KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Måste Erkänna att trycket efter Reptiler varit stort sedan jag växlade till blommor.

Men det är inte lika stort här nere.
Man bor och lever ju i ett gigantiskt terrarium.

Ormar kryper det lite överaltt.
Små husgecko som piper lite på kvällar och nätter.

Just nu verkar det kläckas Tokay-gecko. Springer lite ungar av dem på altanen.
Snart kommer väl ungar av Bandvaraner över gården. det har det gjort i slutet av Februari alla fyra gångerna vi varit här.

Men visst, flyttar jag ner hit så tar jag nog med 9 stycken Kungspyton.
1,2 Albino. 1,2 Mojave och 1,2 pastell. (1,2 betyder 1 hanne och 2 honor)
Om inte annat så skulle detta ge ett bra ekonimiskt tillskott varje år.

De är lätta att odla, Trivs i detta klimatet och är mycket sällsynta på den Thailändska marknade. ( Ja, det finns faktiskt ett stort intresse här för reptiler som husdjur)

Visa bilaga 17912

Visa bilaga 17914

Visa bilaga 17915

Visa bilaga 17916

Fina bilder, gillar själv detta pyssel, toppen tycker jag
sen legos "ormar" han är på humor humör, toppen det med

Vilket paradis du har där, Kent. Och en härlig hobby. Ser nästan ut som Edens lustgård, har ju t o m ormen i paradiset.

Tack för alla fina bilder! :wai: :wai: :wai:

Fina bilder Kent ser riktigt mysigt ut där nere hos dig me alla blommor bli inte orolig om du en morgon saknar dina porslinsblommor då e de bara ja som varit där under natten 8)

Plantor finns inte många sorter att hitta på plantskolor eller liknande.
Det är oftast bara Citrus maxima – Pomelo och Citrus × limonia – Lime.
Ibland även Citrus reticulata - Kumquat, men de är inte goda,

Men genom att besöka lite trädgårdar och yrkesodlare så jag även fått tag på sticklingar av Citrus aurantifolia – Key lime, Citrus maxima – Pomelo, Citrus medica – Citron, Citrus reticulata – Mandarin orange , Citrus × aurantium – Bitter orange, Citrus × latifolia – Persian lime och Citrus × paradisi – Grapefruit.
Alla står här på rotning.

"kentbra " sa:
Plantor finns inte många sorter att hitta på plantskolor eller liknande.
Det är oftast bara Citrus maxima – Pomelo och Citrus × limonia – Lime.
Ibland även Citrus reticulata - Kumquat, men de är inte goda,

Men genom att besöka lite trädgårdar och yrkesodlare så jag även fått tag på sticklingar av Citrus aurantifolia – Key lime, Citrus maxima – Pomelo, Citrus medica – Citron, Citrus reticulata – Mandarin orange , Citrus × aurantium – Bitter orange, Citrus × latifolia – Persian lime och Citrus × paradisi – Grapefruit.
Alla står här på rotning.
Kent en fråga vi har en Lime på tomten som blir stora som citroner men finns inte en endaste kärna i dom vet du vilken sort de kan vara o dom e riktigt sura me själv bara älskar ja dom

micke glimt

Har den stora taggar på stammen så är det trroligen Citrus macroptera.
Dessa kan bli lite ljusare i färgen när de mognat och har en mer apelsinliknande form.

Blir frukten orange så kan det vara Citrontörnen Citrus trifoliata.

Har du någon bild

"kentbra " sa:
Har den stora taggar på stammen så är det trroligen Citrus macroptera.
Dessa kan bli lite ljusare i färgen när de mognat och har en mer apelsinliknande form.

Blir frukten orange så kan det vara Citrontörnen Citrus trifoliata.

Har du någon bild

Inte stora taggar men småkorta har den finns en bild i min bildberättelse

mvh
micke

Hej :P
Citrus är ju lite komplicerat område med många korsningar så jag undrar vad experten kommit fram till för du har ju gjort ett fint arbete och skulle vara tacksam om jag fick lite hjäp på traven.
Min tanke är att plantera 4 till 5 citrusträd i trädgården för jag tycker om frukterna och myggen hatar citrus vilket ingår i många myggmedel i medelhavsländerna.

Undrar om du funnit någon som liknar vad vi kallar citron i sverige.
Mandarin har du ju funnit.
Lime undrar jag vilken som växer bäst med tanke på att jag kommer att bo permanent i Sattahip (30 km söder Pattaya för de som undrar). Skadar ju inte om man vet lite vad man ska söka efter.

Bockar och bugar för all hjälp man kan få
MVH
Kjell

Som du säger det finns massor av hybrider. En Citrus med små taggar är säkert en sådan.

Till trädgården rekommenderar jag Pomelo Citrus maxima, Det är det som trivs bäst här nere.
Sedan citron så är det Kaffirlime Citrus hystrix helt bäst. Det är en av de vanligaste här i Thailand.
Ser ut som en knölig citron. Frisk i smaken, doftar härligt och blir gott te på blad, blommor och frukter.
Som du säger så är citron ett jättebra myggmedel. Verkar undvika allt med citrondoft.

Jag ska runt till lite fler lokala odlare och hittar fler sorter hoppas jag.
Tyvärr vet de flesta inte vad de odlar. Men jag är inte så noga.
Viktigast är att frukten är god och att den trivs i värmen.

Hej Mats.
Hur fungerar dina tomatplantor i värmen.
Jag har satt Red tiger / medelstor, Idli / gul päronformad, German strawberry giants / stora röda och hjärtformade, Banana legs / gula avlånga och orange bush / oranga busktomater.
Alla frön har grott bra och de växer bra i början. Men ingen av sorterna blir lika stor här som i sverige.
De blommar för fullt redan, men är knappa metern höga.
I sverige blir de två meter på tre månader.
Kan det vara värmen här som gör dem mindre.
Verkar i alla fall bli gott om tomater på dem. Får väl se om det blir någon storlek på dem.
Utav gurkorna så är det Djungelgurkan soim trivs bäst. Växer så det knakar och ger en massa små gurkor.
Lemon apple och vit mini gurka har i stort sett blivit uppätna av alla insekter.
Paprika och chilli har stannat i växten, men ser annars fina ut.
Ska vara här i minst 2 månader till, så jag hinner nog få tomater och se om paprikan och chillin sätter fart.

Tomater brukar spricka när de får för mycket vatten.
Helst om man vattnar på kvällen.
Jag vattnar mina bara varannan morgon, då det inte regnar.
Har satt mina i stora plastkrukor med stora hål i botten.
Blandat jord, Cocosfibrer och koskit. Sedan har jag grävt ner krukan till hälften.
Har grov (bitar) cocos ovanpå och runt krukand. Detta har visat sig hålla fukten kvar i krukan och motverka att ogräset tar över.
Ger mina lite blåkorn i vattnet när de börjar sätta frukt.

Men som sagt, vattna på mornarna, så spricker de inte.

Kent

8) 8) 8) För en del år sedan var jag i australien, de satte skuggnät för att de inte skulle spricka, tror halvskugga är bäst i värmen

"kentbra " sa:
Som du säger det finns massor av hybrider. En Citrus med små taggar är säkert en sådan.

Till trädgården rekommenderar jag Pomelo Citrus maxima, Det är det som trivs bäst här nere.
Sedan citron så är det Kaffirlime Citrus hystrix helt bäst. Det är en av de vanligaste här i Thailand.
Ser ut som en knölig citron. Frisk i smaken, doftar härligt och blir gott te på blad, blommor och frukter.
Som du säger så är citron ett jättebra myggmedel. Verkar undvika allt med citrondoft.

Jag ska runt till lite fler lokala odlare och hittar fler sorter hoppas jag.
Tyvärr vet de flesta inte vad de odlar. Men jag är inte så noga.
Viktigast är att frukten är god och att den trivs i värmen.
Tack för svaret
Hoppas vi hittar bra saker för som du skrev många vet inte vad de odlar

Kent vi hade me oss frön av coctailtomater ner växer som ogräs o söta goa småtomater vi datte fröna direkt i vårat grönsaks land funka jätte bra

:nod: :nod: :nod:
Ja tomater är lättodlade och tåliga, fröerna går hela genom magen utan att skadas, underbart vad naturen kan.
Problemet med tomater är de stora frukterna som gärna spricker av för mycket vatten i värmen för de växer för fort, skalet hinner inte med, solen torkar det. Anledningen är att vi förädlat för mycket. Tex äldre typer av tomater som använes mycket i medelhavet är inte runda och håller inte eu standard men godare och spricker inte. De har dock ett lite tjockare skal.
Coctail eller körsbärstomat har inte detta problem då de är små frukter men ack så goda
;D ;D ;D
Citrus e jag inte så hemma på, lite mer på tomater
MVH
Kjell

Om du tar bifftomater med dig, så se till att det är en sort för växthus. Inte friland.
Lime trivs bra här nere och plantor går att köpa ibland.
Bäst trivs Kaffirlime som är vanlig i trädgårdar runt omkring.

Så nu har vi börjat på tantens kryddträdgård.
Blir en oktagon med åtta ostbitar till lite kryddor och örter.
I mitten står ett Jakfruktträd som nu är ett år gammalt. Uppdraget från frö. Snacka om att de växer fort.

Visa bilaga 17978

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp