KentBra Dagbok

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då min fru och jag gör det mesta tillsammans, även lagar mat. Så ska jag göra mitt bästa för att förmedla hur vi gör våra köttbullar.
Inget märkvärdigt egentligen, men de görs med massor av kärlek och det är väl det som är den hemliga ingrediensen.

Till och börja med så maler vi allt kött själva.
Inhandlar kotlettrad och fläskfile som vi delar upp och fryser. Alltså bara fläsk.
Detta maler vi medium grovt. River löken fint och blandar. Ett ägg, socker, salt och vitpeppar.
Låt en kopp ströbröd svälla i lite mjölk eller grädde. Blanda allt samman.
Stek dem i smör med en liten skvätt majsolja.

Av detta grundrecept gör vi köttbullar, pannbiff, köttfärslimpa och grunden till köttfärssås.
Vi maler upp cirka 2 till 3 kg kött i taget och tillagar allt och fryser när det är färdigt.
Fryser aldrig rå köttfärs utan endast den färdiglagade maten.
Och glöm inte att pussas och kramas hela tiden ni lagar mat.
Det är just dessa känslor som lägger till det där lilla extra.

Min lilla gumma var tvungen att lägga till en kommentar.
Smaka på köttfärsen innan ni steker. Det gör inget om det är lite salt i smaken innan.
Blir de för salta efter stekning så låt de sjuda i lite vatten och gör en gräddsås av skyn.

Stort GRATTIS Kent och till din dotter förstås. Ett riktigt gulligt nytillskott. En välgångskarma har redan kommit. :wai:

"Kentbra " sa:
Då blev man morfar igen.
Min dotter födde inatt mitt tredje barnbarn. 3610 g lätt och 49cm kort.

Vad vore livet utan barn och barnbarn.
Grattis till barnbarnet.
Vi är båda trebarns farfar/morfar...

Solen skiner och man går och pötar i trädgården.
Grannarna säger att det regnat hela veckan vi borta. Så det var väl perfekt tajmat.
Idag har jag satt ett femtiotal Hibiscus sticklingar i krukor.
Får se om de sätter fart.

Nästa vecka kommer det en massa nya Hoyasorter från vänner i Laos, Vietnam, Kina och Filippinerna.
Ska bli roligt att se vad som kommer. Lilla julaftyon så här för ett växtfreak som jag.

Bilder kommer jag lovar

"Kentbra " sa:
Då blev man morfar igen.
Min dotter födde inatt mitt tredje barnbarn. 3610 g lätt och 49cm kort.

Vad vore livet utan barn och barnbarn.

:)GRATTIS!! Jag har själv nu 7 barnbarn! Får hoppas att de besöker morfar/farfar i Thailandet när vi flyttat dit :nod:

Frank

Äntligen. Både Koh Phangan och Samui blev av med all ström igår morse vid niotiden.
Nu verkar den vara tillbaka.
Synd på all god mat i frysen. Bara att slänga.

Jag hann lagom svara på Legolas PM i morse, så gick strömmen igen.
Det är det stora kabeln från fastlandet som de ska laga.
Så vi får ström i någon timma om dagen tills det är fixat.

Jag har fått dina Pm, Legolas. Hoppas nu att du får fart på dem och de blommar rikligt för dig.

Ström eller inte är frågan. Men som tur är så klarar man sig bra utan.
Har ju redig gasspis och stearinljus.
Är väl bara all god mat i frysen som man får slänga.
Internet klarar man sig utan, en stund i alla fall.

Verkar som problemet är allvarligt och vi får se hur länge det håller.
http://www.thaivisa.com/forum/topic/603 ... ter-zones/

Som tur är så har de ju släppt på ström ett par timmar varje dag.
Så man kan ha pumpat upp vatten i behållaren.
Många här har inte haft vatten då de gått över till det mer moderna systemet med tryckvakt på pumpen. Men vi kör gamla stilen. Stor tunna 4 meter upp i luftyen och självtryck.

Funderar på att köpa en bensindriven elgenerator. Kostar ju inte mer än cirka 5,000THB. Då kan man köra frysen på den varannan timma och använda datorn till att se på film.
Blir ju lite långtråkiga kvällar annars.
Gumman pallar inte en rundsmörjning varje natt. Så lite film ibland har man saknat.

Annars är det rätt romantiskt med levande ljus och inget oväsen, utan bara naturens egna ljud.

Så jag klagar inte. Önskar bara att man vore mer förberedd.

De senaste dagarna har jag lidit av tandvärk. Så det är väl dags att steget och kontakta en tandläkare på ön.
Jag har inte någon direkt tandläkarskräck, men har dragit mig i det längsta.

Mina tänder spricker och faller sönder, utan den minsta belastning.
2008 så lagade jag upp alla mina tänder i Sverige. Gick på närmare 36,000:-
Idag har så gått som alla lagningar trillat ut och tänderna är en katastrof.

När jag satte tandläkaren mot väggen hemma, och frågade vad det var för fel. Så fick jag svaret att det var mina mediciner. Speciellt de blodtryckssänkande ihop med diabetestabletterna gör att mina tänder går sönder.
Roligt att få veta sånt när man slängt ut en förmögenhet i käften.

Nej, nu får det bli en tandläkare här på ön som får börja dra ut de sämsta.
Om allt går bra och jag hittar en bra tandläkare, så är målsättningen att allt ska ut.

Men som sagt, börjar med de tre som värker.

Annars skiner solen och det växer på bra.
Ska prova att sätta mina Adenium direkt i marken. De har stått i krukor hela tiden.
Ska sätta dem i i ostbitarna jag gjorde till frugans grönsaker.
Hon verkar ha tappat lusten till dem och de har gått ner sig katastrofalt.
Hon har nog inga gröna fingrar.

Det har visserligen inte jag heller. Utan jag kör med gödning i kalsongerna istället.

På tisdag blir man ett år äldre, inte för att jag bryr mig så mycket. Hoppas bara att gumman gör en äppelkaka med vaniljsås, samt att tandvärken gett med sig.
För då ska jag gotta mig tills blodsockret går i topp.

Har beställt lite fler Hoyaplantor från Filippinerna och Indonesien. Hoppas de kommer innan jul.
Annars går man mest och vattnar och klipper lite.
Ska väl göra en raid på grannarnas Hibiscusplantor och sätta lite fler sticklingar.

Du ska ge dem en liten skvätt vatten varje dag. På samma sätt som med orkidee´rna.

Skulle du glömma det någon dag eller två, så är det ingen fara. Det är ju ganska fuktigt på mornarna och det räcker ganska långt.

Sedan är det med Hoya som med de flesta andra blommor.
Så länge de får vatten, ljus och näring, samt har det bra så växer de.
När det sedan blir utan vatten och näring, så tror de att de ska dö och börjar blomma för fullt.
Så vattna på tills de växt på sig lite, och sedan skit i dem någon vecka.

Rutiner såsom att vattna regelbundet är mest för oss själva.
I naturen sker det mer slumpmässigt.

Hoya växer ju vilt i stort sett hela sydost Asien, och det är ingen som springer runt och vattnar dem varje morgon.
Så att slarva lite kan vara nyttigt. Men de dem ett par veckor med lyx först. Så de får en chans att återhämta sig efter resan.

"legolas " sa:
Tack för hjälpen Kent, här var det bra mycket mer hjälp än i julskinketråden ;D ;D ;D ;D ;D

Lego så lågt av dig, du smiter till de du tror att du får mest poäng, här i Kents tråd. Du skriver i denna tråden efter tråden med Julskinkan som du tycker är skit antagligen, varför tycker du det? Jo för att du tycker inte att du fick svar på din fråga.

Tack för hjälpen Kent, här var det bra mycket mer hjälp än i julskinketråden, dåligt Lego, lågt mycket lågt??

insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp