Köra med släp i Norge.

Det går an å ta kurs i bil köring for Svenskar i Norge.

Det är inte många svenskar som kan köra i Rodel , där gör dom flesta fel , till och med Polisen .

Som Svensk bil förar så blinker man seg in i en rodel och inte ut av en rodel
Det är ut av en rodel du skal blinka , se foto

P1060945.JPG

Användning av blinkers i Sverige är pinsamt dålig, det är rena gissningsleken vart någon skall ute i trafiken. Jag kan inte fatta att det är så jäkla svårt att använda den där lilla blinkersspaken. Och tyvärr verkar den sjukan sprida sig utanför landet också.

Men norrmännen är inte Guds bästa barn heller. Släpp ut en norrman på E6:an och han tror för det mesta att fri fart gäller när det är en gräns på 110 i stället för 90. Dom kör ofta som dårar där.

Det går an å ta kurs i bil köring for Svenskar i Norge.

Det är inte många svenskar som kan köra i Rodel , där gör dom flesta fel , till och med Polisen .

Som Svensk bil förar så blinker man seg in i en rodel och inte ut av en rodel
Det är ut av en rodel du skal blinka , se foto

P1060945.JPG
Beror nog på att när många tog körkort så skulle man blinka och visa var man skulle innan man körde in i rondellen, detta ändrades runt år 2000 när jag tog körkort mins att dom tog upp det särskilt på bilskolan att det hade precis ändrats och vi skulle inte göra som våra föräldrar ;) utan nu gällde att man blinkade när man körde ut ur rondellen.

Beror nog på att när många tog körkort så skulle man blinka och visa var man skulle innan man körde in i rondellen, detta ändrades runt år 2000 när jag tog körkort mins att dom tog upp det särskilt på bilskolan att det hade precis ändrats och vi skulle inte göra som våra föräldrar ;) utan nu gällde att man blinkade när man körde ut ur rondellen.
Jag frågade en körlärare för ett par år sedan, han sa att inget av sätten är fel. Dock ska man alltid vara tydlig. Tydligast är ju att visa var man ska att blinka när man ska ut ur rondellen är ju inte direkt tydligt. Men två sätt att blinka bli det dock än otydligare. Blinkar man inte när man ska in i rondellen har man ju ingen aning om vart de ska. En rondell är ju som en korsning man visar vart man ska.

Igår låg jag bakom en damm som körde. Hon blinkade inte vid varken höger- eller vänstersväng. Sen när någon gick ut vid ett övergångsställe så tvärnitade hon 15 meter innan. Så man fick hålla avstånd, hon kunde göra precis vad som helst. Hon var i 40 årsåldern.

En annan sak som blivit vanligare i trafiken är att gående bara gå ut vid övergångsställe utan att ens ses sig om. Ibland kommer de från en skymd passage och vara kliver ut med barn eller barnvagn i hand. Andra de tittar, jag är enda bilen de ser, ändå kliver de bara ut och tar sin rättighet. Är de trötta på livet eller bara attityden, jag har rätt ...

Jag måste säga att på Phuket använder man blinkers föredömligt. Rondeller är inte vanligt förekommande.

Generellt tycker jag att man är bättre med blinkers i Thailand än här i Sverige. Men utöver det lämnar thai driving mycket övrigt att önska.

Att blinka ut ur rondellen har det alltid varit.
Att man blinkar in i rondellen är bra då det är lättare för "motståndarna" att hålla flytet i trafiken. Speciellt vid mindre rondeller.

Då Umeå är grymt inavlat så gäller egna regler.
Innerfilen är tydligen till för kungligheter. Man kör ALLTID i ytterfil, oavsett vart man är på väg.

Normalt sett finns det anvisningar på väg eller skyltar, var man bör ligga om man ska ta höger, vänster eller rakt fram.

Att blinka ut ur rondellen har det alltid varit.
Att man blinkar in i rondellen är bra då det är lättare för "motståndarna" att hålla flytet i trafiken. Speciellt vid mindre rondeller.

Då Umeå är grymt inavlat så gäller egna regler.
Innerfilen är tydligen till för kungligheter. Man kör ALLTID i ytterfil, oavsett vart man är på väg.

Normalt sett finns det anvisningar på väg eller skyltar, var man bör ligga om man ska ta höger, vänster eller rakt fram.
Är du säker på det för när jag tog körkort så var det inte det körskolelärarna sa, dom sa att det nyligen vart ändrat och att innan blinkade man när man körde in i rondellen för att visa var man skulle medans ny lag sa att man skulle blinka sig ur rondellen.
Är det ju frågan hade körskolelärarna fel eller har du?
Jag vet inte.

Är du säker på det för när jag tog körkort så var det inte det körskolelärarna sa, dom sa att det nyligen vart ändrat och att innan blinkade man när man körde in i rondellen för att visa var man skulle medans ny lag sa att man skulle blinka sig ur rondellen.
Jag vet inte.
Så var det när jag tog körkort också 1981.

Jag vet inte.

Jag tog körkort 1996 och då skulle man blinka ut. Blinka innan rondell var för den som hade lust

Jag tog körkort 1996 och då skulle man blinka ut. Blinka innan rondell var för den som hade lust
Jag tog 98 tror jag och då dom sa att det nyligen vart ändrat, kan ju rört sig om ett par år men att det var relativt ny regel.
Men jag vet som sagt inte aldrig kollat upp det utan bara vad trafikskoleläraren sa.
Dom sa också att man fick inte blinka innan rondellen lust eller ej det gav böter.
Men men jag vet var gaspedalen sitter ;)

Jag tog 98 tror jag och då dom sa att det nyligen vart ändrat, kan ju rört sig om ett par år men att det var relativt ny regel.
Men jag vet som sagt inte aldrig kollat upp det utan bara vad trafikskoleläraren sa.
Dom sa också att man fick inte blinka innan rondellen lust eller ej det gav böter.
Men men jag vet var gaspedalen sitter ;)

Blinka innan rondell har jag alltid gjort, speciellt då jag ska svänga höger.

Liknande trådar

C
Svar
18
Visningar
6 K
teodor51
T

Tillbaka
Topp