Kontanter eller plastpengar?

Nja, du vill bara framhålla landsbygden i Thailand som ett Uland mot övriga landsbygder i Asien.
Hej

Nej, där har du helt fel, jag tycker att det är ungefär likadant på landsbygden i Laos, Filippinerna, Indien och Indonesien också, tror inte att det är annorlunda på landsbygden i Burma, Vietnam och Kambodja heller, förstår personligen inte alls din tanke om att situationen i Thailand skulle vara speciellt unik.

Mvh isan lover

Hej

Nej, där har du helt fel, jag tycker att det är ungefär likadant på landsbygden i Laos, Filippinerna, Indien och Indonesien också, tror inte att det är annorlunda på landsbygden i Burma, Vietnam och Kambodja heller, förstår personligen inte alls din tanke om att situationen i Thailand skulle vara speciellt unik.

Mvh isan lover
Då ska jag berätta att i Filippinerna håller elektroniska betalningar snabbt att ta över från kontanter även på landsbygden.

Gissar att ägarna till butiker, marknader, hål i väggen, streetfood vill slippa ett svinn från deras anställda.

Bättre att pengarna går direkt in till ägaren.

Cash är inte King längre och det går väldigt fort.

För ett år sedan var det ovanligt och nu väldigt utbrett.
Men det är yngre som för utvecklingen framåt.

Då ska jag berätta att i Filippinerna håller elektroniska betalningar snabbt att ta över från kontanter även på landsbygden.

Gissar att ägarna till butiker, marknader, hål i väggen, streetfood vill slippa ett svinn från deras anställda.

Bättre att pengarna går direkt in till ägaren.

Cash är inte King längre och det går väldigt fort.

För ett år sedan var det ovanligt och nu väldigt utbrett.
Men det är yngre som för utvecklingen framåt.
Ser samma utveckling i Thailand. Innan pandemin var kort det man använde förutom kontanter. Efter pandemin är kort helt ute och kontanter nästan ute. Allt görs med mobilen numera. Det ändringen har gått väldigt fort i Thailand

Tog ett par ord med den andra hälften och hon påpekade att handhavande av kontanter har minimerats, hon sköter till 95% allt från mobilen.
De sista 5% är kunder som inte har/kan betala över banker och vill göra det med kontanter eller check(kommunala & Gov. över lag, föredrar att använda sig av checkbetalning).

@JBK.Ltd.

Då har det bekräftats från flera av varandra oberoende källor att betalningen med mobiltelefon är tha shit i Thailand nu. Hoppas vi nu slipper vidare spridning om att det inte finns i Thailand för det är ett u land. Det stämmer helt enkelt inte.

Jag tror aldrig att jag sett någon betala sin nota annat än med cash på barerna här i Pattaya. Fast ska jag vara ärlig så har jag inte kollat så noga, det finns ju så mycket annat trevligt att titta på när man väl har satt sig tillrätta.

Ja beror var man är i landet? Thailand
Så länge det finns 3g kan man använda telefonen för att betala, skicka pengar, handla online mm.

Här kostar det 1% att skicka pengar men ingen avgift med appen GCash och kvinnor vet att spara på små utgifter när man ska skicka till familjen.

Sen är det bekvämt att ta emot pengar elektroniskt direkt till kontot istället för att åka och ta ut pengar på WU eller liknande.

Men är man bara som turist i några månader märker man inte fördelarna.

Kanske inte ens kan använda appar då heller utan uppehållstillstånd mm.

Öppna ögonen så kanske ni ser en sån här nära kassan.

Vissa appar hanterar MasterCard och Visa i SOA och kortet kan stanna hemma.

Screenshot_2023-05-03-22-40-56-245-edit_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Screenshot_2023-05-03-22-39-37-522-edit_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
Screenshot_2023-05-03-22-39-09-928-edit_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

Jag tror aldrig att jag sett någon betala sin nota annat än med cash på barerna här i Pattaya. Fast ska jag vara ärlig så har jag inte kollat så noga, det finns ju så mycket annat trevligt att titta på när man väl har satt sig tillrätta.
Vissa går och betalar på andra ställen än barer, tror inte baren är måttstocket på hur betalning funkar i Thailand?

Behöver inte scanna heller, mottagarens mobilnummer går lika bra.
Japp och även id nummer men skrev enklaste.
Finns även andra som Rabbit pay, true pay, etc men prompt pay som slått igenom, rabbit tex krångligt för oss utlänningar att få medans prompt för alla med bankkonto och mobilbank.

Japp och även id nummer men skrev enklaste.
Finns även andra som Rabbit pay, true pay, etc men prompt pay som slått igenom, rabbit tex krångligt för oss utlänningar att få medans prompt för alla med bankkonto och mobilbank.
Utan pandemin hade det inte utvecklats så fort.

Med restriktioner för att handla, betala räkningar i bank med max tre kunder inne samtidigt, pengar som måste saneras.av banken innan dom fick användas igen i ATM.

Då blev många tvungna att hitta på egna smidigare lösningar för betalning och att skicka pengar.

Sitta ute och köa i solen timtals var besvärligt.

Lazada tog inte kontanter under en period när online tog riktig fart.

Utan pandemin hade det inte utvecklats så fort.

Med restriktioner för att handla, betala räkningar i bank med max tre kunder inne samtidigt, pengar som måste saneras.av banken innan dom fick användas igen i ATM.

Då blev många tvungna att hitta på egna smidigare lösningar för betalning och att skicka pengar.

Sitta ute och köa i solen timtals var besvärligt.

Lazada tog inte kontanter under en period när online tog riktig fart.
Stämmer nog bra, fanns ju innan men frugan börja använda någon gång mitt under pandemin, nu om någon privat lämnar mat så Prompt (swish) maten hängs på handtaget vid grinden.

Stämmer nog bra, fanns ju innan men frugan börja använda någon gång mitt under pandemin, nu om någon privat lämnar mat så Prompt (swish) maten hängs på handtaget vid grinden.
Ja beställa mat online och leverans med Grab tog verkligen fart under pandemin.

Beställa och betala med telefonen.

Tillbaka
Topp