legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, legolas

En aldrig sinande författarådra, skall binda in hela din dagbok när du är klar och sedan lansera den och tjäna en jävla massa pengar på den och sedan delar du och jag, skall vi säga 60-40 ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Måste ju bara ge karma för denna fantastiska ådra!

Mvh Peter :wai:

Så nu har jag lagt in ännu ett avsnitt av ditt liv i min redan spräng fulla hjärna. Undrar vad som knuffas ut, jag har ju märk att det börjar bli fullt där uppe. Kommer nåt nytt så försvinner nåt annat.
Inget å va lessen för. Jag tar gärna emot mer och lagrar med glädje dina upplevelser. :thumbsup:
Rolf

Legolas o berralund.
Jag bara skojade. Visst vet jag att det finns ormar o skorpioner o giftiga spindlar i Asien.
Men det är rätt lustigt hur vi tänker egentligen!
Vi väljer att åka på semester till ett land för o slappna av o bara ha det gött för att slippa ha något att bekymmra sig över, eller hur?

Men egentligen måste man vara vaken och "på tå" hela tiden man är iväg för att slippa råka ut för en olycka eller bli blåst på allt man äger o har.

Ett exempel hemmifrån:
Man totar ihop några tipsrader eller ett toto system o lämnar in det.
Då innerst inne känner man att denna gången smäller det till. Detta systemet avslöjar jag inte till någon för det är ett guldsystem o sen är jag hemma ekonomiskt. (sen blir det ju som vanligt,riva sönder lappen eller bara lite småpengar.)
Men när helgen är över så sätter man sig i bilen o kör till jobbet som vanligt.
Då räknar man med att komma fram oskadd till jobbet.

Men egentligen är chansen att råka ut för en olycka på landsvägen mycket större än att ta hem storkovan på något spel.

Vi mäniskor är inte så logiska alltid.

"LG " sa:
Legolas o berralund.
Jag bara skojade. Visst vet jag att det finns ormar o skorpioner o giftiga spindlar i Asien.
Men det är rätt lustigt hur vi tänker egentligen!
Vi väljer att åka på semester till ett land för o slappna av o bara ha det gött för att slippa ha något att bekymmra sig över, eller hur?

Men egentligen måste man vara vaken och "på tå" hela tiden man är iväg för att slippa råka ut för en olycka eller bli blåst på allt man äger o har.

Ett exempel hemmifrån:
Man totar ihop några tipsrader eller ett toto system o lämnar in det.
Då innerst inne känner man att denna gången smäller det till. Detta systemet avslöjar jag inte till någon för det är ett guldsystem o sen är jag hemma ekonomiskt. (sen blir det ju som vanligt,riva sönder lappen eller bara lite småpengar.)
Men när helgen är över så sätter man sig i bilen o kör till jobbet som vanligt.
Då räknar man med att komma fram oskadd till jobbet.

Men egentligen är chansen att råka ut för en olycka på landsvägen mycket större än att ta hem storkovan på något spel.

Vi mäniskor är inte så logiska alltid.

Så rätt så! Men jag förstod att du skämtade och det gjorde säkert lego också.

Visst är vi människor ologiska alltid. Att köra bil inne i en storstad berör oss inte, men sen måste vissa nästan byta kalsonger/trosor efter att ha flugit. Och flyg är jun det säkraste sättet att ta sig fram på.

Skönt dock att få veta att skorpionerna inte är farliga, det finns en och annan i våra trakter. Även kobror, grannen slog ihjäl en sådan inne i huset förra året. :o

"legolas " sa:
LG hys inga farhågor!!!!! Bli inte upprörd bara för vi pratar orm. När jag går ut för att fotografera blommor, så går jag ytterligt sakta och klampar på bra, precis som Lunkan ovetandes säger. Jag resonerar att ormen hör mig, ormen lukar och känner människolukten och sticker sin kos.

Jag har bott här 3 år nu, och varit ute otaliga gånger vid sidan av vägarna ute i ljungen eller risfältet. Jag har sett kanske 3 ormar på 3 år, jag stannar så fort jag ser ormen, och ingen av dem har anfallit mig. Det enda jag definitivt undviker är de fält med bevuxen sockerrör och Tapioca, speciellt sockerrörs-fälten. Dessa är ett känt tillhåll för pytonormarna. och så skulle jag aldrig i helvete gå dessa 4 km i nattamörker genom sly och ljung där ormarna ligger väl kamoflerade och väntar på sitt nyte.

Visst, de vill inte anfalla mig, och visst de vill inte slösa på sitt gift på odugliga människor. Men risken är överhängande, alla signaler som dessa ormar avger mot andra djur för att SLIPPA hugga, går tillspillo i nattmörket för människor, FÖR VI SER INTE ETT SKIT....

Men annars LG - kom hit, och kom till Isaan om du vill, jag ser så gott som aldrig orm i min dagliga tillvaro, de enda ormar som jag oftast set är döda överkörda ormar, och ibland när jag cyklar så glider en orm skitsnabbt över vägen ifrån ett risfält till ett annat. men till 95% så är detta ofarliga giftlösa ormar......
Vadå "ovetandes"? Det är ju typiskt vädur att klampa på :)

Annat typiskt vädur är att skada sina tår, som du gjorde en massa gånger på några dagar :) (Inte nödvändigtvis tår, men att inte lära sig av misstag.)

Förresten - har du aldrig tänkt på att försöka vända jorden då den är UPPMJUKAD av regn? :)

---
Vet inte vad de kostar nu, men mitt ex köpte en ny vespa för under 10 000 för c:a 7 år sedan.

Kommer inte ihåg om hon sa som vuxen eller under hela sitt liv (37) men hon hade sett bara 2 levande ormar, fastän hon är farmardotter och fortfarande bor i byn.

"legolas " sa:
vatten och jord - javisst det är ju det första man får lära sig som trädgårdsmästare-son när man tvingades att hjälpa till hemmavid. I detta specifika fallet så var det cementhård lera som i 50 gradig hetta i 4 månader hade stelnat till nästan oigenkännlighet. jag var helt enkelt tvungen att ta till skruvmejseln och hammaren för att kunna passera ytlagret.Vattnet vägra att gå igenom......

...

vet va du menar me hårt
ledsen ja bröt mig in på din sida :wai:

P3060229.webp

Ännu ett briljant kapitel, legolas. Fan vad man lär sig mycket genom att läsa dina berättelser.

Nu skall jag inte gå i fällan fler gånger när det snyftas för att jag säger emot, det har hänt några gånger. Men blödig som jag är så vet jag att det blir skitsvårt att stå emot. Tack för tipset. :wai:

Karmaleveransen är på väg!

Som sagt ännu en del av ditt liv. Kul att du slutat bita på naglarna, har själv gjort det så länge jag minns men 4slutade som du för några år sen. Men det blir aldrig nån ordning på naglarna, nagelbanden är och blir förstörda. Ska man som vanliga ha en nagel som täcker fingertoppen då ser man ut som ett [¤#@@¤%] fnask på fingrarna. Naglarna blir ju dö långa och det ser för jävligt ut. Så jag sitter lite fjolligt och filar dom för att det ska se nåt ut.
Hoppas att du förtfarande håller upp. Rökningen har jag inga planer på att sluta med. Var i förra veckan och fotade av lungorna, syster säger att jag ahar lungor som nästan räcker ner till knäna.
Bertäffande glassen så slutar jag inte med den heller. Köper 3-4st 4,5l paker i stöten coh avnjuter dom med vispgrädde eller som banana slpit :P
Är spänd på att läsa fortsättningen på hur du löser ditt boende. Jag stöttar ditt beslut så här i efterhand.
mvh Rolf
ps. Du får en bitande Karma ;D

Håller med grabbarna att det är lärorikt att följa din tråd.

Ja du rökning o nagelbitning är väl ingen höjdare precis.
På oss egenföretagare består maginnehållet till 80% av blod och 20% av naglar!

Nu ger jag dig min andra karma för den här tråden.

"LG " sa:
Håller med grabbarna att det är lärorikt att följa din tråd.

Ja du rökning o nagelbitning är väl ingen höjdare precis.
På oss egenföretagare består maginnehållet till 80% av blod och 20% av naglar!

Nu ger jag dig min andra karma för den här tråden.
:laugh: :laugh:

Underbar berättelse Legolas. Jag offrade med glädje hela söndagen för att läsa hela den här tråden.
Jag ser att din dagbok är från 2008. Har du än i dag samma härligt nyfikna och ifrågasättande attityd till den Thailänska vardagen. Jag har inte riktigt lika mycket erfarenhet av detta som du, men efter två år med
Thai fru och sammanlagt drygt 3 månader i Thailand så måste jag säga att du träffsäkert satt fingret på både sånt som irriterar och sånt som glädjer en i den Thailänska vardagen. Om drygt ett år så kommer även jag att släppa taget om Sverige och flytta ner till Phitsanulok i Thailand. Du verkar ha ett arrangemang i omlokaliserings branschen så att säga så jag skickar ett PM och kollar om du kan ge lite råd eller ta ett uppdrag för att frakta ner någon kubik lösöre till vårt hus. Skall trycka in så mycket karma jag någonsin kan till dig.
Tack för en underbar läsestund.

Nä, nu kan jag inte vänta längre, jag sa ju att jag skulle läsa allt på en gång när du blev färdig, men detta är väl en never ending story ;D, gärna det, så nu skall jag skriva ut det du skrivit hitintills på arbetet och sen skall jag läsa hela till helgen.

Jag har tyvärr svårt att läsa mycket text på skärmen, mina ögon tål inte det :(

Har ju bara läst sporadiskt hit och dit. Skall bli mycket spännande att se in i din tankegångsvärld legolas!

Bra att du inte ger dej när det gäller trädgården. Snyggt ska det va.
Är det så att man inte kan köpa färdigstyckat kött eller kyckling som vi är vana med från Sverige.
Rolf

"legolas " sa:
Hejsan Insayt!!

Hoppas bara inte du blir besviken. Det har funnits människor som tycker att det är alldeles för mycket negativt skrivande i min berättelse och de har tyckt att jag skall åka hem igen till Sverige.

berättelsen är ju faktiskt en "dagbok" i stort sett som berättar hur det känns för en 57:årig man som lämnar allt över en natt hemma i Sverige. Och med glädje åker ned till Thailand. Vi människor är ju ofta som så att man tyvärr kanske kollar in det negativa som nummer 1 och det positiva som nummer 2.

Jag antar att det har med människors natur att göra, "är det fel, så kanske vi kan göra något åt det - förbättra det??"
I alla fall inget ment, det är observationer, och jag anser till skillnad ifrån en del andra att man mycket väl kan berätta om dem. Inget blir ju bättre om man enbart håller käft hela tiden... och att berätta om dessa saker i en dagbok kan väl inte skada speciellt mycket hoppas jag.

Vi får se hur detta utvecklas - alltså livet och åsikterna om saker och ting!!! Det finns MÅNGA kapitel kvar att redovisa...

Nä, legolas ser inte det scenariot så. Jag vet att det är lätt att sitta hemma och man åker dit ibland och sen hem igen, det är först när man bor i något nytt land man verkligen ser olikheterna och kulturkrockarna.

Vi flesta människor har ju en övertro på att "just jag" är så flexibel och och anpassningsbar och alla andra är betongklossar.

Det tar mycket kraft och energi att förstå allt nytt. Vi reagerar olika också, att du reagerar som du gör beror på att du verkligen vill lära dig att förstå, de som reagerar mindre har kanske inte samma intresse att lära sig att förstå.

Jag vet att jag kommer att läsa det med nöje, sen är det ju göteborgsmentalitet också ;D ;D

"legolas " sa:
Ja kanske vädurar skadar sina tår för de aldrig lär av sina misstag. Lunkan här är beviset i så fall!!!!!! DU ÄR EN HEMLIG VÄDUR........

vatten och jord - javisst det är ju det första man får lära sig som trädgårdsmästare-son när man tvingades att hjälpa till hemmavid. I detta specifika fallet så var det cementhård lera som i 50 gradig hetta i 4 månader hade stelnat till nästan oigenkännlighet. jag var helt enkelt tvungen att ta till skruvmejseln och hammaren för att kunna passera ytlagret.Vattnet vägra att gå igenom......

En ny vespa för under 10.000 baht??? - sagor och inget annat, om nu inte Tjeckoslovakien har gjort en "Skoda"-variant på en vespa. En Honda eller Yamaha som är de som har marknaden till 95% kostar mellan 39-46.000 baht, och detta var för 2 år sedan. Kanske att priserna gått upp ännu mer????

Är det samma brud (ditt ex) som sade detta om ormar och om vespor??? Jag tror nog i slutändan att det är du som schabblat till det med engelskan Lunkan. Om nu inte ditt ex var t.ex. handikappad och bara satt under huset hela sitt liv, så finns det inte en chans att någon nu levande thai levandes uppe i Isaan bara sett levande orm 2 ggr i hela sitt liv.

Jag tror nog på att du kanske inte är så bra på engelska mer än att jag tror på det som du påstår att hon säger. Fasen jag har bott här 3 år snart, och jag har sett levande orm säkerligen MINST 20 ggr. Det finns orm precis överallt härnere...

ha det gött och tack för att du läser och kommenterar...
Du glömde tala om VAD för fel, som du fick till att jag skulle upprepa MINA misstag. Vad?
En del "fel" gör jag med flit,
en del är biverkningar av sådant som är bra, så de vill jag inte ändra på,
men jag tror inte du gjorde illa dina tår med flit så många gånger :)

Jag menade att du skulle VÄNTA på regnet, så jorden blev mjuk av det, INNAN du försökte vända jorden :)

Nu läste du inte ordentligt igen. Jag skrev att det var för 7 år sedan, och det är INNAN för 2 år sedan :) Hon sa att den kostade bara lite mer än hennes laptop, som kostade ungefär 7000. MEN det är möjligt att den var begagnad, för vi pratade inte om om den var ny.

Ja, hon sa att hon bara sett 2, men jag kommer inte ihåg om det var någonsin eller som vuxen, och som vuxen har hon ju inte varit lika mycket i naturen, eftersom hon är lärarinna och de hyr in folk till jordbruket. Hon sa också att det hade jagats s g s rent på djur närmast byn utom gällande råttor, och orm är väl godare än råttor? :) (Hon sa att hon ätit en massa olika saker, men inte velat äta råtta.)

"Jag tror nog på att du kanske inte är så bra på engelska" !!!
Tänkte du innan du skrev nu? :) Hur kunde du få det till det??!! Om missförstånd skulle bero på språkproblem, så vore det väl troligare att det är THAI, som inte är så bra på engelska?...
(((Jag har kasst engelska UTTAL, men under ett läsår i skolan SKREV jag ETT fel totalt på proven. Efter det har jag använt både engelska, tyska och lite spanska t ex då jag var anställd med ett importjobb, och haft mycket kommunikation på engelska med ryssarna vid mjukvaruproduktion. MEN av det senare fick jag ovanan att skriva språkligt fel med flit, för att göra det mer lättbegripligt för dem, plus även skriva några så grova fel med flit, så att t o m ryssarna såg det, för att öka deras självförtroende :)

Det där med att kolla armarna, för att se om det är en ketoy, hade jag aldrig tänkt på,
däremot visste jag att tjejer brukar ha "kobenta armar". Det är därför de flesta av tjejerna har så svårt att naturligt kasta rakt som killar.

---
Gällande handikapp så hanterar olika personer det väldigt olika.
En del deppar ihop,
medan andra klarar t o m stora handikapp bättre än de friska klarar sig med hela kroppar! :)
T ex finns det inte många som klarar sig så bra och med så bra humör som David (?) Vega, Sik-OS-simmaren.

En, som jag känner, är s g s totalförlamad - han kan röra huvudet lite. Han behöver ha hjälp med toalettbesök o d, men
kör en elrullstor med munnen,
gör uppfinningskonstruktionsritningar med munnen,
och det senare har han gjort så bra att de har velat ha honom till en mässa i USA vartenda år under många år.
(Nyligen har han f ö pensionerat sig och flyttat till Thailand.)

---
Var fick du din skillsmässostatistik ifrån??
I min släkt har vi så få skillsmässor att vi nästan har fler ICKE-skillsmässor än vad du har i din statistik totalt :)

Ja, "överböjer" och "kobenta armar" är samma. Det framgick väl av vad jag skrev - om du läser :)

Var dina skillsmässostatistiksiffror verkligen rätt?...
Ja, vi har klart lägre skillsmässofrekvens än vad som är vanligt. Kanske beroende på att vi inte vänsterprasslar - men det har blivit skillmässor tre gånger p g a att INGIFTA har gjort det. EN skillsmässa berodde HALVT på en kusin - de var överens om att de hade växt ifrån varandra.
Och låg skillsmässofrekvens beroende på att vi INTE är känslokalla... :)
TVÄRT OM har männen på min pappas sida deltagit i att passa barnen minst sedan 1905 d v s cirka 65 år innan det började bli vanligt.

Det är inte särskilt svårt - det är s g s bara att hålla igen på spriten, och tänka sig för FÖRE man gör saker :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp