Big Joke slår till mot lånehajar i Isaan.

Hej

Kan tänka mig det och jag har själv också växlat svart i Öststaterna, det var så etablerat att knappast någon som besökte dessa länder avstod den möjligheten, i Polen fick man ju så mycket zloty att det var svårt att göra slut på dom.

Mvh isan lover
100 svenska kronor fick dui Gdansk den basta maten Champagne, vodka Pivo och en kalas pingla foren hel natt plus frukost pa morgon

Ta med sig kontanter till Thailand när man har egna konton där och svartväxla tyder på att man har tjänat svarta pengar i hemlandet som är svårt att sätta in på sitt konto.

Guldhandeln i Thailand styrs och ägs till 100% av kinesiska affärsmän och styrs även till viss del från utlandet.
Det handlar om lönsamma affärer att tvätta pengar vita och det är hela spektrat från låneverksamhet till narkotika.
Sälja västvaluta till överpris till både thailändare och kineser i Kina samt Hong Kong.
Många rika kan och inte vill redovisa vad man tar med när man reser utomlands.
Jag tar ut min lilla sjömans pension på Åland i euro ,å om inte mitt konto räcker till i th så växlar jag dom i Udon-Thani (två år sedan)så kan det oxå vara.

Om du nu tycker det är ok så gnäll inte på lånehajar, narkotikasmugglare, trafficking då, när du stödjer pengatvätt från sådana verksamheter med växling.

Det var lite skillnad på att växla svart i öststat där dom var ute efter hårdvaluta.
Det gäller ju inte i detta fall då thb gått starkt dom sista åren.

Och handlar nog inte så mycket om generationsfråga, det handlar om din dubbelmoral.

Själv skiter jag var man växlar...

Frågan är väl om man gör det mot bättre vetande eller inte. Vad det gäller pengatvätt så har jag fått uppfattningen att den till stor del går genom t.ex. de vanliga växlingskontoren.
Cash kan du sätta in på kontor i många länder och ta emot i andra, finns globala kedjor som "ordnar" det. Funkar t.ex. med krypto, för över till rätt person/nätverk så kan cash hämtas ut i andra länder mot en liten %

I ett cash-samhälle som Thailand är det inte så svårt att tvätta pengar, det existerar även stor korruption i vanliga banker.
Ett exempel jag hört om nyligen gäller inom begagnade bilar. Banker lånar ut pengar för bilköp och när betalningen inte kan betalas så beslagtas bilarna och säljs på auktion. Vilken auktion som väljs ut att sälja dessa beror i vissa fall på hur mycket bankchefen får tillbaka i kick-back.
Det kan innebära att auktionshus tvingas låtsasanställa en person som får kommision på varje såld bil, några miljoner i månaden, som sedan slussas ut den vägen till bankchefen.

/ SatanG

100 svenska kronor fick dui Gdansk den basta maten Champagne, vodka Pivo och en kalas pingla foren hel natt plus frukost pa morgon
Hej

Ja det var helt otroligt och nästan lite pinsamt när man som utlänning prioriterades före Polackerna, fick gå före i köer och fick bättre service o.s.v, nästan samma i Baltländerna där stora landgångar med lax kostade ca 5 kr, en brakmiddag ca 7 kr, öl och sprit var ju billigare än blanddrickan, cigaretter var också otroligt billigt och mängder av damer överallt.

Mvh isan lover

Att växla svart är något man kan göra och har kunnat göra i väldigt många länder
Stämmer och har man ingen egen moral-kompass så bestämmer ens egen plånbok kursen.

Växla till bästa kurs för att sympatisera med regimen och dess sponsorer är ok.
Utan dessa svartväxlare och guldhandeln hade det kanske varit demokrati?
Dessa i den branschen rår ingen regering på.
Dom tillsätter och avskedar regeringar i Thailand.

Stämmer och har man ingen egen moral-kompass så bestämmer ens egen plånbok kursen.

Växla till bästa kurs för att sympatisera med regimen och dess sponsorer är ok.
Utan dessa svartväxlare och guldhandeln hade det kanske varit demokrati?
Dessa i den branschen rår ingen regering på.
Dom tillsätter och avskedar regeringar i Thailand.
Hej

Är det oftast inte tvärtom så att det är Regimerna i dessa länder som bekämpar svartväxlingen?

Mvh isan lover

Jag gillar när man rättfärdigar sina moraliska tillkortakommanden med att sånt förekommer överallt och drar sedan upp exempel som är 30-50år gamla.

Så bara för att andra felar så är det okay att göra det också? Växla pengar kan kännas harmlöst, men vilken bransch finna i bakgrunden och drar nytta av det? Narkotika, beställningsmord, trafficking osv?

Men bara man sover gott om natten med att lite svartväxling är ju inte så farligt.

Jag gillar när man rättfärdigar sina moraliska tillkortakommanden med att sånt förekommer överallt och drar sedan upp exempel som är 30-50år gamla.

Så bara för att andra felar så är det okay att göra det också? Växla pengar kan kännas harmlöst, men vilken bransch finna i bakgrunden och drar nytta av det? Narkotika, beställningsmord, trafficking osv?

Men bara man sover gott om natten med att lite svartväxling är ju inte så farligt.
Moralens väktare har talat.
Det är ju tur att någon..med vad det verkar som ett rent samvete försöker hålla lite ordning på alla svartväxlare och annat löst folk :laugh2:
Det är för väl att det finns så präktig människor som du så att inte världen förfaller totalt ;)

Det är ju tur att någon..med vad det verkar som ett rent samvete försöker hålla lite ordning på alla svartväxlare och annat löst folk :laugh2:
Det är för väl att det finns så präktig människor som du så att inte världen förfaller totalt ;)
Jag har väntat på dig! Varför tog det så lång tid?

Vet inte hur det är med läsförståelsen? Jag är absolut inget moraliskt föredöme, jag bara gjorde konstaterande utifrån diskussionen. Men du kanske läser med färgade ögon och såg rött när du såg mitt inlägg.

Du kommer gärna med beskyllningar mot mig. Ta ett steg tillbaka och titta på vad du själv skriver. För detta var verkligen självmål.

• Haha
Reactions: Nox

Saken är väl egentligen den att väldigt få försöker framstå som några moraliska eller ideologiska helgon. Det är även väldigt få som försöker framstå som några ypperligt goda människor eller framhäva sitt stora hjärta.
Jag kan gärna växla svart, vitt, grått, blått och även rött. Men jag låtsas inte vara något helgon heller.

Min moral är inte den bästa, men jag har inte så mycket dubbelmoral i alla fall.

Saken är väl egentligen den att väldigt få försöker framstå som några moraliska eller ideologiska helgon. Det är även väldigt få som försöker framstå som några ypperligt goda människor eller framhäva sitt stora hjärta.
Jag kan gärna växla svart, vitt, grått, blått och även rött. Men jag låtsas inte vara något helgon heller.

Min moral är inte den bästa, men jag har inte så mycket dubbelmoral i alla fall.
IL är ju dubbelmoralens väktare, måste ju vara dubbelt så bra ;)

Att du bara orkar hålla på och älta dina insinuationer i var och vart annat inlägg.
Jag tror nog att de flesta här vet din inställning till Samet.
Det du håller på med är ju bara tjatigt och löjligt.

Även jag kör med lite dubbelmoral å ska vi vara ärliga gör nog de flesta det
Hej

Så är det nog och en del är nog helt klart inte ärliga när dom sätter sig själva på höga hästar och utmålar sig som felfria helgon som strikt följer varenda lag.

Mvh isan lover

Att du bara orkar hålla på och älta dina insinuationer i var och vart annat inlägg.
Jag tror nog att de flesta här vet din inställning till Samet.
Det du håller på med är ju bara tjatigt och löjligt.
Hej

Snacka om att kasta sten i glashus, tror du t.ex att det finns någon enda medlem som inte känner vad du själv och Samet har för inställning till vissa medlemmar?

Mvh isan love

Liknande trådar

A
Svar
312
Visningar
17 K
A
A
Svar
25
Visningar