Thailands egen Greta Thunberg heter Ralyn ”Lilly” Satidtanasarn och kommer ifrån Bangkok.

Hej

Ännu en artikel om Thailands Lilly, här handlar det om att hon håller föredrag för förskoleelever om dom problem nedskräpning med plast orsakar..

Lilly Satidtanasarn, the 12-year-old taking on plastic pollution in Thailand
Posted 4 October 2019
1570203359092.jpeg

Lilly Satidtanasarn teaching Kindergarten students about the need to eliminate single-use plastic in society. Photo from Facebook page of Bye Bye Plastic Bags Thailand

Mvh isan lover

1570203359092.jpeg

An Open Letter to Greta Thunberg:

Dear Greta,

Thank you for coming to this country to speak truth to the most powerful nation on earth.

The bastions of wealth and power here have put us at the forefront of environmental disaster, the sixth extinction, the possible end of civilization as we know it.

The only way we can fight this apocalypse is by creating a mass movement, from the grassroots up. That means walking the talk. That means taking risks. That means finding your voice amid the clatter of denial.

That means exactly what you and the other enlightened young people of the earth are doing today.

There is another nation here, of decent people, whom you have moved deeply. As a member of that nation, I am doing an inventory of my own life, to see if I can live up to the standards you and our children’s children are demanding of us. I hope I can.

And you know, when grown up politicians (in this case an oxymoron) frantically resort to attacking you, you are doing absolutely the right thing.

Very truly yours,
Joan Baez
Det var länge sedan man hörde något från Joan Baez, känner fläkten från 70-talet nu (The Night They Drove Old Dixie Down). Hon måste vara bra gammal nu men där fick Greta en fin hyllning. Men jag tycker att Thailands Greta gör ett riktigt bra jobb, all denna förbaskade plast är ett fördärv.

Hej

Här uppmärksammar Sveriges Radios P1 i ett reportage Thailands Lilly eller Ralyn Satidtanasarn som hon egentligen heter.

Studio Ett

Lilly - Ralyn Satidtanasarn kallas för Thailands Greta Thunberg. Hennes engagemang startade för åtta år sen när hon var på semester i Pattaya och började plocka skräp och plast på stranden.

Lilly - Ralyn Satidtanasarn kallas för Thailands Greta Thunberg. Hennes engagemang startade för åtta år sen när hon var på semester i Pattaya och började plocka skräp och plast på stranden. Foto: Peder Gustafsson/Sveriges Radio
VISA ALLA BILDER(2)

Ralyn är Thailands Greta Thunberg
8:11 min

<iframe width="100%" height="150" src="Sveriges Radios Webbspelare" frameborder="0"></iframe>

Publicerat måndag 18 november kl 17.02
  • Ungdomar runt om i världen har det senaste året blivit inspirerade av Greta Thunberg och hennes kamp för klimatet.
  • I Thailand har sedan fyra år den nu 12-åriga Ralyn Satidtanasarnkämpat för att minska landets användande av plast och nu börjar hennes kamp ge resultat.
  • Hör reportage av Ekots Asien-korrespondent Peder Gustafsson.
– Jag tycker att medvetandet hos thailändarna om klimatförändringarna har blivit bättre och fler och fler börjar förstå att vi måste göra något säger 12-åriga Ralyn Satidtanasarn från Bangkok som helst vill bli kallad för Lilly.
Jag hade gjort upp med Lilly att vi skulle träffas så att jag skulle få följa med när hon plockar skräp i en av Bangkoks många klonger som är kanaler som går kors och tvär genom staden.

Mvh isan lover

plocka skräp tycker några här på forumet att greta ska göra istället för att försöka få världens ledare å fabrikörer att minska utsläppen
plocka skräp i all ära men på vilket sätt påverkar det utsläppen i luften
plockaskräp förespråkarna här bevisar begränsad förståelse
Tycker det hänger ihop. Många som är ointresserade av det ena är också ointresserade av det andra, de är bara intresserade av att så billigt som möjligt till så liten ansträngning som möjligt. Klagar på att det koster mera eller vill inte leta efter soptunna.

Hur mycket tror du att detta hade kostat om man skulle marknads föra Sverige som Greta Gjort.
MARKNADS FÖRNING AV ETT LAND GÖR MAN JU ¨FÖR ATT HJÄLPA INDUSTRI SAMT TURISM

Hur många företag tror du inte kan rida på denna våg, de som arbetar med att få ut sina produkter, om är innovativa,för miljön.
Även andra Svenska företag kan ju dra nytta av att Sverige blir känt SAMT TURISM.

gRETA HAR SATT SVERIGE PÅ KARTAN,
Ja . Här är hon nästan kungens jämnlike. Många klagar på att kungahuset är dyrt, men när Hans Majestät är ute och reser så blir det också rubriker vilket skapar intresse för svenskt. Ved som skrivs har ett stort värde i reklamen för en nation.

Sverige fanns allt på kartan även innan. Just att locka till sig företag och mer folk som är ute och reser är inte Gretas budskap, du har nog helt missförstått vad Greta predikar...

Vilka företag är det som nu överväger en flytt till Sverige baserat på Gretas budskap? Vad är det som lockar i Gretas budskap och får företagsledare att överväga flytten? Är det avvecklandet av industri och tillväxt? Ökat skattetryck? Avskaffandet av transporter? Uppmaningen till vuxna att skolka från arbetet? Många starka säljpunkter för framtida företag som vill expandera och utvecklas ;)

Visst finns det företag som rider på vågen, inget i denna cirkus är gratis. Frågan är fortfarande om det genererar pengar till Sverige eller om det kostar Sverige? Att vi nu ska skänka mer pengar till länder som USA, Indien och Kina för klimatfrågan ser inte jag som positivt utan ansvariga politiker skulle snarare kölhalas.

Men som sagt hur mycket det kostar/genererar vet jag inte och därför frågade jag dig trots att du inte heller har någon som helst aning.
Ja men kanske högre turismintäkter har också ett värde. Har du aldrig funderat varför reklamfilmerna är så tjatiga?

Håller oftast inte emot Dig IL , men i fråga om Amazonas så skulle FN gå in och göra upp med skogsägarna ekonomiskt , förbinda dessa att för en viss ersättning ge f*n i att skövla skogen , Detta går ju lätt sedan att övervaka , så skall vi jobba med miljön , Inte fjantiga elcyklar , vindsnurror som dödar rovfåglar har en mycket liten effektivitet samt är oekonomiska utav bara fn. mycket rep av dessa till enorma slantar . utveckla andra länders mot vissa motkrav miljömedvetenhet , Lilla Sverige är en droppe i havet och detta bara för att makthavarna här skall kunna håva in som de kallar det gröna skatteintäkter och klappa sig själva på bröstet , skitstövlar är vad de är MP samt S
Mycket av skogsavverkningen i Brasilien är rena stölder. antingen på statlig mark eller annans mark. Det är långt ifrån all mark som ägs av de som hugger ned skogen för att sälja träden. Har för mig att en del av medlemmarna informerat om att det förekommer stölder av träd i Thailand också.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp