Gränsen mot Kambodja Krig på väg?

Den kommer från brittiska UD

Det raketartilleri som Kambodja har är normalt räckvidden 20 km på och det är den räckvidden svenska UD baserar sin varning på men det har visat sig att Kambodjanerna har tillgång till uppdaterade raketer nu med en max räckvidd på "30 miles" och därav deras gräns på 48 km

Men svenska UD har en avrådan på 20 km?

Eller?

Second Army Destroys Crane at Preah Vihear Used for Jamming Equipment

The Second Army Area reported that at 2:00 PM on December 10, they successfully destroyed a crane located on the access route to Preah Vihear after discovering it was being used to install jamming devices or anti-drone equipment, as well as a CCTV camera system with radar signals in the Preah Vihear area.

Investigators found a GPS spoofing system that disrupted satellite-based navigation (GNSS/GPS), causing problems for drones and other systems operating in Thai territory. The CCTV cameras were also being used to record footage and monitor Thai military operations in the area surrounding Preah Vihear

1765432177878.webp

1765432186835.webp

Bra då vet vi att avrådan är 20km, det är den som är den juridiskskt bindande för exempelvis försäkring.

Jag tycker nog vad som riskerar att döda/skada en är ett mer lämpligt agerande att hålla sig undan gränsen på än om ens försäkring är giltig eller inte. Ingen nytta av försäkringen om du dör av en raket från en uppgraderad pjäs.....

Jag tycker nog vad som riskerar att döda/skada en är ett mer lämpligt agerande att hålla sig undan gränsen på än om ens försäkring är giltig eller inte. Ingen nytta av försäkringen om du dör av en raket från en uppgraderad pjäs.....
Jag litar på UDs rekommendationer och det gör försäkringsbolagen också.

Det är bara vissa konspirationsteoretiker som anser UD ha fel.

Jag litar på UDs rekommendationer och det gör försäkringsbolagen också.

Det är bara vissa konspirationsteoretiker som anser UD ha fel.

Litar nog mer på brittiska UD än svenska UD:s underrättelsegrund

Tror gränsen kommer dras ännu längre ut för senaste rapporterna från Thailands militär säger att Kambodja nu grupperat ett mer långräckviddigt raketsystem som heter PHL-03 300 mm MLRS (Multi Launch Rocket system) nära gränsen och det har en räckvidd upp till 13 mil.

1765439557327.webp

Tror gränsen kommer dras ännu längre ut för senaste rapporterna från Thailands militär säger att Kambodja nu grupperat ett mer långräckviddigt raketsystem som heter PHL-03 300 mm MLRS (Multi Launch Rocket system) nära gränsen och det har en räckvidd upp till 13 mil.

1765439557327.webp
What litar du inte på svenska myndigheter!?

1765439557327.webp
Ja men visst.

Du läser lite på fejsbock och vet bättre än både svenska och brittiska Utrikesdepartementen plus deras underrättelsetjänster.

Jag håller mig dock till vad Svenska UD rekommenderar..

Svenska UD har inte förändrat sina reserekommendationer sedan 25 juli i år och alltså inte alls tagit hänsyn ännu till de senaste dygnens händelser.

Kan ändå rekommendera appen "UD Resklar" till mobilen där man kan följa de länder man reser till samt snabbfunktioner till "Svensklistan" och vad man ska göra vid en nödsituation utomlands

Jag åker till Thailand imorgon och nästa vecka när fruga och dotter landat så har vi, sedan länge, planerat att besöka en kompis i Sa Kaeo. Huruvida det verkligen blir så beror givetvis på läget men den absolut, garanterat, minsta anledningen är huruvida UD avråder och vår försäkring gäller. Jag skulle vilja säga att huruvida det regnar eller inte spelar mycket större roll.

Om jag får en granat i huvudet så får jag det, oavsett om UD säger att jag inte kommer få det, och försäkringen gäller. Om en liten granat landar på min fot och jag förlorar ett ben så kanske det är tacksamt att försäkringsbolaget betalar ett par tusen kronor för att jag fått benet amputerat; men tror inte jag bryr mig så mycket om det, just då iaf.

Att planera sin semester efter UD’s rekommendationer är som att planera sin skidsemester i mellersta Sverige efter en 12-månadersprognos från vackertväder.se

Jag åker till Thailand imorgon och nästa vecka när fruga och dotter landat så har vi, sedan länge, planerat att besöka en kompis i Sa Kaeo. Huruvida det verkligen blir så beror givetvis på läget men den absolut, garanterat, minsta anledningen är huruvida UD avråder och vår försäkring gäller. Jag skulle vilja säga att huruvida det regnar eller inte spelar mycket större roll.

Om jag får en granat i huvudet så får jag det, oavsett om UD säger att jag inte kommer få det, och försäkringen gäller. Om en liten granat landar på min fot och jag förlorar ett ben så kanske det är tacksamt att försäkringsbolaget betalar ett par tusen kronor för att jag fått benet amputerat; men tror inte jag bryr mig så mycket om det, just då iaf.

Att planera sin semester efter UD’s rekommendationer är som att planera sin skidsemester i mellersta Sverige efter en 12-månadersprognos från vackertväder.se
Men gäller svensk hemförsäkring/reseförsäkring vid vanlig sjukdom om man råkar ut för det inom område som UD har avrått att resa till?
Eller upphör alla ens svenska reseförsäkringar att helt gälla?
Isåfall kan det vara viktigt för många om dom riskerar att bli utan vård för vanlig sjukdom och olycka som skulle täckts av försäkring vid vanlig sjukdom om dom inte varit ett område UD avrått.

Men gäller svensk hemförsäkring/reseförsäkring vid vanlig sjukdom om man råkar ut för det inom område som UD har avrått att resa till?
Isåfall kan det vara viktigt för många om dom riskerar att bli utan vård för vanlig sjukdom och olycka som skulle täckts av försäkring vid vanlig sjukdom om dom inte varit ett område UD avrått.
Har det någon praktisk betydelse? Om det är 20 eller 38 km från gränsen som gäller för avrådan?

Om du tänkt befinna dig i en by som är 30 km från gränsen och UD idag säger att det är OK, men imorgon, när du landar, så följer de UK’s rekommendation och säger 38 km,
vad gör du då? Jag antar att du kan förflytta dig 8km och söka hjälp där. Det är trots allt krig, jag tror inte Noi på kliniken kommer fråga dig hur många km från gränsen du var när din smärta i bröstet startade.

Det är upptill ditt försäkringsbolag att göra den bedömningen.
Reseförsäkring kan upphöra att gälla i områden som UD avråder, även för sjukdomar.
Vissa områden bedöms värre.

Värt att kolla innan resa eller när man är på resa.
Räcker med ett email eller att använda appen.

Har det någon praktisk betydelse? Om det är 20 eller 38 km från gränsen som gäller för avrådan?

Om du tänkt befinna dig i en by som är 30 km från gränsen och UD idag säger att det är OK, men imorgon, när du landar, så följer de UK’s rekommendation och säger 38 km,
vad gör du då? Jag antar att du kan förflytta dig 8km och söka hjälp där. Det är trots allt krig, jag tror inte Noi på kliniken kommer fråga dig hur många km från gränsen du var när din smärta i bröstet startade.
Gäller det ju inte bara där, det är flera på forumet som åker till dom södra delarna som ud också avråder ifrån så frågan kan vara nog så viktig, gäller försäkringen när man befinner sig i ett område som UD har avrått.
Det kan uppstå ett akut tillstånd där man inte kan förflyttas en längre sträcka eller där man inte är i medvetet tillstånd.

Det är upptill ditt försäkringsbolag att göra den bedömningen.
Reseförsäkring kan upphöra att gälla i områden som UD avråder, även för sjukdomar.
Vissa områden bedöms värre.

Värt att kolla innan resa eller när man är på resa.
Räcker med ett email eller att använda appen.
Men, är det verkligen relevant? Om du aktivt väljer att resa till ett område där ett krig pågår, spelar det verkligen någon roll om försäkringen gäller inte?

Det är en helt annan fråga angående områden där det gäller avrådan pga kidnappningsrisk elller annat.

Gäller det ju inte bara där, det är flera på forumet som åker till dom södra delarna som ud också avråder ifrån så frågan kan vara nog så viktig, gäller försäkringen när man befinner sig i ett område som UD har avrått.
Det kan uppstå ett akut tillstånd där man inte kan förflyttas en längre sträcka eller där man inte är i medvetet tillstånd.
Jag svarade vad som gäller det tråden handlar om; alltså ett aktivt krig. Gällande terrorism och annan intermittent verksamhet, se svaret till Kurant.

Men, är det verkligen relevant? Om du aktivt väljer att resa till ett område där ett krig pågår, spelar det verkligen någon roll om försäkringen gäller inte?

Det är en helt annan fråga angående områden där det gäller avrådan pga kidnappningsrisk elller annat.
Man kan ju vistas i ett fredligt område innan avrådan utfärdas eller till och med bo där med sin familj.
Sen bli nekad ersättning vid sjukdom efter ett krig startats i området.

Frågan är om försäkringen gäller vid avrådan av UD eller om det görs olika bedömningar av riskbilden.

Haiti och Mali är nog farligare än östra Thailand vad gäller kidnappning och flera provinser i södra Thailand.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp