Gränsen mot Kambodja Krig på väg?

Hej

Ja vi kan tyvärr se fram emot nya sammandrabbningar länderna emellan.

Ja med Move Forward vid makten skulle ju antalet Genetaler minskas kraftigt och militärens politiska makt förmodligen i stort sett upphöra att existera, men som vanligt lär dom inte gå med på detta frivilligt och generalerna har ju stöd av rojalister, nationalister och landets rikaste i främst Bangkokområdet, så då väntar sannolikt ny tid med politisk oro, juridiska och militära kupper, som vanligtvis startar med sammandrabbningar mellan demokratiförespråkare och rojalister på Bangkoks gator.

Mvh isan lover
Så du tycker att grannländerna ska få göra anspråk på vad de vill av Thailands territorium. Du måste vara anti-Thai.

Hej

Det där är ju något vi har diskuterat många gånger förr genom åren och mitt svar är detsamma.

Det handlar om väldigt lågbetalda jobb på minimilön eller t.o.m under när det handlar om utländsk arbetskraft som i princip kan behandlas lite som man vill, sen bor man i baracker eller skjul långt från familj och barn under långa perioder med några lediga veckor om året,

Det är nog betydligt lättare att tycka att dessa jobb borde tas av andra än att själv tänka sig att utföra dessa jobb och försörja sin familj på detta sätt.

Mvh isan lover

Brist på arbetskraft pressar upp lönerna.

Jag har inte sett några officiella kambodjanska anspråk på thailändskt territorium, även om många thailändare ser en risk i att de anspråken kommer komma. Jag kan dock ha missat något så länka gärna.
Inte nu, men kan väl tänkas om det skulle bli som IL vill. Att drastiskt minska den Thailändska militären i storlek och styrka. Inget grannland kan mäta sig med Thailand idag.

Inte nu, men kan väl tänkas om det skulle bli som IL vill. Att drastiskt minska den Thailändska militären i storlek och styrka. Inget grannland kan mäta sig med Thailand idag.
Men, varför skrev du då att IL vill att grannländerna ska få göra anspråk på thailändskt territorium och han är anti-thai?

Det är väl helt självklart att den thailändska militären har alldeles för stor politisk makt. Som du skriver så kan inget grannland idag mäta sig med Thailand så en kraftig minskning av militärbudgeten vore ju inget problem, eller hur?

Jag tror nog bara du vill bråka med IL. Och det finns anledningar, tro mig, jag har spenderat de senaste 15 åren göra just det. Det gäller dock att välja sina fighter och inte bara attackera för sakens skull.

Hej

Ja vi kan tyvärr se fram emot nya sammandrabbningar länderna emellan.

Ja med Move Forward vid makten skulle ju antalet Genetaler minskas kraftigt och militärens politiska makt förmodligen i stort sett upphöra att existera, men som vanligt lär dom inte gå med på detta frivilligt och generalerna har ju stöd av rojalister, nationalister och landets rikaste i främst Bangkokområdet, så då väntar sannolikt ny tid med politisk oro, juridiska och militära kupper, som vanligtvis startar med sammandrabbningar mellan demokratiförespråkare och rojalister på Bangkoks gator.

Mvh isan lover
Så det är därför det är konflikt mellan Thailand och Kambodja. Allt är alltså Thailands fel.

Min bästa gissning är att det värsta är över, för nu. Det är dock långt ifrån över och kommer säkert flamma upp små kontroverser flera gånger under resten av året. Både Hun Sen och den thailändska militären vill/behöver att respektive folk har en känsla av att länderna är i krig.

Den här tråden kommer ha 100 sidor en dag, sanna mina ord.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp