Hur många motorer har du skruvat egentligen? Du skriver som om du bara har skruvat i teorin
Angående gamla hederliga glödstift så satt dom ofta i förkamnare där bränslet sprutades in och jo dom värmde bränslet.
Man kan också förvärma luften t.ex. genom en öppen låga nära insuget.
I moderna dieslar har man ett långt högre tryck på dieseln innan den sprutas in och behöver på så sätt inga förkammare att fördela bränslet med.
Lägre varvtal har inget med fördelning av bränslet i cylindern, läs ovan. Diesel brinner mera långsamt mot bensin så därför är höga varv inget att föredra.
Det är ganska enkelt att få en diesel att gå varmt bara att ställa upp pumpen men den kommer att ryka svart och inte att gå optimalt.
Lika lätt att få en bensinare att gå varmt bara att ställa den snålt. Den kommer så klart inte heller att gå optimalt.
Vi diskuterar väl motorer som är normalt inställda förmodar jag?
I en bensinmotor försvinner massor med energi i värme t.ex så är avgas temperaturen högre än hos en diesel.
Jag skall försöka söka fram något åt dig så hoppas jag att du slipper gå runt i ovisshet