Husbygge i Phimai

Hej

Nja det skulle jag inte vilja säga men eftersom jag inte har hört ordet förr så skulle jag kunna tro att det kan komma ifrån någon annan del av Isaan, i södra delen talar man ju ex.vis Khamen.

Mvh isan lover

Din erfarenhet av Thailand verkar väldigt smal.
Är det månne detta som gjort att du blivit väldigt trångsynt?
Du verkar ju ha rest runt en del. Fångar du inte upp något?

Din erfarenhet av Thailand verkar väldigt smal.
Är det månne detta som gjort att du blivit väldigt trångsynt?
Du verkar ju ha rest runt en del. Fångar du inte upp något?

Hej

Är inte säker på stt du har rätt här, själv tycker jag att jag har en ganska bred uppfattning om Thailand grundad på att jag har besökt stora delar av landet, att man hsr missat ett specifikt ord är inget jag själv ser som någon större brist.

Mvh isan lover

Hej

Nja det skulle jag inte vilja säga men eftersom jag inte har hört ordet förr så skulle jag kunna tro att det kan komma ifrån någon annan del av Isaan, i södra delen talar man ju ex.vis Khamen.

Mvh isan lover
Suki, Sukiyaki, Nuea yang är väl det jag hört iaf. Moo Kata har jag aldrig hört i Buriramtrakten, där det talas Khmer.
Men ett kärt barn har ju flera namn:)

Mycket gott, vi äter Suki en eller två gånger varje gång jag är hemma. En delikatess men en stark sås är ett måste, frugan fixar till en egen. :)

Hej

Ja det är oerhört gott och trevligt att äta detta, dessutom är vi ju i Thailand på vintern och då är det skönt att värma sig vid den glödbädd som används för att att tillaga maten.

Mvh isan lover

Hej

Ja där ser man ytterligare ett namn som jag dessutom aldrig har hört förut, vilken del av landet ör det man använder detta namn?

Mvh isan lover

Moo kata är nog det enda jag lärt mig. Min fru kommer från en liten by som ligger i provinsen Chaiyaphum. Byn ligger längst upp i nordöstra hörnet av provinsen. Ca 7 mil rakt väster om Khon Kaen. Närmsta håla där man kan hitta en 7-elva heter Banthen och ligger ca 3 mil från byn. På bondvischan kan jag intyga :)

Ja i Isaan är det shabu och moo khata som är vanligt.
Andra kallar det korean bbq.
Det är samma sak men olika ingredienser.
Mer kött av nöt i shabu än i Isaan varianter som kör fläsk.,.

Ja i Isaan är det shabu och moo khata som är vanligt.
Andra kallar det korean bbq.
Det är samma sak men olika ingredienser.
Mer kött av nöt i shabu än i Isaan varianter som kör fläsk.,.
Helt rätt, eftersom jag inte någon gång har brytt mig utan bara ätit det som bjudits:), så vet jag nu att det heter också som @kurant med mera skriver:thumbsup:,, men ett tillägg, shabu som ofta har seefood som tillbehör, allt beroende på vad som fiskats under dagen. 5555:) Ja kul detta med vad en trevlig tillagning av diverse mat kan få en tråd spåra ur, och jag är den förste att be om ursäkt för det... Välkomna hem @Micke.T till kylan, hoppas resan gick bra.:):wai:

Nu blev frugan glad, kom lite bilder på häcken vi påbörjade innan vi åkte.
received_291140778275022.jpeg
tyvärr fick vi inte plantor så det räckte till andra sidan.
received_2031818953775209.jpeg
received_200741547547035.jpeg
dom har beställt fler som säkert kommer inom kort.
Fn börjar oroa mig för att bli trädgårdsmästare på ålderns höst :eek::p;)men det är klart, man måste ha något att göra mellan stenbordsbesöken:)

Nu blev frugan glad, kom lite bilder på häcken vi påbörjade innan vi åkte.
tyvärr fick vi inte plantor så det räckte till andra sidan.
received_2031818953775209.jpeg
received_200741547547035.jpeg
dom har beställt fler som säNkert kommer inom kort.
Fn börjar oroa mig för att bli trädgårdsmästare på ålderns höst :eek::p;)men det är klart, man måste ha något att göra mellan stenbordsbesöken:)
Snyggt @Micke.T och de har en rak linje, nästan, näää bara skojar den är rak:p:p

Vi har fått någon form av angrepp på vår gräsmatta. Är något som lever i jorden som äter upp vår gräsmatta underifrån:(

Hon som tar hand om trädgården, la ut något gift före vi va där i november, då försvann (angriparna)ser ut som larver när dom kommer upp efter besprutning.

Nu är dom tillbaka igen, så hon vill bespruta gräsmattan igen får att ta död på eländet.

Har någon av er som har gräsmatta råkat ut för liknande i Thailand? Och isåfall, hur har ni hanterat det?

Dom tar hand om trädgården med omsorg, vattnar varannan dag, och klipper när det behövs. Robotgräsklipparen var lugn i h.lvete att få dom att förstå, så blev en klippare när vi inte är där;)
received_132160204397403.jpeg
received_228383358053707.jpeg

Skickar in ett par bilder på häcken, nu när det blivit färdigt.
Frugan är nöjd, då är jag åxå nöjd:)finns inget bättre än en nöjd tirak:cool:
received_2235485986704969.jpeg
received_2296756127271743.jpeg
received_224292615132116.jpeg
received_656677668063718.jpeg

Vi har fått någon form av angrepp på vår gräsmatta. Är något som lever i jorden som äter upp vår gräsmatta underifrån:(

Hon som tar hand om trädgården, la ut något gift före vi va där i november, då försvann (angriparna)ser ut som larver när dom kommer upp efter besprutning.

Nu är dom tillbaka igen, så hon vill bespruta gräsmattan igen får att ta död på eländet.

Har någon av er som har gräsmatta råkat ut för liknande i Thailand? Och isåfall, hur har ni hanterat det?

Dom tar hand om trädgården med omsorg, vattnar varannan dag, och klipper när det behövs. Robotgräsklipparen var lugn i h.lvete att få dom att förstå, så blev en klippare när vi inte är där;)
received_132160204397403.jpeg
received_228383358053707.jpeg

Skickar in ett par bilder på häcken, nu när det blivit färdigt.
Frugan är nöjd, då är jag åxå nöjd:)finns inget bättre än en nöjd tirak:cool:
received_2235485986704969.jpeg
received_2296756127271743.jpeg
received_224292615132116.jpeg
received_656677668063718.jpeg

Snyggt! Synd på ohyran bara. Hoppas dom får bukt med odjuren snart. Härlig uppfart, bred och fin.

Tillbaka
Topp