Vanligt ris innehåller höga halter av arsenik, ger cancer påverkar immunförsvaret mm

Äter du ofta ris

• Nu ska jag nog ta mig en funderare på detta. Tack Grannen för tipset!

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    16

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Såg för några år sedan att bryggerierna arbetar mycket med att sänka b-vitaminhalten i ölet.
Tydligen är det b-vitaminet som gör att ölet är känsligt för ljus.
Om de har lyckats innebär det att ölet har minskat på en sina positiva sidor

Den här tråden om arsenik i ris har ju spårat ur för länge sedan. Så jag spårar vidare.

Gick en ölbryggnings kurs för ca ett år sedan. Killen som höll kursen var minst sagt en öl nörd. Riktigt kunnig och rolig att lyssna på. Han tog upp detta med ölets hållbarhet. Skall man förvara öl i ett transparent kärl så måste glaset, som det oftast är, ha en brun färg annars förstörs ölet av ljuset. Många räckte upp handen och nämnde öl som Heineken m.fl som använder grönt eller ofärgat glas. Ja det fungerar men endast med tillsatser var svaret. Han påstod att han kunde känna skillnad på smaken redan efter 20 minuter på ett öl som stått i ljus och syre typ på en uteservering. 20 minuter! Så länge räcker aldrig mina öl ;)

Öl-burk var enligt honom den perfekta förvaringen. Absolut mörkt och nästan ingen luft. Han drack däremot aldrig öl direkt från en burk.

Vi fick också lära oss att humlet i ölen fungerar som konservator. Inga farliga bakterier överlever enligt honom. Så vill man slippa magsjuka på semestern drick öl i stället för vatten :) ( OBS! Det sista var ett skämt).

Inte nykterist, rött vin är bara nyttigt i måttliga mängder. Det står nästan alltid en Bag in box hemma i köket och ett glas slinker ofta ner på kvällen. Men inte för mycket, då får man bara höra "Menh lao".

"Måttliga mängder" är väl själva ledordet här. Till och med arsenik i måttliga mängder dör man tydligen inte av.

Visst spårade tråden ur men det handlade åtminstone om mat och dryck så det må väl vara tillåtet. Och det blev trots allt intressant.

Inte nykterist, rött vin är bara nyttigt i måttliga mängder. Det står nästan alltid en Bag in box hemma i köket och ett glas slinker ofta ner på kvällen. Men inte för mycket, då får man bara höra "Menh lao".

Tyvärr Berra , det är helt fel detta om alkohol/vin i mindre doser , även det första glaset är direkt hälsovådligt , eftersom ni tycks tro på allt som skrivs eller tas upp i nyhetsmedia så lägg av och ät samt drick bara källvatten . Ät lite av varje samt drick vin eller öl med måtta , då tror jag både hjärnan och kroppen mår bäst . Detta med vinets nyttighet dementerades för ca tre veckor sedan Aktuellt nyhetsutsändning;) Vissa här tycks tro på allt ,kanske även på Tomten Tillex. en gubbe upptäcker GI metoden , och vips så köper halva "fårskocken" detta ... ;);););) Kroppen behöver kolhydrater , proteiner , fett av både veg, och animalier samt fibrer men i normala doser , allt är av ondo om det överdrivs okontrollerat ...
Min mage behöver fibrer ,det behöver alla normal magar ,fibrer från grovt bröd osötat bröd är utmärkt, jag köper gärna osötat bröd med frukt tillex musli, iofs så sötas brödet då men med fruktsocker som i viss mån är nyttigare än vanligt vitt socker .

Mer än halva jordens befolkning har ris som basföda , bara för att man hittar Arsenik i vissa risprodukter så betyder det inte att allt ris är ohälsosamt , dessutom så behöver människan kolhydrater av båda typer.............

Senast redigerad av en moderator:
Vissa här tycks tro på allt ,kanske även på Tomten Tillex. en gubbe upptäcker GI metoden , och vips så köper halva "fårskocken" detta ... ;);););)

Du verkar tro att du har rätt i allt du påstår och att alla andra har fel. Vill bara upplysa dig om att t.o.m vetenskapen har haft fel förut. Glöm inte, man vet aldrig vilka erfarenheter/kunskaper folk sitter med på andra sidan. Man kommer långt med att vara lite mer objektiv i sin bedömning.

Jag t.ex. delar inte alls din uppfattning om kolhydrater och dess inverkan på hälsan. Men bara för det påstår jag inte att alla andra tror på tomten eller kan liknas vid en fårskock.

• Like
Reactions: pb
Upp till var och en att ta åt sig vad gäller att tro på tomten eller att ingå i den skaran jag kallar för fårskock..

Finns ju andra avarter i detta med tro på vilken föda människan mår bäst av , då tänker jag på rena vegetarianer , fy fn så dumt , men å andra sidan så blir man ju enligt vetenskapen dum av brist på de b vitaminer som endast kan fås genom intagande av vissa köttprodukter...

Du skriver : Jag t.ex. delar inte alls din uppfattning om kolhydrater och dess inverkan på hälsan
Märkligt påstående ....
:)

Strunt i ris och ät mer av det här:

image.jpg

Arsenik, jojo. Jag sitter här i min ensamhet bara 6 muxlimska stenbast från Bangkok Metropolitan och funderar över arsenikens (As2O3) goda egenskaper. Skelleftefältet är ju som bekannt en av världens största arsenik förekomster och SAIK ät outstanding i play-off. Kanske borde flytta upp landslaget i fotboll till Rönnskärsverken.
Här i Thailand tror jag Loei är en stor arsenikkälla. Nedströms ligger Nam Mekong. Ssssss håll käft.
Arsenikoxiderna är ett problem. Den värsta sublimerar vid 120-140 C. Arseniken förekommer med Au och Cu. Dock inte kadmium. Kommer ni ihåg Minamata i Japan. Aj-aj sjukan. Kadmium kommer främst från apatit som används för K i (NPK). Brytvörd apatit börjar minska så ajöss med khao hom mali. Bönderna vräker på kalim och som grädde på moset bränner dom halmen (30 % K). Det ser mörkt ut för risbönnerna.

Apatit består ju av Kalciumfosfat samt Kalciumfluorid. Kalim används för gödsling kanske måste tilläggas för de oinvigda . De flesta länder även Europa använder ju konstgödsling .........:) Hur bra är detta :rolleyes:

Itai Itai sjukan heter den även , inte alls kul må jag säga .....................
Jo jo Thailand har nog ett och annat att lära om miljövård , tror allt handlar mest om ekonomi, titta bara på sopbergen runt alla turiststäder samt i skogarna på landsbygden , men så såg det ut i Sverige på 50 talet , så 50 år till så .......:):):)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

L
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp