Kvinna bodde i Thailand men plockade ut barnbidrag ufrån Sverige.

 
Hade du koll skulle du vetat att denna kommentar kom långt innan det hela avslutades i annan tråd. Så det är nog du som fortsätter det hela här.
Du har rätt, jag hade inte koll på klockslag;)tycker ändå att det räcker, fastän att jag håller med om att det aldrig är ok att mobba.
 
Jag tror att ett stort problem med det svenska språket är att mobiljäveln ändrar från det jag vill skriva till det den tror att jag vill skriva och sedan räknar med att jag har dubbelkollat varje ord :(

Det gör sambons iPhone också, min Samsung gör inte det.

Jag fick ett sms från sambon en kväll när hon var ute med kollegor och jag evt skulle hämta henne på kvällen.

Min fråga var ska jag hämta dej eller ska du ta bussen.

Svaret blev:
Maybe ska kara ham.
Kristallklart eller hur?
 
Jag tror att ett stort problem med det svenska språket är att mobiljäveln ändrar från det jag vill skriva till det den tror att jag vill skriva och sedan räknar med att jag har dubbelkollat varje ord :(
oroa dig inte. Om 10 år är det engelska som gäller. När hörde du senast en nyskriven låt på svenska?
 
Ingenting.
Jag har en del med migrationsverket att göra nu, och jag har hittills inte pratat med nån med "svenskt" namn. Det behöver ju inte betyda nåt egentligen, men är ganska ironiskt. En person var jag tvungen att be nån annan ringa upp för det var svårt att förstå. Och den personen var handläggare, det är så man tar sig för pannan.
Vad är problemet? Det ör väl bra att nysvenskar får meningsfulla arbeten eller uppdrag. :p
 
Inte bara barnbidrag som kan vara lurigt att plocka ut i Thailand ... :oops:

Thailandsresenär tvingas betala tillbaka pension

"Krävs på närmare 100 000 kronor
I beslutet förklarar myndigheten att göteborgaren därmed inte kan anses ha varit bosatt i Sverige eller något annat land inom EU, det europeiska ekonomiska samarbetsområdet, EES, eller Schweiz, vilket är villkoret för att kunna få garantipension.

När det gäller bostadstillägg uppger myndigheten att det enbart kan betalas ut till personer som är bosatta i Sverige, vilket pensionären inte anses ha varit mellan mars 2016 och april 2018.

Totalt krävs göteborgaren på 52 212 kronor i form av garantipension, 43 662 kronor i bostadstillägg och 414 kronor i äldreförsörjningsstöd.

Som bevis för att mannen befunnit sig i Thailand under den aktuella tiden hänvisar Pensionsmyndigheten bland annat till kontouttag och kortköp som göteborgaren gjort i landet."


Alltså:
1) Folk skvallrar på dig, umgås inte med faranger i Thailand, eller avslöja någonting på forum/FB
2) Betala inte med kreditkort i Thailand
3) Se till att ha ett bankkonto i Thailand.

4) Vad mer att tänka på ... :rolleyes:

Bostadstillägg är ju rätt magstarkt om man kanske hyr ut lägenheten i andra hand. ;)
 
"I beslutet förklarar myndigheten att göteborgaren därmed inte kan anses ha varit bosatt i Sverige eller något annat land inom EU, det europeiska ekonomiska samarbetsområdet, EES, eller Schweiz, vilket är villkoret för att kunna få garantipension. "
Personligen anser jag att denna pension skulle inte begränsas till EU och Schweiz. Vad hände om UK går ut ur EU? Lagen skulle ändras till antingen enbart personer boendes i Sverige eller vara giltig för boende i alla länder.

/ Zedo
 
"I beslutet förklarar myndigheten att göteborgaren därmed inte kan anses ha varit bosatt i Sverige eller något annat land inom EU, det europeiska ekonomiska samarbetsområdet, EES, eller Schweiz, vilket är villkoret för att kunna få garantipension. "
Personligen anser jag att denna pension skulle inte begränsas till EU och Schweiz. Vad hände om UK går ut ur EU? Lagen skulle ändras till antingen enbart personer boendes i Sverige eller vara giltig för boende i alla länder.

/ Zedo

Hej

Själv förmodar jag att lagen är en följd av den stora flyktingströmmen till Sverige, skulle garantipension betalas ut i alla länder så skulle nog en betydande del av denna hamna i länder som Afghanistan, Irak, Somalia o.s.v, så var det väl inte tänkt när den en gång infördes.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv förmodar jag att lagen är en följd av den stora flyktingströmmen till Sverige, skulle garantipension betalas ut i alla länder så skulle nog en betydande del av denna hamna i länder som Afghanistan, Irak, Somalia o.s.v, så var det väl inte tänkt när den en gång infördes.

Mvh isan lover
om jag inte minns fel så fick Sverige på moppo av EU-domstolen
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp