Lånehajar med 163 fordon som säkerhet greps Phitsanulok.

Hej

Visst grips lånehajar och det har kanske Prutten har uppmanat polisen till, men fenomenet består och är sannolikt om man ska tro på media ännu större nu under pandemin eftersom ännu fler familjer har fått det svårt ekonomiskt, bankerna är lite mer restriktiva och då kastas ekonomiskt svaga grupper i famnen på lånehajarna. Så jag tror att vi kommer att se liknande rubriker om 10-20 år också, sannolikt ännu längre.

Så länge klyftorna tillåts vara så stora, så länge andelen fattiga är så stor, så länge många tjänar så lite, så länge dessa människor inte kan och får låna bankerna, så länge det finns skrupellösa människor som vill sko sig på andra så lär detta bestå.

Mvh isan lover

Du är för go... Det är systemets fel alltså?

Inte inkompetenta, drömmande och lata medborgare som bara tar den lätta vägen till snabba pengar för att visa status för sin losergrannar?

Utan dessa puckon som vill "show off" så hade det inte funnits några lånehajar.

Du är för go... Det är systemets fel alltså?

Inte inkompetenta, drömmande och lata medborgare som bara tar den lätta vägen till snabba pengar för att visa status för sin losergrannar?

Utan dessa puckon som vill "show off" så hade det inte funnits några lånehajar.
Hej

Det handlar om outbildade, fattiga och desperata människor som lånar, det handlar tyvärr oftast inte om lån till investeringar som kan ge avkastning utan om lån för att kunna leva och äta, tragiskt men sant.

Vems fel att det finns fattiga, outbildade och desperata människor kan man ju diskutera.

Mvh isan lover

Hej

Det handlar om outbildade, fattiga och desperata människor som lånar, det handlar tyvärr oftast inte om lån till investeringar som kan ge avkastning utan om lån för att kunna leva och äta, tragiskt men sant.

Vems fel att det finns fattiga, outbildade och desperata människor kan man ju diskutera.

Mvh isan lover

Leva och äta säger du... ändå står det 2 nya bilar på gårdsplanen, frun springer runt med någon märkesväska och det hänger guld om halsen.

Nedu. Visst finns det fattiga men det stora delen av lånehajarnas verksamhet vänder sig mot lyxkonsumption.

För nog krävs det säkerhet, å fattiga, hungriga har inget att erbjuda.

Varför har lånehajarna massor av bilar, mopar och guld... å inte tomma rissäckar och nudelpacket om de "hjälpte" fattiga och hungriga som du påstår.

Leva och äta säger du... ändå står det 2 nya bilar på gårdsplanen, frun springer runt med någon märkesväska och det hänger guld om halsen.

Nedu. Visst finns det fattiga men det stora delen av lånehajarnas verksamhet vänder sig mot lyxkonsumption.

För nog krävs det säkerhet, å fattiga, hungriga har inget att erbjuda.

Varför har lånehajarna massor av bilar, mopar och guld... å inte tomma rissäckar och nudelpacket om de "hjälpte" fattiga och hungriga som du påstår.
Hej

Det finns naturligtvis både och, men ser jag till släkt och vänner så lånas det i första hand för att klara försörjningen, pengarna ifrån den sista skörden tar slut och man får inga pengar innan nästa skörd och då lånar man under en period till konsumtion av en lånehaj och hoppas kunna betala tillbaka vid nästa skörd, alternativt lånar man till plöjning och utsäde och hoppas kunna betala tillbak efter skörd, men inland slår skörden fel och då hamnar man i problem.

Men visst har vi några i släkten som har lånat till bilo.s,v men hittills har ingen behövt lämna tillbaka den, dom hsr klarat sina lån tack vare dom ökade möjligheter till förtjänst som bilen har inneburit.

Mvh isan lover

Hej

Det finns naturligtvis både och, men ser jag till släkt och vänner så lånas det i första hand för att klara försörjningen, pengarna ifrån den sista skörden tar slut och man får inga pengar innan nästa skörd och då lånar man under en period till konsumtion av en lånehaj och hoppas kunna betala tillbaka vid nästa skörd, alternativt lånar man till plöjning och utsäde och hoppas kunna betala tillbak efter skörd, men inland slår skörden fel och då hamnar man i problem.

Men visst har vi några i släkten som har lånat till bilo.s,v men hittills har ingen behövt lämna tillbaka den, dom hsr klarat sina lån tack vare dom ökade möjligheter till förtjänst som bilen har inneburit.

Mvh isan lover
Mellan skördarna kan man jobba och tjäna pengar.
Mellan sådd och skörd är det många månader så att titta på hur riset växer är bortkastad tid.

Mellan skördarna kan man jobba och tjäna pengar.
Mellan sådd och skörd är det många månader så att titta på hur riset växer är bortkastad tid.
Hej

Det märks att du inte har så stor erfarenhet av hur människor ute i byarna lever, självklart tar dom alla möjligheter till extrainkomster, dom flesta är mångsysslare.

Mvh isan lover

Hej

Det märks att du inte har så stor erfarenhet av hur människor ute i byarna lever, självklart tar dom alla möjligheter till extrainkomster, dom flesta är mångsysslare.

Mvh isan lover

Jösses, kliv ner från din höga häst.

De är lata, jobbar inte en sekund om de absolut inte måste. Å kom inte dragande med dina erfarenheter från byn och om din perfekta by är ett undantag. Var inte så längesedan du beklagade dig över hur jobbigt det var i byn, inga jobb och massa knark.

Det finns jobb i fabrikerna runt Bkk, Khob Kean osv.. men dit vill de inte åka... Så nog fan sitter de å kollar när riset växer... å enligt dig lånar istället.

Hej

Mvh isan lover
När jag bodde bland risbönder utanför Chaiyaphum behövde ingen låna pengar mellan skördarna.
Man tog många olika extrajobb och levde bra utan bekymmer.

Tror inte man lånar för att överleva utan till kapitalvaror.

Fick uppfattningen att risbönderna i den regionen hade det bra ställt.
Verkar sämre ställt med dina släktingar.

Jösses, kliv ner från din höga häst.

De är lata, jobbar inte en sekund om de absolut inte måste. Å kom inte dragande med dina erfarenheter från byn och om din perfekta by är ett undantag. Var inte så längesedan du beklagade dig över hur jobbigt det var i byn, inga jobb och massa knark.

Det finns jobb i fabrikerna runt Bkk, Khob Kean osv.. men dit vill de inte åka... Så nog fan sitter de å kollar när riset växer... å enligt dig lånar istället.
Hej

Själv tycker jag att du uttrycker dig på ett fördomsfullt sätt som påminner om den syn européerna hade på infödingar under kolonialtiden, min farfar sa alltid att det är inte konstigt att dom svälter i Afrika eftersom dom bara trummar och dansar hela dagarna, den bilden hade han väl fått via gamla journalfilmer och upptäcktsresande

Man behöver väl inte vara lat för att inte vilja lämna sin fru och barn, släkt, vänner och åka till Bangkok och jobba i en fabrik?

Undrar om du och Kurant själva skulle kunna tänka er att bo skilda ifrån era familjer 50 av årets veckor, bo i en barack och jobba 6-7 dagar i veckan 8-12 timmar om dagen för en lön som man knappt kan leva på?

Själv har jag den största förståelse för att dom till nästan varje pris väljer att stanna kvar hemma i byn, livet där är inte enkelt men familjen har varandra, dom är omgivna av släkt och vänner vilket är betydelsefullt i deras traditionella livsstil.

Mvh isan lover

Hej

Själv tycker jag att du uttrycker dig på ett fördomsfullt sätt som påminner om den syn européerna hade på infödingar under kolonialtiden, min farfar sa alltid att det är inte konstigt att dom svälter i Afrika eftersom dom bara trummar och dansar hela dagarna, den bilden hade han väl fått via gamla journalfilmer och upptäcktsresande

Man behöver väl inte vara lat för att inte vilja lämna sin fru och barn, släkt, vänner och åka till Bangkok och jobba i en fabrik?

Undrar om du och Kurant själva skulle kunna tänka er att bo skilda ifrån era familjer 50 av årets veckor, bo i en barack och jobba 6-7 dagar i veckan 8-12 timmar om dagen för en lön som man knappt kan leva på?

Själv har jag den största förståelse för att dom till nästan varje pris väljer att stanna kvar hemma i byn, livet där är inte enkelt men familjen har varandra, dom är omgivna av släkt och vänner vilket är betydelsefullt i deras traditionella livsstil.

Mvh isan lover

Härligt, det låter som att dom är nöjda så.
Då får dom sitta där och vara nöjda. Det kostar ju ingenting.

Hej

Mvh isan lover

Stackars människor, att du inte hjälper dem då, du som kan och vet så bra... nej just det, du är en del i att underbetala dessa stackars svältande människor... men det går bra att bo på gods och vara välbärgad!

När jag bodde bland risbönder utanför Chaiyaphum behövde ingen låna pengar mellan skördarna.
Man tog många olika extrajobb och levde bra utan bekymmer.

Tror inte man lånar för att överleva utan till kapitalvaror.

Fick uppfattningen att risbönderna i den regionen hade det bra ställt.
Verkar sämre ställt med dina släktingar.
Hej

Ja det skiljer mycket runt om i Thailand, i Ayutthaya området kan man få 3-4 ris skördar om året eftersom det är bördigt och att man har tillgång på vatten ifrån Chao Phraya, i andra områden t.ex längs Mekongfloden kan man få 2-3 skördar, men i stora delar av Isaan är jorden väldigt mager och det finns inte tillräckligt med vatten för mer än en skörd om året. Detta tror jag kan förklara regionala skillnader och det gäller i princip allt man kan odla.

Sen verkar du inte förstå att stora områden i norr och nordost är eftersatta på många vis, långt efter andra delar av landet i utveckling, har lägst inkomster, minst andel med högre utbildning, störst andel som lever under fattigdomsgränsen, minst utbyggd infrastruktur, flest som inte är läs och skrivkunniga o.s.v.

Min egen teori är att det handlar om f.d Laotiska områden som införlivades med Thailand (Siam) via krig, miljoner människor här äger inte ens sin jordbruksmark fullt ut, andelen Sorporkor mark där bönderna har blivit tilldelade max 50 rai per familj av staten är nog större här än på andra platser i landet.

Bangkoks intresse för dom etniska minoriteterna i norr och nordost har nog varit svalt, man har nog medvetet satsat mest på områdena i och runt Bangkok som beboddes av etniska Thai (Siameser), jag tror att dom känner igen detta i dom 5 södra provinserna som också införlivades via krig.

Vad det gäller området dom frugan kommer ifrån så är det ovanligt fattigt och klassat som ett särskilt stödområde i Thailand just p.g.a det ligger efter övriga landet, så det är inte konstigt att du inte känner igen dig ifrån det betydligt närmare Bangkok belägna Chaiyaphum, kungahuset har haft riktade projekt i vårt område genom åren, dessa stödprojekt pågår än idag, jag var själv på ett av dessa möten för ett antal årsedan när en av prinsessorna besökte skolor för att själv ta del av hur ett stödprojektet inom skolan utvecklades, många barn som går ut skolan där kan fortfarande inte ens skriva sitt eller läsa Thai.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Stackars människor, att du inte hjälper dem då, du som kan och vet så bra... nej just det, du är en del i att underbetala dessa stackars svältande människor... men det går bra att bo på gods och vara välbärgad!
mig veterligen så har aldrig IL s arbetare varit under betalande, tvärt om.

Sedan raljerar du väldigt bland annat ang gods, har inte sett något om detta att IL äger ett gods, tvärt om.

Men det hela utmynnar väl i att ni ogillar IL o hans enkla sätt att leva.

Men ditt människoförakt lyser ju helt klart igenom.

Kan bara tillägga att här arbetar dom så mycket dom kan, mellan skörd

Hej

Mvh isan lover

Det är 25 år sedan jag var här i byn första gången och jag har aldrig hört talas om eller sett att byborna inte kan äta sig mätta, de äter ju allt som växer i naturen och från djur och insektslivet. Skulle de inte ha mat på bordet själva så kan de ju låta bli att ligga på knä varje morgon och lägga mat i munkarnas skålar.

mig veterligen så har aldrig IL s arbetare varit under betalande, tvärt om.

Sedan raljerar du väldigt bland annat ang gods, har inte sett något om detta att IL äger ett gods, tvärt om.

Men det hela utmynnar väl i att ni ogillar IL o hans enkla sätt att leva.

Men ditt människoförakt lyser ju helt klart igenom.

Kan bara tillägga att här arbetar dom så mycket dom kan, mellan skörd

Enkla sätt... har du sett hans gård i Sverige? Med alla lägenheter han hyr ut till sommarturister?

Snacka om mammon... är absolut inget IL skall göra, skenheligare än honom går inte bli.

Det är 25 år sedan jag var här i byn första gången och jag har aldrig hört talas om eller sett att byborna inte kan äta sig mätta, de äter ju allt som växer i naturen och från djur och insektslivet. Skulle de inte ha mat på bordet själva så kan de ju låta bli att ligga på knä varje morgon och lägga mat i munkarnas skålar.
Hej

Håller delvis med dig och även att samla in växter, djur, svamp, kräldjur och insekter tar tid,domsom ex.vis Kurant såg ”lata” sig på dagen kanske hade varit uppe hela natten och fångat insekter under en lampa, fiskat eller fångat råttor o.s.v.

Så i nutid är undernäring inte ett jättestort problem och speciellt inte på landsbygden, men det räcker att gå tillbaks till 90-talet då bedrev FN ganska omfattande hjälpverksamhet även i Thailand p.g.a undernäring.

Men när frugan var barn levde familjen periodvis på ris och fisksås, så jag utesluter inte att vissa fortfarande har det så svårt, sen tror jag att även du har kunnat se att barnen nu blir längre numera o.s.v, själv tror jag att det till stor del beror på att dom numera får gratis mat och mjölk i skolan.

Mvh isan lover

Enkla sätt... har du sett hans gård i Sverige? Med alla lägenheter han hyr ut till sommarturister?

Snacka om mammon... är absolut inget IL skall göra, skenheligare än honom går inte bli.
Hej

Ja alla dom där lägenheterna skulle ha varit skoj att ha, men själv har jag tyvärr inga, men vi flyttar själva ut i ladugården på sommaren och hyr ut vårt hus, det kanske är det du avser?

Mvh isan lover

Hej

Ja alla dom där lägenheterna skulle ha varit skoj att ha, men själv har jag tyvärr inga, men vi flyttar själva ut i ladugården på sommaren och hyr ut vårt hus, det kanske är det du avser?

Mvh isan lover

Hyr ut?
Det finns ju familjer som inte har råd med semester.
Har man bostad över så skulle man ju gärna kunna låta barnen från socialgrupp 3 få tillbringa sitt sommarlov där.

Hej

Håller delvis med dig och även att samla in växter, djur, svamp, kräldjur och insekter tar tid,domsom ex.vis Kurant såg ”lata” sig på dagen kanske hade varit uppe hela natten och fångat insekter under en lampa, fiskat eller fångat råttor o.s.v.

Så i nutid är undernäring inte ett jättestort problem och speciellt inte på landsbygden, men det räcker att gå tillbaks till 90-talet då bedrev FN ganska omfattande hjälpverksamhet även i Thailand p.g.a undernäring.

Men när frugan var barn levde familjen periodvis på ris och fisksås, så jag utesluter inte att vissa fortfarande har det så svårt, sen tror jag att även du har kunnat se att barnen nu blir längre numera o.s.v, själv tror jag att det till stor del beror på att dom numera får gratis mat och mjölk i skolan.

Mvh isan lover
Tycker nog de som inte kommit upp i tonåren än vuxit mer på bredden än höjden.

Tillbaka
Topp