KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Jag förstår inte ditt inlägg L200 sorry!! men om du ifrågasätter att ödlor som lever i och omkring vatten kallas Water Monitors så är det ditt problem inte mitt, jag kanske har fel, jag är icke 100% säker. Men jag har tidigare när jag bildade mig min uppfattning i denna sak talat med en americanare och han också sade att det kallas water Monitors, sorry igen..

vad fan skall jag göra, säga till americanaren att han har fel eller??? jag måste inte alls vara bäst, jag bara nämnde min uppfattning.

Sjalv har jag ingen uppfattning i fragan, som Du sjalv skrev i en trad,

Ubon kan inte ett skit

Legolas

Svamla inte runt nu, klart arligt svar..............

Har du skrivit i en trad, Ubon kan inte ett skit

enkelt att svara pa, ja eller nej

Legolas har rätt, i folkmun kallas de ofta för Water Monitors.
Men att att fritt översätta detta till Vatten varaner är inte korrekt.
På svenska heter de bara Varaner.

Vore ungefär som att kalla en Undulat för för papegoja, då den tillhör Papegojsläktet.
Inte fel trots allt, bara lite missvisande.

Är det någon som de de gröna vattenagamerna "Physignathus cocincinus" som det ska finnas gått om i Thailand.
En mycket trevlig ödla på upp emot 100 cm med svans.
Har odlat dessa hemma i Sverige och de blir mycket tama.

Jag har ännu inte lyckats hitta någon i det vilda.

Visa bilaga 19051

Visa bilaga 19052

Nej, ta inte bort något.
Vill folk inte stå för vad de säger eller skriver, så får de börja tänka sig för. Innan de säger eller skriver något.

Nej ALLT både positivt och negativt ska vara kvar. Annars är det ingen mening.
Ett forum är väl till för att ventilera sina åsikter.
Sen att alla inte tycker likadant är väl bara bra.

Kent i Koh Phangan

Om nu någon går in och redigerar i min tråd utan mitt medgivande.
Så blir det här forumet en medlem mindre.

Man måste stå för sina åsikter, eller be om ursäkt för att man har fel.
Sedan är väl ingen bättre än att man kan ändra sig.

Så en liten snabbuppdatering om Visa och min stay här i Thailand.

Med förtidspension som till största delen består av Garantipension, så är de bara att glömma OA visum. Min pension skulle då sjunka från 6.500;. i månaden till 2.700:-

Så det får bli turistvisum med triple entry (3*60 dagar) ansökt från Sverige och sedan eventuellt en visarun till Malaysia och komplettera med ytterliggare 60 dagar.

Ok. totalt blir det mer än de 180 dagar som FK tillåter.
Men om jag förstått allt rätt så kan jag stanna utomlands hur länge jag vill. Så länge jag inte stannar eller eftersänder min post till en och samma adress i mer 180 dagar.
Alltså rent teoretiskt kan man stanna 170 dagar på koh Phangan och ytterliggare 170 dagar på Koh samui. Detta under förutsättning att jag har bostad kvar i Sverige.

Så det får bli en Visarun till Penang / Malaysia vid månadsskiftet Mars / April så har man visum till slutet av Maj.
Återfärd till Sverige omkring den 21/5 då borde vädret vara behagligare.

Sedan blir det Thailand igen i början av Oktober.

Juni, Juli, August och även September kan ju vara sköna.

Så ser det ut och så blir det nog.

Ett par saker till:
Min hemsida www.hoyamani.se ligger nere och förblir nog nere-
Har ändrat mina Email. Är inte nöjd med Telia
så nu når ni mig på bravinkent@gmail.com
Jag finns på facebok under Kent Bravin

"kentbra " sa:
Så en liten snabbuppdatering om Visa och min stay här i Thailand.

Med förtidspension som till största delen består av Garantipension, så är de bara att glömma OA visum. Min pension skulle då sjunka från 6.500;. i månaden till 2.700:-

Så det får bli turistvisum med triple entry (3*60 dagar) ansökt från Sverige och sedan eventuellt en visarun till Malaysia och komplettera med ytterliggare 60 dagar.

Ok. totalt blir det mer än de 180 dagar som FK tillåter.
Men om jag förstått allt rätt så kan jag stanna utomlands hur länge jag vill. Så länge jag inte stannar eller eftersänder min post till en och samma adress i mer 180 dagar.
Alltså rent teoretiskt kan man stanna 170 dagar på koh Phangan och ytterliggare 170 dagar på Koh samui. Detta under förutsättning att jag har bostad kvar i Sverige.

Så det får bli en Visarun till Penang / Malaysia vid månadsskiftet Mars / April så har man visum till slutet av Maj.
Återfärd till Sverige omkring den 21/5 då borde vädret vara behagligare.

Sedan blir det Thailand igen i början av Oktober.

Juni, Juli, August och även September kan ju vara sköna.

Så ser det ut och så blir det nog.

Ett par saker till:
Min hemsida www.hoyamani.se ligger nere och förblir nog nere-
Har ändrat mina Email. Är inte nöjd med Telia
så nu når ni mig på bravinkent@gmail.com
Jag finns på facebok under Kent Bravin

Det ska nog en anmälan till fk för att de ska få veta att du är i thailand mer än 180 dagar regelbunet ex stannar i thailand 300 dagar får du året efter bara vara där179 dagar.
Står i reglerna "mer än ett år eller mer än 180 dagar regelbundet"
;D ;D ;D
Planera 175 dagar ett år så kan du ju stanna längre nästa och vara innom ramarna
Fk räknar alla dagar du är i thailand oavsett hur många gånger du reser under 1 år så du MÅSTE tänka på regelbundet regeln så du kan få mer ;D ;D ;D

"gunnarg " sa:
Kycklingen tar nog bort detta inlägg :police:

Varför då?
Jag brukar sällan gå in och radera utan att TS har bett mig.
Men när en medlem lägger ett inlägg med en seriös fråga så tycker jag och dom andra i staff att vissa tramsinlägg ska bort, det är en stor skillnad.

"Kycklingen " sa:
Varför då?
Jag brukar sällan gå in och radera utan att TS har bett mig.
Men när en medlem lägger ett inlägg med en seriös fråga så tycker jag och dom andra i staff att vissa tramsinlägg ska bort, det är en stor skillnad.

Jag är i alla fall mycket nöjd med alla de svar jag fått av Kentbra. Dessa frågor handlade om ormar och varaner jag mött här i Thailand under min resa.

Jull rulle idag.
Jobbar på nya dammen. Ska kakla den invändugt så det behövdes finjusteras lite.
I morgon blir det att inhandla kalel och fix.

Sedan har jag sorterat ut lite blommor som ska packas och postas i morgon
Totalt 29 försändelser,

Så man har slitet i 35 grader värme. Har nog gått ner 1 kilo till idag.

KentBra! Jag gillar INTE ormar. Finns det något avskräckningsmedel? En thaitjej sa att man kunde lägga ut lime runt altanen. Stämmer det? Hela eller delade? Sådana där sorkskrämmor vi har hemma i Sverige, tror du ormarna ogillar "murret" och flyr till grannen i stället? Eller vad ska jag göra?

Det bästa är faktiskt fotogen eller bensin.
Brukar använda det när folk har problem med ormar i stenrös och husgrunder.
De gillar inte doften, och flyttar.

Kent

Hej! :wai: :wai: :wai:
Jag är lite nyfiken, när de tar hål på avloppet någonstans i området kommer det alltid upp 1 till 2 kungs cobror inom 24 timmar. De brukar vara ca 2-2,5m och väldigt mörka.
Området har ryckte om sig att ha mycket orm både förr och nu när det är befolkat.
Utanför murarna har vi armens träningsområde med skog och buskar.
Min fråga är, lever de i avloppen eller är det som de tar sig in för att finna mat?
En byggarbetare fångade en och bar ut den i skogen, 500m bort, på natten kom den tillbaka och bet honnom. Den hadde en fläck som hans kamrat kände igen när de dödade den. Tror inte han överlevde men vet ej då han var på sjukhuset innom 15 min.

Det finns många skrönor om just Kungskobror, men de flesta är just bara skrönor.

Lite fajta är dock att de till skillnad mot de flesta andra ormar har revir.
Så flyttar man dem, så letar de sig tillbaka.
En kille i Indien har studerat detta att kom fram till att de letar sig tillbaka över 35 km.
Det tog ormen bara ett dygn så var den tillbaka på sitt revir.

Många påstår även att Kungskobran skulle vara intellegentare än alla andra ormar.
Även detta är en myt.
Alla ormar har inget långtidsminne. De är inte kababla att räkna ut saker och är inte elaka.
Visst lär dig sig visa rutiner. Det har man ju lagt märke till. Men då är det oftast saker som uppreppas så ofta att de snart sitter i ryggraden.
Ungefär som när vi lär cykla eller simma. Detta kan vi utan tänka på det efter tag.

När der gäller doftar så förknippas säkert avloppsdoften med mat. Enkel logik.
Var finns det råttor och annat gott och äta. Ju på sopstationer och avlopp.

Ödlans tider, 100 meter

Denna snarade lillgrabben, vi släppte ut den ungefär 100 meter från huset, 2 dagar senare så hade den kommit tillbaka och bosatt sig innanför glaset till dushrummet och tror att den är osynlig, nu har jag haft möjligheten att studera den på nära håll, dels utifrån, genom glaset, dels innifrån genom mosqitnätet.

En typisk mässlingsödla, påminner om mässlingen på ungar, därav namnet.

När jag inget namn har, så får jag hitta på ett namn, på latin blir namnet,

raterius slingerus, vilken även kan hoppa och bitas, enligt uppgift.

Ubon

ps, ödlan bortskänkes, endast avhämtning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp