Jag har blivit kär, är det klokt val? (Kärlek till bilar)

 
Mackes har i sin ungdom seglat hela vägen från SO Asien till Sverige. Detta var ju innan piraterna fanns utanför Somalia. Detta kanske han kan berätta om vid tillfälle. Det är en spännande historia.

Vi hade pirater i Malacca strait istället. Storyn finns i min blogg om någon är intresserad. http://iloapp.sarnberger.com/blog/martin?Home&category=6

Det enda alternativet nu verkar vara att gå som passagerare på linjefartyg. Dyrt som skam men det blir ju några nätter.
 
Senast redigerad av en moderator:
Hur många motorer har du skruvat egentligen? Du skriver som om du bara har skruvat i teorin :)

Angående gamla hederliga glödstift så satt dom ofta i förkamnare där bränslet sprutades in och jo dom värmde bränslet.

Man kan också förvärma luften t.ex. genom en öppen låga nära insuget.

I moderna dieslar har man ett långt högre tryck på dieseln innan den sprutas in och behöver på så sätt inga förkammare att fördela bränslet med.

Lägre varvtal har inget med fördelning av bränslet i cylindern, läs ovan. Diesel brinner mera långsamt mot bensin så därför är höga varv inget att föredra.

Det är ganska enkelt att få en diesel att gå varmt bara att ställa upp pumpen men den kommer att ryka svart och inte att gå optimalt.

Lika lätt att få en bensinare att gå varmt bara att ställa den snålt. Den kommer så klart inte heller att gå optimalt.

Vi diskuterar väl motorer som är normalt inställda förmodar jag?

I en bensinmotor försvinner massor med energi i värme t.ex så är avgas temperaturen högre än hos en diesel.

Jag skall försöka söka fram något åt dig så hoppas jag att du slipper gå runt i ovisshet ;)

Tusen tack för en beskrivning som tom jag förstår, hatten av:wai:
Har alltid tyckt att diesel är kung, nu vet jag varför:D
 
Vi hade pirater i Malacca strait istället. Storyn finns i min blogg om någon är intresserad. http://iloapp.sarnberger.com/blog/martin?Home&category=6

Det enda alternativet nu verkar vara att gå som passagerare på linjefartyg. Dyrt som skam men det blir ju några nätter.

Läste lite på din blogg, intressant. Får ta mig tid att bläddra igenom dina ämnen.

Ja det ver väl länge sedan man kunde mönstra på som en gast (så heter det väl, eller?) och pula lite på däck under färdens gång. Kanske finns en chans om Berralund får en ny långsegling så kan vi hänga med i utbyte av att polera hans mjukistofflor:D men där brände jag nog mina broar till den resan:)
 
Här få vi nog ta våra sjöbusar till hjälp:).
Försökte övertala farsan att vi kunde segla på hans segelbåt till Thailand, men det verkar svårt (inte svårt men farligt) att ta sig genom Suezkanalen. Inte kanalen i sig men söder om ska det finnas massor av pirater. Så han ville inte:confused:
Gick inte du @Berralund över suezkanalen nu? Kan du inte starta en tråd med bilder på resan (kanske bara jag som är intresserad:()?
Att runda Afrika tar juh en jäkla lång extra tid.

I grova drag, vilka rutter har du tittat på?
Jag har tyvärr inte så många bilder så att det funkar med en tråd om detta.

För några år sedan fanns det ett stort pirathot i Adenviken och långt ut i Indiska Oceanen. Men sedan FN och EU/Navfor tog tag i problemet så har attackerna näst intill upphört (och delvis flyttat till Västafrika). Dock, skulle bevakningen upphöra och fartygen sluta att ta med beväpnade vakter ombord så är jag övertygad om att eländet kommer att ta ny fart igen.

Igenom hela Adenviken gick vi i en nationell konvoj efter ett japanskt krigsfartyg, tryggare kan det inte vara. Eskorten upphörde några timmar innan Bab El Mandeb, den smala porten in till Röda Havet. Därefter var vi inne på säkert vatten. Så med vakternaombord har jag aldrig känt mig orolig överhuvudtaget. Men en spännande resa har det onekligen varit.
 
Vad jag tittat på nu är alternativ till flyget för att ta sig mellan Sverige och Thailand.

Eget fordon är möjligt genom Ryssland och Tibet men knappast billigt eller bekvämt. Många praktiska problem.

En annan väg är via Europa Turkiet Indien. Det skall enligt uppgift gå att ta sig igenom Burma nu om man förbereder sig ordentligt. Rutten är bättre men farligare. Det finns mycket skrivet om framförallt Turkiet.

Sedan har vi tåg som redan diskuterats här.

Egen segelbåt går ju men det blir besvärligare med vindarna om man går österut. Västerut åker man med monsunen. Adenviken och röda havet är dessutom som sagt riskfyllda.

De pris jag hittat som passagerare på linjetrafik är dubbla priset mot flyget. Tåget är nog mest lockande :)
 
Tåget är bra man kan ju även sträcka på benen och slipper köra. Får tid till att beundra vyerna man passerar. Tyvärr har de inte stenbord men man kan väl kivas ändå.
 
Detta är min (bil)kärlek. Svensk såld och superrenoverad ner till minsta skruv.

20170613_173353.jpg


32an.jpg
 
Pedantiskt eller ser ut som den kom direkt från fabriken ok fin, för mig är det en ny bil inte en 32 (överrenoverad) bättre än ny .Huvudsaken är att du gillar bilen ,hoppas du får en bra sommar me bilen ha det
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp