Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag blippar för det mesta, kan blippa på alla 7/11 och dom flesta butiker, lägg kortet uppe på kortläsaren.Kan man "blippa" i Thailand ?
Måste du ha kort från någon thaibank då?Ja, jag blippar för det mesta, kan blippa på alla 7/11 och dom flesta butiker, lägg kortet uppe på kortläsaren.
Dock har inte alla Thai hängt med på det, typ 20% på Big-C där jag handlar som vet att det är blip.
Dock har jag för mig att Friendship där du handlar bara har kortläsare men den butiken börjar ju bli out of date.
Det vet jag inte, jag har bara thaibank så kan inte svara på det.Måste du ha kort från någon thaibank då?
HejJag vet inte hur det är på olika ställen men här har vi Grab motorcykelbud i områden med några hundra hushåll.
Däremot finns inte vanliga taxi eller Grab taxi.
Grab har nu det mesta som leverans av färdig mat från hål i väggen, matkassar från butiker, budtjänster mm.
Köpa försäkring, boka hotell.
Betala räkningar, ladda telefonen.
Du är kanske för gammal för nymodigheter.
Jag skulle tro att Grab moppebud finns på många fler ställen än du har en aning om.Hej
Det handlar inte om nymodigheter eller ej. detta finns helt enkelt inte överallt ännu.
Mvh isan lover
Grab Thailand levererar inte öl, iaf inte där vi bor, tror inte får pga åldersgräns.Jag skulle tro att Grab moppebud finns på många fler ställen än du har en aning om.
Behövs bara ett mobilnät, några butiker och restauranger så kan det bli lönsamt även i mindre samhällen på några tusen innevånare.
Appen Grab går ju att använda till mycket, betala räkningar, boka hotell mm.
För några år sedan trodde jag också att Grab bara gällde för att boka taxi eller privata bilar.
Nu kan jag använda appen överallt till olika tjänster som inte finns lokalt.
Beställa en back öl online och Grab levererar snabbt.
Enda jag inte kan använda Grab till är till att beställa en taxi för det finns inga taxibilar i stan.
Här går det, men öppnar en yngre tonåring dörren blir det kanske stopp.Grab Thailand levererar inte öl, iaf inte där vi bor, tror inte får pga åldersgräns.
Jo jag vet att är leversnsservice inte dom som säljer, jag brukar den ofta men butiker som nyttjar har inte med alkoholvaror på valmenyn.Här går det, men öppnar en yngre tonåring dörren blir det kanske stopp.
Finns inga systembolag och alkohol säljs överallt.
Inga problem att skicka pengar med en 5 åring för att köpa en flaska rom i hörnan.
Det är inte Grab som säljer utan det är en plattform mellan köpare och säljare.
Som Lazada.
Kanske alla privata är mer flexibla här så länge man har ekonomisk vinning.Jo jag vet att är leversnsservice inte dom som säljer, jag brukar den ofta men butiker som nyttjar har inte med alkoholvaror på valmenyn.
Tror inte tillåtet.
På ett hål i väggen kan en 5 åring köpa här med men inte på etablerad butikskedja.
Hej
Det handlar inte om nymodigheter eller ej. detta finns helt enkelt inte överallt ännu.
Mvh isan lover
Här måste man registrera för att få använda Grab som försäljare, visa på företag etc kollade på det när frugan laga mat.Kanske alla privata är mer flexibla här så länge man har ekonomisk vinning.
Men butiker med anställda går det inte.
Här är Grab främst mc-bud som kör och levererar åt nästan vem som helst och till vem som helst.
Skulle tro att de flesta utkörningar går utanför Grab som tar en avgift.
Ja inte ligger Swedbank före Bangkok bank.Du ligger efter, inte Sverige
Har ingen erfarenhet av vare sig Swedbank (förutom allt negativt jag läst/hört) eller Bangkok bank. Upplever dock inget av det du beskriver. Har väl haft tur då jag valde bank.Ja inte ligger Swedbank före Bangkok bank.
Åkte dock på ett bakslag med Bangkok bank, de har kommit på att de inte ska gå att ha appen på mer än en enhet.Har ingen erfarenhet av vare sig Swedbank (förutom allt negativt jag läst/hört) eller Bangkok bank. Upplever dock inget av det du beskriver. Har väl haft tur då jag valde bank.
Har via Bangkokbank, kreditkort, fondkonto, lönekonto, aktiekonto, direktöverföring till kryptokonto.Åkte dock på ett bakslag med Bangkok bank, de har kommit på att de inte ska gå att ha appen på mer än en enhet.
Var smutt att kunna dela kontot.
HejVi kör tror jag 50-50 med kontanter eller betalar med Bangkok Bank Internet-bank Appen om man räknar på köp i summa Baht totalt. Frugan har skapat konton där hon får rabatter på Tesco Lotus och Home Pro och kanske något mera? VI gör betydligt fler antal köp med Baht i kontanter i vardagen. Jag använder mestadels Wise för att skicka pengar från mina svenska bankkonton via Thrustly metoden till våra Bangkok Bank konton där vi sedan använder Bangkok Bank ATM maskiner för att ta ut Baht i kontanter via våra Bank och ATM kort. Har inte skaffat Prompt Pay i nuläget.
Bifogar en Google Translate översatt artikel till svenska som dök upp idag till min mej från AseanNow.com men lägger även länkar nedan till både AseanNow.com samt en lååååång betydligt djupare artikel på Thai Examiner,
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2023 gick Thailand bort från kontanter precis som Sverige bad om att se dem skyddade
En ny rapport från Bank of Thailand visar att thailändska konsumenter år 2023 övergår från kontanter till digitala betalningar. Endast 66 % av betalningarna förra året var kontanter. Samtidigt går Sverige, landet som var pionjär i ett kontantlöst samhälle, i motsatt riktning. I november 2023 krävde Riksbanken eller Riksbanken att kontantbetalningar skulle skyddas av lagstiftning trots att kontanttransaktioner sjunkit till endast 1 % av BNP.
Den thailändska kontantanvändningen rasar när Sverige vänder och söker kontantskydd. Thailand omfamnar digitala betalningar när kontanttransaktioner sjunker till 66 %, vilket signalerar en förändring i konsumentbeteende. Samtidigt driver Sveriges centralbank på för kontantskydd och lyfter fram global oro över en kontantlös framtid.
En ny rapport visar att thailändska konsumenter driver alltmer mot digitala betalningar. Bank of Thailands rapport som studerar betalningar under 2023 visar att kontanttransaktioner hade sjunkit till 66 %. Tidigare sågs thailändska konsumenter som starkt förbundna med kontanter. Denna nyhet har precis släppts och välkomnas varmt av centralbanken. Det kommer dock i takt med att Sveriges centralbank, där endast 2 % av betalningarna nu sker kontant, går i motsatt riktning. I november 2023 krävde det nordiska landet att rätten att använda kontanter för betalningar som lagligt betalningsmedel, ska slås fast och skyddas av lagstiftning.
År 2022 visade en chockerande undersökning för centralbankschefer en markant motvilja hos thailändare att byta till digitala betalningar.
Den undersökningen kom strax efter pandemin när miljoner registrerade sig för statliga digitala applikationer för att få ekonomiska fördelar.
Vid den tiden fortsatte bara 27 % av människorna att göra online- eller digitala betalningar medan 50 % lovade att aldrig gå från kontanter. Men under de senaste två åren har det skett en förändring.
av Joseph O'Connor
Hela historien: Thai Examiner 2024-04-06
In 2023, Thailand shifted away from cash just as Sweden asked to see it protected
A new report from the Bank of Thailand shows Thai consumers in 2023 shifting from cash towards digital payments. Only 66% of payments last year were in cash. Meanwhile, Sweden, the country that pioneered a cashless society, is moving in the opposite direction. In November 2023, the Riksbank or Sw...aseannow.com
Thailand shifts away from cash just as Sweden’s central bank moves to revive it - Thai Examiner
Thailand shifts from cash. Central bank report shows cash payments falling to 66%. Sweden's central bank at only 2%, seeks to revive it.www.thaiexaminer.com
Den thailändska kontantanvändningen rasar när Sverige vänder och söker kontantskydd. Thailand omfamnar digitala betalningar när kontanttransaktioner sjunker till 66 %, vilket signalerar en förändring i konsumentbeteende. Samtidigt driver Sveriges centralbank på för kontantskydd och lyfter fram global oro över en kontantlös framtid.
En ny rapport visar att thailändska konsumenter driver alltmer mot digitala betalningar. Bank of Thailands rapport som studerar betalningar under 2023 visar att kontanttransaktioner hade sjunkit till 66 %. Tidigare sågs thailändska konsumenter som starkt förbundna med kontanter. Denna nyhet har precis släppts och välkomnas varmt av centralbanken. Det kommer dock i takt med att Sveriges centralbank, där endast 2 % av betalningarna nu sker kontant, går i motsatt riktning. I november 2023 krävde det nordiska landet att rätten att använda kontanter för betalningar som lagligt betalningsmedel, ska slås fast och skyddas av lagstiftning.
En ny rapport från Bank of Thailand visar att thailändska konsumenter år 2023 övergår från kontanter till digitala betalningar. Endast 66 % av betalningarna förra året var kontanter. Samtidigt går Sverige, landet som var pionjär i ett kontantlöst samhälle, i motsatt riktning. I november 2023 krävde Riksbanken eller Riksbanken att kontantbetalningar skulle skyddas av lagstiftning trots att kontanttransaktioner sjunkit till endast 1 % av BNP.
År 2022 visade en chockerande undersökning för
centralbankschefer en markant motvilja hos thailändare att byta till digitala betalningar.
Den undersökningen kom strax efter pandemin när miljoner registrerade sig för statliga digitala applikationer för att få ekonomiska fördelar.
Vid den tiden fortsatte bara 27 % av människorna att göra online- eller digitala betalningar medan 50 % lovade att aldrig gå från kontanter. Men under de senaste två åren har det skett en förändring.
Ny rapport från Bank of Thailand för 2023 visar att kontantbetalningar i ekonomin sjönk till 66% när allmänheten omfamnar olika digitala betalningsnätverk
Enligt en nyligen publicerad rapport från Bank of Thailand (BoT) har det verkligen skett en betydande förändring. I korthet visar den senaste undersökningen att thailändares utgiftsvanor går kraftigt mot digitala betalningar.
Kontanter är fortfarande kung i Thailand med ett kontantlöst samhälle inte på korten när som helst snart, säger studie
Betecknande nog visar rapporten att kontantanvändningen bland thailändska medborgare minskade till bara 66 % av de totala utgifterna 2023. I själva verket markerar det en ögonöppnande nedgång från tidigare år.
Rapporten visar på en växande trend mot digitala betalningsmetoder. Omvänt har digitala betalningar ökat från 27 % till 34 %.
Vid denna tidpunkt visar uppgifterna i genomsnitt 538 digitala betalningar per person och år. Kort sagt innebär det en rejäl ökning jämfört med för fem år sedan.
"Uppgifterna visar tydligt den ökande användningen av digitala betalningsmetoder bland den thailändska befolkningen", förklarade en talesperson för Bank of Thailand.
"Med 96 % av de totala betalningarna (icke-kontanttransaktioner) som görs via Internet & Mobilbank och står för 84 % av det totala betalningsvärdet, är det uppenbart att människor börjar bli mer vana vid att införliva digitala betalningar i deras dagliga liv. '
Kraftig ökning under 5 år av digitala betalningar med 136,1 miljoner konton som användes av thailändska konsumenter under 2023. Det genomsnittliga transaktionsvärdet sjönk till ฿5k
I slutet av december 2023 nådde antalet konton som använder digitala betalningsmetoder 136,1 miljoner. I själva verket kom de med en total transaktionsvolym på 29,4 miljarder värderad till ฿105,3 miljarder.
En viktig aspekt av rapporten är definitivt PromptPay -systemets växande popularitet för pengaöverföringar. Med 77,2 miljoner användare såg PromptPay -transaktioner i genomsnitt 54,5 miljoner dagliga överföringar under förra året. I sin tur uppgick värdet av transaktionerna till ฿129,9 miljarder.
Det genomsnittliga värdet per transaktion minskade till mindre än ฿5 000 i slutet av 2023, vilket återspeglar en förskjutning mot transaktioner med mindre värde.
Dessutom såg användningen av e-pengar eller förbetalda kort en betydande ökning i popularitet. I slutet av december 2023 fanns det 116,5 miljoner e-pengarkonton. Kort sagt såg detta nätverk en transaktionsvolym på 3,0656 miljarder värda ฿ 713,4 miljarder.
Betalning för varor och tjänster framstod som det vanligaste syftet med e-pengartransaktioner. Utan tvekan beror detta på betalningsmetodens bekvämlighet och mångsidighet.
Kredit- och betalkort används fortfarande i stor utsträckning både för online- och offlineköp i Thailand trots många nya tillgängliga betalningsappar
Rapporten lyfte också fram den fortsatta preferensen för elektroniska kort, inklusive betal- och kreditkort, bland thailändska konsumenter. Onlinebetalningskanaler stod för nästan 30 % av transaktionsvolymen 2023.
Detta täckte utgifter i butiker, resor och inom restauranger. I stort sett var det de mest populära kategorierna.
Men trots den växande populariteten för onlinebetalningsappar föredrar många konsumenter fortfarande att använda kredit- och betalkort offline. Speciellt när du handlar i butik.
"När Thailands digitala betalningslandskap fortsätter att utvecklas, är det viktigt för företag och finansiella institutioner att anpassa sig till ändradekonsumentpreferenser", avslöjade Bank of Thailands talesman. "Ansträngningar att förbättra den digitala infrastrukturen och främja finansiell kunskap kommer att spela en avgörande roll för att underlätta den pågående övergången till ett kontantlöst samhälle."
Bank of Thailand välkomnar trenden och säger att den bådar gott för den framväxande fintech-sektorn. Rapporten bekräftar att Thailand går mot ett kontantlöst samhälle
BoT:s rapport pekar på den transformativa effekten av digitala betalningar på Thailands ekonomi och konsumentbeteende. Det signalerar i sin tur en lovande framtid för landets fintech-sektor. I takt med att digitala betalningsmetoder blir allt mer integrerade i vardagen är en nyckelfråga tillgång för marginaliserade.
Från Bank of Thailands positiva rapport verkar det som att samhället så småningom är på väg mot en kontantlös ekonomi. Det finns dock en ökande oro för vad en sådan framtid kan komma att innebära.
För närvarande finns det i västländer populistiska rörelser för att behålla användningen av kontanter. Omfattningen av den offentliga reaktionen mot åtgärder för att ta bort kontanter från detaljhandelsmarknaderna har förvånat många. Särskilt så i företagsvärlden.
Men det vinner dragkraft och erkännande inte bara bland aktivister utan överraskande nog av regeringar som har lett utvecklingen mot en kontantlös framtid.
Bank of Thailand välkomnar trenden och säger att den bådar gott för den framväxande fintech-sektorn. Rapporten bekräftar att Thailand går mot ett kontantlöst samhälle
BoT:s rapport pekar på den transformativa effekten av digitala betalningar på Thailands ekonomi och konsumentbeteende. Det signalerar i sin tur en lovande framtid för landets fintech-sektor. I takt med att digitala betalningsmetoder blir allt mer integrerade i vardagen är en nyckelfråga tillgång för marginaliserade.
Från Bank of Thailands positiva rapport verkar det som att samhället så småningom är på väg mot en kontantlös ekonomi. Det finns dock en ökande oro för vad en sådan framtid kan komma att innebära.
För närvarande finns det i västländer populistiska rörelser för att behålla användningen av kontanter. Omfattningen av den offentliga reaktionen mot åtgärder för att ta bort kontanter från detaljhandelsmarknaderna har förvånat många. Särskilt så i företagsvärlden.
Men det vinner dragkraft och erkännande inte bara bland aktivister utan överraskande nog av regeringar som har lett utvecklingen mot en kontantlös framtid.
Motståndet mot hela konceptet med ett krypande och förmodat kontantlöst samhälle ökar i västländer. Människor förfärade över det sociala experimentet i Kina
Dessutom är en av de största farhågorna vad världen har sett i Kina.
I det kommunistiska landet har ett dystopiskt system släppts lös. Detta har sett digital betalningsteknik kombineras med säkerhetsdatabaser. I själva verket används det för att kontrollera befolkningen.
Kinas ökända sociala kreditsystem erkänns över hela världen som ett tyranni mot dess befolkning. Det kommer trots att det förlitar sig på ett etos och värderingar som har trampats i årtionden av vänstern i västerländska samhällen.
Även utöver detta finns det mer praktiska skäl att vara orolig.
En är det ökande hotet om cyberattacker och stölder.
Till exempel har oseriösa nationer inklusive Kina och Nordkorea kopplats av Federal Bureau of Investigation (FBI) till stora cybersäkerhetsattacker mot västländer och banksystem.
Stigande hot om cyberbrottslighet och identitetsstöld har plötsligt gjort kontanter säkrare när de används med ett vanligt bankkonto. Det sparar också pengar för handlare
Detta har sett enorma nivåer av identitetsstölder riktade mot kreditkortsinnehavare.
Likaså kan cyberbrottsliga baserade i callcenter runt om i världen få bankkontoinnehavare att förlora betydande summor.
Utöver detta finns den enkla risken för systemavbrott som effektivt kan lämna konsumenter utan betalningsalternativ. Dessa avbrott kan göra hela ekonomier förlamade.
Samtidigt har ett bankkonto som uteslutande används för kontantuttag för utgifter blivit säkrare än nätbank.
Digitala betalningar, även om de i teorin antas vara billigare på grund av frånvaron av tryckta sedlar, innebär rejäla omsättningsavgifter för alla företag.
Rädslan är att om kontanter tas bort kommer dessa att utnyttjas av banker och finansiella institutioner.
I synnerhet om sådana institutioner upplever ekonomiska svårigheter eller kris.
Utan tvekan har det förflutna visat att detta inte bara är en möjlighet utan ett troligt resultat.
Kontanter ger användarna anonymitet och frihet. Sverige, landet i världen som varit banbrytande för det kontantlösa samhället, har plötsligt backat i frågan
Visst ökar farhågorna för faran för mänskliga rättigheter. Denna aspekt kan inte överskattas. I grund och botten kan en digital betalning inte vara anonym.
Medan kontantfriheten gör det till ett idealiskt medel för skatteflykt och kriminalitet, skyddar den också privatlivet och individens frihet.
Dessa nackdelar har nyligen uppmärksammats av Sveriges centralbank, Riksbanken i Stockholm.
Det nordiska landet har sett kontanttransaktioner sjunka till endast 2% de senaste åren, och endast 1% av BNP är nu kontantrelaterade.
Ändå efterlyste Riksbanken i november 2023, i en detaljerad remiss till Sveriges finansdepartement, en förstärkning av kontanternas ställning i den statliga lagstiftningen.
Riksbanken kräver att kontantbetalningar ska skyddas och införlivas i lagstiftningen på senare tid, med endast 1 % av Sveriges BNP som för närvarande genereras av det
Kort sagt vill den svenska centralbanken att konsumenternas möjlighet att använda kontanter i betalningar ska lagfästas. I grund och botten att se det erkänt som en grundläggande mänsklig rättighet.
Förslaget fanns i ett dokument med titeln "Staten och betalningarna". Inlagan kom efter att en utredning i ärendet avslutats.
Den hävdade att staten "bör ha en mer aktiv roll i betalningsväsendet och att flera av utredningens förslag behöver skärpas och förtydligas."
Därefter klargjorde norra rikets centralbankschef vid en pressträff bankens ståndpunkt.
"För det första måste kontanternas ställning stärkas så att konsumenterna kan använda kontanter för betalningar", förklarade riksbankschef Erik Thedéen. "För det andra behöver fler konsumenter och företag tillgång till betalkonton. Alla som behöver betala måste också kunna betala.'
Ja skillnaden mot Sverige är ju enorm där nu bara ca 2 % av alla transaktioner är i kontanter. Att utvecklingen mot att det blir allt mera kontantlösa transaktioner även i Thailand är inte märklig då det ju ser ut så i många andra länder också. Det finns ju starka intressen av "högre makter" att de vill kunna se och kunna följa varenda transaktion. Tror och hoppas dock att kontanthandeln i Thailand kommer förbli stark under många år framåt.Hej
Även om andelen kontantlösa transaktioner minskar även i Thailand så är det ju fortfarande 66% av transaktionerna som är kontanta vilket är en klar majoritet, så det verkar ju ännu inte vara så utbrett som en del medlemmar har uppgivit i tidigare diskussioner i ämnet.
Mvh isan lover