Thailands egen Greta Thunberg heter Ralyn ”Lilly” Satidtanasarn och kommer ifrån Bangkok.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Lilly Satidtanasarn, 12 år, Thailand
Lilly Satidtanasarn.

Lilly Satidtanasarn. Foto: Sophie Deviller/AP

Även Thailand har stora problem med plast och nedskräpning. Varje thailändare använder i snitt åtta plastpåsar per dag och landet är världens sjätte största havsförorenare, enligt AFP.

Därför har tolvåriga Ralyn ”Lilly” Satidtanasarn – även kallad ”Thailands Greta Thunberg” – tagit upp kampen för att sanera landet från plastskräp.

Bangkokbons engagemang började redan när hon som åttaåring var på semester och chockades över hur mycket skräp som fanns i havet, skriver DN.

I dag tillbringar Lilly Satidtanasarn mycket tid med att plocka plast i den thailändska huvudstaden, och med att paddla runt i stadens kanaler och håva in skräp.

Lilly Satidtanasarn har fått tala vid en FN-konferens, har strejkat utanför regeringssitsen i Bangkok – och har som mål att förbjuda engångsplastpåsar i landet.

Greta Thunberg är en stor inspiration.

– Det Greta symboliserar är verkligen helt rätt. Hon säger att barn kan påverka, säger Lilly Satidtanasarn, enligt DN.


Mvh isan lover
 
Hej

Lilly Satidtanasarn, 12 år, Thailand
Lilly Satidtanasarn.

Lilly Satidtanasarn. Foto: Sophie Deviller/AP

Även Thailand har stora problem med plast och nedskräpning. Varje thailändare använder i snitt åtta plastpåsar per dag och landet är världens sjätte största havsförorenare, enligt AFP.

Därför har tolvåriga Ralyn ”Lilly” Satidtanasarn – även kallad ”Thailands Greta Thunberg” – tagit upp kampen för att sanera landet från plastskräp.

Bangkokbons engagemang började redan när hon som åttaåring var på semester och chockades över hur mycket skräp som fanns i havet, skriver DN.

I dag tillbringar Lilly Satidtanasarn mycket tid med att plocka plast i den thailändska huvudstaden, och med att paddla runt i stadens kanaler och håva in skräp.

Lilly Satidtanasarn har fått tala vid en FN-konferens, har strejkat utanför regeringssitsen i Bangkok – och har som mål att förbjuda engångsplastpåsar i landet.

Greta Thunberg är en stor inspiration.

– Det Greta symboliserar är verkligen helt rätt. Hon säger att barn kan påverka, säger Lilly Satidtanasarn, enligt DN.


Mvh isan lover
Man kan ju gå i Bkk i timmar med skräp fòr man hittar ingen papperskorg.. ändå är det extremt rent inne i centrum.
Mycket skräpigare i Pattaya eller isaan då. Behöver inte gå långt för att hitta skräp där.
Tycker makthavare borde föregå och sätta upp papperskorgar
 
Det är en väldigt stor skillnad på att göra något konkret och att bara prata om vad andra bör göra.


Mycket snack och lite verkstad, aven jag kan tala om for andra vad som ska goras, for att utrota sjukdomar, krig, och hungersnod.

Och jag gillar inte *Greta* pga. att det blir totalt fel med all credit till en person, inget till dom som arbetat tidigare med samma sak,

och under betydligt langre tid.....fimpa flatorna pa tjejen och ge henne en papperskorg, plocka skrap bruden.....
 
Mycket snack och lite verkstad, aven jag kan tala om for andra vad som ska goras, for att utrota sjukdomar, krig, och hungersnod.

Och jag gillar inte *Greta* pga. att det blir totalt fel med all credit till en person, inget till dom som arbetat tidigare med samma sak,

och under betydligt langre tid.....fimpa flatorna pa tjejen och ge henne en papperskorg, plocka skrap bruden.....
:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:
 
Mycket snack och lite verkstad, aven jag kan tala om for andra vad som ska goras, for att utrota sjukdomar, krig, och hungersnod.

Och jag gillar inte *Greta* pga. att det blir totalt fel med all credit till en person, inget till dom som arbetat tidigare med samma sak,

och under betydligt langre tid.....fimpa flatorna pa tjejen och ge henne en papperskorg, plocka skrap bruden.....
Det är fullt normalt att inte gilla Greta när man fyllt 50år.

Men för ungdomar är hon uppskattad och omtyckt.

Där är skillnaden....
 
Med detta inlagg sa visar Du pa, att Du inte respekterar vad andra har for uppfattning....skarpsill.
Men du vad har hennes fläter med detta att göra.
Men å andra sidan är nog detta TS värsta inlägg, slår ju hästens i kubik
Min uppfattning.
Ps annars läser jag dina inlägg, som positiva o lärofyllda
 
Men du vad har hennes fläter med detta att göra.
Men å andra sidan är nog detta TS värsta inlägg, slår ju hästens i kubik
Min uppfattning.
Ps annars läser jag dina inlägg, som positiva o lärofyllda

Detta var nog den varsta krankningen jag hort,last, att likna mig med en speciell *hast*....

Jag behaller min uppfattning, det ar for mycket focus pa en person....
 
Senast ändrad:
Finns redan i traden, Lilly, som dessutom gjort betydligt mer konkret an snacke-Greta...

Att göra något konkret är givetvis bra men dessvärre ganska meningslöst om ingen berättar vad du gör och får andra att ta efter.

En person kan trots allt bara samla in så mycket skräp eller minska sitt CO2-footprint så mycket. Om personen kan bygga upp en organisation och omnämnas i all världens media så att kanske en miljard människor tar små steg så är det givetvis ofantligt mycket mer värt.

Greta skulle nog bli oerhört besviken om jag nämnde hur jag lever men jag ger henne all cred; bara att få miljoner tonåringar att bry sig om världen för ett par timmar istället för att scrolla sitt Instagramflöde för tusende gången har ett värde.
 
Det vore bra iaf om utgången av gretafenomenet blir att folk börjar engagera sig och ta hand om de verkliga problemen.
Utsläpp av gifter och earosoler, nedskräpning mm.
Problemet e bara att dessa nya förmågor inte blir uppbackade av globalisterna.
Vill se en dag då Rotschilds lånar ut en katamaran till Lilly för att tala inför FN och kongressen
 
Det vore bra iaf om utgången av gretafenomenet blir att folk börjar engagera sig och ta hand om de verkliga problemen.
Utsläpp av gifter och earosoler, nedskräpning mm.
Problemet e bara att dessa nya förmågor inte blir uppbackade av globalisterna.
Vill se en dag då Rotschilds lånar ut en katamaran till Lilly för att tala inför FN och kongressen

Jag tror nog att Lilly en dag kan bli internationellt uppmärksammad och få åka Rotschilds katamaran. Jag har aldrig hört talas om Lilly och man måste ha folk omkring sig som kan media för att få bollen i rullning. Det finns också en uppenbar risk att Lilly inte pratar någon vidare engelska och då blir det givetvis mycket svårare att få internationellt genomslag.

Det finns också en tydlig skillnad på Climate Change och allmän nedskräpning. Nedskräpningen är ett känt problem sedan urminnes tider men det är i teorin väldigt enkelt att åtgärda och är till stor del ett lokalt problem (förutom nedskräpningen av haven) med kända risker. Climate Change är ett tämligen ”nytt” problem där vi inte vet riskerna och det är dessutom helt globalt. Det är mycket enklare att spinna ett intressant reportage runt Climate Change helt enkelt.
 
Jag tror nog att Lilly en dag kan bli internationellt uppmärksammad och få åka Rotschilds katamaran. Jag har aldrig hört talas om Lilly och man måste ha folk omkring sig som kan media för att få bollen i rullning. Det finns också en uppenbar risk att Lilly inte pratar någon vidare engelska och då blir det givetvis mycket svårare att få internationellt genomslag.

Det finns också en tydlig skillnad på Climate Change och allmän nedskräpning. Nedskräpningen är ett känt problem sedan urminnes tider men det är i teorin väldigt enkelt att åtgärda och är till stor del ett lokalt problem (förutom nedskräpningen av haven) med kända risker. Climate Change är ett tämligen ”nytt” problem där vi inte vet riskerna och det är dessutom helt globalt. Det är mycket enklare att spinna ett intressant reportage runt Climate Change helt enkelt.
Ja tänk pm dessa unga skulle gå ut och plocka skräp, som också påverkar miljön. Nä att få synas och få prata de gillar dom. SYND
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp