Hur bra är ni på Thai?

Hur många rätt fick du?

• 1-5

Röster: 0 0.0%
  • 6-10

Röster: 0 0.0%
  • 11-15

Röster: 2 14.3%
  • 16-20

Röster: 3 21.4%
  • 21-25

Röster: 9 64.3%

• Totala väljare
    14

Jaha, hade ingen aning om det, men vet inte så mycket om det faktiskt. Jag vet att thai inlemmat pyttelite sanskrit i sitt språk via Buddismen och dess böner. Men men. ingen aning. Ja vi får avvakta och se vad som dukas fram på bordet..

Avhandlade ju detta i andra forumet om du kommer ihåg.

Det är inte språket jag avser utan alfabetet. Många etniska folkslag i regionen hämtade sitt alfabet från indien och då främst Brahminernas och Palava.

Sanskrit och Pali härstammar också från detta och många låneord från just Sanskrit och Pali återfinns i Thaländskan.

Buddhistiska skrifterna är skrivna på Pali. Pali har ju inget eget alfabet utan använde sig av Devanagari skriftspråk som också Sanskrit använde och även dagens Hindi bygger på Devanagari eller Nagari som det också heter.

Instämmer att det finns ingen här som pratar bättre Thai än en nyhetsuppläsare tex.. Men jag har ett test ni kan göra, ring upp en Thailändare som ni inte känner, prata med denne om allt mellan himmel och jord, när samtalet skall avslutas så ska denna person tro att du är Thai, klarar ni detta? Jag gör det.. Nu skryter jag ,men så är det.

Det är onekligen imponerande. Jag har svarat i frugans telefon några gånger och lyckats hålla upp en charad av att vara thailändare men aldrig särskilt länge. Jag känner en svensk från ett annat forum som försvarade sig själv i en thailändsk domstol och för mig pratar han flytande thailändska men när frugan träffade honom tyckte hon ändå att han lät som en Farang, även om hon ansåg att han hade ett ordförråd som slår många thailändares.

Frugan har många väninnor som är helthai men uppvuxna i US or UK på den tiden thailändska barn inte fick gå i internationella skolor i Thailand. De flyttade oftast utomlands när de var 6-8 år och kom sedan tillbaka i 25-årsåldern. Givetvis pratar de helt flytande Thai men även de har lite accent, även om inte jag kan höra den.

Idag är vi hemma i byn pga Mors Dag. Jag har pratat mycket med svärmor och svärfar under dagen och det fungerar väldigt bra. Ikväll dock, då det blir middag med en massa släktingar, vet jag av erfarenhet att det blir svårare. När flera konversationer pågår samtidigt blir det oerhört mycket lurigare, även om några whiskey-soda gör att man känner sig som halvthai ~)

Jag tror vi skiljer oss åt där, jag tycker det finns intressantare saker att diskutera än sådant som redan är känt!
Tror du överdriver, folk som gurglar sig konstant i google och wikipedia har inget att tillföra ute i verkliga livet antagligen. I ditt fall vet inte... Men du verkar ju snäll....
Nä nu skall vi vara snälla, och bråka med övriga istället mackes....

Tror du överdriver, folk som gurglar sig konstant i google och wikipedia har inget att tillföra ute i verkliga livet antagligen. I ditt fall vet inte... Men du verkar ju snäll....
Nä nu skall vi vara snälla, och bråka med övriga istället mackes....

Finns det ett facit och det är trovärdigt så går jag på det, finns det inget facit däremot så diskuterar jag mig gärna fram till ett.

Då ställer jag bara en enkel och koncis fråga, ge mig en enda anledning till varför jag ska köpa en lott. Du kanske är ironisk på något sätt. Eller är det något annat du är ute efter?

Jaha, måste jag förklara det?

Okey!

Jag kan inte ett enda ord på koreanska och hade testet varit på koreanska och jag gjort det och prickat 16 av 25, hade jag genast gått och köpt en lott, alltså se det med lite humor tack!:D

Då ställer jag bara en enkel och koncis fråga, ge mig en enda anledning till varför jag ska köpa en lott. Du kanske är ironisk på något sätt. Eller är det något annat du är ute efter?
Menar du på fullt allvar att du inte fattade det skämtet??? Va fan du måste börja härja med skämt mer i ditt liv.... Annars missar du på många roliga saker,,,,

Instämmer att det finns ingen här som pratar bättre Thai än en nyhetsuppläsare tex.. Men jag har ett test ni kan göra, ring upp en Thailändare som ni inte känner, prata med denne om allt mellan himmel och jord, när samtalet skall avslutas så ska denna person tro att du är Thai, klarar ni detta? Jag gör det.. Nu skryter jag ,men så är det.

Respekt, det trodde jag inte ...

Jag tror vi skiljer oss åt där, jag tycker det finns intressantare saker att diskutera än sådant som redan är känt!

Det mesta som diskuteras är ju sådant som redan är känt. Det som för en är känt, är för en annan okänt och skulle alla vända sig till facit, skulle kommunikationsvärlden vara väldigt mager så och detta forum.

Så låt mig få briljera då och då:D:D

Respekt, det trodde jag inte ...
Ja att @Krille va en jäkel på att fulfiska kräftor va ju ingen högoddsare:p:D
Men flytande Thai... bara lyfta på hatten, detta imponerar mer på mig än någon som lyfter 250k/mån:nod:;):wai:
Detta väcker också mitt dåliga samvete att jag inte tar tag i det thailändska språket mer än vad jag gör:(

Senast redigerad av en moderator:
Det mesta som diskuteras är ju sådant som redan är känt. Det som för en är känt, är för en annan okänt och skulle alla vända sig till facit, skulle kommunikationsvärlden vara väldigt mager så och detta forum.

Så låt mig få briljera då och då:D:D
Kanske intressantare att diskutera och komma fram till en slutsats över ett ämne som båda i diskussionen inte har en kunskap om och man får finna ut den, än att diskutera med en som har full kunskap i ämnet och som bara för en monolog över att så här fungerar det.

Kanske intressantare att diskutera och komma fram till en slutsats över ett ämne som båda i diskussionen inte har en kunskap om och man får finna ut den, än att diskutera med en som har full kunskap i ämnet och som bara för en monolog över att så här fungerar det.

Jo det har du ju rätt i, kanske det var så som avsågs av mackes!

Så är det mackes, och hör sedan...:):):):)

Ja att @Krille va en jäkel på att fulfiska kräftor va ju ingen högoddsare:p:D
Men flytande Thai... bara lyfta på hatten, detta imponerar mer på mig än någon som lyfter 250k/mån:nod:;):wai:
Detta väcker också mitt dåliga samvete att jag inte tar tag i det thailändska språket mer än vad jag gör:(
Tjyvfiskesäsongen har börjat för ett tag sedan, så fantastiskt roligt, och gott. Som @Micke.T skriver är detta vanligt här i Åsa-nisseland. Angående Thailändskan som alla vi faranger vill kunna, kan jag väl säga bara prata på, va inte blyga för att göra bort er, så kommer det tillslut.
En baksida finns naturligtvis, mitt ex som bor här pratar inte alls bra svenska efter 27 år tillsammans med mig, så nu får jag skärpa mig med svenskan.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp