Kontanter eller plastpengar?

Har ju scan QR på bankmobil appen med som funkar på dom flesta betalmedel, scannar räkningen typ.
Även med överföring från bankkonto till kryptokonto qr scan där ligger ju Thailand före Sverige för finns inte än den motsvarighet på bank i Sverigevad jag förstått?

Så är det.
Stod bakom en hos BigC idag som höll på med sin mobil, det var ett jäkla väntade innan hon lyckades betala, Då sa jag med hög röst CASH IS KING och några tittade på mig och log.
Var nog annat hon slog in, betalning med promptpay på mobil krävs det scan, fingeravtryck och accept.
Men betalar du tex räkningar och inte har qr krävs det slå in 2 referens koder som kan uppgå till 19 siffror.

Men betalar du tex räkningar och inte har qr krävs det slå in 2 referens koder som kan uppgå till 19 siffror.
Dessa 19 siffror slår ju kassörskan in, inget man behöver bry sig om. Vi betalar alla räkningar utom interneträkningen på 7/11 eftersom de inte kråver något leg eller medlemskort, som BigC och Lotus kräver. Smidigt och enkelt. :)

Hej

Återigen något för städer och turistorter, i stora områden i landet finns det inte tillgång till Grab.

Mvh isan lover
Jag vet inte hur det är på olika ställen men här har vi Grab motorcykelbud i områden med några hundra hushåll.

Däremot finns inte vanliga taxi eller Grab taxi.

Grab har nu det mesta som leverans av färdig mat från hål i väggen, matkassar från butiker, budtjänster mm.
Köpa försäkring, boka hotell.
Betala räkningar, ladda telefonen.

Du är kanske för gammal för nymodigheter.

20230504_133614.jpg
20230504_133648.jpg

Ja det är svårt att lära en gammal hund att sitta,tror inte att det handlar om "utveckling".
Under pandemin fick många äldre lära om sig då att handla fysiskt i butiker var stoppat.
Butikerna tog beställningar och körde ut matvaror.
Smidigast var det för de som beställde online men att skriva ner beställning på en lapp gick ju också och skicka med någon som skulle in till centrum.

Men för de flesta var det barn och barnbarn som löste det via sin smartphone.
Beställa och betala.

Svälta gick ju inte.

Har ju scan QR på bankmobil appen med som funkar på dom flesta betalmedel, scannar räkningen typ.
Även med överföring från bankkonto till kryptokonto qr scan där ligger ju Thailand före Sverige för finns inte än den motsvarighet på bank i Sverigevad jag förstått?
Nej där är Thailand före. Det finns inget enhetligt system i Sverige där man enkelt kan scanna fakturor och automatiskt få in alla uppgifter innan betalning.

Vi får allt sitta och knappa in bankgironummer belopp och långa OCR koder

Nej där är Thailand före. Det finns inget enhetligt system i Sverige där man enkelt kan scanna fakturor och automatiskt få in alla uppgifter innan betalning.

Jag har Handelsbanken och i appen kan du använda kameran att scanna in uppgifterna på inbetalningsavin. Men det är väldigt sällan numera att man använder det för allt går ju med e-faktura idag helt automatiskt in i bankens system.

Det finns Autogiro. Och Copy/Paste.

Kanske du kan. Till och med min morsa som är 82 år ”scannar” sina räkningar med telefonen och betalar räkningar som kommer med snigelpost på det sättet.

Kanske du kan. Till och med min morsa som är 82 år ”scannar” sina räkningar med telefonen och betalar räkningar som kommer med snigelpost på det sättet.
Jag skrev inte att det inte finns / går, det är dock inte lika smidigt som Thai bankens QR kod som löser allt på samma gång. Där ligger Sverige efter. Fast nu när jag kollar på SHB verkar den rätt ok, man måste hålla koll på att man läser av rätt fält tre gånger dock. Hittade en faktura med QR kod också, den funkade smidigt i SHB. Swedbank sakad QR kod vad jag kunde se. Mer handpåläggning tyvärr.

Jag skrev inte att det inte finns / går, det är dock inte lika smidigt som Thai bankens QR kod som löser allt på samma gång. Där ligger Sverige efter. Fast nu när jag kollar på SHB verkar den rätt ok, man måste hålla koll på att man läser av rätt fält tre gånger dock. Hittade en faktura med QR kod också, den funkade smidigt i SHB. Swedbank sakad QR kod vad jag kunde se. Mer handpåläggning tyvärr.

Det kanske det är.
Jag kör e-faktura på allt som går. Väldigt få räkningar som kommer i pappersformat hos mig.
Jag betalar iofs räkningarna för det mesta via dator och då hade det bara varit jobbigt med QR eller scan

Thailand rusar framåt fortare än Sverige just nu och kommer snart ikapp och kanske till och med förbi. Mobilen är king i Thailand och kan man sköta allt inkl pengar och räkningar/betalningar i mobilen älskar thai det
Att Thailand rusar förbi Sverige behöver jag bara åka ner till Brunnsparken och gå in i Nordstan och se.
Ser ut som svenska köpcentrum är kvar på 90 talet här i gbg isf.

Du ligger efter, inte Sverige

Tillbaka
Topp