KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har köpt min första Adenium! En liten krake på 1 dm. Stal lite av grannens grus o blandade i köpejorden. Den får stå i solen och gosa. måste bara skaffa en babysitter till den i jan då vi åker på en 3 v visarun till södra Laos. De andra växtern lämnar jag i vaktmästare Potts vård. Han har skött våra växter i 5 år nu, när inte vi är här.
I morgon skall jag baka lussebullar!!

Kram på er "gubbar"

"kentbra " sa:
Nej, de har inte en aning om vad Pelargoner är här.
Min lokala handlare skulle beställa, men det var Petunior hon fick hem.
Blir nog att jag kommer förbi och kollar in er lokala växtmarknad.
Du är nu förvarnad, så förvänta dig kaffegäst i januari.
Kent

Du hjärtlig välkommen, Kentbra, men jag måste göra dig besiken över att jag sitter i LOC och väntar på jobb och frugan är i Chonburi, ser till att dottern vår(Keyla)växer och blir större. Om allt löser sig, borde jag vara tillbaka i LOS, slutet jan. början feb. men det är inte att ge sig faan på att det blir så..

Jo-Be

Otroligt trevlig tråd, bara att fortsätta med det trevliga dagbokandet. Gillar också tjötet i tråden :thumbsup:

Hej Ragnella,
Så du gillar Adenium. Har ett trttiotal plantor samt snart drygt 100 små frösådda.
De älskar sol och värme och mina blommar året om. Gör ett litet uppehåll när det är regntid men bu är de på gång alla.

Tål att stå utan vatten jättelänge. Så 6 till 7 veckor är inga problem. De tappar bara bladen och går i torrvila. Har några som står kvar i Sverige, de får inte en droppe vatten på 6 månader. Börja vattna när jag kommer hem och det tar 14 dagar så är de ingång.
Säljer en hel del Sverige så kolla in www.hoyamani.se

Så Jo-Be du sitter i Land Of Cold en stund till och kommer till Land Of Sun först i slutet av januari eller början av februari.
Inga problem, jag kan komma på fika i mars istallet. Åker inte LOC förrän risken nattfrost är över. Alltså tidigast slutet av april.

Fy fasen vad jag älskar detta.
Varje morgon är som julafton för en djur och blomstergalning som mig.

Förutom de vanliga millipederna såg jag en lite Scolopender samt den här.
En vargsnok Lycodon capucinus. Liten ettrig sak.
Allt samlas under blomkrukorna nattetid, så att gå och lyfta på dem varje morgonen är dagens höjdpunkt.

En helt ofarlig liten snok. Men vilket humör.
Han trodde på fullaste allvar att han kunde äta upp mig.
Fy fasen va kul.

Mer sånt vill jag uppleva.

Självklart bor han kvar under blomsterbänken.

Visa bilaga 16205

Visa bilaga 16207

Visa bilaga 16209

Jag hadde med mig hemmifrån, men det kommer mer. Min dotter har postat ett par påsar med frö.
Om du vill prova så messa din adress, så skickar jag lite Rädisefrö till dig.

Fasen va tiden går fort. I morgon "lördag" är det redan dags för vår första VISArun.
Blir en dagstripp till Malaysia och tillbaka.
Tar morgonfärjan klockan 05:00 till fastlande och sedan minivan de knappa 40 milen till gränsen.
Är tillbaka på Koh Phangan vid 20:30 om allt går som det ska.

Nästa VISArun blir nog till Bali i en vecka runt den 14 februari.
Eller är det någon som har något annat roligt förslag. Jag är öppen för det mesta.

Sedan funderar jag på om det är möjligt att dra till Penang för ett 60 dagars VISUM till, när vårt tripleVISUM (som beviljats av Ambassaden i Stockholm) är utnyttjat.

Vilken räddismacka! Snålvattnet rinner. Till hösten ska jag ta med frö till alla möjliga godsaker.Tror du att man kan sätta potatis i några hinkar (med hål i botten)?
Min lilla Adenium verkar trivas bra.

Hälsning fr Rayong

"ragnela " sa:
Vilken räddismacka! Snålvattnet rinner. Till hösten ska jag ta med frö till alla möjliga godsaker.Tror du att man kan sätta potatis i några hinkar (med hål i botten)?
Min lilla Adenium verkar trivas bra.

Hälsning fr Rayong
ragnela var någonstans i Rayong håller du till?
Bara undrar vi ska ner i Mars frugan och jag.
mvh Rolf

Så fredag. KOM TILLBAKA VID NIOTIDEN IGÅR.
Halvdöd, upp vid 9, Taxi vid 4, sedan 3 timmar på färjan, 4,5 timmar i en minivan.
Stämpla ut ur Thailand, in i Malaysia, ut ur Malaysia och in i Thailand igen.
Sedan 4,5 timmar minivan och 3 timmar färja.
Men nu kan vi stanna till februari 14. Sedan är det dags igen.

Låg ju redan sisst i travtävlingen, så ingen stor skada skedd.
Ta igen det med att ha alla rätt i de resrerande omgångarna.

Sedan är det 60 dagar, inte 90. Är här på turistvisa 3 - 60 dagar.

Man är nog inte riktigt hundra idag. Träningsvärk i hela kroppen och näsan rinner.

Tar på gamla gubbar att sitta instängs i en kall Minivan.

Du repar dig snabbt nere i den goa värmen. Och vad gäller öken så är det långt ifrån kört. Bara spotta i nävarna och ta nya tag! :)

Ny Gasspis med ugn levererad och installerad idag.
Nu kan man få KALKON till julmiddag.

Föredrar kalkon framför julskinka. Därför stora bokstäver.

Hur var julskinkan från Big C. Den på Tesco Lotus förra året var inge vidare.
Tanten kokar egen i år.

Brödet här nere är ju en katastrof.
Jag bakar Småfrallor och Thekakor hela tiden.
Halva byn är här och vill smaka, varje gång man bakar.
Nu med större ugn kanske man börjar baka och sälja lite. Har en butik inne i Thong Sala som gärna köper hembakat bröd och bullar.
Man kanske skulle bli bagare här nere.

Nu på morgonen rev jag all Bambu i ställningen runt trädgårdslandet.
De flesta var knäckte då det blåst en del.
Nu sitter det redigt virke istället och solskyddet är spänt med bläckfiskar.
Gör det mer följsamt i vinden.

PS. Frön och Rädisor postas idag DS

Visa bilaga 16423

Jodå grannarna (bara en) är mäkta imponerad.
Samma gäller mammas (bor bakom oss) alla vänner. De bara väntar på att vi ska åka hem, så de får plundra alla Tomater och Gurkor.
Thai TV är välkommet.
Har börjat att dela ut lite Tomatplantor här omkring, och de öppnar dörrar som man inte trodde var möjligt.

Man är lite känd över hela ön faktiskt.
Tantens son (35 bast) är här nere och skulle hyra egen bungalow nån km härifrån.
Nämde då att mamma och hennes man (alltså jag) hyr bungalow på helåret.
Artigt frågar värdinnan vart någonstans och förklarar så gott han kan.
Var på värdinnan utbrister: Är det dom som odlar gurkor och tomater.
Priset på hans bungalow sjönk från 12.000 THB i månaden till 8.000THB med en gång.

Han funderar starkt på att hyra den helåret, som vi gör.
Han har öppnat bankkonto och allt redan

Som dig så föredrar jag kalkon "vissa jular i vår familj". Både frugan,dottern och jag tycker det är härligt med ombyte vissa år. När vi har kalkonår får vi ett problem. Jag och dottern måste ha dopp i gryta, så det brukar ändå bli skinka för att få skinkspad.

Första gångerna vi gjorde kalkon, blev den torr, nu har vi lärt oss att få till den bättre. Vore roligt att få en rapport om ugnen, när du börjar använda den. Själv har jag inga bra minnen av gasolugn, men det kan ju bero på att den vi haft var dålig. Tyckte alltid att det vi gjord i ugnen hade gasolsmak. Dessutom var det svårt att få till värmen i ugnen, ofta blev det för varmt. Ser fram emot tips och rapporter hur ni upplever er ugn.

Tack för en alltid lika trevlig tråd.

Hej Kentbra ser jäkligt bra ut det där men du skulle låta Lego sukta efter rädisorna :) o lycka till me brö baket

Glimten66

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp