområdet så stöter vi på ett svenskt par som vi hade sett på Jum. De skulle också ta en lokalbuss till Ao Nang så vi beslöt oss att göra sällskap. Men i och med att vi var 4 stycken så blev nästan lika billigt med a-c taxi.

På väg i taxin frågade vi var de skulle bo och det visade sig av alla ställen i Ao Nang så hade vi valt samma hotell! De hade bokat boendet från Jum Det hade inte vi, rutinerade som vi är, för här skulle det prutas på plats. Fullbokat! Där stod vi med lång näsa. På med ryggorna igen och vandra vidare. Nästa ställe hade bara superdeluxe rum ledigt. Nej tack. Såg en skylt med Peace Laguna Resort och började gå nerför gränden mot entren till hotellet. Gick fram till vaktkuren (!) och vakten skickade oss vidare mot receptionen. Det såg så lyxigt ut att båda två var säkra på att de skulle kasta en blick på vara svettblanka ansikten och kasta ut oss med ryggorna efter. Vi bad att få titta på deras standardrum och det som var lite finare.

När dörren öppnades tittade vi på varandra och jag frågde: Standardroom? Yes. VI TAR DET!! Har nog aldrig bott så lyxigt och det till ett mycket billigare pris än vad vi skulle ha betalat på det första stället. Vi hade varit beredda att sträcka oss upp till 3000 baht (750 kr) men detta kostade 1800 och nu har det blivit lågsäsong så vi fick 20% rabatt utan att behöva säga något. Betalade lite extra för att få stanna i rummet till kl 16 på lördag. Vårt flyg går kl 19. Hotellet har 3 pooler, massa personal samt badkar, a-c, kylskåp och TV på rummet. 1 minuts promenad till donken, så gissa vart vi åt lunch idag. Kan säga att Ao Nang har blivit något större sen sist (2000) och Mr tycker inte om det (men hotellet uppväger allt).

Våra taxivänner skulle inte bara bo på samma ställe som oss de flyger med samma flyg till Bangkok och Sthlm också så vi kan dela taxi till flygplatsen.

Mr and Mrs Nej vi vill fortfarande inte ha någon kostym eller klänning

Snart slut!
fredag 3 april 2009 Ao Nang, Thailand

Så har vi spenderat vår näst sista dag i paradiset (och då menar vi inte Ao Nang). Hotellet vi bor på verkar vara ett av Finlands motsvarighet till typ Fritidsresor. Mycket charter vilket innebär att vi har klart snyggast solbränna runt poolen. (Mr går runt och myser). Fast idag har den gått över till lite mer rödbrun. 4 timmar vid poolkanten insmorda med sololja faktor 2 har tagit ut sin rätt. Det hinner nog lägga sig tills vi kommer hem. Annars får både Mr och Mrs får dämpa våra ansikten med puder så att inte bilarna stannar för stoppljuset när de ser oss.

När jag gjorde min uppräkning om vårt fantastiska hotell så glömde jag nämna att det även fanns inplastade tops i badrummet. Städerskorna lägger en liten färsk blombukett på sängen varje dag, så vackert så. När vi kom till frukosten (ingår) så föll vi nästan i trans. Jag vet att vi har berömt tidigare frukostbuffeer men denna tar priset. Ser redan fram emot morgondagen.

Efter lunch och lite nana kudden så kände vi oss redo för shopping, vet att vi har skrivit om vår shopping förut men det har liksom inte blivit så mycket av det men idag så har t o m Mr prutat som den värsta veteranen. I år kommer vårt bagage inte att vara lättare på hemresan som det var förra året. Jag släpar dessutom runt på ett ganska så tungt paket från Man till Elin. Han såg väldigt förlägen ut när han bad mej ta med det hem till Sverige. Jag trodde, när jag sa ja, att det var någon liten grej men inte...

Idag har vi även sett ett tredje brudpar, dock inte svenskar denna gång utan thailändare. Helt plötsligt så var det full rulle utan för balkong och där i gräset satt en av de vackraste brudar vi sett. Det var fotodags så vi bevittnade inte själva vigseln.
Mrs har fått ett nytt smeknamn av Mr: Pricko. Under båtresan hit så försökte han räkna dem men tappade bort sig på 153!

Mr har samma smeknamn som förra året: Ugh ugh vita rumpan. Ni kommer inte att få chansen att bedöma vem av oss som är brunast i år med hjälp av rumpbild då resdagboken läses av utomstående som nog inte skulle uppskatta ett sådant kort. Vi har enats om att det är oavgjort i den matchen. Den viktigaste duellen leds fortfarande av Mrs 52-40 så Mr har knappat in ytterst lite sedan sist.

Vi har också enats om att avslutningsdagarnas boende inte kunnat vara bättre men så fort vi lämnar hotellområdet påminns vi om att vi är mitt i civilisationen. Så mycket folk vi har sett här på 1,5 dagar har vi inte sett sammanlagt på 3,5 veckor.

Under våra dagar på Jum så anlände det en grupp turister. Vi tror att de var ute på en 2-dagarstripp då de stannade en natt och for sedan vidare med den chartrade båten och 2 guider (en finsk och en svensk). Samma turister bor på vårt hotell. Det är alltså inte fler turister här utan att man måste träffa samma på flera ställen. Våra taxi-delar-vänner hade även läst om vår vrak-resa från LaoLiang på (vad vi tror) Danne och Sandras resdagbok innan de for från Sverige.

Mr and Mrs Ja vi paxade solstolar vid poolen imorse

Nu är vi hemma igen.
söndag 5 april 2009 Lusasken, Sverige

Sista dagen i Thailandet började med ett par timmar vid (och i) poolen. Mrs passade sedan på att ta 1 timme Aloe Vera-massage (denna gång var hon "nykissad"). Blev len som en barnrumpa. Mr tog en sista shoppingrunda. Klockan 4 var det dags att lämna rummet och 2 minuter över 4 var den nyduschade känslan över. Mötte upp Tommy och Lena för vidare transport till Krabi flygplats. Snabb incheckning av bagaget. Det hade bara gått upp några kilo pa semestern. Den sammanlagda vikten på våra ryggsäckar var 13,5 kg. Framför oss stod ett svenskt par med varsin JÄTTEresväska, där den lättaste vägde 36 kg!

Eftersom vårt sena flyg från Krabi var inställt fick vi tillbringa drygt 5 timmar på Bangkoks flygplats. Nu är ju den ganska stor så det blev långa vandringar och en liten paus på BK. Sedan det optimala tidsfördrivet: fotmassage. Det satt folk som på löpande band med ett förnöjt uttryck i ansiktet.

När det blev dags för ombordstigning av våra sittplatser de första att få gå på. Alltid lika spännande att se vem man ska få tillbringa 10 nära timmar med. Spanade nedåt flygplansgången och självklart satt det någon på platsen bredvid oss. Han var inte lång men han var bred. Det skulle bli 10 långa timmar. Mrs lät ändå Mr få fönsterplatsen (liksom på nerresan). Vi hade fullt sjå att hålla oss vakna tills de hade serverad middagen men så fort den var bortstädad så var det godnatt. Vaknade upp och trodde att vi hade sovit länge. Hmm 2 timmar bara. Mr gjorde en utflykt till toan och Mrs bredde ut sig på både stolarna, godnatt igen. Mr, som den gentleman han är, stod bakom våra säten i 2 timmar för att inte väcka Mrs eller den breda grannen. På något sätt så hade det till slut gått 10 timmar och vi landade på svensk mark.

Buss ut till långtidsparkeringen, leta efter borttappad parkeringsbiljett, pumpa platt bildäck och hoppas på att bilen ville vara så snäll att starta efter 4 veckors stillastående i kylan. Inga problem.

Det kommer en sammanfattning på vår resa från Mr så småningom men annars var detta det sista inlägget i vår dagbok. Förhoppningsvis får vi skriva en ny nästa år. Nu gäller det bara att hålla sig vaken i så många timmar (eller minuter) som möjligt för att inte vakna kl 2 i natt.

Mr and Mrs Home again

Haha, Mrs tog över lite i slutet av semestern 2009, men det avslutas i alla fall med en sammanfattning av mig. Denna skrev jag några månader efter att vi kommit hem. Vi hade precis beställt resan för 2010 och jag led väntandets alla kval:

Betyg och tips inför 09/10
lördag 14 november 2009 Kristinehamn, Sverige

Här tänkte jag till hjälp för alla som står inför semestersäsongen 09/10, lämna mina och Mrs betyg på samtliga ställen vi bodde på i år. Inget av ställena vi bodde på var dyrare än 1800 baht, det billigaste var 500 baht. Peace Laguna Resort skulle ha varit 3200 baht/natt men där blev vi räddade av lågsäsongen. Hoppas detta kommer till någon semestertörstandes hjälp! Själva får vi vänta till slutet av februari innan det bär iväg igen, puh...
Betygsskalan är 1-5 .Är ni redo så kör vi!

Relax Bay Resort
Koh Lanta
AC-rum 1800 baht, pool
Frukostbuffé

Mat: Mr 5 Mrs 5
Boende: Mr 4 Mrs 5
Strand: Mr 4 Mrs 3

Koh Laoliang
Tält
9000 baht/3 nätter
all inclusive

Mat: Mr 1 Mrs: 0!
Boende: Mr 3 Mrs: 3
Strand: Mr 3 Mrs:4

Tarutao Cabana Resort
Koh Lipe
500 baht

Boende: Mr 1 Mrs: 1

Varin Resort
Koh Lipe
AC och fläkt
1300 baht
Frukostbuffé

Mat: Mr 4 Mrs 4
Boende: Mr 4 Mrs 4
Strand Pattaya: Mr 3 Mrs 3
Strand Sunrise: Mr 4 Mrs 4

Ao Phante Malacca
Koh Tarutao
Fläkt
800 baht
Ingen frukost

Boende: Mr 2 Mrs 2
Strand: Mr 3 Mrs 2

Pansand Resort
Koh Bulon Leh
Fläkt 1400 baht
Frukostbuffé

Strand: Mr 5 Mrs 4

Sincere Guest House
Koh Lanta
Fläkt 500 baht
Ingen frukost

Boende: Mr 3 Mrs 3
Strand: n/a

Joy Bungalows
Koh Jum
Fotogenlampa
1000 baht ingen frukost

Mat: Mr 3 Mrs 4
Strand: Mr 5 Mrs 5

Peace Laguna Resort
Ao Nang
AC, pool
1800 baht
Frukostbuffé

Boende: Mr 5 Mrs 5
Strand: Mr 1 Mrs 2

Vi avslutar med ett helhetsbetyg för varje resmål. Det innefattar ovanstående, plus sådant som övriga restauranger vi varit på, aktiviteter, shopping och helhetsintryck.

Koh Lanta/ Mr: 5 Mrs: 4

Koh Laoliang/ Mr: 2 Mrs: 1

Koh Lipe/ Mr: 3 Mrs: 4

Koh Tarutao/ Mr: 4 Mrs: 3

Koh Bulon Leh/ Mr: 5 Mrs: 5

Koh Jum/ Mr: 4 Mrs: 4

Ao Nang/ Mr: 1 Mrs: 2

För er som undrar över Ao Nangs betyg när det får så bra på mat och boende, så kan jag bara säga att alla påflugna inkastare till skräddarna och allt folk skjuter helheten i sank. Förmodligen blev vi folkskygga under vår underbara semester...

"Gaae " sa:
Haha, Mrs tog över lite i slutet av semestern 2009, men det avslutas i alla fall med en sammanfattning av mig. Denna skrev jag några månader efter att vi kommit hem. Vi hade precis beställt resan för 2010 och jag led väntandets alla kval:

Betyg och tips inför 09/10
lördag 14 november 2009 Kristinehamn, Sverige

Här tänkte jag till hjälp för alla som står inför semestersäsongen 09/10, lämna mina och Mrs betyg på samtliga ställen vi bodde på i år. Inget av ställena vi bodde på var dyrare än 1800 baht, det billigaste var 500 baht. Peace Laguna Resort skulle ha varit 3200 baht/natt men där blev vi räddade av lågsäsongen. Hoppas detta kommer till någon semestertörstandes hjälp! Själva får vi vänta till slutet av februari innan det bär iväg igen, puh...
Betygsskalan är 1-5 .Är ni redo så kör vi!

Relax Bay Resort
Koh Lanta
AC-rum 1800 baht, pool
Frukostbuffé

Strand: Mr 4 Mrs 3

Koh Laoliang
Tält
9000 baht/3 nätter
all inclusive

Mat: Mr 1 Mrs: 0!
Boende: Mr 3 Mrs: 3
Strand: Mr 3 Mrs:4

Tarutao Cabana Resort
Koh Lipe
500 baht

Boende: Mr 1 Mrs: 1

Varin Resort
Koh Lipe
AC och fläkt
1300 baht
Frukostbuffé

Boende: Mr 4 Mrs 4
Strand Pattaya: Mr 3 Mrs 3
Strand Sunrise: Mr 4 Mrs 4

Ao Phante Malacca
Koh Tarutao
Fläkt
800 baht
Ingen frukost

Strand: Mr 3 Mrs 2

Pansand Resort
Koh Bulon Leh
Fläkt 1400 baht
Frukostbuffé

Strand: Mr 5 Mrs 4

Sincere Guest House
Koh Lanta
Fläkt 500 baht
Ingen frukost

Boende: Mr 3 Mrs 3
Strand: n/a

Joy Bungalows
Koh Jum
Fotogenlampa
1000 baht ingen frukost

Mat: Mr 3 Mrs 4
Strand: Mr 5 Mrs 5

Peace Laguna Resort
Ao Nang
AC, pool
1800 baht
Frukostbuffé

Boende: Mr 5 Mrs 5
Strand: Mr 1 Mrs 2

Vi avslutar med ett helhetsbetyg för varje resmål. Det innefattar ovanstående, plus sådant som övriga restauranger vi varit på, aktiviteter, shopping och helhetsintryck.

Koh Lanta/ Mr: 5 Mrs: 4

Koh Laoliang/ Mr: 2 Mrs: 1

Koh Lipe/ Mr: 3 Mrs: 4

Koh Tarutao/ Mr: 4 Mrs: 3

Koh Bulon Leh/ Mr: 5 Mrs: 5

Koh Jum/ Mr: 4 Mrs: 4

Ao Nang/ Mr: 1 Mrs: 2

För er som undrar över Ao Nangs betyg när det får så bra på mat och boende, så kan jag bara säga att alla påflugna inkastare till skräddarna och allt folk skjuter helheten i sank. Förmodligen blev vi folkskygga under vår underbara semester...
Bra info :eek:

Då fortsätter jag med 2010. Det året reste vi med en av mina bästa vänner med familj, en ny upplevelse att inte vara själva. Varför de här är döpta till Hedenhös är en intern historia....vi får se om ni gillar dagboken.

Mr i planeringstagen!
söndag 24 januari 2010 Lusasken, Sverige

Härmed sätter vi nytt rekord! Årets resedagbok invigs med 35 dagar kvar till avresa.
Anledningen är att det börjar bli riktigt påtagligt att det bär av i slutet på februari. Igår var vi hos fam. Hedenhös för ett planeringsmöte inför semestern. De var hemma hos oss för knappt två månader sedan för ett första möte men det kan ha tittats lite för djupt i glaset då. Ett tecken på det var att när jag hade blandat oss några smaskiga drinkar så undrade Mrs om jag inte skulle ha någon sprit i...snällt av henne men hon kanske inte skulle ha sagt något...dagen efter var jag inte helt säker på vad vi hade bestämt...

Igår gick det mycket bättre! Lite inledande V75 på tv bjöd dessvärre inte på några extra semesterpengar, men det är ju några veckor kvar.

Sedan fick vi en köttfärsrätt med ris och diverse tillbehör som var riktigt smaskig. Till detta serverades öl och vin. En hallondessert avslutade måltiden. Mycket gott!

Efter maten blev det Thailand för hela slanten. Vi har två saker bokade redan, hotellet i Bangkok, samt en fisketripp till Bungsam Ran för mig och Ben. Resten tar vi som det kommer. Nåja, nästan i alla fall. Efter tre nätter i Bangkok drar vi vidare mot Koh Chang. Gemensamt har vi sett ut några boendealternativ och nu får Hedenhösarna bestämma var vi börjar där. Mrs och jag är med på allt.

Vi kommer inte att kajka runt lika mycket som föregående resor, utan förmodligen hålla oss på och runt Koh Chang. Vi tror att det kommer att bli en tid på Koh Kood, och så är jag enormt sugen på Angkor Wat i Kambodja. Får se om jag får någon med mig.

I år flyger vi med Air China, det blir intressant att se hur det är. Det blir 4 timmars väntan i Peking på ditvägen och 7 timmar på hemvägen. Vi har förstått att det är svinkallt på flygplatsen och ingenting att göra så det kommer vi att vara förberedda på. Vi reser gemensamt ner, men familjen H-hös lämnar oss efter tre veckor. Vi stannar en vecka till.

Ja, det var väl allt för denna gång. Om det nu bara kunde bli februari så känns det som om vi är så nära att vi kan ta på semestern, vi längtar!

Vem var det förresten som bestämde att det skulle bli en vargavinter utan att fråga oss?

MrandMrs Köldstel

Mr känner lugnet sprida sig.
måndag 22 februari 2010 Lusasken, Sverige

Myskänslan har infunnit sig! Den kom i lördags efter att jag klarat av två bortamatcher i bowling, samt 27 mils bilkörning i snöstorm för att ta mig dit och hem. Jag åkte 7 på morgonen och var hemma 12 timmar och 20 minuter senare. Det var slitigt faktiskt, plus att vi fick stryk i bägge matcherna, OCH att jag bowlade som en flickscout i andra matchen...

Om man undantar jobbet så finns nu inget mer inplanerat innan avresa. Jag har dessutom tagit ledigt en extradag från jobbet, så förutom fredag är nu även torsdag fri. Gott om tid att ställa i ordning hemmet, se över utrustning och kläder samt handla och packa.

Hur ligger vi då till? Tack, utmärkt! Vi hade familjen Hedenhös över i lördags för ett sista planeringsmöte. 3/4 var representerade, Stång var lite krasslig och nu tas inga chanser. (Förutom 27 mil i snöstorm då)
Vi lyfter från Arlanda 18.25 på fredag, mot Peking. Där får vi vänta i fyra timmar innan vi går på ett nytt plan till Bangkok. Om allt går enligt planerna landar vi på Suvarnabhumi 18.05 lördag kväll, lokal tid.

Tre nätter tillbringas på President Park Hotel, mitt i smeten, sedan drar vi via buss vidare till Koh Chang. Hoppas bara att rödskjortorna håller sig lugna, det kan bli demonstrationer i Bangkok eftersom Thailands regering ska fatta ett viktigt beslut om de ska beslagta Thaksin Shinawatras frusna tillgångar, eller inte. 76 billioner baht, en nätt summa...
Hur som helst så har vi nära från hotellet till Ekkamai busstation, och kommer vi bara ur Bangkok är det lugnt sen. Dessutom tappade turistindustrin massor vid de förra demonstrationerna, kanske det hjälper till att hålla det hela på en rimlig nivå. Om jag inte missminner mig så nämnde även kungen i ett tal på sin födelsedag att han ogillar att folket delas i två läger, och är det något thailändarna respekterar så är det sin kung. Nå, nu är jag ju ingen utrikespolitisk expert så jag droppar ämnet här. Vi håller oss undan från demonstrationer om vi ser några, helt enkelt!

Vi har ännu inte bestämt var på Koh Chang vi ska bo, men vi har ett par starka alternativ. Förmodligen bokar vi ett par nätter från Bangkok, och letar runt lite på egen hand sen.

Jag ska åka till Kambodja och Angkor Wat. Vi får se hur många som följer med, jag kommer inte att bli själv i alla fall. På Koh Chang har jag hittat en agency som jag har haft kontakt med, som ordnar resa och visum till ett bra pris. Återkommer med namn och betyg när jag vet om de sköter sig...
Har hittat ett hotell i Siem Reap för 30 dollar/natt, med pool och AC, ser härligt ut. När jag väl kommer till Siem Reap är det bara en pålitlig och duktig guide som ska hittas. Jag har i två resdagböcker läst om en "Mr Lucky", honom skulle jag vilja ha tag på. En heldag i Angkor, en heldag i båt på Tonle Sap, och sedan en dag i Siem Reap, innan det bär av till Thailand igen.

Då är det dags att kanske åka till Koh Kood...eller Koh Mak...eller Koh Wai...eller stanna på Koh Chang...möjligheterna är oändliga, fördelen med att inte boka i förväg...

Så här ser resten av veckan ut:
Tisdag/ jobb, korpbowling.
Onsdag/jobb, städa, packa, tvätta bilen.
Torsdag/hämta dollar (Kambodja), apoteksinköp, handla åt och fika med mormor samt packa och se över packningen 20 gånger.
Fredag/raka skalle och ansikte (Mr), hämta smörgåstårta och köra den till svärmor. Plasta in ryggsäcken. Öppna den igen för att kolla så att allt är med. Plasta. Upprepa denna procedur 3-4 gånger. Hämta familjen Hedenhös och kör dem till tåget. Kontrollera noga så att SJ fortfarande använder tåg. Åk till svärmor för att äta smörgåstårta. Vänd efter halva vägen för att hämta packningen och Mrs. Mot svärmor igen. Ät smörgåstårta. In i bilen efter att ha kontrollerat allt IGEN. Blidka Mrs med en puss och åk sen mot Benstocken.
18.25: Lämna Antarktis för Edens Lustgård!

93 timmar och 50 minuter kvar...

Mr och Mrs Blåfrusen

Resdag!
fredag 26 februari 2010 Lusasken, Sverige

Nu ni, har Mr gått igenom allt för femte gången i dag. Det enda som saknas är min klocka. Fanskapet verkar vara spårlöst försvunnet, och nu ger jag upp.

Om några minuter bär det som vanligt innan avresa av till svärmor, men idag blir det inte frukost som de andra åren utan en rejäl smörgåstårta som lunch. Vi flyger ju på kvällen denna gång.

Nästa gång vi hörs så är vi i Bangkok. Kanske, kanske finns det tillgång till Internet på Pekings flygplats, då blir det en liten delrapport.

Vi möter upp fam. Hedenhös i Stockholm. De fick ta egen bil de också efter att SJ inte kunnat garantera sina avgångar. Om några timmar tar vi en drink på Arlanda.

In i det sista fortsätter vintern att jävlas, förvånar mej inte om det är snöstorm i Stockholm så vi inte kommer iväg...

Mr and Mrs Vi kräver snöfritt när vi kommer hem

Var tog snon vagen?
lördag 27 februari 2010 Bangkok, Thailand

Antligen!

Nu ar vi pa plats I Vart kara Thailand. Jag, Mrs och Familjen Hedenhos. Resan gick fantastiskt bra. Det enda missodet intraffade I Sverige nar jag och Mrs missade avfarten till Benstocken och fick vanda I Knivsta…

Vi var uppe vid Arlanda nastan samtidigt, bada familjerna, trots att vi akte med en timmas mellanrum hemifran. Hedenhosarna stannade och kakade I Arboga och Jag var tvungen att stanna vid godisbutiken I Hummelsta. Nej, det var inte jag som var godissugen.

Vi checkade in utan problem, och flyget gick pa utsatt tid. Reflektion direkt nar vi kom pa Air Chinas plan: battre an Thai! Gott om benutrymme, och varsin skarm I satet framfor. Inga problem att fordriva tiden, och tur var val det, for gott om somn var det ingen som fick.

Framme I Peking var det inte heller nagra storre problem, det radde lite delade meningar bland personalen om vi var tvungna att fylla I en halsodeklaration eller inte. Byrakratin vann…

Vi fikade pa vinst och forlust, ingen hade en aning om den kinesiska valutan, sa vi betalade med kort, far val kolla kontosaldot sa fort lage ges, haha.
Det var svinkallt pa flygplatsen sa vantan innan vi somnade blev lite plagsam. Vi var dock forvarnade sa vi hardade ut bra. Pa hemvagen nar vi ska vanta I 7 timmar hyr vi ett rum sa vi slipper huttra igen.
Mycket trangre pa nasta plan, Peking till Bangkok, men nu var vi alla sa trotta sa vi sov bort det mesta av de drygt 5 timmarna.

Flytet holl I sig pa Suvarnabhumi. Bagaget kom snabbt, vi bytte om till sommarmundering, samt tog ut lite pengar. Innan vi lamnade bagageutlamningen sa hyrde vi en minivan-taxi. 1200 baht inkl. vagtullar till vart hotell. Lysande! Det var en upplevelse att aka van in mot Bangkok. Upp mot 130 km per timme I ganska tat trafik, pa minst 4-filig motorvag.

Hotellet var ocksa en hit, det gar bra for oss. Stora, relativt lyxiga lagenheter, ett frascht gym, och 2 underbara pooler. Har klarar vi oss I 3 natter! Maten var ocksa bra, vi tog oss ett rejalt skrovmal for ett tag sen.
Vi tankte ga en runda pa stan, men nu slog trottheten till, och det blir sangen. I morgon borjar vi med en frukostbuffe, sedan blir det poolen. Namnde jag att det ar 33 grader varmt har…?

Resan blev 26 timmar lang ungefar, men det gick otroligt bra och alla ar nojda. Jattetrotta som sagt, aven Mr, jag hardar ut langst, men nu tar aven jag min Mats ur skolan. God Natt!

Mr and Mrs Lyckliga

Fru H och Mrs har antligen hittat solen.
måndag 1 mars 2010 Bangkok, Thailand

Vår första dag i Bangkok började med en god frukostbuffe där familjen H redan var bänkade. Vi hade sovit som stockar hela natten och t o m Mrs hade svårt att öppna de bruna. Förmiddagen tillbringades vid poolen och sedan bestämde vi oss för att åka en flodtur. Sagt och gjort. Hotellets fina tuk-tuk körde oss till SkyTrain och sedan bar det av mot floden. Köpte biljetter och blev visade till longtailbåten. Den kvinnliga guiden som satt framför Ben och Stång tjatade nog hål i huvudet på unga Herr H för han bytte plats vid hemresan.

Efter en timme så stannade vi för att köpa mat och vatten vid den flytande marknaden. Det var en upplevelse bara det. Fru H försökte förklara att hon ville ha kokt ris istället för stekt till barnens maträtt och hon hade nästan klarat av det när vår guide la sig och då var det bara att börja om igen. Mycket pekande och pedagogik behövdes. Det var spännande att se vad som skulle komma in på bordet men Fru H hade lyckats. Däremot dröjde Mrs grillade räkor. Guiden kom och sa att vi skulle åka så Mrs skulle få äta dem i båten. Servitrisen kom med den saknade maten och Pappa Ben fick sig ett gott skratt när han såg Mrs min vid åsynen av långa blåa spröt som stack upp ur påsen. Då slog det Mrs att prawn är inte räkor så det var bara att sätta sig i båten och ha kräftkalas.

Tog SkyTrain tillbaka till Siam Paragon (ett jättevaruhus) och köpte såklart glass på Swensens. Mums tyckte alla. Sedan var det dags för Sea World - en undervattensvärld. Vi började besöket med en filmvisning. Det var en fyrdimensionell animerad film med väldigt roliga effekter. Publiken blev snärtade av ormar, det blåste och sprutade vatten på oss. Fantastiskt roligt. Fru H och Mrs hade väl inte gått in för detta besök med lika liv och lust som resten av sällskapet men var mycket nöjda efteråt. Nu var det tänkt att det (till Bens stora förtret) skulle shoppas men det var ingen som hade lust till det utan vi åkte allra högst upp i detta gigantiska bygge och - surprise! - bowlade. Kan säga att det gick mycket bättre förra året med koksnötter och tomflaskor....

Trötta och belåtna med denna innehållsrika dag tog vi SkyTrain tillbaka för att ta en taxi den sista biten då ingen visste hur vi skulle gå. Delar av familjen H tog den första taxin och efter bestämda förmaningar från Mr om att begära taxameter så fick resten av sällskapet vänta på nästa bil. Här veknade Mr när chauffören inte ville använda taxametern och började deala. När de var överens om priset så åkte vi hemåt. Väl framme betalade den återigen veka Mr det priset som chauffören ville ha från början så vår resa blev mer än dubbelt så dyr som den andra. Till Mr's försvar ska det sägas att det handlade om 7,5 respektive 16 kr!!

Nu skulle vi vara modiga och köpa kvällsmat i ett gatustånd. Efter mycket diskussion och pekande fick vi våra matpåsar. Då vi vandrade iväg ropade de "Good luck!" efter oss. Vi hoppades att de menade typ ha en trevlig kväll och inte maten. Familjen H hade tur med sin kyckling men inte the Darks. Inte ens Mr kunde äta detta feta fläskkött så han fick smita förbi matståndet och gå till Donken. Men vi ger inte upp utan ska prova igen någon annanstans.

Efter denna strapatsrika dag så somnade vi alla ovaggade, speciellt Mr och Mrs som inte är vana att vara aktiva på semestern förutom strandpromenaderna då.

Idag är Pappa Ben, Stång & Mr ute och fiskar. Enligt rapporter via SMS så har fiskelyckan varit stor. Det talas om 18, 20 och 24 kg. Fru H, Flisa och Mrs har haft en underbar dag vid poolen. Flisa tappade sitt armband som sjönk till botten och eftersom delfinerna var på fisketur och valrossarna låg och pustade på solsängarna fick hon dyka efter det själv. Hon lyckades på första försöket. Mycket imponerande. Nu ska den kvinnliga delen av resesällskapet ge sig ut och shoppa.

Family one and family four (pappa Ben försökte sig på ett skämt vid middagen i går men vi tror inte att thailändarna har hört talas om denna svenska musikgrupp så de får nog fortsätta heta family two)

Tar med fisketuren i detta block också, så får ni vila lite sedan. Jag har en mycket fiskeintresserad kompis hemma, gissa vad han tyckte om att få en liten rapport speciellt riktad till honom? :angel:

Carlberg, ar du dar?
tisdag 2 mars 2010 Chang Island, Thailand

Hej Carlberg!

Nu har jag varit ute och fiskat igen. Hade med mig den manliga delen av familjen H, Ben och Stang.
I programmet Fiskedrag som gar pa nan av fyrans otaliga kanaler var Micke Odell och Broman nanstans i Bangkok och fiskade. Det var dar vi var, Bungsam Ran Lake heter stallet. Bungsams baste guide, tillika han som guidade fiskedrag heter Mr Neung. Gissa vem som guidade oss?

Ratt gissat!

Vi blev hamtade vid hotellet kl 7.30, Stang var val inte helt nojd men kom upp. Ingen farlig morgonrusning pa 40-minutersturen genom Bangkok. Vi kom Till Bungsam och fick vanta en stund. J-r vad det vakade, och det var inga regnbagsryggar i ytan. Man kunde tro det var U-batar...

Vi fick inte sta pa piren som var i TV-programmet utan vi fick ga lite langre, namligen till var egen privata bungalow, fint ska det vara! Raskt gjorde han spon och beten i ordning, rejala doningar for vad som komma skulle. En stor hink med brod, typ 40 Skogaholmslimpor ihopblandade med nan hemlig ingrediens. De kramades till en stor boll, som en grapefrukt ungefar, doppades i kokosmjolk och sen akte de i vattnet. Det hann bara ga ett par minuter innan det small pa Stangs spo. En svettig kamp, en av manga, borjade. Efter ca 10 minuter var dagens forsta Mekongmal landad, grattis Stang, 16 kg!

Jag ska inte trotta ut dig med alla detaljer nu Carlberg, (eller alla andra), jag maste ju spara nagra till jag kommer hem. Vi hade varit nojda om vi hade fatt ett par tre stycken, men det blev mer. Har foljer en sammanfattning:

Mr: 24-20-16-12(Thaimal)-17-17-0.3(nan j-a liten aborre)-18-20

Ben: 19-18-19-20-19-18-20-19-18-17-16

Stang: 16-18-11(Thaimal)-15-18-10(Thaimal)-12(Thaimal)-15 -17-17-20

Siffrorna ar alltsa kg/fisk Peter, fall du undrade. Vi var sa trotta i armarna nar dagen led mot sitt slut, sa vi sa arligt "Neeeej", nar det nappade. Mr var slug och gick over till karpmete. Mr Neung sa: "No fish guarantee", och det passade mig utmarkt...

Min internettid borjar narma sig sitt slut, sa jag far fortsatta min berattelse i ett annat inlagg. Vi har ju gjort annat an fiskat ocksa, men detta kandes viktigt, eller vad sager du Peter? ;-)

Jo lego, jag håller med dig till fullo. Det blir konstgjort, men det är fantastiskt roligt att få tampas med 20-kilosfirrar. Det var Mekongmal för första gången för mig. Sverige vimlar ju inte av tungviktare direkt. Dessutom fiskar jag mycket put and take hemma, haha!

Har du förresten någon gång reflekterat över hur en fisk kan vara så j-a stark? Den har ju ingenting att spjärna emot med kan man tycka...jag hade ett napp under den här dagen som var bland det grymmaste jag känt. Det högg, och sedan simmade fisken helt sonika iväg. Jag hade inte en chans! Sakta, sakta drog den iväg snett åt höger från mig sett, och till slut sam den bakom en bryggpåle 200 m bort och då small linan.

Som sagt, håller med dig, fiske i det fria är att föredra, men det var grymt roligt att få tampas med bjässarna i Bungsam!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp