Kort eller kontanter?

G

GurraGnu

Gäst
Hej!
Jag ska åka med familjen till Thailand i sommar. Har varit där otaliga gånger men har det senaste halvåret fått höra att avgifterna på bankomatuttag shockhöjts. Därför har jag av vänner blivit rekommenderad att ta cash i stället för att använda kort.
Vet någon om vad som gäller idag i Thailanf?

Använder mest kort absolut smidigast, bara lite kontanter som backup.
Skulle nog inte våga ha massa kontanter med mig och över 10000euro ska du ju tulla ut pengarna också.

Använder aldrig kort i Thailand , så djäkla mycket skojeri i Thaialnd , bara kontanter för mig samt BKK ATM kort för uttaget .. Med Svenska Master finns för ev akutsituationer men har än så länge inte använts ..

Använder aldrig kort i Thailand , så djäkla mycket skojeri i Thaialnd , bara kontanter för mig samt BKK ATM kort för uttaget .. Med Svenska Master finns för ev akutsituationer men har än så länge inte använts ..
Ja självklart uttag i atm jag syftar på (som jag förstod trådskaparen menade också), enda som ev betalas med kort är på hotell.

På vissa ställen har dom rabatt om man betalar med VISA kort.
Betalade med mitt kasikorn kort när jag köpte biljetter till Labero 20% rabatt mot om man hade betalat kontant.
Vet inte hur det är på andra Thaibanker men på Kasikorn visa kreditkort väljer du ett max belopp som går att handla för i månaden.
Så sätt den lågt så du inte kan bli skimmad på någon större summa.

Så kan man ju göra , men jag vet inte om jag kan använda mitt BKK visakort som betalkort , det är ju ett kort som tillex bara går i BKK automater just pga all skimmning i Thailandet så har de infört dessa så kallade säkra kort

Om det nu finns något som är säkert i Thailand , nä jag kör kontanter som jag har i en benficka med blixtlås , den som stoppar ner krattan där får räkna med att få fingrarna avbrutna ;)

Så kan man ju göra , men jag vet inte om jag kan använda mitt BKK visakort som betalkort , det är ju ett kort som tillex bara går i BKK automater just pga all skimmning i Thailandet så har de infört dessa så kallade säkra kort

Om det nu finns något som är säkert i Thailand , nä jag kör kontanter som jag har i en benficka med blixtlås , den som stoppar ner krattan där får räkna med att få fingrarna avbrutna ;)
Dom går på andra automater med om dom har chip läsare vilket dom andra bankernas bankomater i Thailand inte har än men det funkar på Svenska bankomater har tagit ut många gngr där på mitt kort.
Är det kreditkort eller vanligt betalkort bet1?
Hämtade ut nytt kort sist på bangkokbank och nu har dom tagit bort alla dom gamla vanliga dom ges inte ut längre bara bet1 och blivit 6 siffrig pinkod.
Fast det gamla funkar om man har ett.

http://m.bangkokbank.com/product-promos-content.htm?cmd=Ads_Feature_EN

Dom går på andra automater med om dom har chip läsare vilket dom andra bankernas bankomater i Thailand inte har än men det funkar på Svenska bankomater har tagit ut många gngr där på mitt kort.
Är det kreditkort eller vanligt betalkort bet1?
Hämtade ut nytt kort sist på bangkokbank och nu har dom tagit bort alla dom gamla vanliga dom ges inte ut längre bara bet1 och blivit 6 siffrig pinkod.
Fast det gamla funkar om man har ett.

http://m.bangkokbank.com/product-promos-content.htm?cmd=Ads_Feature_EN
Har ett nytt jag med

Betalar nästan alltid med kort på Tesco, Big C, bensinstationer. Både thailändskt och svenskt VISA kort. Gillar att leva farligt ;)

Så ingen av er har varit med om höga avgifter i ATM för svenska kort?

Jo men tar inte ut den vägen så ofta. Vi skickar pengar till vårt bankkonto i thailändsk bank och tar sedan ut pengar alternativt betalar med kort kopplat till samma konto.

Hej!
Jag ska åka med familjen till Thailand i sommar. Har varit där otaliga gånger men har det senaste halvåret fått höra att avgifterna på bankomatuttag shockhöjts. Därför har jag av vänner blivit rekommenderad att ta cash i stället för att använda kort.
Vet någon om vad som gäller idag i Thailanf?

Ja inte är det billigt att ta ut pengar med ett svenskt kort i Thailand inte. Dels så har du 180 baht som thaibanken tar i avgift och sen så tar ju, i vissa fall även den svenska banken en avgift om 35-40 kr för uttaget. För att slippa den svenska bankens avgifter så måste man välja ett bankkort utan uttagsavgift i utlandet (utanför EU), så som tex ICA-bankens kort. Sen skiljer det i hur mkt valutapåslag den svenska banken gör också, som grädde på moset så får du oftast ett växlingserbjudande i ATM:en som är ett riktigt skambud och då måste man trycka på rutan " Continue without conversion" för att slippa växla till den urusla kursen.

Så ingen av er har varit med om höga avgifter i ATM för svenska kort?
Skaffa ett kort på Santander bank så slipper du alla avgifter, bara dom 180 bahten som thaibanken tar vid uttag men e ju inte mycket om man tar ut 20.000 baht. Fast om du åker så mycket till Thailand varför öppnar du inte konto i thai bank? Bkk bank är då bäst vid överföring från sverige och man ska skicka ner thb, dvs växla i sin svenska bank för bäst kurs.

Skaffa ett kort på Santander bank så slipper du alla avgifter, bara dom 180 bahten som thaibanken tar vid uttag men e ju inte mycket om man tar ut 20.000 baht. Fast om du åker så mycket till Thailand varför öppnar du inte konto i thai bank? Bkk bank är då bäst vid överföring från sverige och man ska skicka ner thb, dvs växla i sin svenska bank för bäst kurs.
Ja eller borde vara ännu bättre öppna ett Foreign Currency Deposit (FCD) och växla när kursen är bra.

Ja eller borde vara ännu bättre öppna ett Foreign Currency Deposit (FCD) och växla när kursen är bra.
Ser inte skillnaden?
När kursen är bra så är det ju bara att skicka ner pengar från Sverige.
Får dessutom något lite bättre kurs på att växla i svensk bank så förstår inte vitsen med att ha ett fcd konto.
Jag brukar skicka en årsförbrikning när kusen känns bra, har på 3.5 år aldrig växlat till sämre än 4.30.

Så fall bättre med valutakontot i svensk bank. Växla när kursen är till belåtenhet och skicka ner Baht innan resan.

Liknande trådar

T
Svar
88
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
4
Visningar