Hej
Jag är inte lika säker som dig på hur stor del av den här konflikten som handlar om dom familjer du nämner men att dom forna ”vännerna” just nu är osams verkar ju stämma, men att detta skulle leda till att något av ländernas militär attackerar det andra landet känns ändå lite overkligt, jag tror som jag sagt tidigare att det finns ännu fler faktorer som kan spela in,
Det kan ju finnas för oss just nu okända inrikespolitiska skäl i Kambodja till den här attacken, liksom inrikespolitiska skäl i Thailand som gör att något av länderna väljer att damma av den här gamla konflikten.
Sen finns det ju rojalister och nationalister (f.d gulskjortor) som verkar vara pigga på att hetsa både mot Shinawatras och Kambodja, dom verkar ju vara väldigt aktiva just nu och manar till protester, dom vill nog gärna ha den här konflikten också för att försöka få Regeringen på fall.
Ett alternativ är att det kan vara ett försök från den Thailändska militären att träda in i politiken igen, dom har ju i princip helt försvunnit från politiken och rampljuset i.o.m att väljarna totalt ratade deras partier i det senaste valet, en konflikt med ett grannland kan ju öppna för en comeback på många plan.
Sen kan ju det här även handla om mer än det här templet och det relativt lilla markområdet dom båda länderna har bråkat om i över 70 år nu, båda länderna gör ju numera även anspråk på några mindre öar och ett havsområde idär man tror att det finns tillgångar att utvinna, Kambodja har ju även aktiverat militären längs gränsen mot Trat och öarna i dess närhet. Det kan ju finnas mycket i potten här som också kan ha utlöst en form av kraftmätning länderna emellan.
Men förmodligen kommer vi väl att få veta mer efterhand om det här, själva konflikten lär ju knappast bli löst även om man nu verkar kunna enas om ett slut på striderna och en vapenvila.
Mvh isan lover