Jag blir förbannad på...??

Ang investering och kostnader så försöker jag själv alltid att räkna in livskvalitet som en faktor. Att äga sitt boende kan ju ge hög livskvalitet för många så det köper jag men när dem försvarar sitt beslut med ekonomiska argument som du gjorde så anser jag att man räknar helt fel.

För mig är frihet en stor livskvalitet. Bla därför vill jag inte äga en bostad som kan bli skitsvår att sälja.
Så lite problem som möjligt är också livskvalitet för mig. Att äga en bostad är alltid förenat med div problem som jag slipper vid hyra.

Att sen den ekonomiska faktorn i mitt fall gör det avsevärt billigare att hyra gör valet enkelt. Spec här där det är så lätt att hyra.
Det är bara att inse att vi har olika syn och värderingar på detta och tack och lov för det. Annars hade vi ju aldrig haft någonting att diskutera.

Jag har lyckats bli förbannad på den thailändska avundsjukan för första gången, frugan har en moster som bor i Sverige men är i hembyn på Sem 1 månad, där hon gör allt för att snacka ner oss inför släkt å bekanta i ren avundsjuka för att vi bygger hus, hjälpte morbror med bilköpet och skickar pengar till gammelmormor, hon får släkt å vänner att vända ryggen åt henne då vi är väldigt omtyckta och respekterade i byn, det värsta är när man träffar henne så klemas det hur bra vi Är, blir spyfärdig på sånt här och kommer ha svårt att inte uttrycka detta nästa gång jag träffar henne:mad:

Å andra sidan så bör du ju då räkna med att du missar eventuell värdestegring på huset samtidigt som inflationen äter upp ditt sparkapital.

Nåja, man hyr väl om man vill och köper om man vill.
Vid hyrande är det inte så jävla viktigt att det blir rätt hus eller rätt plats.
Vid köp så känns det som att man behöver tänka igenom det några gånger.
Nu är det ju hus i Thailand vi pratar om och att räkna med värdestegring här från dagens priser med en marknad som är översvämmad av objekt är vanskligt. Kan lika gärna bli en värdeminskning eller oförändrat om man nu lyckas sälja överhuvudtaget. En del lyckas men majoriteten ställs inför faktum att det är riktigt svårt att sälja om man inte dumpar priset.

Det är ofta stor skillnad här på begärda priser och vad det verkligen säljs för, inte sällsynt att der går att pruta både 30 och 40% på beg hus. Allt beroende på läget, grannar mm. Vem köper ett hus där grannen har 10 små skällande hundar...

Jag har lyckats bli förbannad på den thailändska avundsjukan för första gången, frugan har en moster som bor i Sverige men är i hembyn på Sem 1 månad, där hon gör allt för att snacka ner oss inför släkt å bekanta i ren avundsjuka för att vi bygger hus, hjälpte morbror med bilköpet och skickar pengar till gammelmormor, hon får släkt å vänner att vända ryggen åt henne då vi är väldigt omtyckta och respekterade i byn, det värsta är när man träffar henne så klemas det hur bra vi Är, blir spyfärdig på sånt här och kommer ha svårt att inte uttrycka detta nästa gång jag träffar henne:mad:
Ja säg inget till mig om avundsjuka släktingar till frugan har allt för många i min by :mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Nu är det ju hus i Thailand vi pratar om och att räkna med värdestegring här från dagens priser med en marknad som är översvämmad av objekt är vanskligt. Kan lika gärna bli en värdeminskning eller oförändrat om man nu lyckas sälja överhuvudtaget. En del lyckas men majoriteten ställs inför faktum att det är riktigt svårt att sälja om man inte dumpar priset.

Det är ofta stor skillnad här på begärda priser och vad det verkligen säljs för, inte sällsynt att der går att pruta både 30 och 40% på beg hus. Allt beroende på läget, grannar mm. Vem köper ett hus där grannen har 10 små skällande hundar...
Mitt husbygge i min risby är ingen investering jag ger fn i om dom pengarna går förlorade jag ville bara bo lite bekvämt den tiden jag har kvar att leva.

Livskvalitet kan vara svårt att värdera i pengar. För mig som gillar film och musik är livskvalitet bra ekektronik så ska iväg nu och inhandla en ny reciever. Dom säljer nu Yamaha RX-A3060 som var förra årets toppmodell för 72.000 baht, kostar 19.700 i Sverige så helt ok pris för en rolig pryl.

Mitt husbygge i min risby är ingen investering jag ger fn i om dom pengarna går förlorade jag ville bara bo lite bekvämt den tiden jag har kvar att leva.
Då är det ju helt rätt för dig.
Säger inte att det är fel för alla att köpa hus i Thailand, vänder mig bara mot argumentet att det skulle vara billigare att äga än att hyra.

Sen kan jag ju tycka att det är helt vansinnigt att köpa hus i Thailand om man är relativt ung och gärna flyttar på sig.

Livskvalitet kan vara svårt att värdera i pengar. För mig som gillar film och musik är livskvalitet bra ekektronik så ska iväg nu och inhandla en ny reciever. Dom säljer nu Yamaha RX-A3060 som var förra årets toppmodell för 72.000 baht, kostar 19.700 i Sverige så helt ok pris för en rolig pryl.
Det där växte jag ifrån för ett antal år sen.. 5555
Hade nog som värst närmare 1000 DVD filmer hemma... (Inte kopior)
Och innan det tror jag att jag hade över 2000 VHS filmer...
När Dolby Digital och THX kom till hemma apparater bytte jag nästan varje år för att ha det senaste..
Vet inte hur mycket stålar jag la på detta under 15 års tid..??
Vill inte räkna heller... 5555
Nu för tiden laddar man ner någon rulle ibland och kollar/lyssnar endast genom TV'n...

Då är det ju helt rätt för dig.
Säger inte att det är fel för alla att köpa hus i Thailand, vänder mig bara mot argumentet att det skulle vara billigare att äga än att hyra.

Sen kan jag ju tycka att det är helt vansinnigt att köpa hus i Thailand om man är relativt ung och gärna flyttar på sig.
Jag förstår vart du vill komma med.

När Dolby Digital och THX kom till hemma apparater bytte jag nästan varje år för att ha det senaste..
Nu för tiden laddar man ner någon rulle ibland och kollar/lyssnar endast genom TV'n...
Jag var nu lite som du angående dvd när jag flyttade till Thailand då fick sonen ärva nu har han förådet fullt med flyttkartonger Hahaha. Det enda som jag tog med till Thailand var Johan Falk serien och Beck både gamla ( Gösta) och nya.

Jo man tenderar ju att ändra sig men just film musik och teknik har alltid varit ett stort intresse för mig och lär nog sitta i.
Tog ju ner hela stereo och projektorpaketet från Sverige när jag sålde huset. Tv ger jag inte mycket för men kolla på film på projektorn med grymt bra ljud bara älskar jag. Finns ju Dolby Atmos nu och DTS-X så inte långt från riktig bio upplevelse.
Tycker tom att känslan blir bättre hemma.

Jo man tenderar ju att ändra sig men just film musik och teknik har alltid varit ett stort intresse för mig och lär nog sitta i.
Tog ju ner hela stereo och projektorpaketet från Sverige när jag sålde huset. Tv ger jag inte mycket för men kolla på film på projektorn med grymt bra ljud bara älskar jag. Finns ju Dolby Atmos nu och DTS-X så inte långt från riktig bio upplevelse.
Tycker tom att känslan blir bättre hemma.
DTS-X hade jag på den sista receivern jag hade... (Om jag inte minns helt fel) ??
När vi flyttade till huset så sålde jag allt på blocket för en bråkdel av vad jag betalade..
Filmerna gav jag bort på jobbet.. Ställde allt i lådor och tog dit..
Även alla mina CD & LP skivor sålde jag för en billig penning till en butik i Solna..
All musik har jag nedladdad på en hårddisk som jag inte startat sen Spotify kom... 5555

Visst är det så.

Varför köpte du inte tidigare?

Varför köper inte folk i Sverige?

Jag känner inte många som ångrat ett köp

DTS-X hade jag på den sista receivern jag hade... (Om jag inte minns helt fel) ??
När vi flyttade till huset så sålde jag allt på blocket för en bråkdel av vad jag betalade..
Filmerna gav jag bort på jobbet.. Ställde allt i lådor och tog dit..
Även alla mina CD & LP skivor sålde jag för en billig penning till en butik i Solna..
All musik har jag nedladdad på en hårddisk som jag inte startat sen Spotify kom... 5555
Tror att DTS-X kom 2015 så då måste du haft reciever från 2015 eller nyare.

Visst är det så.

Varför köpte du inte tidigare?

Varför köper inte folk i Sverige?

Jag känner inte många som ångrat ett köp
Jag känner många som ångrar sitt husköp här i Thailand.
Jag flyttade hit 2013 och det första jag gjorde var att utforska bostads marknaden. Kom ganska snabbt underfund med att jag inte ska köpa hus här.
Sverige är något helt annat men där får jag inte äga en permanentbostad.

Senast redigerad av en moderator:
Köpte nytt hemmabioljud förra året men gav nog bara 9000 baht så kommer inte upp i era monstergrejjer 55555.
Det gick iallafall ner mer än 50% på 1 år för året innan när jag kollade på samma bioljud kostade det 24.000 baht ;)

Kollar helst film på Bio i biosalong jag gillar helheten med att gå på Bio fast köpte en 65" curved Samsung för några månader sen Kina TV:n åkte in i sovrummet ;)
Men är mest ungen som kollar på TV och spelar PS4 på den.

Köper jag mig ett hus kanske jag fixar projektor och ett Bio-rum ;)

Tillbaka
Topp