legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:wai:
Voine-voine!
Legolas!............ Du ¨förstör¨min¨skrivkreation på min egen tråd. Jag hade tänkt fortsätta på min tråd om ¨Magiska Thailand¨,men skulle ¨bara¨läsa en sida till från din story..... Fan!.... Det tog en timme att läsa sidan 15 och jag måste gå till sängs nu. Öppnar min butik i morgon som vanligt. Jag har mycket mer att förtälja om ¨magiska Thailand¨, vi är bara i början av mina betraktelser och upplevelser.

Beträffande din tråd,jag har alltså 28 timmars läsning kvar innan jag hinner fram till nu och då tillkommer väl ytterligare 20 timmar till...............-Stön! Det är väldigt roande,träffsäkert, intressant och irriterande att läsa din ¨krönika¨,jag känner igen mig så väl,men jag kommer av mig med min tråd...... Jag skall sluta läsa din tråd innan jag har skrivit på min...... Det är lösningen!

Just nu är det hektiskt,jag är inne i min högsäsong,men 28:e September drar jag iväg till Thailand för åtminstone 5 månader och DÅ, kan jag koppla av! Då åker jag upp till Kranuan,utanför Khon khen till mitt nyfunna hus med fiskdamm bredvid huset.

Jag har lärt mig det där med att ge karma nu.(Du,Legolas har fått min första karma). Jag har aldrig brytt mig om det förut,trots att jag skrivit en del på andra forum. Jag måste dock säga att på detta forum så har jag känt mig välkommen och ¨hemma¨från första stund,så att ge karma känns bra. Tack alla Ni som skapar denna gemenskap! Jag skall jobba vidare på min tråd snart.

Hälsningar
Salmon

Trevlig resa Lego. Berätta lite om hur du gillade Phili när du är tillbaka :thumbsup:

Suveränt Legolas! Du har lyckats IGEN! Jag hade tänkt ¨skriva av¨mig lite,men fastnade i din tråd. Jag är nu på din sida 20 och har sååååååå mycket kvar. Fantastiskt igenkännande läsning. Du är en träffsäker man,minsann! Fortsätt så. Tack! Karma given!
Salmon

Kin khao liang är något som jag hör frågas varje dag när man möter någon bekant, så det används fortfarande.
Hennes bror är frisör och han jobbar alla dagar, i Phayao.
Bra, fortsätt berätta.

Den äldsta sonen som jag ser det kommmer vara en förlorad gest i familjen för oss,,,,,,,,men jag tror och hoppas att jag har fått han på andra tankar,,,,,,,,,,,,en ultmate fight med en västerlänning genttemot han själv,,,,,,,,,,han bjöd som värsta poker spelaren.............som farsa sa jag bara ,,,,je mig 5 min,,,,,,,,hela djävla byn har samlats,,,,,och om så vore,,,jag kan bjuda på mlive fight om ni willl...Jag har tävlat på elit nivå i sverige med ett sm guld i många år som back ground så,,,,,,,,ok,,,,,,i give him that.......,,,,,,,,,,...Om det är någon som tvivlar så ställer jag gärna upp,
Ni vet och känner nog mig vid detta lag så jag vill inte bevisa något mer.....ok....om så vore så hänvisar jag till en profilbild om vem jag är.....OK.....

LEGOLAS:,,,,,,,,,,,,,,pure karma.......so freekin truth ,,,,,,,,så att jag måste prata engelska ,jag älskar dina bloggar för fan även om de tar en helvetes lång tid att upptadera sig emot när jag har varit borta en stund...........så här är det,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jag känner och upplever att,,,,jag har bäst kontakt med Legolas,,,, jag ber om ursäkt,,men vissa klickar det med och andra inte...............en vacker dag i 2012 så kommer jag att besöka dig,,,,,,,,Legolas,,,Muay boran är en unik style som tränas av bara ett fåtal på jorden som jag vill att du som berättare kan informera om hur djävla tuff den stilen är i jämförelse med ex muay thai,,,,,,,,,,Återigen,,,Roger heter jag och står för alla ,,,like,,,,,,Legolas,,,inlägg,,,

Hur i hela friden vågade du ge dig på att rädda en Russells Viper? det är ju för tusan den orm som tar död på flest människor i Indien och Sydostasien. :o :o Den är totalt livsfarlig ju. :o :o Jag skulle då verkligen inte våga gå i närheten av en sådan frivilligt i alla fall.

"legolas " sa:
Har för första gången ramlat på frukten som heter litchi på utrikiska, jag slog upp vad det heter på thai, och de stavar det som följer ต้นลิ้นจี่. skrik nu inte i högan sky Insayt, jag gör så gött jag kan bara...

hehehe, inge fara Lego, med risk för Isaan-uttal i denna tråd avstår jag numer ;D ;D som PATCHAREE nämner Kin khao liang, är ju på Thai Kin khao yaang, men på Isaan kanske de säger det med L ;D

Ja de e gôtt Lego, härliga berättelser och videos!

Mvh Peter :wai:

Om man använder svensk eller engelsk bokstavsring då låter det olika, men Thailändare har aldrig lärts sig den svenska ABC.
och kommer aldrig att lära sig detta, eftersom jag kan bara den svenska ABC så blir min stavning efter detta, svenska.
Här kallas folket " khon noa" och sen finns " isan eller khon isan"
Språket skiljer sig säkert som i Sverige mellan olika regioner, även om det rör sig om några km eller mil.

Suveränt som vanligt lego :thumbsup: Skrattade högt för mig själv och känner verkligen igen många av dina erfarenheter ;D

17 st för att följa mamma och sen obetalbara ”you dont want my family to visit” :D

Tack Legolas för förtroendet,,,,,,,,i detta fall så ,,,,bla bla bla,m,,,,för min del som du vet,,,jag kommer att gå vidare med detta men,,,

"För att byta samtalsämne snabbt och elegant, så vill jag nämna att, Yongyut kom in idag till mitt arbetsrum med andan i halsen och berättade att grannen. Ja ni vet den grannen där föräldrarna till tösen fungerar som hallickar, De har ju nu nummer 7 falang boendes hos sig. Jo i alla fall, de har köpt och planterat 2st stora FUNFA-buskar. "

Intressant att 7 falanger kan passera, det ställer många frågor. Jag har varit i Pins hemby och där finns det liknande fall, rykten sprids att flera skickar pengar osv. Hur påverkar det samhället kan man undra. Hur ser den här familjen ut?

I begynnelsen skapade Gud världen, och vilade.
Så skapade Gud mannen, och vilade.
Så skapade Gud kvinnan.
Efter det, har varken Gud eller mannen vilat!

Ja som humor är det ju onekligen kul, det kan man ju inte komma ifrån, så man får väl ta risken att bli kallad för mansgris. Men jag har nog ändå svårt att se mig som det, jag bävar för att inte få stå och laga mat i köket te x när mig gumma kommer till mig i Sverige. Nä jag kan nog inte bli någon riktig mansgris (bara ibland antagligen ;D).

Sen tänker jag på det där hallickhuset, har du ju berättat om tidigare, alltså träffar falangerna den här tjejen i Pattaya då eller och sen åker dit eller? Varför göra sig ett sådant omak att åka 40 mil dit upp för att humhuma?

Upplys en oinvigd ;D

Mvh Peter :wai:

Legolas ! om mitt minne inte ännu har svikit mig tror jag att du en gång skrev om någon i din omgivning, som skulle åka till sydkorea för att arbeta, vet du hur det gick för den personen och om det var ett seriöst företag som anordnade detta ? problemet är nämligen att frugans syrra planerar att göra samma sak och tanten är nu orolig för lillasystern.

Mvh / Mats

"legolas " sa:
Ja du har rätt,, det var faktiskt min frus syster som arbetade där i styvt 3-4 år (innan jag kom till Thailand juli 2008). Även systerns äkta man var där samtidigt och arbetade.

Den äkta mannen är kvar där fortfarande och arbetar och har väl varit där nu i snart 9-10 år tror jag. Fruns syster försökte att åka tillbaka till Korea igen för att arbete efter det tat hon varit 2 år i Thailand.

Denna gång så fastnade hon dock hos immigration /Tullen i ankomststaden, de hade tydligen en rapport liggande om henne och att hon inte hade betalt skatt till Korea på sitt arbetae, och hon var inte längre välkommen dit. Äkta mannen har tydligen skött dett mycket bättre med at betala skatt och han komer och går som han vill till Korea.

jag har inte hört något speciellt negativt om Korea som ar betsplats, och sedan har jag väl inte hört så himla mycket om Korea överhuvudtagbet, så jag skall du inte lyssna för mycket på. Dock inget negativt har jag hört.

men är det rättvist att säga att det nog finns skitföretag där som i Sverige och som i alla länder, så rekommendationer kanske är bra innan man skall bli anställd därborta..... Lycka till...

Tack för informationen Legolas !

Ps ! Nu är t.o.m frugan glad att jag hänger framför datorn ;)

Käre Legolas!

Någonstans i ovanstående textmassa, som i huvudsak är njutbar ocxh av stort värde, skriver Du om den " avskyvärda silverrommen" och jag som bott länge i norrland blir naturligtvis bestört över denna brist på kultur. Visserligen är även jag från Ärans och Hjältarnas stad, dvs Göteborg, även om det nu är så länge sedan att saken är att se som preskriberad, men jag har dock vistats så länge i mygghelvetet att jag lärt mig förstå silverrommens kulturella betydelse!

Har Du aldrig druckit Junselegrogg?

En sådan kan bara inmundigas på Junsele campingplats under midsommarfirande och begås sålunda att man haver en flaska av just silverrom (hembränt går, men är etikettsbrott) i vänster hand och en flaska Zingo eller motsvarande apelsindryck i höger. Man lyfter sitt anlete mot myggen och tar en klunk silverrom( motsv) och sedan fyller man på med Zingo. Därefter gurglar man sig lätt och höviskt och sväljer sörjan. Artigt svajande överräcker man putellerna till närmaste dryckesbroder eller ännu hellre det lilla bix man spanat in och gärna vill ha i medgörligt skick, varefter man rapar lätt bak kupad hand.

Man haver nu tagit en Junselegrogg. Underskatta icke Silverrommens kulturella betydelse! Eller, för den delen; dess betydelse för nativiteten i Västernorrland. Mången braf karl kan tacka just Silverrom för sina dagars upphov!
På en obetydlig punkt utan kulturell eller historisk relevans måste jag motvilligt ge Dig rätt : den smakar f-n. Men med tanke på hur många (hänsyn till moderator) som Silverrommen hjälpt mig till måste jag ändå hävda att den är en dryck av betydande kulturell betydelse, en sörja som bör omnämnas med kärleksfull respekt!

Junsele hit och junsele dit, Raggargrogg är min benämning på sagda separerade grogg....(Kan än idag inte dricka romtyper och cola.....)

"legolas " sa:
Birger, birger, Birger, vad döljer sig i denna myggbitna och därför ganska ärrade kropp. Är du kanske rent av själv en produkt utav Carl Michael Bellman??

Grymt kul skrivet, dock tror jag dina kunskaper och din empati för skitbrännvinet Silverrom just kommer ifrån för mycket imundigat norrländsk hemskt hembränt.

tack för att du läser min skitrråd... ;) ;) ;)

Mnjae, hörruru,

Det var nog tre Arboga stark som utlöste inspirationen. Man blir ju nostalgisk då. På nykter kaluv längtar jag nog inte efter vare sig myggen eller silverrom.....
Vi hade varit i Växjö och ordnat förlängning på UT för den påtvingade styvdottern Kim, som jag försökt gifta bort i tre månader och i hysterisk lycka över att äntligen ha hittat en karl åt henne, tyckte jag att jag gjort rätt för en Arboga, eftersom jag inte hittat Chang.

Din tråd läser jag med förtjusning och eftersom jag aspirerar på ett liv som Ditt och rätt nära, så läser jag den också som undervisning. Erfarenheten är det bästa läromedlet, men helst andras....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp