legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

Jag vet att om det händer en trafikolycka där och ingen dör direkt så kommer det inte med i statistiken. Skulle någon ex. dö på väg till sjukhuset så har den personen inte dött i någon trafikolycka enligt statistiken.

Kwai och kee nok. Buffel och fågel s kit, det har jag hört Thai säga till varandra också. Det är väl rätt vanliga skällsord. Min svåger säger ibland kwai till sin hustru när han är irriterad på henne. Hon lever fortfarande så direkt dödligt är det inte ;)

Men kallar de en falang det så har han nog förtjänat det!

/Anubaan

Och ibland driver dom med varandra och kallar varandra kwai och skrattar.

"legolas " sa:
javisst men förringa det inte för det.... vanligt att en kallar en annan för "nigger" i vissa sammanyhang, och sedan skratta dom så gott...

men pröva du och säg "nigger" till samma , så kan vi se hur "dödligt" det är...... ;)

legolas

"Farang dam" heter det i Thailand

"nakonsawan " sa:
Vi? Vilka för du talan för? Snacka om förstörande inlägg och dolda undertoner som det pratats om i andra trådar. Men du hade väll tänkt säga du sa det som ett skämt med glimten i ögat? Så genomskinligt. I vilket fall ett helt meningslöst inlägg. /slap

Ditt inlägg är väl ännu meningslösare, närmast dumt. Man måste inte kommentera allt man inte begriper...

"legolas " sa:
Jonas du e la för go..... jag förstår inte vad det har med saken att göra, annat än om det var menat som ett skämt...Så jag tar det som ett skämt då....

Men i Isaan kallar dom negrer för "nicko"......

legolas

Dom säger allt Nickgo här med men hört Farang dam också då framförallt ifrån barnen, frågat frugan och dom säger antingen farang dam eller nickgo.
Klart det inte har något med saken att göra har du inte hört talas om off topic, nytt koncept här på chaimai ;)

Angående Amerikanen. När jag var ung och vacker hade vi ett utryck vi kallade för "den brända jordens taktik". Den gick ut på att man "brände jorden" bakom sig genom att vara allmänt otrevlig, dum och snål mot den man ville avsluta med. Det var det säkraste sättet att smärtfritt göra slut. Kanske inte funkar i Thailand förstås. Och inte så snällt! :-[

"legolas " sa:
Nakhonsawan, det är precis så här som man startar bråk i trådarna, snälla tappa inte greppet nu, vi var ju alla vänner ju,,,, Inga mer sådana skitinlägg ifrån sida sida här i tråden please!!

tack
legolas

Nu förstår jag faktiskt inte alls hur du tänker, jag citerade dina siffror och uträkningar om antal döda i trafiken i sverige jämfört med thailand och påpekade att siffrorna inte är hela sanningen utan att man måste tänka på hur stor andel som t.ex. kör bil. Kan inte bara räkna på hela befolkningen 65 miljoner då många av dom inte har vare sig bil eller moppe i sin ägo, att då få en procentsats som dör i trafiken av de 65 miljoner blir inte riktigt rätt.

Jag måste väl ha missförstått något då jag fick 3 otrevliga svar på denna kommentar trots att den var menad som en seriös kommentar till din långa uträkning som jag dessutom citerade för att det skulle framgå.

Bara jag som tycker magnus kommentar var provocerande och onödig alltså?

"nakonsawan " sa:
Nu förstår jag faktiskt inte alls hur du tänker, jag citerade dina siffror och uträkningar om antal döda i trafiken i sverige jämfört med thailand och påpekade att siffrorna inte är hela sanningen utan att man måste tänka på hur stor andel som t.ex. kör bil. Kan inte bara räkna på hela befolkningen 65 miljoner då många av dom inte har vare sig bil eller moppe i sin ägo, att då få en procentsats som dör i trafiken av de 65 miljoner blir inte riktigt rätt.

Jag måste väl ha missförstått något då jag fick 3 otrevliga svar på denna kommentar trots att den var menad som en seriös kommentar till din långa uträkning som jag dessutom citerade för att det skulle framgå.

Bara jag som tycker magnus kommentar var provocerande och onödig alltså?

Reagerade på samma sak, en kommentar som "skall tänka på det" och sen inget mer brukar användas som lite nedsättande till någon som sagt något vars tanke man inte är intreserad av att ta del av.

Han hamstrar ju inte pengar han jobbar ju häcken av sig för att spendera pengar!
En som jobbar häcken av sig och inte använder sina pengar utan bara lägger dom på hög och aldrig lyxar till det han hamstrar sina pengar.

Jag tänker spendera ett antal baht på inredningen vill allt ha lite lyx i hemmet, är så billigt med möbler i Thailand, och ett redigt kök det är viktigt där skall det lagas Svensk husmanskost.

Va fan Lego stålar kommer stålar går man tar ändå inge me sig till himlen :)

"legolas " sa:
Ja du Jonas!!! jag skriver nog ganska otydligt eftersom det inte riktigt går fram hur jag menar. Jag menar faktiskt inte att det är fel att man köper på sig fina grejor. men jag anser att om man gör det av fullständigt fel anledning, då är man jävvligt korkad, eller ung och naiv och inte riktigt hittat sin plats ännu, tycker jag.

Killen var nere på knäna för 5 år sedan. hans exfru den fagra falangkvinnan, var otrogen, fann en annan gubbe, och lyckades med advokathjälp, sno det mesta av det som denne kille hade jobbat ihop.

Han hade ett stort företag som omsatte mängder av miljoner GBP, och för skattemässiga skäl så satte han bolaget i hennes namn. Det var sedan aldrig läge för någon delning, utan hon tog polisen till hjälp, och sparkade ut honom. Han gick ifrån att vara Pund-miljonär till så gott som arbetslös på en eftermiddag.

En enveten jävvel är han, och han satte igång på direkten, och efter 3 år så lyckades han sparka sin kärring ut ur branschen, och hon gick i konkurs så det brakade om det, och han fick ta över sina gamla statliga kontrakt som hon ju snodde av honom.

Nu sedan drygt 2 år tillbaka, så går det uppåt enbart för honom, han träffade ju också denna thaidam, och det ser bra ut för honom. Huset som ni ser på bilden, har tagit honom 2 år att arbeta ihop pengar till. Tidvis så har bygget stått still p.gr.a. att han icke haft kontanter att pröjsa, men han har jobbat sakta men tålmodigt, och nu då i söndags så satt allting på plats för honom.

han har inte ett endaste skit nu på banken utan precis allting har spenderats intill sista blodsdroppen i detta hus och dess inredning. Jag för min del tycker inte att det är förnuftig inställning till varken livet eller pengarna, och när anseendet och låta det "se bra ut" för att imponera på sin omgivning, då tycker jag att man är ganska lös i skallen.

Men det är hans liv, och om anseendet betyder så mycket för honom, så får man säga good luck....Och hoppas att kontanterna fortsätter att flyta in, så att även bankboken kan fyllas innan pensionen träder in.

Det var därför som jag reagerade, jag tyckte det var respektlöst helt enkelt gentemot sin egna bakgrund..

legolas

Ja hade jag varit i den åldern han ser ut att vara på fotona så hade jag nog varit lite försiktigare med att inte ha lite grann på kontot, Det kanske inte finns tid till en ny chans att återhämta sig ekonomiskt vid ett bakslag, men som sagt det du skrev nu kom inte direkt fram av första inlägget.
Själv har jag inte tänkt lyxa till med något för att imponera på omgivning men en skön säng och ett fint kök behövs. Helst skall vi ha den invigningen innan huset är inrett alla behöver inte se vad vi har inomhus.

"Sir One " sa:
Till himlen? Tror du att någon av oss är kvalificerad nog för himlen? Jag tvivlar :)

Jag fick match straff så mig e det kört för

Men har hört att det ska vara bättre på andra ställen funderar på att bli martyr ;)

"Birger " sa:
Nej, men man kan lämna arv till sin thaifru, så hon slipper bli utfattig när det är dags för oss att lämna in...

Med en sån kåk så klarar hon sig finns allti nån annan farang som kan tänka sig att ta vid

Och heder åt mannen som har vissioner...och som på egen hand antar jag ...jobbade sig ur skiten!!! En riktig entreprenör!!! Såna behövs!! Och hjärta verkar han ha haft...likaså hjärna.. :nod:

"areeya " sa:
Och heder åt mannen som har vissioner...och som på egen hand antar jag ...jobbade sig ur skiten!!! En riktig entreprenör!!! Såna behövs!! Och hjärta verkar han ha haft...likaså hjärna.. :nod:

hjärnan verkar ändå sakna en pusselbit för han tar ju risken att åka på samma blåsning en gång till, en del lär sig tydligen aldrig.

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"

"FA " sa:
hjärnan verkar ändå sakna en pusselbit för han tar ju risken att åka på samma blåsning en gång till, en del lär sig tydligen aldrig.

Hade du reagerat på samma sätt om någon blivit blåst av sin fru i Sverige? Aldrig mer en kvinna i mitt liv?

Återigen, det är på sina misstag man verkligen lär sig, Inga misstag, inga lärdomar!

Var inte så förbenat rädd för att göra misstag, det är de som tar dig framåt i livet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp