När jag bodde bland risbönder utanför Chaiyaphum behövde ingen låna pengar mellan skördarna.
Man tog många olika extrajobb och levde bra utan bekymmer.
Tror inte man lånar för att överleva utan till kapitalvaror.
Fick uppfattningen att risbönderna i den regionen hade det bra ställt.
Verkar sämre ställt med dina släktingar.
Hej
Ja det skiljer mycket runt om i Thailand, i Ayutthaya området kan man få 3-4 ris skördar om året eftersom det är bördigt och att man har tillgång på vatten ifrån Chao Phraya, i andra områden t.ex längs Mekongfloden kan man få 2-3 skördar, men i stora delar av Isaan är jorden väldigt mager och det finns inte tillräckligt med vatten för mer än en skörd om året. Detta tror jag kan förklara regionala skillnader och det gäller i princip allt man kan odla.
Sen verkar du inte förstå att stora områden i norr och nordost är eftersatta på många vis, långt efter andra delar av landet i utveckling, har lägst inkomster, minst andel med högre utbildning, störst andel som lever under fattigdomsgränsen, minst utbyggd infrastruktur, flest som inte är läs och skrivkunniga o.s.v.
Min egen teori är att det handlar om f.d Laotiska områden som införlivades med Thailand (Siam) via krig, miljoner människor här äger inte ens sin jordbruksmark fullt ut, andelen Sorporkor mark där bönderna har blivit tilldelade max 50 rai per familj av staten är nog större här än på andra platser i landet.
Bangkoks intresse för dom etniska minoriteterna i norr och nordost har nog varit svalt, man har nog medvetet satsat mest på områdena i och runt Bangkok som beboddes av etniska Thai (Siameser), jag tror att dom känner igen detta i dom 5 södra provinserna som också införlivades via krig.
Vad det gäller området dom frugan kommer ifrån så är det ovanligt fattigt och klassat som ett särskilt stödområde i Thailand just p.g.a det ligger efter övriga landet, så det är inte konstigt att du inte känner igen dig ifrån det betydligt närmare Bangkok belägna Chaiyaphum, kungahuset har haft riktade projekt i vårt område genom åren, dessa stödprojekt pågår än idag, jag var själv på ett av dessa möten för ett antal årsedan när en av prinsessorna besökte skolor för att själv ta del av hur ett stödprojektet inom skolan utvecklades, många barn som går ut skolan där kan fortfarande inte ens skriva sitt eller läsa Thai.
Mvh isan lover