Just det, inga avtal eller kontrakt.
Känner du till någon burmes som får 5-600 per Dag?
Gärna exempel eller du gissar
Känner ganska många burmeser här, har väl haft ett 15 tal som jobbat på huset och vet vad som krävdes för att få dom skickligaste att jobba.
Blivit bra vän med några av dem och vet hur dom har det, nya moppar mm.
Känner även Thai som driver byggföretag och vet vad dom betalar dom duktiga burmeserna.
Dom tjänar från 200 och uppåt helt beroende på hur duktiga och hårt dom jobbar.
När vi renoverade huset så var det ju mitt i pandemin och många hade dåligt att göra, jag kunde då få hyfsat duktiga burmeser för 400/dag men då kom dom några dagar å rätt var det var så försvann dom på annat jobb, ville jag ha dom duktiga killarna att komma varje dag så fick jag betala 700, plattsättaren va jag tvungen att betala 1000/dag för att sno honom från ett annat bygge, försökte med 800 men då kom han 2 dagar å försvann igen. Jag betalade lite mer än vad dom tjänade på andra ställen för att jag ville få huset klart, tid är pengar spec nar vi hade en hyra på 30k där vi bodde. Dom jag betalade 700 hade runt 500-550 på andra ställen.
Det här va inget påhitt för att lura mig för trots att det var mitt i pandemin med dåligt att göra så försvann dom om jag inte betalade dessa löner. För att få ett team på 4-5 killar med dom jag tyckte var bäst att komma varje dag så var det 700 som gällde, då kom dom.
Detta var alltså mitt i pandemin, nu har dom hur mycket som helst att göra och jag har svårt att få loss dom för 700, dom är så upptagna nu att jag brukar få anlita grannen istället om jag inte vill vänta.
Grejen med dessa burmeser är att dom kommer 07.55 på morgonen, tar rast prick 12.00 käkar lite och sover till prick 13.00 sen jobbar dom till prick 17.00 och sen börjar dom plocka ihop verktyg och stänga ner. Det hände aldrig att dom inte skötte tiderna och dom jobbade hårt som satan, betydlig bättre än vad Thai gör. Det är därför dom duktiga killarna får hyfsat betalt för Thaifirmorna vill ha dom.
Jag kunde lätt satt ihop ett team som kommit varje dag för 200/dag men då var det nybörjare.
Det finns falanger som tror att typ alla Thai har minimilön och burmeserna sämre, så ser det inte ut irl.
Dom som är duktiga tjänar mer.
Blev positivt överraskad av hur duktiga dom faktiskt var å då har jag ju själv jobbat i byggbranchen hela mitt liv och vet hur jobben ska utföras.