legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Chaiyaphum MCDXXVII, Thailand
3.694 svar - 109.988 visningar

Hos min cykelreperatör så har han 2 fåglar i bur, fråga mig inte efter deras artnamn, inte en susning faktiskt. Men den ena, den ni ser på fotot med de grå/vita fjädrarna, den skriker så fint, men så fort som jag kommer fram till buren så tystnar den, vänder sig till mig, och så börjar den någon slags uppvisning som slutar med att den sträcker på sig liksom.

Sedan sakta böjer den ner sitt huvud och näbb ner mot bröstkorgen, alltmedan den faktiskt nästan pratar fram följande ljud: ngngngä. ngngngä, ngngngä.. låter helschysst faktiskt.... Den andra birden på fotot, den bara skränar och skriker, och för ett sattans oväsen... en sådan sak klarar man nog inte av att ha hemma, även om den är 100 ggr snyggare att se på än den första pratfågeln...

Handskak

Lego

Den grå/vita med oranga fläcken på kinden, är en Nymfparakit(heter så på svenska)och tillhör papegojsläktet, om jag inte minns fel så är den vanlig i Australien, med mycket träning kan du få den att tala lika bra som de gojjorna som kommer från sydamerika och specefikt amazonas trakten.
Den andra fågeln på bilden känner jag inte igen, så där kan jag inte hjälpa dig..

Jo-Be

Lego

Fråga frugan ang. den andra fågeln, det visade sig att vi har samma/likadan(fast helt svart i färg)i bur här hos oss och släktet heter på thailändska: Nok Eang Kon..

Den rackarn vi har talar/pratar nått på thai, men varken jag eller frugan har förstått vad det är den säger, men det låter ungefär någonting som så här:
- gai tuna gai tuna, vadsaap..

Jo-Be

"legolas " sa:
Ja så såg det ut på eftermiddagen efter 6 timmar, det var bara rött, men inget öppet sår alls. Allting var läkt och Aloveran hade effektiv stoppat vidare efterbränning i såret... Hur jag lyckades med det. ja du Har man ett epitet och kallas Mr Socklock (olyckan) här i familjen efter alla herrans olyckor, så är detta hyggligt enkelt att fixa till.

jag stod och stekte bacon... när det var klart, så ville jag ta bort vattnet i stekpannan som ju blir över när man steker bacon, jag har ju aldrig smör eller nåt annat i stekpannan när jag steker bacon. jag hällde av vattnet ifrån stekpannan, lyfte upp densamma för att kolla så det inte var olja eller annan skit under stekpannan, samtidigt så ville jag öppna fönstret för det var mängder av stekos inne i köket.

Och HEJSAN där kom armen i beröring med stekpannan och katastrofen var ett faktum.... Drt fräste till så gott, och det var tur att Yongyut så snabbt svepte på Aloverarn. Smärtan försvann redan efter ett par minuter, och det som då såg ut som att bli en lång katastrof med smärta och fult öppet sår, stannade av helt, och nu är det bara en röd rodnad. Enligt Yongyut så hindrar Aloveran t.om huden att bli missfärgad och allt kommer att se ut som innan Socklock i köket...

Tack för hjälpen Jo-Be , bra jobbat.......

legolas
Efter att berättat för frugan och dina eskapader i köket konstaterade hon nyktert att " Han är ju en fara för sej själv, borde nog sitta i en fåtölj men inte en som gungar" :D :D

Gai Tuna ,kyckling, Tonfisk :D. Detta med fåglar är intressant , har alltid haft ntresse för fågel, både på matbordet och i skogen . Nu även i en stor bur utanför huset, har fem stycken vanliga Engelska Undulater , en Hane och fyra honor , ett par blev det då och dessa lade ägg när vi var nere nu i november 2012. Skall definitivt ha en bättre bur den dagen jag bygger eget hus .... Som det är nu så vet man inte om de blir bortglömda när vi är några månader i Sverige :wai:

"Phonta " sa:
Gai Tuna ,kyckling, Tonfisk :D. Detta med fåglar är intressant , har alltid haft ntresse för fågel, både på matbordet och i skogen . Nu även i en stor bur utanför huset, har fem stycken vanliga Engelska Undulater , en Hane och fyra honor , ett par blev det då och dessa lade ägg när vi var nere nu i november 2012. Skall definitivt ha en bättre bur den dagen jag bygger eget hus .... Som det är nu så vet man inte om de blir bortglömda när vi är några månader i Sverige :wai:

Hähä! Mitt nioåriga klister, pappas tös,jag var i zooaffären härom dagen. Vi såg en stor voljär med fåglar och tittade på varandra. Hon sa vad jag tänkte - en sån ska vi ha i uterummet i Thailand. Mitt emot sköldpaddsdammen!
Det är kul med djurintresserade barn, när man är det själv....

Ja du Legolas, det här med Thais tidsuppfattning och planerings förmåga. Efter nu nästan 6 månaders heltidsboende här nere så kan jag bara konstatera att dessa egenskaper bara inte finns hos det Thailändska folket. När jag tidigare bara var här en månad i taget så kunde man ju ta detta som en exotisk krydda i tillvaron. Men nu är detta stundom riktigt irriterande. Visserligen är man ju "pensionär" och har all tid i världen att göra saker. Men jag vill ändå göra dom i den ordning och tid som jag tänkt mig. Nu måste man ständigt byta fokus och ändra tidsföljden >:( .
Apropå handväskor, var är nyckeln till vespan -Yra runt i hela huset hitta den till sist i handväskan. Men älskling tittade du inte där först? Jo men jag hittade den inte! ;D ;D .

/Anubaan

Klockrent!!!! Att jag inte tänkte på det? Det är ju självklart alltid mannens fel, att kvinnan beter sig ologiskt och blir arg. Det måste bli karma för den analysen.

Det påminner mig om det gamla ordspråket:

Det finns två sorters kvinnor, de som blir arga för ingenting och de som blir arga för allting. :nerd_transparent: :nerd_transparent: :nerd_transparent:

Anubaan

/Anubaan

"Berralund " sa:
Stackars dig, min blir BARA arg för allting. Speciellt nu i det välsignade tillståndet. :-\

Ja, men det kan Du inte räkna med, under den tiden är ingen kvinna klok -det går över! Var bara beredd på att avstå sex de tre närmaste åren, Du kommer inte att stå högst på "bry sig omlistan"! Men det går också över och minns att "den som tar barnet vid handen, tar modern vid hjärtat".
Fy f-n vad jag låter förnumstig, men det beror nog på vinet -det är ju fredagsmys med ungarna.

Jag tror inte att det blir så illa att det dröjer flera år innan vi umgås igen. Eftersom vi redan tar hand om två thailändska barn så är jag förhoppningsvis redan tagen till hennes hjärta. :)

"legolas " sa:
Det talesättet gillade jag skarpt, stämmer nog så himla mycket i den kultur som vi själva kommer ifrån. Karma för att du kan klämma ur dig sådana saker trots att du är på lyset en fredagskväll, vittnar om storhet...

legolas

Å, nej då, Bäste Broder.

Storheten är ringa och lutar alltmer nedåt. Men erfarenheten är ohygglig. Redan som fjunig sjuttonåring var jag den enda pojken i min omgivning som red. Bespottad av mopedynglingarna, de rockande unga lejonen, gick jag var dag tillfälle gavs till ridskolan. Varför?
Jo därför att en ridskola är ett slakthus för oskulder, om där finns en -å- yngling som är lite äldre. Där är ju bara tjejer! Och jag!

När den tiden var över, för medelåldern på tjejerna är ju låg, så kom jag så småningom att inse att lekplatserna var nästa " killingground". Där häckar ensamma mammor "en masse" och gullar man bara in sig bra med fröna, så får nog mamma hålla hårt i mockfjärd om det inte skall bära åt Leksand...

Men storheten är nog måttlig. Jag är bara målinriktad!

Vad är din åsikt Legolas?

Centerpartiet.webp

Ja kanske inte bara riset...han såg ganska uttorkad ut...behövs massor av vätska till små hundvalpar. :(

Frank

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCDXXX (1.430), Thailand
3.721 svar - 110.697 visningar

Forts. från förra kapitlet... Hmmmm MCDXXIX och inte MCDXXX...... Hmmm desorienterad? Vi pratar ju stundtals om ”svart materia” som är så kompakt så att hela vårt solsystem ryms inom 2 centimeter.......... Hmmmm Stora kunskaper i astrologi, men inte i astronomi...... Hmmmm Fast det är ju klart, man kallar det ju för svart för att man inte vet så mycket om det...... Handväskan är troligtvis så kompakt, och kvinnan kan i detta lilla utrymme finna en årsförbrukning av servetter,........ Hmmmm För att torka alla tårar?......., en årsförbrukning av tandpetare, hela semestermånadens behov av OB, Hmmm Mycket mens när maken har semester från arbetet........här finns makeup i alla de former. Hmmmmm Mycket för att dölja olika färger av blått och gult......Mascara läppstift rouge, om man kollar ordentligt, så finns där säkert undanstoppat i sidofacket även en peruk och extensions till damens peruk... Hmmmm extension och *uk.. "Fru"-diansk felsägning för kondom som förträngts, omedvetandegjorts?..........

Kvinnan hittar plötsligt saker som de trott vara förlorade sedan länge. Ojsan ojsan, där dök visst Vecko-revyn upp årgång 1973 nr. 18....Så till handväskan har kvinnan en viktig relation.... Hmmmm Viktig relation.... mer än med maken?.......Och de riktigt hatar att vi män ens rör vid den............ Hmmm Rör vid vad, vilken, på vem?.......Händer över täcket.... Allting däri är heligt,...... Hmmmm Låter "straight"..... och helst så är det hemlighetsfullt också........ Hmmm Men om hemligt.... "non-straight"? Där finns loggböcker över tidigare erövringar, Hmmm Personlig erfarenhet........och se där, där ligger en telefonbok till gamla ”kamrater”.. Hmmmm Låter som en intressekonflikt som är olöst. Måste ha återupprepats i flera/alla relationer......?

Dock var det väldigt noga när vi träffades att vi män skippade alla våra ”kontakter” så vi kunde börja om rent..... Hmmm ... Skuld och skam..........ifrån början med henne. Hmmm Ensam, bitter i sin relation......Och inga problem är röja i våra plånböcker, men tvärtom...näääää, inte!! Men hon själv glömde att fimpa sina kontakter... hahaha, de e la goa de små liven.... Hmmm Överföring och rationalisering..........

Så i denna kvinnas ”Amazonas djungler” däri låg då bankboken, hur kan man missa att där ligger en bankbok... Hmmm Fixerad vid pengar..... försenad potträning, ville inte ge ifrån sig......... Fick för lite uppmärksamhet... Det är väl bara att vända handväskan upp och ner på, och så är allt innehållet ute i det fria... Hmm felsägning eller rationaliserng med överföring. Rädd att bli avslöjad... fråntagen.......Men nej det låter sig icke göras ty då kan mannen så något av innehållet, och det bringar säkert otur till kvinnan i fråga... Hmmm Överföring och motöverföring med förstärkning av omedvetandegjord eller förträngd dålig genomgådd Oidipus konflikt.......forts. nästa kapitel....

Handskak
Gregor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A