kolla här alla klimatskeptiker

 
Mitt svar var inte menat som en diskussion. Och som jag skrev är det säkert en elegant lösning för att slippa ha två maskiner igång vid rigg.
Det var mer ett försök till upplysning för de som till äventyrs tror att maskinerna ger gratis "överskottsenergi".
Jag hoppas och tror också man har beaktat faran som Fiskarn pekar på. Och batteripacken verkar ju ändå vara relativt liten, jämfört med båtens storlek, och då kan man säkert bygga skyddsväggar runt de sidor som gränsar in emot skeppet. För den händelse att det värsta skulle inträffa.
Förresten, de väggar man ser på bilden kanske utgör just ett sådant skydd?
Problemet med Lithiumbatterier är att en brand inte släcks med ABC släckare eller med andra släckmedel, vad jag hört så krävs helt enkelt att skiten sänks ner i en bassäng eller i detta fall så vore ju havet ett utmärkt sätt, kan bara referera till de lithium batteripack som jag använt till RC flyget , de kund vara på runt 10000 ma och väga två kilo drygt som mest, när en kärra gick i backen så blev det oftast kortis i cellerna och en brand uppstod, den gick fasen inte att släcka, och röken mycket giftig, vi lär det brina ut men passade oss för röken, När en tesla fattar eld så är det inte kul för räddningstjänsten efter vad jag hört Risker med litiumjonbatterier
 
Med dom här priserna för elcykel köper jag hellre en moppe.

20240710_134740.jpg


20240710_134727.jpg
 
Björn Lomborg som hellre ser att man gör något vettigt för pengarna.

"Arguments for devastation typically claim that extreme weather (like droughts, floods, wildfires, and hurricanes) is already worsening because of climate change. This is mostly misleading and inconsistent with the IPCC literature. For instance, the IPCC finds no trend for global hurricane frequency and has low confidence in attribution of changes to human activity, while the US has not seen an increase in landfalling hurricanes since 1900. Global death risk from extreme weather has declined 99% over 100 years and global costs have declined 26% over the last 28 years."

"7. Conclusion
As municipalities, counties, and even countries declare a “climate emergency,” it is apparent that global warming is often being presented as an existential challenge requiring urgent and strong climate policies to avoid devastation.

This article has shown that these claims are misleading and often incorrectly describe the issue and its future. While climate change is real, human caused, and will have a mostly negative impact, it is important to remember that climate policies will likewise have a mostly negative impact. Thus, we must account for the effects of both to find the policies that will achieve the highest welfare gains."


/ SatanG
 

Ja, Lomborg bör tas med rejäla nypor salt​

En kemist i läkemedelsbranchen. Tillförlitlig källa du själv använder...
 
CO2-stollarna har banat vägen för ett enormt industriellt fiasko a la Stålverk 80, men det är inte bara i Sverige galningarna har härjat.

"Northvolt har stoppat sin Borlängefabrik och dragit i nödbromsen för den snabba expansionen. Men de är långt ifrån ensamma, även Volkswagens batteribolag PowerCo har stoppat sin fjärde fabrik. Även ACC som ägs av Mercedes-Benz och Stellantis har pausat två fabriker. Hittills har 9 stora batterifabriker lagts på is."

"– Batteriindustrin i Europa var en stor dröm med stora pengar och stor brådska, men nu sker utslagning. Alla företag som inte stöds av stora konglomerat eller inte är kinesiska kommer att dö."

"De stora batterifabrikerna som byggs i Europa satsar till största del på litiumjonbatterier med nickel, mangan och kobolt-kemi med prismatiska celler. Samtidigt går en stor del av industrin i Kina över till LFP-batterier och satsar på cylindriska celler som gör det möjligt att få högre energiinnehåll i batteripaketen. LFP-batterierna är betydligt billigare än NMC och börjar komma ikapp i prestanda.

Risken finns att teknologin i de europeiska fabrikerna kommer att vara föråldrad när de är uppe i full produktion. Men överproduktionen i Kina är stor och även de asiatiska spelarna har det tufft just nu. Analytikern Tim Bush på UBS i Seoul ifrågasätter om ”de europeiska batteritillverkarna har en framtid överhuvudtaget.”"

Domen mot Europas batterifabriker: ”Kommer dö” | Carup.se
 
En kemist i läkemedelsbranchen. Tillförlitlig källa du själv använder...
Om du bara läser artikeln jag länkade till så lär du se att han i sin tur hänvisar och länkar till utbildade experter på området och alltså inte slutsatser som han drar på egen hand. En kort sammanställning av den kritik som riktats mot statsvetaren Lomberg allltså.
 
Om du bara läser artikeln jag länkade till så lär du se att han i sin tur hänvisar och länkar till utbildade experter på området och alltså inte slutsatser som han drar på egen hand. En kort sammanställning av den kritik som riktats mot statsvetaren Lomberg allltså.
Läste du alla länkar han hänvisade till?
Själv orkar jag inte läsa skiten eller se nån video på youtube, en kemist i medicin eller någon Lomberg, är någon av dom utbildade inom området?
 
Läste du alla länkar han hänvisade till?
Själv orkar jag inte läsa skiten eller se nån video på youtube, en kemist i medicin eller någon Lomberg, är någon av dom utbildade inom området?
Om man letar efter någon som "är utbildad inom området" så är den här herrn svårslagen



Några röster i kommentatorsfältet...

- Dr. Lindzen, the problem is proper education - as a retired teacher I can tell you the problem is educational systems, politicised as much as the rest of the society.


- What a guy. Thank god there are still people like him stating the truth .

- 40 years Professor at Harvard and MIT and STILL people choose to NOT listen to this wise and learned man. A disgrace. Live long and continue your work Doctor. Peace and love
 
Känns som dessa 6% tar majoriteten av utrymmet i debatten på det här forumet

Lite löjlig kommentar. Finns det ens någon på det här forumet som inte tror på att vi har pågående klimatförändringar?
 
Går inte så bra för Fritz & co.

FB_IMG_1720685302306.jpg
Nu hoppas jag att du skojar med mig för det kan väl inte vara så illa att du tror att man kan utläsa klimatförändringar genom en enskild väderhändelse i Norrland på några dagar. Men håller med om att det är ovanligt kyligt här i norr just nu.
 
 
 
Tillbaka
Topp