Thailands egen Greta Thunberg heter Ralyn ”Lilly” Satidtanasarn och kommer ifrån Bangkok.

 
vad jag läst för några år sedan så är kommunernas rätt att ensidigt expropriera borttagen.


Och jag saknar din kommentar till mitt svar till dej i denna tråd:

Wallraffande reporter bland sexköpare. | Funderingar och betraktelser

Inlägg 362 är det du bör svara på, saaaaaaaaknar ditt svar så mycket att jag inte har klarat av att fixa min frukost ännu!
Kommunerna har stora möjligheter mej hjälp av PBL:

6 kap. Genomförandet av detaljplaner
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om genomförande av detaljplan för allmänna platser när kommunen är huvudman.
Bestämmelserna avser
1. kommunens rätt att lösa in fastigheter, mark och andra utrymmen,
2. ordnandet och underhållet av allmänna platser, och
3. fastighetsägares skyldighet att betala för gatukostnader m.m.

Kapitlet innehåller även bestämmelser om exploateringsavtal.

Vid enskilt huvudmannaskap tillämpas bestämmelserna om inrättande av anläggning som är gemensam för flera fastigheter i anläggningslagen (1973:1149). I anläggningslagen finns även bestämmelser om underhåll av vägar och andra allmänna platser som har enskilt huvudmannaskap. Lag (2014:900)

----------------

Det finns rätt många § att läsa om detta. Tog bara med en §.
 
Kommunerna har stora möjligheter mej hjälp av PBL:

6 kap. Genomförandet av detaljplaner
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om genomförande av detaljplan för allmänna platser när kommunen är huvudman.
Bestämmelserna avser
1. kommunens rätt att lösa in fastigheter, mark och andra utrymmen,
2. ordnandet och underhållet av allmänna platser, och
3. fastighetsägares skyldighet att betala för gatukostnader m.m.

Kapitlet innehåller även bestämmelser om exploateringsavtal.

Vid enskilt huvudmannaskap tillämpas bestämmelserna om inrättande av anläggning som är gemensam för flera fastigheter i anläggningslagen (1973:1149). I anläggningslagen finns även bestämmelser om underhåll av vägar och andra allmänna platser som har enskilt huvudmannaskap. Lag (2014:900)

----------------

Det finns rätt många § att läsa om detta. Tog bara med en §.

Ha ha, den första raden skulle inte vara med här!
Inte heller citatet, jag började skriva men efter lite sök om expropriering så raderade jag igår men tydligen så tyckte min dator att det skulle finnas med idag.
 
Ny hjälte på planen är Jackie Chan, i Thailand och Asien går han under namnet Chan Kong-sang i Thailand och är riktigt stor här, tänkte inte på det i början för inget jag märkt av när man sett på tv.
men alla vet vem Chan Kong-sang är i Thailand inte träffat en 10 åring i den ödsligaste by som inte känner till han.
nu har han gett sig in i miljökampen med en serie som heter Jackie Chans green heroes.
kan nog påverkrka asien då jag förstår på Filippinarna ombord att han är riktigt stor där med.
 
Ny hjälte på planen är Jackie Chan, i Thailand och Asien går han under namnet Chan Kong-sang i Thailand och är riktigt stor här, tänkte inte på det i början för inget jag märkt av när man sett på tv.
men alla vet vem Chan Kong-sang är i Thailand inte träffat en 10 åring i den ödsligaste by som inte känner till han.
nu har han gett sig in i miljökampen med en serie som heter Jackie Chans green heroes.
kan nog påverkrka asien då jag förstår på Filippinarna ombord att han är riktigt stor där med.

Jag har för mej att sambon kallar Jackie Chan för Chern Long.
 
Kan bara hoppas jordens folk kan bli miljömedvetnare, jag skall göra en grej till, bygga ut huset, tak, utekök och en terass i November, efter det skall vi gå mot miljövänlig familj när det gäller onödigt skit.
Jag är klar då med allt jag vill ha i livet.
Tyvärr blir det orättvist och svårt att kräva att andra skall miljöförbättra sig som kanske också jobbar mot bättre förhållanden.
Men vi skall minska vårat bruk iallafall av meningslösa sopor.
 
An Open Letter to Greta Thunberg:

Dear Greta,

Thank you for coming to this country to speak truth to the most powerful nation on earth.

The bastions of wealth and power here have put us at the forefront of environmental disaster, the sixth extinction, the possible end of civilization as we know it.

The only way we can fight this apocalypse is by creating a mass movement, from the grassroots up. That means walking the talk. That means taking risks. That means finding your voice amid the clatter of denial.

That means exactly what you and the other enlightened young people of the earth are doing today.

There is another nation here, of decent people, whom you have moved deeply. As a member of that nation, I am doing an inventory of my own life, to see if I can live up to the standards you and our children’s children are demanding of us. I hope I can.

And you know, when grown up politicians (in this case an oxymoron) frantically resort to attacking you, you are doing absolutely the right thing.

Very truly yours,
Joan Baez
 
An Open Letter to Greta Thunberg:

Dear Greta,

Thank you for coming to this country to speak truth to the most powerful nation on earth.

The bastions of wealth and power here have put us at the forefront of environmental disaster, the sixth extinction, the possible end of civilization as we know it.

The only way we can fight this apocalypse is by creating a mass movement, from the grassroots up. That means walking the talk. That means taking risks. That means finding your voice amid the clatter of denial.

That means exactly what you and the other enlightened young people of the earth are doing today.

There is another nation here, of decent people, whom you have moved deeply. As a member of that nation, I am doing an inventory of my own life, to see if I can live up to the standards you and our children’s children are demanding of us. I hope I can.

And you know, when grown up politicians (in this case an oxymoron) frantically resort to attacking you, you are doing absolutely the right thing.

Very truly yours,
Joan Baez
Här är en 4åring som tackar Greta och Joan för att de skaffat en ny iphone och räddar klimatet

E de inte lite cobolt i elbilar med??..

20191004_111834.jpg
 
Här är en 4åring som tackar Greta och Joan för att de skaffat en ny iphone och räddar klimatet

E de inte lite cobolt i elbilar med??..

20191004_111834.jpg

Hej

Det blir ju bara löjligt att försöka koppla Greta till barnarbete, det är naturligtvis arbetsgivarna och myndigheter på plats som bär ansvaret för detta i kombination med det multinationella storföretag som förmodligen är deras kund.

Mvh isan lover
 
Det är väl ingen hemlighet att alla batterier som skall driva allt från mobiler till bilar kommer att kräva mycket av jordens resurser. Samtliga mineraler skall utvinnas så billigt som möjligt. Det kommer att drabba dom längst ned i näringskedjan. Precis som vanligt får man väl säga.
 
Det är väl ingen hemlighet att alla batterier som skall driva allt från mobiler till bilar kommer att kräva mycket av jordens resurser. Samtliga mineraler skall utvinnas så billigt som möjligt. Det kommer att drabba dom längst ned i näringskedjan. Precis som vanligt får man väl säga.

Hej

Det är absolut ingen hemlighet att många multinationella företag inte bryr sig om hur deras underleverantörers anställda har det bara det blir billigt, men var är kopplingen till Greta?

Sen pågår det ju forskning i nya typer av batterier, hörde om ett intressant projekt med aluminium bakterier på radion igår, verkar kunna bli något för att lagra energi ifrån vindkraft och solpaneler.

Mvh isan lover
 
Det är väl ingen hemlighet att alla batterier som skall driva allt från mobiler till bilar kommer att kräva mycket av jordens resurser. Samtliga mineraler skall utvinnas så billigt som möjligt. Det kommer att drabba dom längst ned i näringskedjan. Precis som vanligt får man väl säga.
Jo de fyndigheterna verkar finnas i planetens fattigaste länder.. och Kina.

Hej

Det är absolut ingen hemlighet att många multinationella företag inte bryr sig om hur deras underleverantörers anställda har det bara det blir billigt, men var är kopplingen till Greta?

Sen pågår det ju forskning i nya typer av batterier, hörde om ett intressant projekt med aluminium bakterier på radion igår, verkar kunna bli något för att lagra energi ifrån vindkraft och solpaneler.

Mvh isan lover
Kopplingen till Greta är att de som står bakom henne har ljugit om att barn far illa zv klimatet.. när det i verkligheten är barn idag som far illa av själva klimatomställningen
 
Jo de fyndigheterna verkar finnas i planetens fattigaste länder.. och Kina.


Kopplingen till Greta är att de som står bakom henne har ljugit om att barn far illa zv klimatet.. när det i verkligheten är barn idag som far illa av själva klimatomställningen

Hej

Sanningen är väl att barn far illa av båda dessa anledningar och många fler t.ex torka, svält, sjukdomar, sexhandel och människohandel, men jag vänder mig emot att det skulle vara klimatomställningen i sig som ligger bakom att barn far illa, det är väl mer så att barnarbete är något som skrupellösa kapitalister har ägnat sig åt sedan hundratals år om inte längre.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är absolut ingen hemlighet att många multinationella företag inte bryr sig om hur deras underleverantörers anställda har det bara det blir billigt, men var är kopplingen till Greta?

Sen pågår det ju forskning i nya typer av batterier, hörde om ett intressant projekt med aluminium bakterier på radion igår, verkar kunna bli något för att lagra energi ifrån vindkraft och solpaneler.

Mvh isan lover

Jag nämnde inte ens Greta och kommenterade inte vad någon annan skrev heller. Endast en reflektion av mig. Blir lite trött bara på att så många verkar tro att bara för att bilen går el från ett batteri så har man löst energi gåtan. Dom kommer vakna upp mer kallsvettiga en dag inte allt för långt bort.
 
Jag nämnde inte ens Greta och kommenterade inte vad någon annan skrev heller. Endast en reflektion av mig. Blir lite trött bara på att så många verkar tro att bara för att bilen går el från ett batteri så har man löst energi gåtan. Dom kommer vakna upp mer kallsvettiga en dag inte allt för långt bort.

Hej

Helt rätt, det var Krister som nämnde Greta i sitt inlägg om batterier och honom jag svarade först, batterier är kanske inte den perfekta lösningen men just nu har väl dom flesta elverktyg gjort sig av med sladdarna, gräsklippare och trimmer går på batteri, bilar, bussar, sparkcyklar, mopeder m.m, det verkar fungera bra.

Dessutom ska man väl försöka återvinna mycket mer än man gjorde i början, nya material forskas det ju också i så batterier har nog en ljus framtid, men helt problemfritt är det naturligtvis inte.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp