Kostnad Husbygge?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja de ser ju bra ut du borde få plats me bilarna där

glimten66 :wai:

Anledningen varfør de blir 12-15 rum ær før att vi ær 5st sjælv plus 2 extra rum før bror min och morsan som ær førtidspensionerad =7 rum så om man lægger till køk,vardagsrum,styrkerum,poolrum,hemmabiorum etc så blir de lite fler æn bara 3 st. att kalla de skrytbygge blir ju ironiskt då de kostar i princip ingenting att bygga det. ;D
Vem reagerar øver att en villa kostar 2 -3miljoner i sverige idag? ingen
Så om man så skulle lægga ned 1-2 miljoner på ett gigantiskt hus i drømlandet dit pensionslivet trånar så anser jag att det ær en otroligt liten summa att lægga ned som investering. :wai:

Beklagar wanpen, i Norge saknar dom bokstaven som kommer efter å :) samt sista bokstaven som ær ett o med ett stræck igenom. Så om du anvænder øversættaren så kan de bli problem.
Kortfattat. Det ær extremt billigt ur svensk/norsk synpunkt att bygga ett hus i Thailand med deras konstruktion betong/stålbalkar och keramiktak.

Om man exempelvis bara skulle lægga ned ca 1-2 miljoner sv kr,vilket ær ett normal pris før en villa i sverige så blir det ett mindre hotell i Thailand alt vældigt stort hus. och om man planerar att bo dær resten av sitt liv så varfør inte bygga så stort som møjligt med OPTION att kunna førændra insidan senare nær barnen flyttar ut eller att kunna bjuda bekanta ifrån Norden på gratis boende om de hælsar på som vi tænkt gøra.

Det som kallas før skrytbygge i Thailand prismæssigt ræknas som en otroligt liten villa i norra sverige.
Før med 100 000sv kr el 80 000nkr.......så får man inte ens en 20kvm lægenhet i ex luleå men dæremot ett fint enplanshus i thailand lite avsides.

Så jag personligen tycker att om man har chansen eller møjligheten att bygga stort så gør det. Alternativt .bygg så att de går att bygga vidare om ni vill. De blir en investering før er sjælv och om man sen vill sælja i framtiden det så lockar det bættre før ex thailændska familjer som gillar att bo 7-15 personer samtidigt :wai:

men ja vill se di bygga en 12 rumms kåk för typ 150000 svenska men klarar du de ska du ha all credit du kan få

"helgonet " sa:
Förövrigt har vi en till fråga.
Varför är det så få som bygger en källar våning nere i Thailand
De har vi tänkt göra och lägga alla sovrummen där istället.Svalt,tyst och torrt oavsett väder eller vind.Och ha de övriga relax rummen ----tv,styrke,dusch,mat och vardagsrummen, på "övrevåningen" sk 1 plansvilla.
Billigt och enkel konstruktion. :wai:

Har tyvarr bara engelskt tangetbord sa det far bli som det blir.
Anledningen till att man inte bygger kallare i Thailand vet alla som varit nere under regnperioden. Du har helt plotsligt fatt en inomhuspool. Att fa ut det vattnet tar nastan hela torrsasongen innan den fylls igen.Ak ner i oktober och du kan aka mil efter mil och se oversvammade hus. Du far in dy och all annat i din kallare. Aven fran toan. Darav anledningen till att man inte gor kallarvaningar.
En anledning till att de flesta bygger 2-vaningshus ar att overvaningen fungerar som isolering mot hettan och att man far sova ifred fran djur sasom ormar och annat aven om dessa kommer upp pa overvaningen ibland.
Jag hade sjalv tankt bygga kallare men efter att ha sett oversvamningarna har jag andrat mej. Haller mej till mitt 2-vaningshus och kommer att forbattra det. Blir antagligen ett hus till mera centralt i "stora" staden.
Lycka till med era byggen.

glimmten, du verkar ha missuppfattat mina rum återigen. De innefattar ju alla rum som jag beskrivit tidigare. Att komma under 150k ær inte svårt.
50 kostade min tjejs familjs hus och de ær på 7rum....men enplansvilla INTE en tvåvåningshus .De ær dær skon klæmmer verkar det som eller????

Har man goda kontakter som vi har såsom hotellbyggare och grossister så blir man inte så lurad.Och om de ændå ex skulle hamna på låt sæga 200k med en massa strul,regn,felbestællningar,strejk,etc så ær det extremt billigt iallafall. 3 månadsløner før en villa ær faktiskt billigt:)

kingofroad: jo de ær just de som ær problemet, nu så ligger våran mark relativt høgt ovanfør vattennivån men som du sæger och som førdrøjer vårat bygge ær om det ær vært att løsa det problemet eller om vi gør huset långt istællet och lægger alla sovrummen på skuggsidan som vi tænkte från børjan.Vi har en otrolig tur hur marken ooch solen ligger i førhållande till varann.100% Helt åt ena sidan. Men men, till høsten væntas de ta fart och då hoppas jag att de finns en løsning før just vattenproblematiken.
Før jag personligen gillar inte 2 våningshus utan vill hellre ha de stort och øversiktligt på ett plan.
Ormar sæger du.....jag sæger gårds katter :)

Nu kom jag på en sak som kanske gør att kalkylerna kan skilja sig åt.
Vad menas med ett "kostnad husbygge" før er ??

Ær det skalet,dvs væggar,golv och tak,fønster

eller væggar,golv,tak,fønster,inredning(køk,bad,vatten,el)

eller ett færdigt komplett paket med allt æven runt huset med ex grindar och betongvægg runt hustomten som sæljs av mæklare ???

"helgonet " sa:
Nu kom jag på en sak som kanske gør att kalkylerna kan skilja sig åt.
Vad menas med ett "kostnad husbygge" før er ??

Ær det skalet,dvs væggar,golv och tak,fønster

eller væggar,golv,tak,fønster,inredning(køk,bad,vatten,el)

eller ett færdigt komplett paket med allt æven runt huset med ex grindar och betongvægg runt hustomten som sæljs av mæklare ???
Det är ett färdigt hus exklusive möbler, dock så ingår det dragning av el, vatten och så toastolen och sånt som behövs för att kunna bo i det.

"helgonet " sa:
glimmten, du verkar ha missuppfattat mina rum återigen. De innefattar ju alla rum som jag beskrivit tidigare. Att komma under 150k ær inte svårt.
50 kostade min tjejs familjs hus och de ær på 7rum....men enplansvilla INTE en tvåvåningshus .De ær dær skon klæmmer verkar det som eller????

Har man goda kontakter som vi har såsom hotellbyggare och grossister så blir man inte så lurad.Och om de ændå ex skulle hamna på låt sæga 200k med en massa strul,regn,felbestællningar,strejk,etc så ær det extremt billigt iallafall. 3 månadsløner før en villa ær faktiskt billigt:)

Hej Helgonet du har rätt ja syftade mer på en 2 vånings...
vi har bra kontakter min fru åker själv o handlar allt vi behöver vi låter ingen annan göra de o när ja menade under 150k menade ja färdigt hus me el vatten o komplett kök farang...målat kaklat mm mm mm
sorry för att ja mistog dig

posta gärna lite bilder sen.....

Glimten, jo de var de jag misstænkte:) Jo de ær vældigt bra att låta någon Thai bekant køpa sakerna åt en så blir de många sparade baht på resans gång.
I vårat fall så menar vi bara sjælva skalet,dvs tak,væggar,golv,fønster och dørrar så att de går att flytta in.sængar och møbler har vi redan hos færældrarna hennes.Vatten,elen kan vi vara utan en lång tid pga att hennes førældrar bor bara ca 400 meter bort och dær har vi nu de mesta i førvaring. Men om allt flyter på jobbmæssigt så børjar vi nog i slutet på september månad efter regnperioden och førsøker få de færdigt fort innan den sk vintern kommer.

"helgonet " sa:
Glimten, jo de var de jag misstænkte:) Jo de ær vældigt bra att låta någon Thai bekant køpa sakerna åt en så blir de många sparade baht på resans gång.
I vårat fall så menar vi bara sjælva skalet,dvs tak,væggar,golv,fønster och dørrar så att de går att flytta in.sængar och møbler har vi redan hos færældrarna hennes.Vatten,elen kan vi vara utan en lång tid pga att hennes førældrar bor bara ca 400 meter bort och dær har vi nu de mesta i førvaring. Men om allt flyter på jobbmæssigt så børjar vi nog i slutet på september månad efter regnperioden och førsøker få de færdigt fort innan den sk vintern kommer.

Som du säger de e en stor pris skillnad men sen beror de mycke på hur släkten o frun e min fru åker runt o diskuterar priser på allt :)
hoppas ni kommer i gång me huset i september..ser gärna att du lägger in bilder då i hus för oss dödliga alltså för oss som inte btealar en 4-5 millar för huset

vi har en tjej i våran by som skröt hur hennes hus snart va uppe i 4 millar sen en dag fråga hon min fru hur många millar e ni uppe i nu då tittade min fru på henne o sa millar nej du vi e snrt bara uppe i 500.000 thb sen dess när folk frågar den tjejen så e hennes nu nere i bara 2 millar konstigt tycker ja

Hej. kan inget om husbygge men var och hälsade på min frus syster i korat.
där börjar en del faranghus byggas i förstäderna. antar att prisnivån är ok där. åkte runt med systerns man och tittade lite. Alla faranghus var 2 vån med en carport på pelare (vad sidan om) med en liten lägenhet eller rum ovanför. Nästan Alla thai husen var enplans betonggolv tegelväggar och ett stort rum avdelat med förvaringsskåp. Toa hål i golvet med betongbehållare bredvid för vatten ca. 1kbm. Spolmekanism/dusch!!!!. Normal standard!!!. Samt att köket var utomhus under ett plåttak. Även matplatsen (inga stolar) trodde jag skulle bryta benen av mig. men frugans mamma 82 år seglade ner som en elitgymnast!!!! :)

Jag med.. humorn särskilt den underfundiga/ underförstådda har blivit bättre här än på länge. :thumbsup: .

Ironi är en förolämpning i form av en komplimang./ ironi är en komplimang i form av en förolämpling. :D .

Ja va ska man säga de va ju öppet mål ju kunde inte bara missa den chansen

Är det så mycket dyrare att bygga 2 våningar? Ja menar, materialmässigt blir det ju mindre. Tex 80kvm golv, 80kvm tak som på övervåningen blir golv och sen taket 80kvm.

Enplan blir ju 160kvm betonggolv plus 160 tak.

Någon som vet hur mycket extra det blir att "kasta upp galva enplansgolvet ovanpå" och göra två våningar stället. Vill personligen hellre ha två våningar på mitt framtida hus för att det tar mindre plats plus ger lite utsikt men vill ha betonggolv uppe också.

Finns det annat som gör att 2 våningar springer iväg prismässigt? Har tänkt en enkel bygglösning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
506
Anonyma
A
Svar
74