Jag har blivit kär, är det klokt val? (Kärlek till bilar)

 
Ca. 30

Skrev någon att det inte var manligt att vara kapten ;) Han är fortsatt på havet och har huvudansvaret för skutan och the big hakuna som ingen säger imot.
Skrev bara att Kaptenen kör inte båten längre det gör vi styrmän, men är det situation eller något vi oroar oss för så ringer man kapten upp till bryggan då han är den mest erfarna och i slutändan beslutsfattaren. Står på varje brygga Kaptens stående order då han skall ringas upp på bryggan.
Samtidigt bör ödmjukast tilläggas att lägga till är det som oftast kräver sin man, åtminstone på fartyg i vår storleksklass. Inga bogserbåtar här inte och jag har tom dispens att gå utan lots i någon hamn. Det är då man får hår på bröstet! ;) :xmas_smiley: Köra efter en linje i sjökort eller ECDIS kan ett barn göra! :xmas_smiley: ;)
 
Styra ett fartyg på öppet hav måste vara busenkelt förutom vid extremt väder. Antar att styrmannens främsta uppgift är att lägga ut en efter rådande omständigheter bra kurs sen kör väl båten sig självt.
 
Nu är jag osäker på om jag vill hålla med dig.
En bensinmotor har låg kompression och antänds av en gnista (tändstift) medan en diesel motor tänder på kompressionen vilken är betydligt högre för att nå den värme som krävs att dieseln ska antändas. Därav glödstift i äldre dieselbilar som värmer upp cylindrarna innan kallstart. Därför är startgas ett stort no no på dieselbilar.

Bara det att kompressionen är högre (som genererar mer värme) gör att din tes inte stämmer.

Det är ingen tes min bäste @Pjodd Diesel utvecklar mindre värme när den brinner mot vad bensin gör. I en bensinmotor försvinner en stor del av energin i värme. Det är alltid problem att få värme i en dieselmotor i kalla klimat. I så gott som alla moderna dieseldrivna fordon för nordiska klimat så sitter extra värmare av just den anledningen.

Även moderna dieselmotorer har "glödstift" men dom värmer inte upp cylindrarna, dom värmer bränslet som är på väg in i cylindern.
 
Samtidigt bör ödmjukast tilläggas att lägga till är det som oftast kräver sin man, åtminstone på fartyg i vår storleksklass. Inga bogserbåtar här inte och jag har tom dispens att gå utan lots i någon hamn. Det är då man får hår på bröstet! ;) :xmas_smiley: Köra efter en linje i sjökort eller ECDIS kan ett barn göra! :xmas_smiley: ;)
Jag är inte lärd attbara köra på ECDIS våran navigationutbildning handlade om sjökort, men man skall kunna båda och träffat på få kaptener som kan handha en ECDISC faktiskt ingen utan vi får visa hela tiden.
Gå utan lots med båten du kör hade jag klarat i de flesta hamnar fast även vara ödmjuk ;) Har allt seglat med sjökort tills det inte var lov längre att bara ha sjökort plus halvår efter det.
 
Styra ett fartyg på öppet hav måste vara busenkelt förutom vid extremt väder. Antar att styrmannens främsta uppgift är att lägga ut en efter rådande omständigheter bra kurs sen kör väl båten sig självt.
Riktigt så enkelt är det inte, ville bara jäklas lite med @Jonas . Det är bara under senare år vi enbart har kört efter ECDIS, jag betvivlar t ex att Jonas har kört efter en gammal DECCA navigator med "klockor" där man fick interpolera i sjökortet med ett speciellt verktyg. Det var sådant som gjorde att man fick en riktig behåring på bröstet. ;)

Ursäkta OT men lite kul i jul får man väl ha. :xmas_smiley:
 
Att komma till Peking är den lätta biten;) Finns massor av alternativ dit. Men som du sa, Moskva är hubben dit man måste oavsett vilket, och dit finns mängder av alternativ.
Jo det är väl mellan 10-20 km antar jag!

Har kanske glädjande nyheter:). Det går att läsa:

"Sino – Laos
This railway will be connecting Vientiane, the capital of Laos, and China’s Kunming in Yunnan province. It is scheduled to be completed in 2020" på sidan http://www.globalsourcingblog.org/china-laos-railway-connection/
Om detta stämmer så är problemet löst inom ett par år:cool:

[EDIT]
Och här har vi anledningen...

"China – ASEAN Agenda
This will be the milestone of China’s cooperation agenda with ASEAN countries. Not only to Laos, but China will expand its railway to Singapore."

Perfekt ... för mig räcker det Moskva Bangkok, till Moskva känns inte viktigt om det är flyg, tåg eller något annat ... men jag kan börja i Helsingfors, ta Finlandsbåten dit ...
 
Riktigt så enkelt är det inte, ville bara jäklas lite med @Jonas . Det är bara under senare år vi enbart har kört efter ECDIS, jag betvivlar t ex att Jonas har kört efter en gammal DECCA navigator med "klockor" där man fick interpolera i sjökortet med ett speciellt verktyg. Det var sådant som gjorde att man fick en riktig behåring på bröstet. ;)

Ursäkta OT men lite kul i jul får man väl ha. :xmas_smiley:
Vadå använder man inte sextant (nej inte sex tant ...) längre? Då är det väl ingen sport ...
 
Rätt roligt tråd man har avhandlat hela transportsystemet från flyg till cykel. Kul.

Till Berra vill jag säga att det är inte längre modernt med hår på bröstet eller ens på andra ställen på kroppen.
Tur att man har lämnat allt detta bakom sig och får leva skön pensionärsliv
God jul eller julkul hur ni vill. :wai::xmas_smiley::xmas_smiley:
 
Styra ett fartyg på öppet hav måste vara busenkelt förutom vid extremt väder. Antar att styrmannens främsta uppgift är att lägga ut en efter rådande omständigheter bra kurs sen kör väl båten sig självt.
Kan det vara lika enkelt till och med som för en kirurg att bara helt enkelt slå upp på Youtube eller googla om det uppstår kunskapsbrist.
:rolleyes::p
 
Riktigt så enkelt är det inte, ville bara jäklas lite med @Jonas . Det är bara under senare år vi enbart har kört efter ECDIS, jag betvivlar t ex att Jonas har kört efter en gammal DECCA navigator med "klockor" där man fick interpolera i sjökortet med ett speciellt verktyg. Det var sådant som gjorde att man fick en riktig behåring på bröstet. ;)

Ursäkta OT men lite kul i jul får man väl ha. :xmas_smiley:
Jag har navigerat med decca i ca. 10 år, alla fiskare Smögen-Strömstad körde på decca tills stationen i sydnorge tror jag det var brann upp.
Alla våra fiskedrag låg utritade på decca, så ja har allt kört på decca, började allt jobba till sjöss 17 år gammal, och blev satt på bryggan direkt även om jag inte hade certifikat.
 
Senast redigerad av en moderator:
Styra ett fartyg på öppet hav måste vara busenkelt förutom vid extremt väder. Antar att styrmannens främsta uppgift är att lägga ut en efter rådande omständigheter bra kurs sen kör väl båten sig självt.
En mycket ödmjuk Styrman/Sjökapten sa en gång, "Äsch, jag är bara båtchaufför, det är chiefen på fartyget som har den "riktiga utbildningen";)
 
Det är ingen tes min bäste @Pjodd Diesel utvecklar mindre värme när den brinner mot vad bensin gör. I en bensinmotor försvinner en stor del av energin i värme. Det är alltid problem att få värme i en dieselmotor i kalla klimat. I så gott som alla moderna dieseldrivna fordon för nordiska klimat så sitter extra värmare av just den anledningen.

Även moderna dieselmotorer har "glödstift" men dom värmer inte upp cylindrarna, dom värmer bränslet som är på väg in i cylindern.

Jag är beredd att hålla med dig (även om jag fortfarande har en viss tvekan;)). Kompressionen ökar temperaturen till ca 700 grader och dieseln sprutas in i sista ögonblicket (diesel antänder vid ca 300 grader) så detta gör mig tveksam till att bensinmotor har högre temperatur.
Diesel har högre energimängd, det måste vi vara överens om;). Dieselmotorn går på lägre varvtal (för annars hinner inte det insprutade bränslet att fördela sig i förbränningskammaren då det sprutas in så sent).

Tror vi kan mötas halvvägs trots allt. Det måste handla om effektuttag. En Scania (lastbil) når inte arbetstemperatur när den är olastad (dragbil utan trailer) på vintern. För att snabbt få motorn varm så (naturligtvis efter en stund så motorn fått en ärlig chans att värma upp sig lite) så drog jag i retarderbromsen där motorn fick belastning. Då tar det inte många sekunder innan motorn blir varm:p, 15-30 på sin höjd.
Kan det då vara att kylsystemet i en dieselmotor är så effektivt (för att kunna klara kylningen vid högre effektuttag)?

Jag påstår inte att du har fel, absolut inte. Är bara nyfiken på hur det ligger till. Har försökt Googla men hittar inget svar:(

Glödstiften värmer inte cylindrarna det vet jag, det var bara ett förenklat uttryck. För den delen så värmer dom inte bränslet heller;). Bränslet värms via värmeslingor innan insprutningen
 
När det kommer till manlig och kvinnligt så tror jag nog att de flesta här inte syftar på könsorganen.
Jag hade en del tjejer anställda och dessa hade mer "stake" än somliga manliga anställda. Jag hörde när en av tjejerna (föreställ er en 25'årig snygg, välsvarvad tjej) blåste av en äldre manlig kollega. Hon sa -När du klarar av att köra min runda i en månad så kanske du också får lite hår på bröstet!
Trodde jag skulle dö av skratt:D
 
Någon som har koll på att åka båt från Sverige till Thailand. Har kollat men det verkar väldigt dyrt.

Här få vi nog ta våra sjöbusar till hjälp:).
Försökte övertala farsan att vi kunde segla på hans segelbåt till Thailand, men det verkar svårt (inte svårt men farligt) att ta sig genom Suezkanalen. Inte kanalen i sig men söder om ska det finnas massor av pirater. Så han ville inte:confused:
Gick inte du @Berralund över suezkanalen nu? Kan du inte starta en tråd med bilder på resan (kanske bara jag som är intresserad:()?
Att runda Afrika tar juh en jäkla lång extra tid.

I grova drag, vilka rutter har du tittat på?
 
En mycket ödmjuk Styrman/Sjökapten sa en gång, "Äsch, jag är bara båtchaufför, det är chiefen på fartyget som har den "riktiga utbildningen";)
Vi har halva deras utbildning, men visst 17 är sjöingengjörerna extremt duktiga, dom plockar ner en maskin på par dagar fixar allt producerar allt ombord. Hos oss är maskin delen en stor verkstad. Vi har 2 huvudmaskiner och 4 jätte generatorer. Vårat maskinrum är 2 delat då vi är DP2 tanker och maskin rummet är på 4 våningar ca. 10m från upp och ner. Finns nästan inget dom inte kan producera på plats, men denna gång hände det så vi är nedklassade och får bara gå terminal fart som berralund nu några månader.
Men även styrmännen är väl utbildade med en bred utbildning bara 30% handlar om fartygs körning.
Resten
Affärs juridik
Engelska av högre grad.
Fysik.
Matematik av högre grad.
Metrologi
Meteorologi
Sjukvård
Last hantering
Olje och kemikalie hantering
Logistik
El och maskin lära
Plus massa tillvals ämnen beroende på vad man inriktar sig på. Och såklart 30%+på navigations ämnen, och ja berralund jag kan nacigera mig fram utan ECDIS på våra fartyg har vi bara haft det sen årskiftet ;)
 
Mackes har i sin ungdom seglat hela vägen från SO Asien till Sverige. Detta var ju innan piraterna fanns utanför Somalia. Detta kanske han kan berätta om vid tillfälle. Det är en spännande historia.
 
Jag är beredd att hålla med dig (även om jag fortfarande har en viss tvekan;)). Kompressionen ökar temperaturen till ca 700 grader och dieseln sprutas in i sista ögonblicket (diesel antänder vid ca 300 grader) så detta gör mig tveksam till att bensinmotor har högre temperatur.
Diesel har högre energimängd, det måste vi vara överens om;). Dieselmotorn går på lägre varvtal (för annars hinner inte det insprutade bränslet att fördela sig i förbränningskammaren då det sprutas in så sent).

Tror vi kan mötas halvvägs trots allt. Det måste handla om effektuttag. En Scania (lastbil) når inte arbetstemperatur när den är olastad (dragbil utan trailer) på vintern. För att snabbt få motorn varm så (naturligtvis efter en stund så motorn fått en ärlig chans att värma upp sig lite) så drog jag i retarderbromsen där motorn fick belastning. Då tar det inte många sekunder innan motorn blir varm:p, 15-30 på sin höjd.
Kan det då vara att kylsystemet i en dieselmotor är så effektivt (för att kunna klara kylningen vid högre effektuttag)?

Jag påstår inte att du har fel, absolut inte. Är bara nyfiken på hur det ligger till. Har försökt Googla men hittar inget svar:(

Glödstiften värmer inte cylindrarna det vet jag, det var bara ett förenklat uttryck. För den delen så värmer dom inte bränslet heller;). Bränslet värms via värmeslingor innan insprutningen

Hur många motorer har du skruvat egentligen? Du skriver som om du bara har skruvat i teorin :)

Angående gamla hederliga glödstift så satt dom ofta i förkamnare där bränslet sprutades in och jo dom värmde bränslet.

Man kan också förvärma luften t.ex. genom en öppen låga nära insuget.

I moderna dieslar har man ett långt högre tryck på dieseln innan den sprutas in och behöver på så sätt inga förkammare att fördela bränslet med.

Lägre varvtal har inget med fördelning av bränslet i cylindern, läs ovan. Diesel brinner mera långsamt mot bensin så därför är höga varv inget att föredra.

Det är ganska enkelt att få en diesel att gå varmt bara att ställa upp pumpen men den kommer att ryka svart och inte att gå optimalt.

Lika lätt att få en bensinare att gå varmt bara att ställa den snålt. Den kommer så klart inte heller att gå optimalt.

Vi diskuterar väl motorer som är normalt inställda förmodar jag?

I en bensinmotor försvinner massor med energi i värme t.ex så är avgas temperaturen högre än hos en diesel.

Jag skall försöka söka fram något åt dig så hoppas jag att du slipper gå runt i ovisshet ;)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp