Hur påverkar den svaga kronan ditt förhållande till Thailand?

Litet citat från dem som har koll, att kronan kommer att återhämta sig snart mot dollarn kan vi nog glömma.

"Inflationsförväntningarna på ett års sikt steg till 1,8 procent i april från 0,9 procent i mars, men KI har ändrat i frågan vilket ökar osäkerheten i jämförelsen med tidigare utfall. KI räknar fortsatt med att inflationen bottnat, en förutsättning för den uppgång i inflationen som KI ser framför sig är dock att kronan förblir svag. KI väntar sig att Riksbanken sänker reporäntan till -0,4 % på onsdagen och utökar tillgångsköpen, vilket kommer att krävas för att hålla ned växelkursen."

Som husbyggare påverkar det min budget en hel del, allt blev ju ca 30% dyrare på kort tid. Som tur är så är dock ca 80% av bygget klart, men tidsramarna sträcks ju ut.

Vad gäller resor till Thailand så har det väl gått från vi tar en sväng dit bara för skojs skull till bara nödvändiga resor, dock inget större problem. Men det är väl mer en återgång till normaltillstånd, att bahten skulle ligga upp mot 5 för 1 sek var väl lite för bra för att vara sant.

Växelkurser är en sak. Folk som lyckas ta sig in i plånboken och sno 4000 en annam sak... hur? Dum nog att lägga plånbok på bardisk.. (jag vet, ni behöver inte läxa upp mig...)
Hade du suttit på en "tuk tuck" så hade du inte ens fått tillbaka din plånbok

Jaja. Let the show go on!

Som husbyggare påverkar det min budget en hel del, allt blev ju ca 30% dyrare på kort tid. Som tur är så är dock ca 80% av bygget klart, men tidsramarna sträcks ju ut.

Bygger man hus kan det mycket dyrare, det märkte jag i vintras när jag var nere och skulle ha dörr och fönster till kåken våran, vi visste redan innan vilka fönster och dörr vi skulle ha, men lite dyrare vart det

Ja vi träffade ju botten med vår resa, så får la försöka jobba mera bara (om det går ;).

Det är det enda man kan göra och hoppas att man får många bathingar per krona när det väl är dags för nästa tripp ;)

Nu när Thailand startar ett tätare ekonomiskt samarbete med Ryssland kanske de vill knyta sin valuta till Rubeln och då kan man nog få många Baht för sin krona på lite sikt. Om förtroendet för den thailändska ekonomins styrka minskar vill säga. Det kanske blir fler ryssar i Thailand också.

Nu när Thailand startar ett tätare ekonomiskt samarbete med Ryssland kanske de vill knyta sin valuta till Rubeln och då kan man nog få många Baht för sin krona på lite sikt. Om förtroendet för den thailändska ekonomins styrka minskar vill säga. Det kanske blir fler ryssar i Thailand också.
Det är nog den största risken att det blir ännu fler ryssar där

Inte ett smack påverkar den mig , jag har slantar för två år framåt som jag förde över när kursen var drygt 5 ggr kronan ,dessutom vad får dig att tro att den kommer att rasa mer , som det ser ut nu så har vi en uppåtgående trend den sista veckan ..... På detta talas nu om Thailands statsfinanser om att Tha bathen måste ner , Thailands ekonomi går dåligt , detta sägs varje dag , så vi som lever på gamla slantar ser framtiden an med en växlingskurs runt 6 ggr , inte alls omöjligt då PM uttryck att Thai bathen skall ner till drygt hälften ..
.Lyssnar du på Thainyheterna Grannen Olsson eller är du en siare :)

Kronans värde har "rasat ner i källaren" och den kommer rasa ännu mer i sommar om jag får spekulera lite.

Vi är vana att kunna leva lite extra lyxigt i Thailand när vi växlat in våra kronor. Nu är det slut på det, åtminstone för denna gången, tills något händer som förändrar förhållandet igen.

Med den starka thaibaht-kursen får Thailands industri nu kämpa hårdare för att konkurrera. Utan att ha någon källa eller veta så tycker jag det känns sannolikt att även turismen i Thailand får sig en "släng av sleven" och kan räkna med mindre inkomster.

Jag blir kvar i Sverige i sommar. Hur påverkar den svaga kronan ditt förhållande till Thailand?

stålar i lommen.jpg

Inte ett smack.
Säger som en kompis när någon frågade hur mycket drar din bil egentligen? Svar ; en tunna.
Eller vad kostar bensinen? Vet inte jag köper alltid med en tia.
Det är faktiskt djupare mening i svaren än man skulle tro.

Tur att jag har en buffert med thailändska pengar. Usch, jag tänker inte köpa några Baht till det höga priset som gäller just nu. Tror på förändringar i framtiden.

Inte ett dugg faktiskt. Jag älskar landet och folket (särskilt min familj) precis lika mycket trots det.
Jag hor att du endast har turisterfarenhet av landet Berra , att du alskar din familj ar trovardigt , men har man inte bott bofast i nagra ar sa vet man inte mycket om landet , talar man sen inte Thai sa vet man an mindre om folket

Jag hor att du endast har turisterfarenhet av landet Berra , att du alskar din familj ar trovardigt , men har man inte bott bofast i nagra ar sa vet man inte mycket om landet , talar man sen inte Thai sa vet man an mindre om folket
Det där med turist är väl en definitionsfråga i så fall. Innan jag träffade frugan var jag en tvättäkta turist, yes. Då höll jag mest till på Phuket och en gång i ett visst pensionärsghetto.

Sedan jag träffade frugan räknar jag mig definitivt inte som turist men det är som sagt en definitionsfråga. Isaan är verkligen inte ett turistområde, inte i min värld i alla fall.

Vad jag menar Berra ,att om du bara vistas hsr nan eller nagon msnad om aret sa kan man nog inte anses (inte av mig i alla fall ) som annat an turist , jsg har sjalv som du sagt att jsg alskar landet och folket , efter ett ar i Isaan permanent samt ytterligare 2,5 ar i Pattaya anser jag inte langre att mina kanslor ar lika obegransat starka varken for folket eller for landet ... vi far val se den dagen du verkligen bor har och ser saker fran dess ratta sida ..Folket ar djakligt sjalviska samt enormt pengafixerade ,inget jag gillar . Isaan ar vackert pa sitt satt tycker jag , men forbannat trakigt , Pattaya ar skitigt , dock betydligt mer att gora

Det där med turist är väl en definitionsfråga i så fall. Innan jag träffade frugan var jag en tvättäkta turist, yes. Då höll jag mest till på Phuket och en gång i ett visst pensionärsghetto.

Sedan jag träffade frugan räknar jag mig definitivt inte som turist men det är som sagt en definitionsfråga. Isaan är verkligen inte ett turistområde, inte i min värld i alla fall.

Rätt mångfacetterad fråga det här med trivsel. vi är så olika som människor, en del gillar att det händer saker andra att det är lugnt.

Jag har ju bott i ett antal länder längre perioder och upplever livet rätt lika trots olika kulturer. Skulle säga att man formar sitt liv mest själv inte omgivningen.
Jag retar mig inte på thailändare mera än svenskar finnar eller afrikaner.

Det gäller att hitta tillståndet där man trivs eller om man hamnar lite snett försöka anpassa sig i tillvaron

Jag trivdes aldrig i Fagersta men ändå levde ett gott liv där tio år.

Tycker Birger har rätt i många avseenden. Miljön är kanske inte den paradis som gud hade tänkt sig men han hittar guldklimpar i vardagslivet som gör dagen.

Tror att Berra har bott hemifrån så mycket så du vet vad som väntar.

Att bli pensionär är i min mening större omställning än att flytta.
Jag tror att du kommer att trivas med livet i Isaan, om inte så finns ju Kävlinge kvar.
Jag har ju bott i Kävlinge några år och har inte några längtansfyllda minnen därifrån. Fast det tiden var lite speciell.
Inget är ju ristat i stenen för oss privilegierade.

Jag har haft olika valutakonto, men nyligen växla jag allt till SEK, och i Thailand kan jag växla guld Buffalo mynt, så jag klarar mig bra.
:)

Tillbaka
Topp