Husbygge i Phimai

Det som är skönt att Noi är äldsta systern och förutom vårat så äger hon även sin mammas hus. Fast nu blev det mur, nästan färdig, mot mammas hus ändå, ville ha det så för hela släkten utnyttjar den stora tomten för allt möjligt. Risfält har hon hyrt ut till sin systers familj.
Vi byggde ett förråd för virke och sånt för byggnationen men nu är det fullt med ris och maskiner, de frågar inte ens, fast nu gör dom det :cool:
Jag satte dom i arbete att dra fram virke under alla rissäckar, de fick svetten att lacka.
Sa på skarpen att inte en pryl kommer till våran tomt och nästa år torkar inte ett riskorn på våran trädgård. Tur att Noi höll med mig. Det är för att hon har bott och jobbat både i Bkk och Chiang Mai långa stunder och numera älskar lugn o ro. Så jag är full av tillförsikt att det blir ingen kalabalik här.
Bäst att agera för att annars blir saker och ting infekterade, nu vet alla vad som gäller.
Systerns unge sprang på bygget så jag blev rätt sur och sa att en gång till så skall jag sätta taggtråd även under byggtiden.Tänkte om det händer något för ungen på bygget så blir jag skyldig att betala på hans livstid om det vill sig illa.
Bäst och tänka alla eventuella möjligheter innan de händer. Antar att det är typiskt svenskt, inte är det Thaistil i alla fall :p:rolleyes:
Hängslen och livrem heter det visst, men det är faktiskt väldigt lugnt och skön stämning ändå trots att farangen är så vrång.
Fast förstår att de utnyttjar varandra det skulle jag också göra i deras situation med den lilla skillnaden att jag skulle fråga först :rolleyes:
Detta med att torka ris på uppfarten är tydligen populärt ,, det kan de göra när vi inte är där .men in i huset kommer de inte , dessutom så har jag ställt upp bilen på pallbockar under utetaket , samt våra MC på golvet i Vardagsrummet ,givetvis på en matta då frugan har krossad marmor på 40kvm ,skitsnyggt med ett grymt vackert purpurrött möster ,dyrt som fn säger hon att det var :)

A

anonymous

Gäst
Vi satsade också på tyg men det var nästan omöjligt och hitta en i storlek.
Det går ju inte och sätta in en tresitsig på ett rum 7 meter åt ena hållet och något liknande åt andra.
Hittade en halvstor till slut men det kostade multum.
Tvättmaskin skall vara thaistyle om det skulle bli brist på vatten och går på halva priset av ett med västerländsk stuk;)
Dom tvättmaskinerna har ju bara kallvatten och lite plastigare oftast så att dom är billigare än västerländsk tvättmaskin där man kan ställa temp etc är ju inte så konstigt.

Kan köpa sådan microfiberduk på homepro tex så slipper ni släpa med det.

Dom tvättmaskinerna har ju bara kallvatten och lite plastigare oftast så att dom är billigare än västerländsk tvättmaskin där man kan ställa temp etc är ju inte så konstigt.

märkligt att det blir rent i kallvatten ,men tvättmedlet är ju inte heller samma som i Sverige

Bara kallvatten är det säkert? fanns några rattar och centrifug också.
Det är bara gumman som tvättar och hon är helnöjd.

Gumman tog med sig nilfisk av metall med tillhörande dukar.
Lär hålla livet ut.
I Thailand har jag bara sett plastgrejer.

Senast ändrad:
Bara kallvatten är det säkert? fanns några rattar och centrifug också.
Det är bara gumman som tvättar och hon är helnöjd.

Gumman tog med sig nilfisk av metall med tillhörande dukar.
Lär hålla livet ut.
I Thailand har jag bara sett plastgrejer.
Jag har aldrig sett en tvättmaskin ala thai style som har värme. Jag köpte mig en frontmatad Electrolux med värme. Helnöjd :)

Jag har aldrig sett en tvättmaskin ala thai style som har värme. Jag köpte mig en frontmatad Electrolux med värme. Helnöjd :)
Bra då känner jag mig inte ensam. Köpte också en E lux 25 papp men inbillar mig att det blir rent. Har faktiskt tröttnat på maskiner som inte är maskiner utan bara blandar saker, nu var jag elak men vi lever faktiskt på... just nu :D

Bra då känner jag mig inte ensam. Köpte också en E lux 25 papp men inbillar mig att det blir rent. Har faktiskt tröttnat på maskiner som inte är maskiner utan bara blandar saker, nu var jag elak men vi lever faktiskt på... just nu :D
Maskiner kan inte tvätta rent för dom har inga ögon som ser fläckarna, dom bara nöter onödigt mycket på tyg och sömmar säger min fru som vet bäst. :):):)

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
F*n gubbar är ni å bestämmer på damernas domäner:p;)

Då är jag inte ensam om att få städa, diska, tvätta och laga mat:D

När jag vill retas lite extra med tirak, brukar jag skämta om att jag är enda falang som får göra allt hemma, gillar hon inte att höra:rolleyes: Men hon skrattar å säger, finns massa thaitjejer å skrattar:)

Humor har hon även om jag fått nöta länge:D:Dkan säga att det hade hon inte i början då vart det onda ögat;):)

Hoppas allt löser sig för er @Micke.T . Vilket jag tror det gör:), jodå detta känner jag väl igen, livsfarligt att stöta sig med släkt, grannar osv.:( men det är ju inte vårt sätt att leva, vilket gör det väldigt konstigt för oss.:confused:
Grannkärringen kom in till tjejens hus efter vi vart och handlat mat, hon öppnade kylskåpet och tog en bit fläskbit och gick. Jag satt och tänkte att de ska väl göra någonting i uteköket, men hon gick hem med köttet.:confused:
Nästa gång vi skulle handla annonserade jag detta högt, och visst kom samma kärring,;) men denna gång hade jag satt ett lås på kylskåpet. Jag förklarade för henne att vi blivit av med en del kött, jag sa till henne att det var en hund som lärt sig att öppna kylen och huggt köttet. Efter denna gången kom hon aldrig mer att öppna kylskåpet som numera är olåst.:) Ha det så gott nu @Micke.T Önskar dig och hela din familj ett gott slut samt ett riktigt Gott Nytt 2018 :wai::wai:

Micke.T

Forumvärd
Forumpersonal
Berättar vad ni skriver ,, märkligt säger frugan , vad är det för djäkla skitfolk i de byarna ,inge som skulle göra så i vår by ,, och det tror inte heller jag :)
Hoppas allt löser sig för er @Micke.T . Vilket jag tror det gör:), jodå detta känner jag väl igen, livsfarligt att stöta sig med släkt, grannar osv.:( men det är ju inte vårt sätt att leva, vilket gör det väldigt konstigt för oss.:confused:
Grannkärringen kom in till tjejens hus efter vi vart och handlat mat, hon öppnade kylskåpet och tog en bit fläskbit och gick. Jag satt och tänkte att de ska väl göra någonting i uteköket, men hon gick hem med köttet.:confused:
Nästa gång vi skulle handla annonserade jag detta högt, och visst kom samma kärring,;) men denna gång hade jag satt ett lås på kylskåpet. Jag förklarade för henne att vi blivit av med en del kött, jag sa till henne att det var en hund som lärt sig att öppna kylen och huggt köttet. Efter denna gången kom hon aldrig mer att öppna kylskåpet som numera är olåst.:) Ha det så gott nu @Micke.T Önskar dig och hela din familj ett gott slut samt ett riktigt Gott Nytt 2018 :wai::wai:
Tack @Krille Gott Nytt till er med:)

Det har löst sig och konflikten uteblev "tror jag":rolleyes:

Vi har inte problemet att kött försvinner från kylen, det är min Leo och till och med isen:mad::D
Men skall prova med hänglås, kanske gör susen;)Nu är inte jag sniken delar gärna med mig av ölen:)men gillar inte när man tar för givet och att det är svängdörrar i vårt hem:confused:

Vi har inte problemet att kött försvinner från kylen, det är min Leo och till och med isen:mad::D
Men skall prova med hänglås, kanske gör susen;)Nu är inte jag sniken delar gärna med mig av ölen:)men gillar inte när man tar för givet och att det är svängdörrar i vårt hem:confused:
Har varit en sväng i Phimai idag och hälsat på en vän, han berättade att ibland växer det ut fötter på maten som tar den enda från hans kylskåp hem till frugans sons kylskåp. Även dryckesvara kan råka ut för detta fenomen.

Hade också en del problem med detta i början. Men det verkade vara åtminstone delvis kulturellt, det som ställdes i kylen var allmänt.
Jag löste det genom att köpa en kyl till med tydliga regler att det bara var min och fruns. Det har funkat klockrent.

Liknande trådar

Topp