KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu börjar infarten ta form.
Stensatt kant på höger sida med Nerium och Hibiscus på insidan.
Vänstersidan blir inte stensatt och det blir troligen en rad Hibiscus sabdariffa längs hela vägen.
Ska beställa 2 kubik med mer singel för att fylla på med.

Nästa projekt blir att bygga ut dammen
Det gröna visar nuvarande damm.
Det röda är den planerade.
Samt att den ska bli minst dubbel så djup.

Visa bilaga 17676

Visa bilaga 17678

Snyggt, det kommer att bli kanon, du jag ringer dej nästa år när vi ska planera trädgården :D
mvh Rolf

Lite tungt kvällsarbete. Så jag har hyrt in lite arbetskraft-
Två stora stubbar kvar efter träd som fälldes förra året.
Nu ska de bort och de gräver och hugger för fullt.

Visa bilaga 17680

Sakta men säkert är min stil. Varför blåsa en "gubbe" i luften, när man kan bidra med lite Hong Tong pengar till 2 Thailändare.

Lite bilder från förr till nu.

Första bilden:

För två år sedan. Ett stort träd med massor av stora röda myror och getingbo.

Andra bilden:
Förra året så tog vi ner trädet och kvar blev en meterhög stubbe. Samt en stubbe från ett cocosträd som fällts några år tidigare.

Tredje bilden:
Nu, februari 2012 är det klart och stubbarna är borta.

Inom kort kommer singel och det blir ny väg runt vår bungalow upp till mammas och pappas hus bakom oss.

Gissa om min hyresvärd är nöjd.

En tokig falang på Koh Phangan

Visa bilaga 17690

Visa bilaga 17692

Visa bilaga 17694

För att svara på din fråga Legolas.
Stubben var ihålig och jag la ett par eternitbitar över hålen för att skugga där inne.
Och då undrar alla varför.
Jo, i börjar av februari varje år kläcks det en massa Varanungar i skogen bakom mig.
Jag ger dem ett bra gömställer i trädroten.
Brukar kunna fånga en 3 till 5 stycken varje år. Mest bara för att det är roligt.
Släpper dem igen förstås.

"kentbra " sa:
Kan väl knappast räknas som muta om jag get hans fru ett par tomatplantor förra året och fastnar i kontroll idag.
Måste väl mer anses som kompisgärning.

Vetinte varför
Kom ett polisbefäl och satte sina dekaler på vår bil både fram och bak, med komentaren att vi nu inte blir stoppade någonstans i Thailand :) :) :)

Ännu en visarunda avklarad. Även om det var på håret, den här gången med.
Verkar som de inte har några marginaler här nere. Allt måste flyta perfekt.

Igår, upp klockan fyra på morgonen. Raja ferry klockan fem till Don Sak.
Halv åtta in i minivan oich han drog iväg som värsta formel 1 föraren. Fullt normalt.'
Men idag hadde han bråttom. Först iväg av alla minivans och så fort det bara går.
Efter cirka två timmar är det rast och frukost.
Instruktionen var PLEASE HURRY, only few minute stop.
Need to hurry. Must get four o´clock ferry back to Koh Phangan.

Han hadde nog en date till kjvällen, för sista färjan går inte förrän vid sex.
Men alla önskade att komma tillbaka fort, så det blev till att kasta i sig något ätbart och dra vidare.
Cirka en timma från gränsen (Satun) så skär ett lager i motorn och vi blir stående.
Chauffören ringer och efter en timma kommer en ny minivan med ny chaufför.
Nu blir det lite lugnare. Den nya chauffören tävlar inte i formel 1 utan kör som en vanlig Thaigalning.
Kommer till Satun som sista bil och över en timma efter alla andra.
Blir till att springa igenom alla stationer och fylla i papper.
Tillbaka till bilen i god tid, men då saknas en familj (3 vuxna och 5 barn) från Ryssland.
Visar sig att de fått problem då de alla hadde 14 dagars overstay.
Hur djävla dum i huvet får man vara. Det står ju klart och tydligt i passet vilken dag som är den sista.
Så sent iväg och full fart tillbaka till Don Sak, Sista färjan går klockan sex och vi kom fram fem i sex.

Alltså nästa gång tar jag nog fasen en egen taxi och betalar lite mer.
Dessa förbannade turister som inte fattar att de bromsar hela systemet.
Igår kväll så var jag så satans trött på dem att jag kunde dränklt hela högen.

Men idag är det lugnt, nu kan man stanna april 12 med gott samvete.
Blir nog att förlänga det med 30 dagar till sedan. Hos immigration office på Samui.
Får väl se vad de säger, har ju då redan varit här i 180 dagar. Men ska väl inte vara något större problem.

Kent

Vid en konventinell utresesa till Penang är väl turistvisat fortfarande vid liv om återresan till Thailand sker före utgångstiden för visat Jag vet inte första gången med turistvisa till Thailand.

Varje gång man kommer in i Thailand så fyller man i ett ett immigration card.
Där får man skriva in namn hemadress, adress i Thailand hur man kommer in och när man beräknas lämna Thailand samt hur. Alltså eventuella flight nummer med mera.
Detta tillsammans med passnummer och eventuellt visanummer.

En del av detta immigration card häftas fast i passet och kallas Depature card.
Den delen fyller man i när man lämnar landet.
Allt detta för att de ska ha koll på när och hur man kommer in samt åker.

Så på denna visarun jag gjorde, gick jag över gränsen.
Jag hadde redan ett beviljat visum på 3 * 60 dagar, beviljat hos Thailändska ambassaden i Stockholm.
Så genom att besöka Malaysia i 30 sekunder fullföljde jag mitt andra visum och påbörjade mitt tredje. Detta var min andra visarun på denna resan.
---------------------------------------'

Kommer man in som vanlig turist, får man normalt visum i 30 dagar. Om man kommer med flyg.
Kommer man land eller sjövägen får man bara 14 dagar.
Ett sådant (30 / 14 dagars) visum kan förlängas med 7 till 14 dagar på immigration office.
Ett 60 dagars visum kan förlängas med 30 dagar.

Men som så mycket annat här i Thailand är det upp till den officiella tjänstemannen att avgöra detta.
Så ett trevligt och korrekt uppförande är mycket viktigt.

Har faktiskt sett folk som blivit nekade en andra inresa (trots beviljat visum) då de haft 2 dagars overstay.
Samtidigt som frugan son inte hadde några som helst bekymmer att förlänga sitt 30 dagars turistvisum till ett 60 dagars (i Penang), trots 42 dagars overstay bara 10 månader tidigare.

Så det är av yttersta vikt att vara trevlig och tillmötesgående. Samt att inte frågesätta en beslutsfattaren.
Man kan fråga om hjälp och vägledning. Men försöker man tala om för dem att de har fel, är man illa ute.

Kent

Allt beror på om du single eller multiply entry på visumet

Ett single entry är för brukat samma dag som du lämnar landet. Oavsett antal dagar som kvar.

Ett multiply entry kan ge dig rätt att åka fram och tillbaka ett antal gånger, men oftast är det då delat typ. 2 inresor på max 60 dagar.

Kommer du till >Thailand på ett sådant och stannar 10 dagar. åker sedan till Malaysia en dag. Så är första inresan med 60 dagar förbrukar.
Stannar du nu i Thailand 10 dagar och åker över igen så är båda dina inresor förbrukade. Trots att du bara varit i landet i totalt 20 dagar.

Visum ger dig inte rätten att vara i landet i ett antal dagar.

Visum ger dig rätten att komma in i landet.
Antalet dagar som står på visumet är max antal dagar, i en följd som man får stanna.
Det går inte att spara dagar från en inresa till en annan.

Antalet dagar räknas från och med första dagen till och dagen man lämnar landet.
Alltså räknas både inresedagen och hemresedagen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp