KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du jobbar och står i. Men fint har du det. Frugan och jag undrar vet du hur man tar sej från Rayong/BanPhe och till din lilla ö, om vi får för oss att komma och hälsa på nån gång nu när vi är nere ett tag.
Om du vill ha besök förståss
mvh Rolf

Besök är alltid trevligt. Men det är en bit. Vi håller ju till i varsin ende av Thailand.
Vet inte hur ni åker lämpligast, men tåg till Bangkok, vidare till Surat thani och därifrån färja över till Koh Phangan.
Det går ju även att flyga till Surat Thani eller Koh Samui och sedan färjan.

Men enklast är ju att höra av sig när man ändå är ute och åker i denna endan av LOL.
Går ju minivans från Phuket och Krabi hela vägen, dagligen.

Själv funderar vi på en tur åt erat håll vid månadsskiftet.
Sket sig ju med ettårsvisum så det blir en visa run till Laos eller varför inte Cambodia.

Vi tar dagarna som det kommer och bryr oss inte så mycket. Visst blir det ett djäkla resande, men då får man se lite nytt roligt.
Om ekonomin tillåter blir det kanske en redig tur och besöka en massa folk från Chai Mai. Det hadde varit roligt. Ena kvällen en Whisky i Ban Phe, nästa en Bacardi i Chang Mai och så vidare.
Ska ju vara trevligt att åka tåg. Ska se om man kan hitta en tågluffarbilljett.

Vilket månadsskifte? nov/dec?
Då har inte Rolf hunnit hit än men vi är här.
Nattågfr Surat Thani till Bangkok rekomenderas. Sedan tar ni er till Ekkamai busstation och därifrån minibuss till Rayong. Tågluffarbiljetter har jag aldrig hört talas om. Men det är billigt att åka tåg (och buss).
Här finns billiga hotell i krokarna. Jag PM:ar vårt mobilnr till dig.

Stämmer. Dags för Visarun i slutet av november. Funderat lite på Laos, då man kan få duobble entry där.
Men även Cambodia, trots att de bara ger single entry.

Hadde tänkt passa på och ta ett par dagar och kolla in läget på den sidan av Thailand.
Så vi får väl se vad som händer.

Stämmer vi kommer inte ner förrän den 11dec. Sen är det nog full fart för att skaffa möbler och all huset är ju tomt när vi kommer.
Blir nog inget resa av på den här sidan nyår.
Sen hoppas vi kunna slappa och göra vadvi vill.

Verkar som regnperioden börjar så smått. Regnat lite i ett par dagar nu.
Idag uppehåll och molnigt. Perfekt väder för att sätta frö. Marken är fuktig och ingen brännande sol.
Så jag har satt ett land med Rädisor, 4 olika sorter.
Ett land med Dill.
4 olika sorters sallat i små plastboxar.
Timjan, Basilika och Persilja i plastboxar.
Bara att hoppas att vädret förblir svalt med lite regn emellanåt.

Gräsmattan verkar hämta sig efter torkan som var efter man lagt ut den.
Så det blit en kall Coke (dricker ju inte öl) och sitta i gungstolen och se när de växer.
I eftermidda får det väl bli en vända med saxen och gå över till grannen. Helt OK att ta sticklingar har han sagt.

Är det någon av alla ChaiMai vänner som Ylang Ylang i sin trädgård. Se bilden.
Letar fröer efter denna. Om ni har messa mig. SNÄLLA.

Visa bilaga 24067

Rosella Te får man från Hibiscus sabdariffa.
Man tar kronbladen runt fröställningen och torkar.
Av de färska kronbladen kan man göra sylt eller marmerlad.

Hibiscus sabdariffa är en snabbväxande sort av Hibiscus. De plantor jag skördat nu är frösatta i februari. Alltså runt halvåret bara.

Här har du en bra länk.
http://www.growingguides.com/SeedGuides ... ecipes.htm

Vill du ha frö, så säg till. Har gått om dem och skickar gärna en påse.

Ylang Ylang eller som en del stavar Ilang Ilang (Cananga odorata) är inte det samma som
Magnolia champaca numera placerad som Michelia champaca.
Men de liknar varandra en hel del.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ilang-ilang
http://en.wikipedia.org/wiki/Magnolia_champaca

Men som sagt alla fröer som du kan få tag på är intressanta.
Får du inte namnet på dem, så ta en bild.

Just nu tvättar jag en massa kärnor från frukter såsom Jackfrukt, Snakefrukt, Lonpon, Rambutan med mera.
Håller en ju sysselsatt och ren om händerna. Sedan luktar man ju gott med.
Blir en jäkla massa blandjuice av alla frukter. En del blandningar smakar ljuvligt gott, andra blir rena kräkmedlet.

Men som sagt frön och kärnor av alla de slags efterlyses. Gärna tagna i det vilda och inte bara från trädgårdar.

Kent

Dhjampi är Thai för just Magnilolia släktet. Det är nu uppdelat i Michelia och Magnolia.
Michelia är de tropiskt växande sorterna och Magnolia är de som tål kallare klimat.

De bilder du visar är på gul Michelia champac och vit Michelia alba.
Båda mycket omtyckta och eftertraktade växter till trädgårdar.
Båda sorterna doftar underbart och används för att göra parfym.
De får bär som innehåller frön. Så håll dem i liv och se till att de trivs.

För att bilda frö måste det först komma en blomma. Denna pollineras och bildar sedan frukt / frö och då på samma ställe.

Undvik att plocka allt för omogna frön.
Lägg dem sedan på tork på papper i skuggan.
Inget märkvärdigt.

Blommor, buskar eller träd, spelar ingen roll. Allt är intressant.
Gumman och jag ska till Laos i början av december. Kanske tittar förbi och ger en snabbkurs i fröhantering.

Vaknade vid halvsjutiden av att jag frös. Trodde jag var sjuk eller något.
Masade mig upp och ut på altanen. Såg att det bara var 23 grader.
Och ska vara tropikerna??
Nu vid halvnio börjar termometer komma igång. Redan 27 grader och mycket bättre.
Idag blir det nog till att investera i säng. Vi har sovit i bäddsoffor tillräckligt nu.
Hittade en 5 feet dubbelsäng med springmadress till vettigt pris. Ska se om den är kvar.

Nästa vecka en snabbvända till Samui och veckan därefter blir lite seightseeing av LOL.

Då har man möblerat om och uppgraderat boendet lite till.
Dubbelsäng på 5 feet, lite mer förvaring.
Så har vi börjat med badrummet. Blir riktig duschhörna, ny toalettstol och handfat och lite mer.
Sakta men säkert förvandlas på hus och trädgård till ett falanghem.

Idag regnade lite nu på morgonen. Så gräsmattan och blommor har fått sitt.
Köpte hem lite bambu igår, ska bygga ett solskydd över dammen. Den blir grön av alger på en vecka. Står mitt i solen. Så det får bli en liten bambyhydda över den. Inga väggar och bara grönt nät till tak. Foto kommer, självklart.

I morgon blir det nog Samui en vända och immigrastion office. Samt att handla lite.
I början av december blir det först Bangkok nån dag, sedan vidare till Laos ett par dagar för att sedan hälsa på "legolas" på vägen tillbaka.
Lovar att ta mycket bilder.

Här börjar regnperioden i slutet av oktober och håller på till början av december.
Men för det mesta så blåser ovädret bara över vår lilla ö.
Nattetid kan det åska och regna kraftigt och ibland kommer det en skur dagtid.
Men en halvtimma senare så är det torrt.
Det brukar vara ett par regndagar i månaden året om, men just Oktober till december har vi kanske en 8 till 10 dagar. Så någon direkt regnperiod vet jag inte om man kan kalla det.

Ön är kuperad och inget vatten blir ju stående, som på typ Samui.
Här är det mer mark som suger upp och släpper igenom vattnet.
På Samui är det ju mest betong överallt och då blir det stående.

För två år sedan drog det ju in ett redigt oväder i April. Hela Samui blev översvämmat.
Sura Thani på fastlandet låg under vatten. Järnvägsstationen i Surat Thani hadde 3 meter vatten. Men här på ön flöt det som vanligt. Visstr var det lite översvämning på vägarna när kusten, men fullt möjligt att ta sig fram med både bil och moped.
Nän bro pallade väl inte trycket. Men annars inga större problem.

Så här är vi glada för alla droppar som faller.
Redan nu är solen framme även om det finns ett och annat moln kvar på himlen.

Koh phangan är ett av de få ställen i Asien som man kan få uppleva ett still regn, som typ sommarregn i Sverige.
Annars brukar det mest vara störtskurar i det här landet.

En bild på det senaste "svartbygget" hos lilla mig.

Dammen fick på tok för mycket sol.
Blir för varmt för Guldfiskarna och blir full med grönalger på en vecka.
Så det fick bli ett par bambupinnar och ett solskydd.
Total kostnad cirka 800THB.

Visa bilaga 24155

Fick lite bambupinnar över, och de får man ju nyttja.
Så idag blir det fler pinnar att hänga blommor på.

Blir ett Hoya erbjudande här i December. Vet inte om det ger något.
Men som tur är sysslar jag inte med blommor för pengarnas skull.
Har sålt lite Hoyor till folk i Hua Hin, Surat thani och Samui.
Med lite tur kan jag kanske lura över lite folk till Koh Phangan.

http://hoyamani.se/x%20mas.html

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp