KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Insayt " sa:
Jättebra bilder klara och skarpa, du har ju middagen utanför dörren, din gottis, flå den och stek den ;D, det gör de i Isaan. ::) ??? :-[ :-X :-\ :-*

insayt

Bilderna är toppen men jag tror både Kentbra och jag föredrar dem levande även om orm smakar bra ;D ;D :P

Fy faan vad motigt det ska vara då.
Funderar allvarligt på att åka tillbaka och frysa ihjäl i Målerås istället.

Mina nya erfarenheter av Thailändska myndigheter gör mig bara förbannad.

Skickade en paket med lite trädgårdsprylar till mig själv med EMS.
Skrev klart och tydligt på utsidan vad som fanns i paketet.
20 st små plastlådor begagnade
20 st medium plastlådor begagnade
25 st rack till planteringsboxar begagnade.
Skrev klart och tydligt på Engelska att allt var begagnat och inte har något kommersiellt värde.
OK för att tullen vill vara duktiga och göra sitt jobb och ibland tar ut paket för extra kontroll.
Men att skicka mig någon djävla lapp på Thai och inget annat. Det fanns inte ens ett telefonnummer att ringa på lappen.
Så man åker till posten och de säger att jag måste åka till Samui, för paketet är där.
Får ett nummer att ringa, men de hänvisar till ett annat nummer som hänvisar till ett tredje och så vidare.
Tycker inte att jag ska behöva betala båt och taxi för över 1,000 THB bara för att läsa upp lappen som står på lådan.
Nej det får bli djungeln och hämta hem ett par kobror och slänga upp på disken.
Så det blir lite faret på djävlarna.

Ärligt talat Legolas.
Jag skiter i paketet och åker hem till Målerås den 20 september.
Väl hemma så går jag till posten och gör en förlustanmälan.
Så får de ersätta mig i kontanter istället.

Ren princip Legolas.
Varför ska jag offra en hel dag samt betala båtbiljett och Taxipengar, drygt 1,000THB för ett paket som är deklarerat och klart.
Har jag betalat fölr "door to door" så ska det också levereras så.

Du får inte ta allt så allvarligt.
Självklart åker jag över till samui och hämtar mitt paket.
Men jag ska nog djävlas med dem lite.
Som om de accepterar min nolldeklaration så ska jag lägga fram en lapp med mina kostnader för att åka över och läsa upp den varudeklarationen som sitter på utsidan.
Samt vägra att ta med paketet det själv, utan begära utkörning. Det är det ju betalt för.
Har en vän som är jurist här på ön. Ska höra om han vill följa med.
Sätta lite respekt i dem, så de inte bråkar nästa gång det kommer paket.

Jag har flera paket som sänts till mig i Thailand genom åren som bara har försvunnit...Ett pkt från min dotter 2009 med många saker bla till min "nyfödda " dotter...som bara försvann!!..ut i tomma intet..och trots reklamationer från Sverige kom det aldrig tillrätta...solly,solly...varje gång jag frågade på poststationen i Buriram. Har en känsla av att det finns en nyfikenhet på "falang"-paket........bland brevbärarna... >:(

Frank

GUD har humor.
Han lovade att det skulle finnas en kvinna (åt varje man) i varje hörn på jorden.
Sedan gjorde han jorden rund.

"areeya " sa:
Jag har flera paket som sänts till mig i Thailand genom åren som bara har försvunnit...Ett pkt från min dotter 2009 med många saker bla till min "nyfödda " dotter...som bara försvann!!..ut i tomma intet..och trots reklamationer från Sverige kom det aldrig tillrätta...solly,solly...varje gång jag frågade på poststationen i Buriram. Har en känsla av att det finns en nyfikenhet på "falang"-paket........bland brevbärarna... >:(

Frank
Fritjof Nilsson Piraten sa, när ett mord i Lund diskuterades....
"Lund är en räli stad, där blev jag av med en paraply en gång" :)

Så, då har man varit en vända på Samui och hämtat ut sitt paket.
Nu har man fler plastlådor och brätt. Bara att börja så.

Gratt :)is!!! :)Ja det är roligt när allt går bra till slut!....och du fick dina lådor!

Ha en bra dag!

Frank (från infarten mitt förra hus)

100_1100.JPG

"Kentbra " sa:
Så, då har man varit en vända på Samui och hämtat ut sitt paket.
Nu har man fler plastlådor och brätt. Bara att börja så.
Vad ska du testa denna gång?? nåt nytt kul som kommer att förändra Thais syn på att odla :D

Ger mig inte med mina Pelargoner. Har väl 25 sticklingar som verkar överlevt.
Sedan är det en del kryddor såsom olika sorters Mellis, Mynta, Dill, Persilja, Timjan, Rosmarin, Purjo, Palsternackor, 5 olika sorters Rädiusor och massa annat som vi sått i frugans Kryddträdgård (den med 8 ostbitar).
Själv sätter jag Tammarillo, 3 sorters Tometer, Okra 5 sorters Gurka, Sockerärtor och Paprika i grönsaksväg.
När det gäller blommor har vius sått Svensk sommarblandnin, Nejlikor olika sorter och Luktärtor.
Nu när mina sålådor har kommit så blir det 9 olika sorters Petunia (de är ju svindyra här) plus en massa andra blommor såsom Lobelia.
Sedab har jag ju alla Hoyor som klarat sig bra här nere. Dags att börja klippa och rota fler.
Samma med Hibiscusen.
Plumerian och Adeniumen är på gång och ska blomma, så det blir väl lite frö dä'r.
Så det finns att göra.

"Kentbra " sa:
Ger mig inte med mina Pelargoner. Har väl 25 sticklingar som verkar överlevt.
Sedan är det en del kryddor såsom olika sorters Mellis, Mynta, Dill, Persilja, Timjan, Rosmarin, Purjo, Palsternackor, 5 olika sorters Rädiusor och massa annat som vi sått i frugans Kryddträdgård (den med 8 ostbitar).
Själv sätter jag Tammarillo, 3 sorters Tometer, Okra 5 sorters Gurka, Sockerärtor och Paprika i grönsaksväg.
När det gäller blommor har vius sått Svensk sommarblandnin, Nejlikor olika sorter och Luktärtor.
Nu när mina sålådor har kommit så blir det 9 olika sorters Petunia (de är ju svindyra här) plus en massa andra blommor såsom Lobelia.
Sedab har jag ju alla Hoyor som klarat sig bra här nere. Dags att börja klippa och rota fler.
Samma med Hibiscusen.
Plumerian och Adeniumen är på gång och ska blomma, så det blir väl lite frö dä'r.
Så det finns att göra.
Det är ju en förmiddags jobb, vad ska du göra sen då :D :D

Stämmer att det är "förmiddagsjobb"
Då kan jobba på sin solbränna och sin fylla, på eftermiddan,
så man är lagom bränd till barrundan.

Vad som hänt är väl två saker.
1: paketet blev stoppat för kontroll. Hellt ok, då de bara gör sitt jobb.
Misstaget de gjorde var att skicka mig en förfrågan om paketet på Thai. Fattade inte ett dugg
2: jag var väl på ett djävla humör när jag fick lappen.
Som tur var så hadde det gott över tills i morse.

Tanten och jag tog sjufärjan till Samui i morse och knattade bort till Tullen.
Väl där så blev vi proffsigt bemötta och avklarades genom att vi öppnade paketet och kontrollen var klar.

Förklarade för tjänstemannen att allt hadde varit mycket lättare om det stått en adress och ett telefonnummer på lappen de skickade mig.

Det var just detta som irriterade mest.
Få en lapp man inte fattar.
Åka till posten för en förklaring. Där får man ingen förklarin utan de säger paketet ligger på Samui och så får man ett telefonnummer som inte stämmer och man får ett nytt och ytterliggare ett nytt och kommer till en fax. Ingen vill förstå engelska, så fort det blir problem så ser de ut som frågetecken.
Fick till slut (med juristens hjälp) tag på chefen (som pratade skaplig engelska) på postkontoret här på ön och då som först fick man besked samt rätt telefonnummer och adress.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp