KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
De äter varaner, men kanske inte så mycket i Thailand. Tror säkert de förekommer här.
Men det är kanske lite i skymundan. Samma som med Kobror.
Både Kobror och Varaner är ju skyddade och med på listor över utrotningshotade arter.

På Indonesien är det en delikatess.
Har provat och de smakar som något mitt emellan kyckling och biff.
Fast ganska torrt, men inget fett.
Sedan är det väl kryddorna som sätter smaken.
Har även ätit Kobra och pyton. Inte mycket kött på Kobror men smakrikt.
Pyton var lite saftigare och större bitar av.
Krokodil är oftast segt och inte det bästa jag provat.
Däremot kan jag rekommendera grillad flygande hund. Smakar riktigt gott.
Som en saftig kyckling med nötsmak. Får ni chansen så prova.

Yummi!! En riktig tropisk cocktail där. Har bra käkat krokodil av det där, och där håller jag med dig. Ingen höjdare precis. :-\

Förhoppningsvis blir fiskdammen klar idag.
Mest rengöringsarbete kvar.
Aom sitter och skrubbar bort cement från alla kakelplattorna.
Tyvärr har min rygg lagt av, så hon får klara sig själv idag.
Men det gör hon ju utan problem.
Sitter mitt i dammen, med hörlurarna på och sjunger.
Det låter su gulligt och ser riktigt bra ut.

I eftermiddag så återstår det att se om den håller tätt med.

Visa bilaga 19211

Så, då har man börjat fylla dammen med vatten.
Dags att gå och äta lite och sedan städa upp runt omkring.
I morgon får det inhandlas lite mer blommor som ska stå runt om och eventuellt någon näckros.

Visa bilaga 19213

Roligt att ha något att pyssla med.

Så, dammen klar och vattenfylld.
Inhandlat 2 Näckrosor, 5 Guldfiskar till (hadde 2 sedan tidigare) och 10 Platy.
En pump med filter och en liten elefant som sprutar vatten.
Nu ska vi bara hitta lite snygga plantor och sätta på framsidan.

På baksidan, mellan damm och kryddkakorna, börjar vi lägga tegel i morgon.
Ska bli plats att ställa mopeden på.

Visa bilaga 19223

;D ;D ;D Ser fint ut bara ingen tar fisken

Vi har en liten fiskare (fågel) som tar våra småfiskar men guldfisken är för stor.
En vecka kan vi ha tusen småfiskar, nästa vecka har vi bara hundra så vi får jaga fågel.
Nya växer upp så vi har våra tusen efter ca 6 veckor men sen samma sak på nytt.
Jag har funderat på att sätta nät men det blir inget, får nog träna hundarna att mota bort fåglarna. Småfisken består av Black molly, Platy och Guppy så de förökar sig ju fort och lagom med mat så får ju de flesta yngel leva

"legolas " sa:
jag måste få fråga dig, "fikar" hit och dit är det en art av fisk eller vad är det??

Du som inte brukar läsa så noga, har du hittat glasögonen eller ätit salt :o :o :o
Har rättat nu ;D ;D ;D
Tack
Denna gången fick du mig :P :P :P

Värst vad ni märker ord.
Kom ihåg att den som gör något, kan göra fel. Det är bara den som inte gör något, som måste vara felfri.
Ha Ha

Så, då har man satt tegel mellan dammen och kryddkakorna.
Ska bara ha tag på lite stenmjöl och lägga mellan tegelplattorna.

Sedan blir det att ta hem ett gäng till med tegel och börja med gångarna.

Visa bilaga 19227

Härlig tråd,du bjuder verkligen på dig själv.Jag undrar om det var en så bra ide att ta kontakt med försäkringskassan om att flytta till Thailand med sjukbidrag.Du vet ju hur märkligt de agerarar vad det gäller arbetsförmåga.Numera är man ju arbetsför om man kan röra ett finger.

Instämmer helt "blacka", det är lätt att vara efterklok.
Men jag gjorde en allmän förfrågan bara och har inte svarat dem.
De har heller inte hört av sig.
Sedan är jag ju fortfarande skriven i Sverige.
Det är ju först när jag varit här i över 180 dagar inom samma kalenderår som de kan börja bråka.
Sedan är viktigt att påpeka att det är inte jag som sökt förtidspension.
Utan F.K. gjorde en utredning och kom fram till detta själva. Den är inte tidsbegränsad utan gäller till man blir folkpensionär.
Va på alla arbetsprövningar de satt mig på med samma resultat.
Så viljan till att arbeta fanns och finns fortfarande. Men att hitta något inom ramen var omöjligt.
Sedan kan man ju diskutera hur bra eller dåligt det är.
Hemma Sverige kan jag knappt gå ut vid minusgrader. Min kärlkramp sätter in med en gång. Här i värmen har jag inte dessa problem.
Så visst, vill de ge mig ett jobb här i Thailand med arbetsvisum och allt, så tvekar jag inte en sekund. Flyttar hit omgående.
Bara för dem att höra av sig.

Enligt min läkare i Sverige så finns det inga mediciner i världen som kan åstakomma det som klimatet här nere gör.
I Sverige väger jag 112 kg och har diskbråk, Kärlkramp och mnitt blodsocker ligger på 17 till 22 (ska ligga runt 5 ).
Här nere så känner jag av min dåliga rygg, men inte på samma sätt (har säkert att göra med motivation).
Min kärlkramp märker jag inte ens och mitt blodsocker ligger runt 8 till 12.

Så utan tvekan skulle jag nog klara åtminstone ett halvtids jobb här nere.
Men i Sverige max en månad, sedan är jag liggande i ett halvår.

Varenda arbetsprövning jag provade åt F.k. SLUTADE MED HJÄRTINTENSIVEN.
Har varit där över 15 gånger sedan första infarkten 1991.

Kent

"kentbra " sa:
Instämmer helt "blacka", det är lätt att vara efterklok.
Men jag gjorde en allmän förfrågan bara och har inte svarat dem.
De har heller inte hört av sig.
Sedan är jag ju fortfarande skriven i Sverige.
Det är ju först när jag varit här i över 180 dagar inom samma kalenderår som de kan börja bråka.
Sedan är viktigt att påpeka att det är inte jag som sökt förtidspension.
Utan F.K. gjorde en utredning och kom fram till detta själva. Den är inte tidsbegränsad utan gäller till man blir folkpensionär.
Va på alla arbetsprövningar de satt mig på med samma resultat.
Så viljan till att arbeta fanns och finns fortfarande. Men att hitta något inom ramen var omöjligt.
Sedan kan man ju diskutera hur bra eller dåligt det är.
Hemma Sverige kan jag knappt gå ut vid minusgrader. Min kärlkramp sätter in med en gång. Här i värmen har jag inte dessa problem.
Så visst, vill de ge mig ett jobb här i Thailand med arbetsvisum och allt, så tvekar jag inte en sekund. Flyttar hit omgående.
Bara för dem att höra av sig.

Enligt min läkare i Sverige så finns det inga mediciner i världen som kan åstakomma det som klimatet här nere gör.
I Sverige väger jag 112 kg och har diskbråk, Kärlkramp och mnitt blodsocker ligger på 17 till 22 (ska ligga runt 5 ).
Här nere så känner jag av min dåliga rygg, men inte på samma sätt (har säkert att göra med motivation).
Min kärlkramp märker jag inte ens och mitt blodsocker ligger runt 8 till 12.

Så utan tvekan skulle jag nog klara åtminstone ett halvtids jobb här nere.
Men i Sverige max en månad, sedan är jag liggande i ett halvår.

Varenda arbetsprövning jag provade åt F.k. SLUTADE MED HJÄRTINTENSIVEN.
Har varit där över 15 gånger sedan första infarkten 1991.

Kent

Hej Kent, det är underbart att det finns en lösning till ett drägligare liv i Thailand för dig. Bara på det du skrev här ovan ska du ha dokumenterat om dom byter handläggare eller något på FK. Jag gick igenom 6 operationer under en tvåårsperiod. Min läkare tyckte att ett perfekt ställe för konvalesens var i ett varmt land med skapligt rent havsvatten och att jag skulle ligga i så mycket som möjligt. Hade troligtvis turen att jag fick en bra handläggare på FK som hade humor. När jag berättade om Thailand sa hon bara TYST, det där har jag inte hört ;-)

Känns som att dom jobbar efter nya extra hårda praxismallar, sen när du är anställd som tjänsteman så har du inga personligt juridiska skyldigheter att följa, vilket gör att tjänstemannen kan agera efter FK hq utsatta direktiv.

Sverige har blivit kallt!

Hadde det inte varit så att man vore kronisk optimist, så kunde man ju lika gärna lägga sig ner och dö.

Nej, jag försöker alltid att hitta något positivt med allt.
Även allt ont har något gott med sig.
Skulle någon såga av mig båda benen, så slapp man ju köpa skor.

Livet består av av ying och yang. Sedan hur man uppfattar saker går ju att påverka.

Min filosofi är enkel, och har inget med religion att göra.

Vi människor vandrar på den planeten i 60 till 80 år i genomsnitt.
Det är bara bara en sekund om förvandlar jordens utveckling till ett dygn.
Ska man inte kunna njuta den sekunden och inte haka upp sig på petitesser.

Vem fasen bryr sig när man varit död och begraven i 100 år, alltså sekunden senare.

Nej fram för ett positivare samhälle där alla (trots dålig ekonomi och sjukdomar) ler.
Och det har jag hittat här på Koh Phangan.

Om sedan F.K. tycker att de kan spara en krona på att dra in min förtidspension.
Så ger detta mig bara ännu en anledning till att inte återvända till negativa Sverige.
Lär ju inte ha råd med flygbiljetten. Vilket kan ses som positivt när man trivs här.

Kent, den analysen är så bra och sann så att man nästan blir tårögd. Hade alla tänkt som du så hade vi haft en bra mycket bättre värld. KARMA!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Jag tror inte världen skulle bli så mycket bättre för att om alla människor skulle vara optimister.Det skulle inte stoppa krig,svält och alla sjukdomar. :wai:

Klart att man MÅR 20-30 år mindre i thailands fina klimat. ;D ;D ;D
:thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:
Tråkigt att de inte förstår att det kostar svedala mer i vård om vi måste bo där.
I Thailand kostar vi nästan ingenting gentemot vårdboende eller sjukhusvistelse i svedala
Beslutsfattarna (fåntrattarna) kan inte räkna :( :( :(

"kjell.t " sa:
Klart att man MÅR 20-30 år mindre i thailands fina klimat. ;D ;D ;D
:thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:
Tråkigt att de inte förstår att det kostar svedala mer i vård om vi måste bo där.
I Thailand kostar vi nästan ingenting gentemot vårdboende eller sjukhusvistelse i svedala
Beslutsfattarna (fåntrattarna) kan inte räkna :( :( :(
Det förutsätter att du har en bra sjukförsäkring i LOS annars kostar det skjortan om du måste opereras.Ingen operation innan du betalat.

"gunnarg " sa:
Det förutsätter att du har en bra sjukförsäkring i LOS annars kostar det skjortan om du måste opereras.Ingen operation innan du betalat.
:wai: :wai: :wai:
Den får ju f-kassan betala i sverige i alla fall, bara att åka hem.
Vi talar om fördelarna med klimatet gentemot kostnader i sverige för onödig vård.
Hoppas du läste kents inlägg tidigare.

Håller med dig att värmen gör underverk med värken.Har själv reumatism som blir mycket bättre de 3-4 månaderna jag är Thailand.Jag halverar intaget av värktabletter under de månaderna.Jag har folkpension så jag behöver inte tampas F-kassan.Man har ju läst om Fk:s horribla bedömningar av sjuka människors arbetsförmåga.
Ha det bra KentBra

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp