Höjning av minimilönen ifrån dagens 313-336 baht till 400-650 baht.

 
Ersättning vid uppsägning är ju thailändsk lag, inget avtal på marknaden, och det är ju en lag som faktiskt verkar fungera väldigt bra, inom alla lönegrupper.

/ SatanG
Hej

Ja på seriösa företag fungerar det men på oseriösa mindre privata arbetsplatser kan folk tyvärr få gå på dagen utan någon ersättning eller rättigheter alls, men visst går det framåt, mycket tror jag är tack vare dom utländska företafågen som etablerade sig i landet och hade med sig sin företagskultur och till stor del tillämpade liknande villkor.

Mvh isan lover
 
Tvärtom. En bred medelklass gagnar utjämningseffekten när det gäller löner i samhället. De betalar skatt. Thailand har en större medelklass jämfört sina grannar som levt under kommunistisk elit senaste 50 åren. Medelklassen - kan den uppgå till 20 miljoner?

Däremot vill människan som den giriga varelse vi är ständigt ha mer. Skandinaviska länderna och västvärlden har höga löner p g a vårt tekniska försprång och högre utbildning. Men, de krav som facket ställt har gjort att strukturen kapsejsat inom vissa områden. Då kom bemanningsföretagen in. På det sättet slipper man betala höga löner till okvalificerad arbetskraft. I ett konkurrenssamhälle/demokratiskt samhälle kommer alltid fattiga människor finnas. Men självklart måste de ha en chans att överleva.

Håller med om det mesta. Att behålla en medelklass som är nöjd är nog de flesta politikers mål. Blir den gruppen för liten kommer det ökade krav på sociala reformer. Upplever man sig ligga över medel i hierarkin är man inte lika glad i utjämning, tror vi ser likadant där.

Vad det gäller t.ex. bemanningsföretag i Thailand så riktar den sig mot fler och större grupper hela tiden. Det blir inte billigare att anställa via dom, klart dyrare, men du kan lita mer på att du har en person när/där du behöver dom. Trots kostnadsökningen inom anställningen där bemanningsföretagen tar rätt bra betalt så innebär det mindre extra anställda som kan täcka upp när folk inte kommer samt det går hålla sig med mindre HR och admin kostnader. Många moobans/mindre företag har inte tid/råd att anställa nya personer hela tiden, särskilt för jobb med hög omsättningshastighet (låglönearbeten).

Bemanningsföretag som tillfälligt hyr ut anställda har nog runt 5-10% pålägg på tjänsten. Handlar det om fasta positioner på lite bättre jobb verkar det vara 1-3 månadslöner att "hitta" rätt person till tjänsten.
När personen sedan anställs, efter en provperiod på vanligtvis 4 månader, så är det vanligt att bemanningsföretaget håller kontakten med personen de "hittat" för att se om denna är sugen på ett nytt jobb. Lite olojalt av bemanningsföretagen kan tyckas men bara business as usual och ofta lönande även för den som hoppar runt.

/ SatanG
 
Hej

Ja på seriösa företag fungerar det men på oseriösa mindre privata arbetsplatser kan folk tyvärr få gå på dagen utan någon ersättning eller rättigheter alls, men visst går det framåt, mycket tror jag är tack vare dom utländska företafågen som etablerade sig i landet och hade med sig sin företagskultur och till stor del tillämpade liknande villkor.

Mvh isan lover

Jag tror det är få som inte känner till den lagen och arbetsdomstolen dömer nästan alltid till den fd anställdes fördel.
Visst är det säkert många som drar sig för att gå den vägen men inte i den graden du ger sken av, tror jag.

/ SatanG
 
Jag tror det är få som inte känner till den lagen och arbetsdomstolen dömer nästan alltid till den fd anställdes fördel.
Visst är det säkert många som drar sig för att gå den vägen men inte i den graden du ger sken av, tror jag.

/ SatanG
Hej

Jag hoppas naturligtvis att du har rätt, men jag skulle själv gissa att ca 30-40% av landets arbetstagare inte har något anställningsavtal eller kontrakt överhuvudtaget utan bara kör på en muntlig överenskommelse.

Mvh isan lover
 
Man vet ikke helt om man skal le eller gråte, men dette er jo typisk Thai. En masse ord og veldig lite handling. Det er «ja» i det ene øyeblikket og «nei» i det neste. Lite gjennomtenkt og alt blir som vanlig hvor arbeidsgiverne gjør som dem alltid har gjort. Og det er å utnytte mennesker som har små muligheter til å protestere uten å miste jobben sin.

Det generelle bildet av Thailand som fastboende utlendinger har tror jeg er som i en reisebrosjyre hvor dem hardnakket holder fast på denne illusjonen om «Smilets land». Et bildet av Thailand som jeg tror kjerringa har gitt dem. Om dette bildet av Thailand stemmer eller ikke våger dem ikke å utfordre fordi kjerring lyver ikke. Thailand er et fantastisk land for de med penger og et lite helvete for de som er uten.
 
Hej

Jag hoppas naturligtvis att du har rätt, men jag skulle själv gissa att ca 30-40% av landets arbetstagare inte har något anställningsavtal eller kontrakt överhuvudtaget utan bara kör på en muntlig överenskommelse.

Mvh isan lover
Den siffran är kraftigt i underkant.
Gissar på det dubbla typ 80% av alla arbeten som finns.
Då många jobb är säsongsjobb finns det inte så många avtal.
Jordbruksindustri , fiske, byggnation är i stort sett oreglerade.
 
Den siffran är kraftigt i underkant.
Gissar på det dubbla typ 80% av alla arbeten som finns.
Då många jobb är säsongsjobb finns det inte så många avtal.
Jordbruksindustri , fiske, byggnation är i stort sett oreglerade.
Hej

Det är möjligt att du ligger närmare sanningen än mig där, men man ska ju även ta med i beräkningen att en hel del av jobben inom jordbruket även utförs av familjemedlemmar och släkt, inom byggbranschen har ju åtminstone dom stora företagen numera avtal med sina anställda.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är möjligt att du ligger närmare sanningen än mig där, men man ska ju även ta med i beräkningen att en hel del av jobben inom jordbruket även utförs av familjemedlemmar och släkt, inom byggbranschen har ju åtminstone dom stora företagen numera avtal med sina anställda.

Mvh isan lover
Inom byggbranschen är majoriteten migrater från grannländerna.
Avtal på 200 per dag.
Bor i barackläger mellan uppdragen.
Det är de största byggföretagen i landet.

Så visst har dom avtal
 
Inom byggbranschen är majoriteten migrater från grannländerna.
Avtal på 200 per dag.
Bor i barackläger mellan uppdragen.
Det är de största byggföretagen i landet.

Så visst har dom avtal
Beror helt på hur duktiga dom är, finns burmeser som får 5-600/dag och mer än så också om dom är grymma på nåt, men kontrakt har dom inte.
 
Man vet ikke helt om man skal le eller gråte, men dette er jo typisk Thai. En masse ord og veldig lite handling. Det er «ja» i det ene øyeblikket og «nei» i det neste. Lite gjennomtenkt og alt blir som vanlig hvor arbeidsgiverne gjør som dem alltid har gjort. Og det er å utnytte mennesker som har små muligheter til å protestere uten å miste jobben sin.

Det generelle bildet av Thailand som fastboende utlendinger har tror jeg er som i en reisebrosjyre hvor dem hardnakket holder fast på denne illusjonen om «Smilets land». Et bildet av Thailand som jeg tror kjerringa har gitt dem. Om dette bildet av Thailand stemmer eller ikke våger dem ikke å utfordre fordi kjerring lyver ikke. Thailand er et fantastisk land for de med penger og et lite helvete for de som er uten.

Du måste vakna in the land of smiles, varje dag :)

/ SatanG
 
Beror helt på hur duktiga dom är, finns burmeser som får 5-600/dag och mer än så också om dom är grymma på nåt, men kontrakt har dom inte.
Just det, inga avtal eller kontrakt.
Känner du till någon burmes som får 5-600 per Dag?

Gärna exempel eller du gissar
 
Den siffran är kraftigt i underkant.
Gissar på det dubbla typ 80% av alla arbeten som finns.
Då många jobb är säsongsjobb finns det inte så många avtal.
Jordbruksindustri , fiske, byggnation är i stort sett oreglerade.

80% av alla jobb är utan kontrakt och säsongsanställda?
Wow, inte riktigt vad jag hade i tankarna men jag sitter inte med fakta på det.
Skulle gissat på max 25%

/ SatanG
 
Just det, inga avtal eller kontrakt.
Känner du till någon burmes som får 5-600 per Dag?

Gärna exempel eller du gissar
Känner ganska många burmeser här, har väl haft ett 15 tal som jobbat på huset och vet vad som krävdes för att få dom skickligaste att jobba.
Blivit bra vän med några av dem och vet hur dom har det, nya moppar mm.
Känner även Thai som driver byggföretag och vet vad dom betalar dom duktiga burmeserna.
Dom tjänar från 200 och uppåt helt beroende på hur duktiga och hårt dom jobbar.

När vi renoverade huset så var det ju mitt i pandemin och många hade dåligt att göra, jag kunde då få hyfsat duktiga burmeser för 400/dag men då kom dom några dagar å rätt var det var så försvann dom på annat jobb, ville jag ha dom duktiga killarna att komma varje dag så fick jag betala 700, plattsättaren va jag tvungen att betala 1000/dag för att sno honom från ett annat bygge, försökte med 800 men då kom han 2 dagar å försvann igen. Jag betalade lite mer än vad dom tjänade på andra ställen för att jag ville få huset klart, tid är pengar spec nar vi hade en hyra på 30k där vi bodde. Dom jag betalade 700 hade runt 500-550 på andra ställen.

Det här va inget påhitt för att lura mig för trots att det var mitt i pandemin med dåligt att göra så försvann dom om jag inte betalade dessa löner. För att få ett team på 4-5 killar med dom jag tyckte var bäst att komma varje dag så var det 700 som gällde, då kom dom.
Detta var alltså mitt i pandemin, nu har dom hur mycket som helst att göra och jag har svårt att få loss dom för 700, dom är så upptagna nu att jag brukar få anlita grannen istället om jag inte vill vänta.

Grejen med dessa burmeser är att dom kommer 07.55 på morgonen, tar rast prick 12.00 käkar lite och sover till prick 13.00 sen jobbar dom till prick 17.00 och sen börjar dom plocka ihop verktyg och stänga ner. Det hände aldrig att dom inte skötte tiderna och dom jobbade hårt som satan, betydlig bättre än vad Thai gör. Det är därför dom duktiga killarna får hyfsat betalt för Thaifirmorna vill ha dom.
Jag kunde lätt satt ihop ett team som kommit varje dag för 200/dag men då var det nybörjare.
Det finns falanger som tror att typ alla Thai har minimilön och burmeserna sämre, så ser det inte ut irl.
Dom som är duktiga tjänar mer.

Blev positivt överraskad av hur duktiga dom faktiskt var å då har jag ju själv jobbat i byggbranchen hela mitt liv och vet hur jobben ska utföras.
 
80% av alla jobb är utan kontrakt och säsongsanställda?
Wow, inte riktigt vad jag hade i tankarna men jag sitter inte med fakta på det.
Skulle gissat på max 25%

/ SatanG
En siffra Kurant tagit ur luften, han går på stendbordsfakta.
 
80% av alla jobb är utan kontrakt och säsongsanställda?
Wow, inte riktigt vad jag hade i tankarna men jag sitter inte med fakta på det.
Skulle gissat på max 25%

/ SatanG
Fakta finns på filippinerna, du har nog inte hängt tillräckligt bland majja folket, in i dimman och få dig lite kunskap nu...
Ser en skillnad från när man flyttade hit och idag på tex byggen, idag på dom stora condobyggena så går det på många ställen folk i företagoveraller och hjälmar och arbetar, ser på flera byggen när det är slut för dagen kommer dom ut i hjälmar och skyddsoverall, det såg man inte för 10 år sen, utvecklas här med, fast fortsatt stora byggen där det ser ut att vara lite manjana med det också.
Känns som det blivit mer företagbaserat och lite mer safety än innan men någon % har jag ingen aning om där får vi nog lyssna på dom som vet.
Sen finns ju det dom som tror att det fortsatt är 1980.
 
Riktigt bra sagt, nu behöver du inte älta detta skit igen. Hoppas det var sista gången du stod upp för din åsikt. Precis som du vill att andra skall göra.
Jag brukar ju bli kallad forumpolis emellanåt och moralpoliser finns det en och annan här.
Nu har det tydligen tillkommit en åsiktspolis också.
Men jag fortsätter nog att ha åsikter om inlägg på forumet..om jag känner för det.
Så om det blir sista gången återstår att se.
 
Jag har ibland funderat över hur en del kan ha så enormt dålig självinsikt.

Ser man inte vad man skriver om andra? Medans man själv kan göra exakt likadant.

Fick idag förklarat för mig av en vän att jag skall sluta fundera på det. En del människor har helt enkelt jäkligt mycket otur när de försöker tänka, var hans förklaring.

Så var det med det ja.
 
En av många lappar på lediga jobb, här på en populär restaurang i storbangkok.

J2.jpg


/ SatanG
 
Macka och kaffe på Central i Phuket, var lite tidig. Dottern skaffa nytt pass 1500 baht för 10 årig giltighet. Tar 3 till 5 dar till dörren i Khao lak.

20230320_093740.jpg
Helt fel
Macka och kaffe på Central i Phuket, var lite tidig. Dottern skaffa nytt pass 1500 baht för 10 årig giltighet. Tar 3 till 5 dar till dörren i Khao lak.

20230320_093740.jpg
Helt fel tråd och inte ens full, inte ens bakfull. Hur som helst smidigt med att fixa pass här. Tog 3 dagar för kärringen att få det.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
Makrillen031
M
 
Tillbaka
Topp