KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Äntligen, nu börjar regnsäsongen.
Det innebär att det är dags att plantera alla Petunior (fröna vill ha det lite svalare).
Samt att alla roliga djur kommer fram. Allt från spindlar och scolopendrar till grodor och ormar.
Härligt.

Visa bilaga 23068

Morgonen började inge vidare.
Min frus yngste son (36 år), som bott hos oss i ett par veckor med sin flickvän.
Drog iväg på en barrunda igår kväll.
Kom hem vid sextiden hemkörd av Polis.
Han hadde kraschat med en lånad chopper och brutit några fingrar och nyckelbenet.
Så det blevför honom att dra vidare till Samui och sjukan.
Där konstaterade man att det blir operation.
Så gumman är väl lite orolig här. Själv tycker jag att som man bäddar, får man ligga.

Kan man inte dricka med måtta och låta bli att köra onykter, så är det självförvållat.

Han har väl lite efterspel att vänta sig för en kraschad HDkopia.
Tur i alla fall att en annan har ett gott rykte på ön. För det sparande honom mycket problem med Polisen.
Nu återstår det bara att se vad ägaren till choppern kommer med för krav.
Inte mitt problem, så det får grabben ordna med själv.
Jag anser att om man lånar sina motorcykel till någon berusad person. Så får man skylla sig själv.

Så det blev en vända till Ban Tai nu på förmiddagen. För att hömta min hyrmoped som de lånade igår kväll.
Djävla tur att det inte var den de kraschade.
Räcker med att hans flickvän kraschade en i april i år.

Hädanefter blir det inget snabbare än permobil för honom.

Inte lätt me ungar .. ;) hoppas det går bra för han enda problemet me sjukvården i Thailand e att dom gärna vill gipsa för allt
o hoppas att det inte blir för dyrt me reparationerna av choppern för han

micke :wai:

"Kentbra " sa:
Morgonen började inge vidare.
Min frus yngste son (36 år), som bott hos oss i ett par veckor med sin flickvän.
Drog iväg på en barrunda igår kväll.
Kom hem vid sextiden hemkörd av Polis.
Han hadde kraschat med en lånad chopper och brutit några fingrar och nyckelbenet.
Så det blevför honom att dra vidare till Samui och sjukan.
Där konstaterade man att det blir operation.
Så gumman är väl lite orolig här. Själv tycker jag att som man bäddar, får man ligga.

Kan man inte dricka med måtta och låta bli att köra onykter, så är det självförvållat.

Han har väl lite efterspel att vänta sig för en kraschad HDkopia.
Tur i alla fall att en annan har ett gott rykte på ön. För det sparande honom mycket problem med Polisen.
Nu återstår det bara att se vad ägaren till choppern kommer med för krav.
Inte mitt problem, så det får grabben ordna med själv.
Jag anser att om man lånar sina motorcykel till någon berusad person. Så får man skylla sig själv.

Så det blev en vända till Ban Tai nu på förmiddagen. För att hömta min hyrmoped som de lånade igår kväll.
D[¤#@@¤%] tur att det inte var den de kraschade.
Räcker med att hans flickvän kraschade en i april i år.

Hädanefter blir det inget snabbare än permobil för honom.

:wai: :wai: :wai:
Jag har en regel, inte låna ut moppe , mc, bil eller fru ;D
Om mina barn hyr någonstans blir de ju ansvariga och inte jag. Skulle något hända får de reda ut det själv! Vuxna måste lära sig ta ansvar.
En son som var 20 år söp sig aspackad och missade tåget, blev lite nyktrare på vägen hem då han fick gå i snöstorm utan rätt kläder i 20 km. Sjuk och sängliggande i 2 veckor. Numera dricker han endast kontrollerat. Då det hände kallade han mig dj@@@a gubbe, nu när han såg sina vänner spåra ur, 10 år senare, sa han bara "tack pappa för att jag fick lära mig i tid för de förstör ju för sin familj, jag ser hur deras barn mår dåligt :thumbsdown: när de kommer hemsäpade av vänner

Det är ju inte min son, utan tantens från ett tidigare äktenskap.
Grabben är fostrad utav sin far och det finnsa väl en del att önska, när det gäller det.

Mina grabbar har inget problem med alkohol, men så är de fostrade på ett annat sätt.

Visst är man dum och ställer upp iblend. Men nu är det slut med det.
Han har ju helt klart visat att han inte är mogen, trots 36 år.
Så ska han vara här är det mina regler som gäller.
Opponerar sig gumman kan hon med flytta.
Finns ju gott om damer här och det blir billigare att flytta hit.

"Kentbra " sa:
Det är ju inte min son, utan tantens från ett tidigare äktenskap.
Grabben är fostrad utav sin far och det finnsa väl en del att önska, när det gäller det.

Mina grabbar har inget problem med alkohol, men så är de fostrade på ett annat sätt.

Visst är man dum och ställer upp iblend. Men nu är det slut med det.
Han har ju helt klart visat att han inte är mogen, trots 36 år.
Så ska han vara här är det mina regler som gäller.
Opponerar sig gumman kan hon med flytta.
Finns ju gott om damer här och det blir billigare att flytta hit.

Hej Kent, jobbigt när något sådant händer. Grabben kommer att få pröjsa för sig det vet jag att att resultatet blir efter en olycka. Falang have to pay :-\
Men tycker att dina två avslutande rader är ett lågvattenmärke i en underbar tråd, dom kunde du hållt för dig själv.

//b-tung

Kan nog instämma med dig b-tung.
De två sista raderna är ett lågvattenmärke.
Men det är så det känns just nu, och det var det jag delade med mig.

Hadde känt mig och min fru hadde du förstått det hela bättre.
Hon har problem med drickat, och jag har svart humor.
Om någon tar illa upp så ber jag om ursäkt.

"Kentbra " sa:
Kan nog instämma med dig b-tung.
De två sista raderna är ett lågvattenmärke.
Men det är så det känns just nu, och det var det jag delade med mig.

Hadde känt mig och min fru hadde du förstått det hela bättre.
Hon har problem med drickat, och jag har svart humor.
Om någon tar illa upp så ber jag om ursäkt.
:wai: :wai: :wai:
Gillar raka rör för då vet alla vad som gäller :thumbsup:
Du ska inte be om ursäkt för att du skriver vad du känner, forumet är ju till för att ventilera tankar
Sen kan det vara långt eller kort till handling beroende på omständigheterna och det är ju upp till var och en att fatta sina beslut. Ibland kan det vara bra att ventilera det, få andras åsikter kan hjälpa innan man fattar snabba beslut

Karma för att du skriver vad du känner

Grabben fick sitt skinn på näven ihopdraget och sytt igår.
Han har varit och röntgat axel och nyckelbenet en gång till idag.
Nyckelbenet av på tre ställen, vilket läker av sig själv.
Däremot verkar det ett ligament eller ledband har gått av och måste kanske operas.
Han får väl besked under dagen.
Hans thailändska flickvän är med honom, så det ska nog gå bra.
Han extra resskydd via Folksam, så det ekonomiska är nog inget problem heller.
Jag är övertygad om att sjukvården i Thailand är måna om sitt rykte. Så även extra reseskydd tar de nog hand om en, om nu olyckan är framme.
Gumman här har lugnat sig och kryper inte på väggarna längre.
Så nu har det infunnit sig lite lugn och ro.
Bara att sitta i gungstolen och njuta.
Vattnar gjorde moder natur i natt, så det behövs inte.
Bara att titta på gurkplantorna medans de gror och växer.
En Coke med is i och luta sig tillkbaka. Precis som man hadde tänkt sig.

Nattens regn uteblev. Kom bara ett par droppar igår kväll, resten drog över till fastlandet.
Så det blir till att vattna lite idag.
Vädret molnigt och svalt. Perfekt för att gå och pilla lite i trädgården.

Blir tvungen att åka över till immigration office på Samui nästa vecka.
Får se vad säger. Blir kanske en visarunda innan man får 1 års uppehållstillstånd.
Funderar på att åka nån vecka Laos.
Någon som varit där och kan rekommendera något.
Om vi blir tvungna att göra en visarun så blir det nog ett triple entry. Kan ju va bra att ha om det är något som strular. Gillar att helgardera mig och det kostar ju inte så mycket mer.
Skulle det sedan skita sig med uppehållstillstånd så har man i alla fall möjlighet (med förlängning 30 dagar på varje inresa) att stanna i totalt 270 dagar till.
Biljett till Sverige är ombokad till den 21 maj 2013, men får vi uppehållstillstånd för ett år blir den inte utnyttjad. Då stannar vi permanent i Thailand och troligtvis säljer huset i Sverige.

Vi har varit i Laos ett par gånger. En gång i norra delen, en gång i södra.

I norr var vi 4 veckor. Åkte tåg till Non Kai och sedan tuctuc till gränsen. Vi var i Vientian, Wang Wien, Luang Prabang och Ponsawann. Sen ner till Vientian igen. Vi reste runt med lokala bussar. Vi bodde bättre än vår vanliga lopphotell-standard. Mycket bra mat. Härliga baugetter. Och fantastiska sevärdheter! Överallt. Priset tog nog krukslätten vid Ponsavann. Fast det var svinkallt! Och tuc-tuc förarna i Vientiann var absolut inte kloka.
I söder var vi i vintras i 3 veckor. Reste med tåg fr Bangkok till Ubon Ratchtani (?) sedan buss till Paxe i Laos. Med båt på Mekongfloden söderut, med stopp på olika öar. Vi var ända ner till Cambodjagränsen. Mycket bra resa. Hem till Rayong tog vi buss fr U.R. 9 timmar bredvid en skrikande unge!! Fy för den lede! Men det var billigt. (Dumsnål, igen).

Vill ni bara stanna en vecka så finns det mycket att se i Vientiann. Och äta! Bl.a. Svenskt bageri som luktar kanelbullar.

Undrar ni över något så bara hör av er.

Gerd

PS. Jag älskar våra visa-run! Vi har sett massor i länderna runt omkring. I vinter blir det (hoppas jag) Filipinerna! DS

:)Ja, måste hålla med LEGOLAS!!!...det är så lätt att få RETIREMENT uppehållstillstånd! Bara en tur till svenska ambassaden i Bangkok och få ett intyg på sin inkomst (brutto)..och sen de vanliga papperen på immigration....och slippa allt strul med visarun. Resa kan man ju ändå...vart man vill....men som sagt alla gör som man vill.....som tur är!!! :waiting:

Frank
"ledarn " sa:
:thumbsup: :thumbsup: Alla gör vi som vi vill !!

Håller med om att ett års uppehållstillstånd gör vistelsen enklare.
Men tyvärr har inte alla en årsinkomst på 800.000 THB eller en massa pengar på banken.
Då får man göra det bästa av situationen, eller???

Är man rik går ju allt, men om man är en fattig pensionär med en pension på 6.000 SEK i månaden så är det inte lika lätt.

Som vanligt handlar allt om pengar.

Inte fullt så enkelt.
Om vi säljer huset i Sverige och får mer för det än vad det är lån på. Så går fogden in och snor eventuell vinst. Så där blir inget över.

Kronofogden är för djävlig.
Kan berätta att jag lånade 100.000SEK privat som jag försökte skicka ner till mitt konto på Kasikorn. För att ha till ettårs uppehållstillstånd.
Fogden gick in och stoppade överföring och la beslag på pengarna.
Den jag lånade av har ett H-E hemma i Sverige att få tillbaka dem från fogen.

Så just är det inget roligt varken här eller för dem som ställt upp hemma.
En vecka kvar till pension, ska bli intressant och se om han varit där med.

Jepp, lätt att deppa ihop.
Men ska man leva på ris och nudlar,
så gör man det bäst i Thailand

Smakar bättre och är billigare.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp