kolla här alla klimatskeptiker

 
Hon kämpar för sin publicitet. Sannolikt mycket lönsamt.
Djäkla skitunge den tjejen , drar runt med dessa människor. Det värsta är att vuxna människor håller henne om ryggen , Bla Soros som donerat en stor summa till henne för sina/hennes insatser i klimathysterin. Soros investerar sedan i företag som är beroende av att denna klimatlögn överlever , exempelvis elfordon mm. En stor djäkla scam alltihop. Och han är inte ensam denna judiske man, han är gammal som fasen (93) hoppas han trillar av pin snart, underblåser med sina affärer allt skit i vårt samhälle
 
Djäkla skitunge den tjejen , drar runt med dessa människor. Det värsta är att vuxna människor håller henne om ryggen , Bla Soros som donerat en stor summa till henne för sina/hennes insatser i klimathysterin. Soros investerar sedan i företag som är beroende av att denna klimatlögn överlever , exempelvis elfordon mm. En stor djäkla scam alltihop. Och han är inte ensam denna judiske man, han är gammal som fasen (93) hoppas han trillar av pin snart, underblåser med sina affärer allt skit i vårt samhälle
Sådan mor sådan dotter. :thumbsdown:
 
Om vi tittar på historien, så har många aktivistorganisationer utvecklats till grogrund till terroristorganisationer.
Bra ex. hittar vi i Tyskland. Här har de styrande i samhället något att fundera på.
 
Djäkla skitunge den tjejen , drar runt med dessa människor. Det värsta är att vuxna människor håller henne om ryggen , Bla Soros som donerat en stor summa till henne för sina/hennes insatser i klimathysterin. Soros investerar sedan i företag som är beroende av att denna klimatlögn överlever , exempelvis elfordon mm. En stor djäkla scam alltihop. Och han är inte ensam denna judiske man, han är gammal som fasen (93) hoppas han trillar av pin snart, underblåser med sina affärer allt skit i vårt samhälle
Kom att tänka på en SF-novell.
Det handlade om en resenär som kom till ett land där han fick en guide som visade runt.
Han fick förklarat för sig varför landet var så välmående.
alla medborgare fick förmånliga lån till allt de kunde konsumera, på livstid och villkoret var att om de inte kunde betala så skulle barnen få ta på sig skulden.
Sedan kom de till et område där alla levde i plåtskjul. Resenären undrade vilka som bodde där. fick då svaret att där bor alla oduglingar som inte kan betala föräldrarnas skulder.
något att fundera på för alla klimatskeptiker, som inte vill ta på sig kostnaden för att ta höjd för efterverkningarna av klimatförändringarna.
 
Kom att tänka på en SF-novell.
Det handlade om en resenär som kom till ett land där han fick en guide som visade runt.
Han fick förklarat för sig varför landet var så välmående.
alla medborgare fick förmånliga lån till allt de kunde konsumera, på livstid och villkoret var att om de inte kunde betala så skulle barnen få ta på sig skulden.
Sedan kom de till et område där alla levde i plåtskjul. Resenären undrade vilka som bodde där. fick då svaret att där bor alla oduglingar som inte kan betala föräldrarnas skulder.
något att fundera på för alla klimatskeptiker, som inte vill ta på sig kostnaden för att ta höjd för efterverkningarna av klimatförändringarna.
Klimatförändringarna, de finns förvisso, men inget vi kan påverka speciellt mycket, de har funnits långt innan människan fanns på moder Jord. Eller finns det så obegåvade så de tror på att klimatet är oföränderligt.
 
Den nyinsatta containern på däck är full av batterier, när vi går ifrån varvet så skall det vara en hybridbåt.

20240708_150301.jpg
 
Hur skall de batterierna laddas?
Dom laddas när vi går, vi har säkert gott om överskottström, producerar kanske mer än förbrukar i vanliga fall?
När vi ligger till kaj är vi alltid kopplade till landström med kabel.
Skillnaden blir att när vi ligger vid rigg och utför lastoperationer så måste 2 maskiner vara igång så alltid finns backup om blackout på ena, allting skall vara dubbelt och splitat.
Med batterier behöver vi bara ha en maskin igång när vi ligger vid rig, batteripaketet är backup och kan hålla oss igång tills antingen vi tar oss ur säkerhetszon eller en maskin till startas upp, vi har 4 maskiner.
 
Dom laddas när vi går, vi har säkert gott om överskottström, producerar kanske mer än förbrukar i vanliga fall?
När vi ligger till kaj är vi alltid kopplade till landström med kabel.
Skillnaden blir att när vi ligger vid rigg och utför lastoperationer så måste 2 maskiner vara igång så alltid finns backup om blackout på ena, allting skall vara dubbelt och splitat.
Med batterier behöver vi bara ha en maskin igång när vi ligger vid rig, batteripaketet är backup och kan hålla oss igång tills antingen vi tar oss ur säkerhetszon eller en maskin till startas upp, vi har 4 maskiner.
Hur vi än vänder oss har vi röven bak.
"Until 2020, global shipping used dirty, high-sulphur fuels that produced air pollution.
The pollution particles blocked sunlight and helped form more clouds, thereby curbing global heating.
But new regulations at the start of 2020 slashed the sulphur content of fuels by more than 80%."
30 maj 2024
 
Hur vi än vänder oss har vi röven bak.
"Until 2020, global shipping used dirty, high-sulphur fuels that produced air pollution.
The pollution particles blocked sunlight and helped form more clouds, thereby curbing global heating.
But new regulations at the start of 2020 slashed the sulphur content of fuels by more than 80%."
30 maj 2024
I Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen sänktes det långt innan dess.
 
Dom laddas när vi går, vi har säkert gott om överskottström, producerar kanske mer än förbrukar i vanliga fall?
När vi ligger till kaj är vi alltid kopplade till landström med kabel.
Skillnaden blir att när vi ligger vid rigg och utför lastoperationer så måste 2 maskiner vara igång så alltid finns backup om blackout på ena, allting skall vara dubbelt och splitat.
Med batterier behöver vi bara ha en maskin igång när vi ligger vid rig, batteripaketet är backup och kan hålla oss igång tills antingen vi tar oss ur säkerhetszon eller en maskin till startas upp, vi har 4 maskiner.
Den enda direkta nyttan med den installationen, så vitt jag förstår, är ju då när ni ligger vid rigg och alltså har batteripaketet som backup.
Och det är säkert en elegant lösning.
Men vid gång drar ju maskinerna motsvarande mer bränsle som energin som batterierna laddas med.
Det finns ju ett talesätt att det "inte finns några fria luncher". Eller som OsoPolar skriver: "Hur vi än vänder oss har vi röven bak."
Den enda överskottsenergin som produceras av maskinerna är ju den som försvinner ut med värmen i kylvattnet och avgaserna.
 
Den enda direkta nyttan med den installationen, så vitt jag förstår, är ju då när ni ligger vid rigg och alltså har batteripaketet som backup.
Och det är säkert en elegant lösning.
Men vid gång drar ju maskinerna motsvarande mer bränsle som energin som batterierna laddas med.
Det finns ju ett talesätt att det "inte finns några fria luncher". Eller som OsoPolar skriver: "Hur vi än vänder oss har vi röven bak."
Den enda överskottsenergin som produceras av maskinerna är ju den som försvinner ut med värmen i kylvattnet och avgaserna.
Batteriet är ju för när vi ligger vid rigg, används nog inte vid vanlig gång.
Vi ligger oftare vid rigg än kör.
Kanske går 6-10 timmar till rigg, sen ligger där från 1 dygn till ibland veckor.
Och då kommer vi ligga på en maskin istället för 2.
Batteriet är backup om maskin får blackout.
Jag är inte maskinist eller elektriker så kan inget om det där men stor del av offshorebåtarna på Norsk sida har sådant batteripacke idag, vi är bland dom sista så det har nog testats och räknats på.
Du kan ta kontakt med nåt rederi och ta den diskussionen med någon som har data, för tror inte dom slänger ut dessa miljoner i onödan, nåt som funnits i många år det här.
 
Batteriet är ju för när vi ligger vid rigg, används nog inte vid vanlig gång.
Vi ligger oftare vid rigg än kör.
Kanske går 6-10 timmar till rigg, sen ligger där från 1 dygn till ibland veckor.
Och då kommer vi ligga på en maskin istället för 2.
Batteriet är backup om maskin får blackout.
Jag är inte maskinist eller elektriker så kan inget om det där men stor del av offshorebåtarna på Norsk sida har sådant batteripacke idag, vi är bland dom sista så det har nog testats och räknats på.
Du kan ta kontakt med nåt rederi och ta den diskussionen med någon som har data, för tror inte dom slänger ut dessa miljoner i onödan, nåt som funnits i många år det här.
Mitt svar var inte menat som en diskussion. Och som jag skrev är det säkert en elegant lösning för att slippa ha två maskiner igång vid rigg.
Det var mer ett försök till upplysning för de som till äventyrs tror att maskinerna ger gratis "överskottsenergi".
Jag hoppas och tror också man har beaktat faran som Fiskarn pekar på. Och batteripacken verkar ju ändå vara relativt liten, jämfört med båtens storlek, och då kan man säkert bygga skyddsväggar runt de sidor som gränsar in emot skeppet. För den händelse att det värsta skulle inträffa.
Förresten, de väggar man ser på bilden kanske utgör just ett sådant skydd?
 
Senast ändrad:
 
 
Tillbaka
Topp