legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
3 förpackningar mindre krokar att hänga tavlor
, sa du ju ;D ;D

Det där receptet låter grymt gott, men lite för avancerat för min del.... Jag är ännu inte speciellt bra i köket. Men jag får väl försöka........ Jag sparar i alla fall ditt recept....

Lego, receptet är hur enkelt som helst, choppa ner allt, fräs kyckling först sen i med lök, vitlök, ingefära, paprika och chili (i din smak ;)). PÅ med lite kycklingbuljong och grädde och sist nam pla och basilika.

Denna basilika är underbart god, smakar inte mycket färsk, men när den kommer i den varma maten smakar den fantastiskt gott.

Inte att förväxla med Sweet Basil, h**apa. Holy Basil finns lite olika sätt att stava Khaprao, khraprao!

Lycka till lego!

Mvh Peter :wai:

Varför låter ni ungarna sova i sängen. Dom är väl inte så små.
Kan hålla med dej, det är synd om gubbarna som bara sitter hela dagarna, vilket skitliv.
Dom hade nog mått bättre av att stanna i Sverige.
Håriga? Dom kanske tycker det är snyggt :D

Hår2.webp

Ja nu har du varit social både mot unga och gamla ett par dagar.
Fattar inte det här med olika skolor, det finns privata som då föräldrarna betalar för att telningarna ska få gå där och så finns det kommunala, som är gratis?
Varför, i så fall betalar dom när det finns ett gratis alternativ?
Tänk det skulle vara i Sverige där skolorna valde ut de bästa eleverna som skulle få åka på läger.
Sicket jädra liv det skulle bli i massmedia, om att prioritera eliten. Det får man inte då kommer JO.
Så ska vi se om din räknare funkar ;)

Intressant som vanligt, lego. Jag har också varit på ett par skolor och jag håller med, det är fantastiskt vad väluppfostrade barnen är till skillnad från vuxna som klämmer en på paketet. Jag har dock inte råkat ut för detta, det är samma sak för mig som för Dan.

Och se på tusan, din räknare fungerar!! ;)

Nä, det är skillnade det, klocka tid eller inte, en annan som bor i lägenhet i stan måste ju sitta och vänta ifall vi inte skulle bestämma tid, men där är ju gubben antingen på risfältet, i huset, i ladan eller omkring, så han behöver inte sitta och vänta utan kan göra det han skall, för den som kommer vet att gubben är i närheten någonstans och så kan man sitta där på risfältet och överlägga med varandra. ;D ;D

Hej du
Nu hängde jag inte riktigt med. Tvättmaskiner, vadå tvättar i kallvatten, menar du att dom inte värmer vattnet, hur fan kör man en 90gr vittvätt då?
Eller menar du att den är kopplad på kallvatten, för det måste den ju vara. Man kna ju inte koppla in en maskin på varmvatten och sen välja en 30gr's tvätt och maskiner tar in 60gr varmvatten, hur kul kan inte det bli.

"legolas " sa:
Enkelt..... i Thailand generellt sett så får du 1 (en) kran som innehåller kallvatten, det finns INGEN varmvattenkran.
Tvättmaskinerna här tvättar enbart i kallvatten så glöm 90 gradig fintvätt, tänk istället 16 gradig fintvätt eller kulörtvätt, så kommer du närmare.....
Välkommen till Thailand.... dessutom, så ser faktiskt kläderna rena ut här, kan inte påstå att de ser skitiga ut... Kanske är det pyttelite övervärderat med 90 gradig fintvätt...????
Ja men herregud maskineländet måste väl kunna värma vattnet, det sitter väl värmeelement i burken. Väljer ni inte tvättprogam då?

Jo, det är klart att maskinen värmer upp vattnet, lego har väl tagit en leo för mycket antagligen ;D ;D. Även våra maskiner är ju kopplade till kallvattnet.

Sen språket lego, ja det brukar ju ordna sig på något underligt vis, med gester och ett stort leende. Ja, jag är avundsjuk på dig, skulle gärna vilja vara ute i ingenmansland, långt bort härifrån. Bort från allt tjafs, lutheranska mentaliteten och det övernormaliserande samhället. :-\

Jag har fått för mej att tvättmedlet i thailand är mycket, mycket starkare än här. Därför blir nog tvätten ren, ibland när man tvättat där eller lämnat in tvätten med nåt som var färgglatt så kan det komma tillbaks en aning blekare i nyansen.

Bonnlurk kan du själv :) Vad betalar man då för en maskin som inte värmer vattnet?
Finns det då inte olika tvättprogram på den då, jag menar typ 30gr. upp till 90gr. ?

"legolas " sa:
Vi betalade för denna ganska bra maskin 7.900 baht (SEK: 1.700:-) märket är LG. Det finns bara 3 stora vridbara knappar på den. En för on/off, en för torktumla tvätten och den sista för de s.k. "program" som maskinen har. "Normal", "strong" samt "stronger", detta är alltså mått på hur snabbt trumman går under tvätten.

Så ser det ut härnere, det är bara att njuta och gilla läget.

Det är ungefär likadant med vår maskin, ingen värme. Men rent blir det i alla fall. Frugan och svärmor vänder dessutom ut och in på kläderna för att spara färgen, tror dock inte att det har någon större betydelse.

"legolas " sa:
Vi betalade för denna ganska bra maskin 7.900 baht (SEK: 1.700:-) märket är LG. Det finns bara 3 stora vridbara knappar på den. En för on/off, en för torktumla tvätten och den sista för de s.k. "program" som maskinen har. "Normal", "strong" samt "stronger", detta är alltså mått på hur snabbt trumman går under tvätten.

Så ser det ut härnere, det är bara att njuta och gilla läget.

Va, torktumlar den och tvättar i en och samma maskin?, Det var som tusan, jag är tydligen helt hopplöst efter min tid. Tittade på internet för jag trodde du bluffade, men det finns alltså och här kostar den 7 990:- ca:

Ja där ser man ;D

"insayt " sa:
Va, torktumlar den och tvättar i en och samma maskin?, Det var som tusan, jag är tydligen helt hopplöst efter min tid. Tittade på internet för jag trodde du bluffade, men det finns alltså och här kostar den 7 990:- ca:

Ja där ser man ;D

Torktumlar det gör då inte vår, lego måste ha en de-luxe modell. Tvätten får allt hängas på tork som vanligt, dock finns centrifug.

Ja där ser man. Då är det inte mycket mer än en motordriven tvättvagga ;D
Men visst måste det finnas dom som värmer vattnet, eller?
Det där med hur fort trumman snurrar är det centrifugen då du menar? Annars är det så med dom olika programmen normalt sätt att dom olika programmen är dels värmen men det har ni inte sen är det hur lång vilotid som trumman har i mellan det den snurrar under tvätten. Det är så att det är den mekaniska nötningen tvättgodset i mellan som gör att tvätten blir ren. Under en sk. fintvätt snurrar inte trumman lika ofta som under en vittvätt. :police:
Men den var ju oförskämt billig.

"legolas " sa:
rättning i ledet, soldat!!! Så hette det ja... centrifugera hette det, inte torktumla..... hahah där ser man... men skitsamma, ja maskinen tar bort det mesta vatten ur de tvättade kläderna och sedan hänger man eländet på tork...

Du Rolf, du har jävligt gott om tid på ditt jobb va?? Secka detaljer om en tvättmaskin, tror du jag är en l*dyboy eller???

:D :D :D
Har varit butikschef på Electrolux i många år, började sen att köra installationer av hushållsmaskiner så det kan jag. Man fick gå en jädrans massa kurser och det var kul att sen kunna slå kärringarna på fingrarna.

Legolas skriver:
Enkelt..... i Thailand generellt sett så får du 1 (en) kran som innehåller kallvatten, det finns INGEN varmvattenkran.
Tvättmaskinerna här tvättar enbart i kallvatten så glöm 90 gradig fintvätt, tänk istället 16 gradig fintvätt eller kulörtvätt, så kommer du närmare.....

Här i Chiang Mai kan du köpa Electrolux, Siemens och LG tvättmaskiner av samma modell som vi har i Sverige, med uppvärmning, på dom flesta varuhus som säljer tvättmaskiner.. Men priset ligger på 16000 Bath och uppåt beroende på modell och storlek.

"Idag den 20 juni, så körde Yongyut omkull, eller heter det ikull."

Om olyckan inträffat i Halland så hade Yongyut kört i vält!

Exempel: "Ida när jag var ute på min vanlia ronda så rusade det ut en hunnajäkel från en have så jag ble rent ifrå mek, o cyklade vält på stället o skrobbade både knän o ärmar."

Have=trädgård

Den här omgången text var fantamej riktigt rolig, fick lov att koppla ur datorn och idka högläsning för frun. Ja bortsett från att att Yongyut plöjde ut i geografin och gjorde sej illa. Så var det riktigt kul
Du har en karma tillgodo när spärren har släppt

Ja det skulle jag vilja se när bambuträdena tar ett par steg tillbaka, då är man arg ;D ;D.

Lego, det där med att prata i mobilen är ju likadant här, man blir ju så förbannad på alla dessa vettvillingar som skall hålla på med sin telefon mitt i trafiken, är det så in i hel---v---e viktigt att alltid hålla på med denna jäävla telefon hela tiden.

Så det är nog ett globalt problem. Riset ja, det är väldigt viktigt, det är centralt i en thais liv, utan det finns inget liv, för det är grunden till liv.

Vår potatis kommer inte ens i närheten av betydelse så som riset för en thai. ข้าว khaao[sup]F[/sup] Ris och ขาว khaao[sup]R[/sup] Vit. Ris fallande ton, Vit stigande ton.

Nu får jag väl inga minuspoäng lego... :D :D hör du skillnade nu ;)

Lego du får se till att frugan o du använder riktig hjälm o inget thai skit när ni e ute o åker
det tog ett tag innan min tant fatta de men nu har hon riktig hjälm jämnt när hon tar stora eller lilla maskinen....

sen heter de Ahaan chao, ahaan glangwan & ahaan yen :)

glimten 66 :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka