Jag är beredd att hålla med dig (även om jag fortfarande har en viss tvekan
). Kompressionen ökar temperaturen till ca 700 grader och dieseln sprutas in i sista ögonblicket (diesel antänder vid ca 300 grader) så detta gör mig tveksam till att bensinmotor har högre temperatur.
Diesel har högre energimängd, det måste vi vara överens om
. Dieselmotorn går på lägre varvtal (för annars hinner inte det insprutade bränslet att fördela sig i förbränningskammaren då det sprutas in så sent).
Tror vi kan mötas halvvägs trots allt. Det måste handla om effektuttag. En Scania (lastbil) når inte arbetstemperatur när den är olastad (dragbil utan trailer) på vintern. För att snabbt få motorn varm så (naturligtvis efter en stund så motorn fått en ärlig chans att värma upp sig lite) så drog jag i retarderbromsen där motorn fick belastning. Då tar det inte många sekunder innan motorn blir varm
, 15-30 på sin höjd.
Kan det då vara att kylsystemet i en dieselmotor är så effektivt (för att kunna klara kylningen vid högre effektuttag)?
Jag påstår inte att du har fel, absolut inte. Är bara nyfiken på hur det ligger till. Har försökt Googla men hittar inget svar
Glödstiften värmer inte cylindrarna det vet jag, det var bara ett förenklat uttryck. För den delen så värmer dom inte bränslet heller
. Bränslet värms via värmeslingor innan insprutningen