KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Går här och pillar med alla sticklingarna.
Har nog närmare 200 sticklingar av allt från Adenium, Hibiscus, Hoya och jag vet inte vad de heter.
Ett tjugotal sticklingar från lite olika Citrusfrukter.
Drygt 100 frösådda Adenium, drygt femtio frösådda Canna och en massa andra frösådda små plantor.
Alla omskolas och görs redo för hemfärd till Sverige om en månad.

Så båda våra resväskor lär vara fulla med tropiska växter.

"kentbra " sa:
Går här och pillar med alla sticklingarna.
Har nog närmare 200 sticklingar av allt från Adenium, Hibiscus, Hoya och jag vet inte vad de heter.
Ett tjugotal sticklingar från lite olika Citrusfrukter.
Drygt 100 frösådda Adenium, drygt femtio frösådda Canna och en massa andra frösådda små plantor.
Alla omskolas och görs redo för hemfärd till Sverige om en månad.

Så båda våra resväskor lär vara fulla med tropiska växter.

OJ OJ
Du menar inte att du tar alla dessa med hem?
Har man ändrat importreglerna eller du.....?

Jag har registrerat mig som importör hos Jordbruksverket och har alla nödvändiga importpapper. Det enda som är lite bökigt är Hälsocertifikatet på dem här i Thailand.
Men jag löst det med. har haft besök från Board of Agreecukture i Surattani som inspekterat min lilla plätt och i samspråk med ett universitet i Bangkok så får jag mina exportpapper.
Lite pappersjobb och en del kostnader.
Men det är det värt.

Men det blir väl som vanligt (har ju gjort detta ett par gånger nu).
Man landar i Köpenhamn.
Tullen tittar på alla papper och bryr sig inte, För jag ska ju vidare till Sverige.
Så de låter Svenska tullen göra allt arbete (är ju mer papper att fylla i ).
Svenska tullen Vill inte ta i det. De hävdar att jag kommer från Danmark och att det var Danskarnas problem. Klassificerar det som en EU övergång och kräver inget pappersarbete.
Alltså både Danska och Svenska tullen godkänner samtliga import och export papper, men ingen fylla i en importanmälan eller bokföra importen. Ska ju tillkallas expert för att artbestämma och kontrollera allt. Så i regel är det 4 till 6 timmars jobb och jäkla m,assa pappersarbete för både mig och tullverket.
De satsar mer på knark och människosmuggling än på lite blommor.

Kan väl bara tacka den allsmäktige för att människan är lat av naturen.

Hej Kentbra.
Kommer med en fråga igen. Är du hemma på området varaner-krokodiler. Jag var i Bangkok och besökte Lumpini parken och vattnet där kryllade det dessa djur. Trodde först att de är krokodiler som rymt under flodtiden. Bifogar här en bild på en stööre av dessa alla. Har mera bilder om det behövs för identifiering.

Tack/Elmer

IMG_0181.JPG

Stor varan, fin bild så de fixar han säkert

skulle kunna vara en bengalensis, ren gissning men jag gillar djur

Nej Legolas, det är ingen water monitor. De kommer från Afrika.
Bilden är på en vuxen Bandvaran "varanus salvator" ganska vanliga i hela sydostasien.
Kan bli upp emot 240 cm långa och är kapabel att skada en människa.
Har träffat såna här och så länge man står upprätt har de respekt för en. Men i samma ögonblick som man trillar ner är de över en.
Imponerande djur. Lever på as, gnagare insekter, fisk, ja i stort sett vad som helst.
Här på Koh Phangan är de ett problem nere vid Van Thai. Där välter och rensar de soptunnor i sort sett varje natt.

Jag har aldrig sett så många bandvaraner på en gång som jag såg en gång under en båttur i Malacca, Malaysia 1994. Odjuren låg och gassade precis överallt där det fanns ett prång att ligga på. Såg säkert 100 st under en timme. Det är faktiskt det starkaste minnet jag har av den staden.

Under en promenad vid en strand efteråt syntes massor av slamkrypare när det var lågvatten. Roliga, konstiga djur (är väl fiskar egentligen). Har tyvärr inga bilder, dessa har tyvärr kommit bort under en flytt. Man får leva på minnet.

T
"kentbra " sa:
Nej Legolas, det är ingen water monitor. De kommer från Afrika.
Bilden är på en vuxen Bandvaran "varanus salvator" ganska vanliga i hela sydostasien.
Kan bli upp emot 240 cm långa och är kapabel att skada en människa.
Har träffat såna här och så länge man står upprätt har de respekt för en. Men i samma ögonblick som man trillar ner är de över en.
Imponerande djur. Lever på as, gnagare insekter, fisk, ja i stort sett vad som helst.
Här på Koh Phangan är de ett problem nere vid Van Thai. Där välter och rensar de soptunnor i sort sett varje natt.

Tack Kentbra.
Tur att vi sprang iväg då den hade oss i sikte. I parken var det stort pådrag för att fånga dessa djur. de finns i mängder och barnen får hyra "trampbåtar" och trampa blad de. Fanns massor med poliser och vakter av olika slag med strypsnara i ett rör (blått). Flakbilen var full avsäckar med varaner (mindre). Då polisen såg mig och andra med kamera så förbjöd de oss att filma, men jag fick en kort video och bilder.

Kan nog stämma att de kallas watermonitor i folkmun.
Men som djurfreak jag är så poängterar jag att det korrekta namnet är Varanus salvator
på engelska heter den Salvator Monitor och på Svenska bandvaran.

Vad folk kallar den är inte intressant.
Hur många här nere kan ditt namn och uttalar det korrekt.

I djurvärlden är det latin som gäller.
Det finns flera saker som heter likadant.
Som till ex. Watersnake.
Kan nok rabbla ett hundratal olika snokar som kallas vattensnok, inklusive vår svenska snok.
Som heter natrix helvetica på latin.

De här arterna av varaner finns det i Thailand.
Sedan finns det flera underarter av art. Men det är väl överkurs.

Varanus bengalensis
Iran, Afghanistan, Pakistan, China, India, Nepal, Bangladesh, Sri Lanka, Myanmar, Thailand, Laos, Vietnam, Cambodia, Malaysia, Singapore, Indonesia
Blir cirka 120 cm, lever i lite torrare områden.

Varanus dumerilii
Myanmar, Thailand, Malaysia, Indonesia
Blir dryft 150 cm lång och finns i gränsen mellan skog och öppen terräng.

Varanus rudicollis

Varanus salvator
China, India, Bangladesh, Sri Lanka, Andaman Islands (India), Nicobar Islands (India), Myanmar, Thailand, Laos, Vietnam, Cambodia, Malaysia, Singapore, Indonesia, Brunei, Philippines, East Timor
Kan bli över 200 cm och håller till nära vatten. Även hasvatten

"kentbra " sa:
De här arterna av varaner finns det i Thailand.
Sedan finns det flera underarter av art. Men det är väl överkurs.

Varanus bengalensis
Iran, Afghanistan, Pakistan, China, India, Nepal, Bangladesh, Sri Lanka, Myanmar, Thailand, Laos, Vietnam, Cambodia, Malaysia, Singapore, Indonesia
Blir cirka 120 cm, lever i lite torrare områden.

Varanus dumerilii

Varanus rudicollis

Varanus salvator
China, India, Bangladesh, Sri Lanka, Andaman Islands (India), Nicobar Islands (India), Myanmar, Thailand, Laos, Vietnam, Cambodia, Malaysia, Singapore, Indonesia, Brunei, Philippines, East Timor
Kan bli över 200 cm och håller till nära vatten. Även hasvatten

Tack för all info om varaner. Visste inte att det finns så stora varaner här i Asien som lever fritt. Dessutom blev det en livlig diskussion ang. dessa djur.

Forstar ej dig Legolas,du maste nota pa en expert,bara for att du maste vara bast ang djurlivet i thailand :thumbsdown: :thumbsdown:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp