legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"ledarn " sa:
Det där med att spara en nagel betyder bland dom lite äldre grabbarna att: Jag behöver inte jobba !!

Det kommer ursprungligen ifrån kokain killarna som snortade "kola" med nageln... Man kunde "gräva" upp en lagom dos ur påsen/burken med nageln och helt enkelt applisera...

Men som du säger... Den duger utmärkt till "fågeljakt".. ;D

(Själv tycker jag att det b@g varning)

ja, man får lära sig hela tiden, har ju själv sätt detta men aldrig brytt mig om att ta reda på det, har hela tiden trott att det var någon gaygrej.

Kanske det från början kommer från Kina: http://kinalotsen.se/allt-om-kina/fragor-om-kina/

Varför har många Kineser en eller flera långa naglar?

Det vanligaste för män är att man har en lång lillfingernagel. Det har två kulturella och en praktisk förklaring enligt vad jag har läst och hört från bekanta.

Under Qingdynastin (1644 – 1911) sågs långa naglar som ett tecken på att man inte var arbetare, och många rika aristokrater hade långa naglar. Det lever kvar idag – ett tecken på att man inte är arbetare. Särskilt taxichaufförer verkar gilla att spara naglarna, kanske för att många av dem tidigare varit arbetare.

Om lillfingrets längd räcker längre än till ringfingrets andra led är det ett tecken på lycka och intelligens. Att låta lillfingernageln växa förbi leden räknas.

Det är ett praktiskt redskap för att tex peta sig i näsan och klia sig i örat. Det ses i Kina som hygieniskt att göra sig av med ”smuts” direkt, istället för att vänta tills man är utom synhåll.

insayt

Jo det är trist när såna scenarion utspelas. Bristen på respekt är nåt man sett alltför mycket i de sammanhangen. Många thailändskor har ju faktiskt vanliga jobb och även OM Yongyuts kompis skulle ha jobbat i en bar så är det ju definitivt inget man ska dividera om. Tjejerna gör ju vad de måste för att överleva då en vanlig inkomst oftast inte räcker till mat, hyra, och den dyraste kostnaden av dom alla: familjen hemma.

Tyvärr så har jag också bekanta som klantat sig i det området och det är synd, men det är deras förlust. Har ju förstås sett nåt skräckexempel på thaitjejer som tvärblåser falanger på pengar osv. men de tillhör minoriteten.

Du kanske ska tipsa din bekant om att lära känna kvinnan i fråga innan han kan börja snacka om saker som giftermål, tillsammans för alltid och sånt.

Detta vet ju alla här redan men jag kände för att ventilera :)

PS. Ett råd till er som är nya på detta, använd sunt förnuft och tänk inte så mycket med ventilgummit, om ni följer detta enkla råd så får ni använda det ändå ;)

"Nugge78 " sa:
Jo det är trist när såna scenarion utspelas. Bristen på respekt är nåt man sett alltför mycket i de sammanhangen. Många thailändskor har ju faktiskt vanliga jobb och även OM Yongyuts kompis skulle ha jobbat i en bar så är det ju definitivt inget man ska dividera om. Tjejerna gör ju vad de måste för att överleva då en vanlig inkomst oftast inte räcker till mat, hyra, och den dyraste kostnaden av dom alla: familjen hemma.

Tyvärr så har jag också bekanta som klantat sig i det området och det är synd, men det är deras förlust. Har ju förstås sett nåt skräckexempel på thaitjejer som tvärblåser falanger på pengar osv. men de tillhör minoriteten.

Du kanske ska tipsa din bekant om att lära känna kvinnan i fråga innan han kan börja snacka om saker som giftermål, tillsammans för alltid och sånt.

Detta vet ju alla här redan men jag kände för att ventilera :)

PS. Ett råd till er som är nya på detta, använd sunt förnuft och tänk inte så mycket med ventilgummit, om ni följer detta enkla råd så får ni använda det ändå ;)
Ja det finns många "russinhjärnor" :o :...och bättre att de stannar hemma och lever kvar i sina fantasier. Vet själv hur många av mina sk vänner drog förfärliga historier om "thaidamer" när de förstod att jag hade fått tag i "thaidam". Visst finns det exempel på "dåliga" relationer...men som LEGOLAS säjer ...mycket är forumskvaller...som oftast inte har den minsta förankring i verkligheten.Man är väl "karl för sin hatt" och tar själv reda på hur saker o ting förhåller sig....det gjorde jag...trots att jag inte hade ngn hatt... :police: !!!

Ha en fortsatt bra söndag hälsar Frank från ett grått o regnigt Sverige :wave_transparent:

Grått, regnigt och allmänt surt!! :(

Visst var det speciellt en kompis som verkligen målade "Fan på väggen" när jag hade träffat min blivande fru. Det vanliga snacket förstås. Och det var på vippen att vår långvariga vänskap hade avslutats då. Hon är och var fasen så mycket viktigare än att vara kompis med honom.

Men efter en rejäl utskällning från en annan polare så tog han sitt förnuft tillfånga och bad om ursäkt. Tur för honom det!!! :police:

Hahaha... det nästan måste ju bara vara min "tama datanörd", en kompis jag försökte gifta bort vår inneboende kompis till frugan med förra sommaren! Han var eld och lågor och bara måste markera saken genom att entusiastiskt dra i sig sex Arboga 10,2 och somna i soffan, dreglande över stackars Kim. När det sedan inte blev något av romansen, skyllde han på mig och menade att jag i egenskap av Kims "paayai" hade satt stopp för romansen och berövat honom hans älskade (som han knappt pratat med, han blev ju full innan han ens hunnit med det) och på den grunden sa han vrålande av raseri upp bekantskapen.
Nu har jag inte hört av honom på ett år och Kim var nog lättad över att slippa stollen.....Sicka dårar det ändå finns, är dom verkligen på riktigt?

Hej Legolas alltid lika skoj å intresant och läsa dina inlägg å funderingar.Har en fråga vars hittar jag en bra Gittarraffär i Khon Kaen vi är ju här i husaffärer men dottern har enbart fått ledigt med krav på att sköta sin skolgång genom skype och mail mm å det inbegriper just nu en hel del musikundervisning som är koncentrerad till veckan så hon behöver en tänkte mig en i svenskprisklass 1500 -2500kr gått och letat idag men inte hittat. Hoppas du har nån ide
mvh Mackfaktorn

"Mackfaktorn " sa:
Hej Legolas alltid lika skoj å intresant och läsa dina inlägg å funderingar.Har en fråga vars hittar jag en bra Gittarraffär i Khon Kaen vi är ju här i husaffärer men dottern har enbart fått ledigt med krav på att sköta sin skolgång genom skype och mail mm å det inbegriper just nu en hel del musikundervisning som är koncentrerad till veckan så hon behöver en tänkte mig en i svenskprisklass 1500 -2500kr gått och letat idag men inte hittat. Hoppas du har nån ide
mvh Mackfaktorn

Jag köpte en gitarr till min "plast son" i Khon Kaen i somras. Vi frågade oss fram och de gick hur bra som helst. De finns flera affärer säljer gitarrer och vi köpte den på ett ställe där de låg 2 instrumentaffärer vägg i vägg. Tyvärr kan jag inte namnet på gatan men gör som vi, fråga dig fram. Lycka till.

Har en fråga
Hur mycket kostar det normalt att köpa land i thailand.MIn fru komer från Korat men där var priserna dyrare än i sverige utanför Korat ca 10 mil så får man ge runt 100 000 bath raiet är det normalt

Hos oss ligger priserna runt 200 tusen om du ligger vid väg o det är runt Mahasarakam o roiet

"legolas " sa:
Birger, jag tror faktiskt på fullt allvar, att det finns mängder av människor, inte bara i Sverige, utan i övriga falangländer också, som nog INTE skall ut och försöka sig på att umgås och träffa andra människor utanför sina egna bygränser. De har bara inte den kapaciteten tror jag...
Det går inte att vara bytoken hemmavid, och sedan segla från det till prinsen av Thailand bara p.gr.a. att man har pengar i sin plånbok....

legolas

Ja, Du har uppenbart rätt!

"uffe22 " sa:
Har en fråga
Hur mycket kostar det normalt att köpa land i thailand.MIn fru komer från Korat men där var priserna dyrare än i sverige utanför Korat ca 10 mil så får man ge runt 100 000 bath raiet är det normalt

När vi kollade runt efter mark så var det allt ifrån 50000-1000000+ baht/rai beroende på var man vill bo såklart, men priset beror ju även på om den är för husbygge eller om det är för lantbruk. Och så den viktigaste faktorn: Om säljarna får reda på att en falang vill "spekulera" i mark så drar det iväg, ibland rena fantasisummorna i thailändska mått mätt. Räkna med miljonen och uppåt runt turistorterna och kanske 50-150 tusen i de nordligaste områdena. Ofta så är det ju thai som säljer mark då de köpt den för jordnötspengar för 20 år sen och kan nu håva in storkovan.

Vi köpte 600kvm i Cha am för 300000 baht(chanote), det kanske låter saftigt men det är kanonläge i ett ännu ganska så oexploaterat område. Och då fick vi ändå rabatt genom frugans kompis som är landägare. Vill man och har råd att lägga lite stålar så är det rätt att göra det. Man får se det som en investering om intet annat.

Hej Legolas och alla andra här.
I går kväll var det riktigt mycket spännande på internet. Felix Baumgartner hoppade. Ni som blir nyfikna skickar jag till Aftonbladet, han var uppe på 38 926 meters höjd över jorden och osv osv

Han finns på alla medier.

MVH linetrivo

Ser ju trevligt ut LEGO...med sillen..!!!Å..alla de andra godsakerna!!! :thumbsup: Var på IKEA i söndags och provhandlade lite av deras sill(löksill och matjessill). Helt okey!!!...kanske inte ABBA-kvalite...men...helt okey när man bor i Thailandet och kan åka till IKEA i Bangkok och "bunkra" upp då och då när man blir sillsugen!Hoppas bara att de tillhandahåller detta sortiment i Bangkok.

Ha det fortsatt bra hälsar Frank från ett kallt o rgnigt Sverige :(

"areeya " sa:
Ser ju trevligt ut LEGO...med sillen..!!!Å..alla de andra godsakerna!!! :thumbsup: Var på IKEA i söndags och provhandlade lite av deras sill(löksill och matjessill). Helt okey!!!...kanske inte ABBA-kvalite...men...helt okey när man bor i Thailandet och kan åka till IKEA i Bangkok och "bunkra" upp då och då när man blir sillsugen!Hoppas bara att de tillhandahåller detta sortiment i Bangkok.

Ha det fortsatt bra hälsar Frank från ett kallt o rgnigt Sverige :(

Jag tror att jag får göra dig besviken där :-\ För tre månader sedan fanns det ingen sill i Bangkok. För övrigt var matavdelningen fortfarande en stor besvikelse.

/Anubaan

Legolas, och ni andra, har ni hört om den svenska fackföreningsledaren som skulle hålla ett anförande i U.S.A.?
Han inledde med orden, "The Swedish fack is the best fack in the world" :)

Bara en undran, varför bara skriva skit om svensk fackföreningsrörelse, utan den hade antagligen ingen av haft möjlighet att resa till Thailand. :o :o :o

facken o LO e bra tjänar en massa stålar på dom varje år när dom ska visa upp sig o slösa på sina medlemmars pengar ;D så ja får väl tacka Lo borgen

Det fanns en tid när facken verkligen hade en ytterst viktig funktion att fylla och det var framför allt på den tiden när mina mor- och farföräldrar växte upp och började arbeta. Dom hade det väldigt fattigt och knapert med stora syskonskaror. Då gjorde facken en väldigt mycket för att förbättra arbetsvillkoren och få upp lönerna.

Idag är situationen en annan, jag vill absolut inte säga att facken har spelat ut sin roll men deras uppgifter har förändrats. Hade vi inte haft facken idag så vete gudarna hur det hade sett ut på arbetsmarknaden. Man kan ju inte låta arbetsgivarna diktera alla villkor själva.

Att sen kollektivavtalen börjar minska i betydelse har väl med nutiden att göra. Folk har blivit mera egoistiska och sluter individuella avtal i stället, jag läste idag att t ex renhållningsarbetarna här i kommunen har individuell lönesättning. Ett exempel så gott som något tycker jag.

PS. Ursäkta OT lego, denna diskussion är väl inte meningen med din tråd. DS.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp