legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Berralund " sa:
Wwax, det är så lugnt och skönt uppe bland risfälten. Där kan man sitta på sin veranda, lukta på sina Changflaskor och bara vara lycklig!! ;D 8) ;D 8)
Skulle få lappsjuka efter två dagar.
Klarar inte ens längre vistelser på ex Koh Samet eller Railei beach.. :o

"legolas " sa:
Nu skall jag prata om godis!! Ni vet hemma i Sverige, så finns det ju mängder av affärer som nästan har som bas att sälja godis till ungarna, ALLA affärer hemma har godis...
Här i Chaiyaphum.. (jag räknar inte med seven/eleven) så har jag inte sett en enda affär som salufört godis, rent fantastiskt rentav. Jag har faktiskt kollat efter godis, men det finns helt enkelt inte.

Ni vet utanför skolorna hemma så har vi ju haft lite problem med att ungarna handlar både det ena och det andra t.ex. hamburgare och just det, godis!! Det har ju blivit ett stort problem för många överviktiga ungar!!
Här utanför skolorna står det mängder av alla dessa försäljare och de säljer sallad, ägg genomstuckna av pinnar och ris plus vatten eller någon annan slags vätska, men inga sötdrecker Inte!!

Vi var på en stormarknad häromdan och tänkte just på det här med godis, där fanns inte ett enda stånd som Sålde godis, där fanns dock ett stånd som sålde mjukglass . De sålde annars till ungdomarna olika rötter och nötter och annat ätbart krafs ifrån naturen och alla var lyckliga!! Detta måste man tycka är en väldigt bra sak med Thailand!!

Jag har erfarenhet av nordöstra delen av landet. Närmare bestämt Sisaket (liten by utanför med en byskola). Där är det helt annorlunda och ungarna köper godis i stort sett varenda dag (för några bath). Och de köper det i skolan då LÄRARNA säljer godis för att tjäna lite extra.

Jag blev helt chockad när jag såg eländet. Nån som vet om detta är vanligt?

"legolas " sa:
Hejsan Bond, jag betvivlar icke vad du skriver, men att det skulle vara så himla annorlunda i Sisaket än i Chaiyaphum är för mig en gåta faktiskt...

Var du framme och kollade ordentligt??? Vissa saker skall ju se ut som godis, men det brukar (ibland) vara t.ex. morötter i olika former, och även andra rötter och sallader....
Mycket konstigt???
8) 8)

Jo det var riktigt sötgodis. Gott skit ;D

"ledarn " sa:
Precis samma elände i våran by som tillhör Chayiaphum..
Ligger säkert 4 affärer direkt utanför skolan med i stort sett endast godis som varor.
Dessutom har du ju pannkaksförsäljaren och glassmopparna som står och väntar utanför när skolan slutar.

Dom flesta ungarna får 5 - 20 bath varje dag, och det går oavkortat till godis efter skolan....

Ja precis, tjejens ungar brukade få 5 bath/dag tror jag att köpa godis för. Varje dag.

Samma, när tjejens barn hämtar barnbarnet
på dagis (vet ej om de heter så) så kommer
han hem med någon godsak, varje gång

Jadå, jag känner precis igen det hela. Frugans ungar får 10-20 Baht varje dag, och det köps godis för det mesta. Men ibland sparas det faktiskt också lite pengar som dom lägger i sina spargrisar. Jag köpte sådana till dom, och nu är det lite av en tävling om vem som kan spara mest. ;)

:wai:

Legloas!

Tack för en jädra kul läsning, man behöver inte bo i Chaiyphum för att uppleva samma känsla...
Den verkar vara likadan över hela Thailand ;D :D ;D

M.v.h. BerraMuk

Ps.
Morsan, lärde mig och göra metdeg, 1-2cl vatten i glas, lite röd(1-2 droppar)karamellfärg i vattnet, skopa ner lite mjöl blanda till smidig deg som inte fastnar(lägg färdiga degen i plastpåse, så den inte torkar ut), på fiskestället så rullar man degen till en liten klump el. maskform och fäster på kroken, funkar kanon...
Ds.

Tjena Legolas.. ursäckta att jag inte kommenterat i denna tråden innan :)

Jag har ju insyn i ditt liv sedan tidigare.. kul att du delar med dig till alla andra här ; :wai:

God morgon.
Fan vet förresten. 0gr och en massa snö som jag inte vet var jag ska göra av.
Ville bara tala om att jag kom till sidan 2 innan det stod 5 katter runt mej och funderade på vad jag gjorde uppe när skålarna var tomma.
Fan du skull kunna bli krönikör, mycket bra skrivet.
Sitter och lurar på, du har trots allt ett litet förspång, har en dam som talar språket. Det är det som jag fundrar mest på. Kontak med myndigheter osv. Har hittat några kurser i Thai här hemma, tänkte testa nån av dom det kan ju aldrig skada-
Vi hörs Rolf

Jag tror och hoppas att språket inte ställer till det för mycket för dig rolfove med fru.
När ni väl flyttat dit kommer ni säkert att skaffa goda vänner på Thai-mark, som ser till att ni får den bästa hjälp och tips som tänkas kan.

Hej ingen
Nu har man röjt undan snön från gårdsplanen så att det kan få töa lite. Jag hittade en liten grund kurs i vardags Thai som Medborgarskolan håller. Den tänker jag gå för att se om de är lönt att försöka banka in nåt i en 62årig skalle. Tom.frun tyckte det kunde va kul.
Men fan vad rörigt det blir när man börjar tänka på hur man ska genomföra en flytt, trots att det inte kommer att ske i morgon. Vad ska man ta med och vbad säljer man och köper nytt. Phu men kul ska det bli.
mvh Rolf

Hej
Planen är innom två år frugan har redan gått i pension och jag om 2år.
Vi får väl se hur det hela utvecklar sej. Jo jag har tänkt mej runt Rayong trakterna..
Verkar var ett ställe som jag kan trivas med, som det ser ut i dag. Har varir runt i landet på ett anntal semestrar alla ställen har väl sina plus och minus.
Rolf

Jag har oxå varit i Rayong, var ett
bra ställe, mycket nybyggda hus,
har du tänkt bygga nytt

Bra skrivet Legolas och en intressant berättelse som jag finner många liknelser i....
De intressanta är också att Jeabs bästa vän bor där uppe i Chaiyaphum så jag har vart där tidigare faktiskt och vi ska upp dit igen i April och hälsa på..!!!

Nä helst vill jag ha ett som är några år, men det kan vara bekymmer har jag förstått om tomten är friköpt. Jag har inte tummen mitt i handen så efter vad jag sett på nätet blir det till att göra om innomhus på de flesta kåkar.
Vi får se vad det landar. Tror att köpa huset och arrendera marken är vad som jag får göra. Vill helst slippa bo i svensk byar med gemensam pool.
Rolf

Tjena på dig! Gött jobbat!
Fråga, har du bara adress i Thailand nu? Kan du ha kvar bankkontot i Sverige i sådana fall?
Kan du med ditt svenska medlemskap utnyttja sjukvården i Sverige när du besöker släktingar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp