Lånehajar med 163 fordon som säkerhet greps Phitsanulok.

Hej

Det behöver du inte lära mig, jag var i landet långt innan dessa banker ens fanns, det var för övrigt Thaksins gamla Thai Rak Thai som startade denna typ av bank som en del även kallar ”böndernas bank” för att möjliggöra för småbönder att låna där istället för av lånehajar.

Men inte heller dessa banker är tillgängliga för dom som vänder sig till lånehajar, antingen har dom redan lånat det dom kan där eller så äger dom ingen mark alls och saknar då säkerhet för lån.

Mvh isan lover

PanPan har spenderat mer tid i Thailand och du är bara en turist.

Pfefe verkar vara en ytterst otrevlig person.
Andreajsdenruskige Att förstå andras situation och svårigheter oberoende vad som är orsaken

Förstår din ironi. Men ett lån gör sällan nytta.
Däremot borgen är väl något som många idag behöver.
Lyckligtvis har jag aldrig blivit tillfrågad när det gäller borgen.
Däremot att hjälpa någon med sin ekonomiska situation har jag gjort.
Ja hans ironi är ju mest för han tycker det är kul att käfta, får ta det för vad det är, andrejs inlägg är ju oftast jäkligt kul om man tar dom för vad dom är.
Jag har inte borgat annat än för frugan så vi fick lån till huset.
Däremot borgade exets svärfar för mig samt någon släkting så jag fick köpt en Toyota Altis för 10 år sen, Thai som borgade för mig.

När jag läser Andreys inlägg så påminner han mig om i sina inlägg och klippskhet om barndoms kompis, ingengjör på volvo rapp som fan i käften och drar en matteräkning ur huvudet som omöjlig för oss dödliga.

Inget olagligt att låna ut pengar mot ränta så länge räntan inte överstiger bankernas räntor vad jag förstår.
Sannolikt mycket mer ockerutlåning idag än för 10 år sedan.

/ SatanG
Hej

Själv tror jag också att det beror både på omfattningen och villkoren, alla får säkert låna ut till släkt och vänner till normala villkor, men jag har hört att man behöver tillstånd för att bedriva bankverksamhet om man mer affärsmässigt lånar ut till vem som helst och kanske har en hemsida o.s.v.

Sen uppstår ju ofta problem när skulderna ska drivas in, det är ju inte alla som frivilligt lämnar ifrån sig familjens hus, mark, fordon och liknande, hur gör man då, anställer man indrivare som med våld och hot kastar ut en familj så riskerar man också problem.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp