legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:wai: så sant så Lego....
men glöm inte hjälm själv köpte ja me mig från sverige till tanten o hennes grabb

glimten66 :wai:

:D :D :D Ja de lär den nog göra..
säg bara till så fixar ja de när ja ska ner i sommar

"legolas " sa:
splittra hårstrån Glimten!!!! hahaha!!! det är precis samma sak, bägge sätten att prata är thai. det ena lite finare kanske, det andra kanske lite mer folkligt, eller hur???

Yes box my friend, båda har rätt. Men det är alltid kul att veta därför att det finns alltid en liten skillnad. Khaao är mer vardagligt och ahaan mer formellt som mycket riktigt legolas säger.

Sen är thiang klockan tolv, medan glang wan betyder "dagtid" alltså lunchen är inte direkt kopplad till klockan 1200 på dagen, utan kan vara klockan 1330 t ex.

Även om thailändarna använder sig av khaao chaao, khaao thiang och khaao yen, används det inte i korrekt Thai om ni förstår vad jag menar, enligt lingvisterna är det inte korrekt thai, men vem bryr sig, huvudsaken att thailändarna själva förstår varandra.

Men jag tycker att det är spännande att just veta gradskillnaderna i alla ord och fraser även om båda sätten betyder lunch så är glang wan inte någon bestämd tid, men thiang däremot då är det lunch klockan 1200.

Så för vanemänniskan thiang och för en bohem glang wan ;D ;D

Mvh Peter :wai:

"glimten66 " sa:
Då e ja en Bohem ;D

Tyvärr kan jag inte vara det på jobbet, men annars äter jag när jag är hungrig ;D och dricker alltid även om jag inte är törstig, i thailand alltså ;D ;D

Det där med den förbannade högtalaren och gapkärringen känner jag väl igen, det är precis likadant hemma hos oss. Jag blir vansinnig när det sätter igång vid 6-tiden på morgonen och ibland även på kvällen när man skall äta. Då kan man absolut inte få en syl i vädret, högtalareländet sitter 50 meter från vårt hus. >:(

Hundarna lär vi inte bli av med hemma hos oss, vi har ju ett antal hemma på gården också som svärmor tar hand om. Dom är instängda och kommer inte ut på gatan, men det hindrar inte dom ifrån att skälla utav helvete på nätterna. Men ibland kommer bilen från Sakhon Nakhon, och då kan några få en biltur dit. Jag har dock svårt för detta, är en stor hundvän. :-\

Slangbella är kanon att ha mot oönskade djur. Jag köpte en i Thailand för några år sen, en riktig sak med armstöd. Sicken kraft det blir, skjuter fast en stenkula i barken på tallarna hemma. Annars så har jag den mest mot rådjur, harar, canadagäss och vildkatter om inte hagelbössan kommer fram.

Hantverkare är sig lika överallt i värden. Lovar och så kommer dom inte, samma för en granne hemma ska göra nytt avlopp, han har lovat komma i 2 veckor nu men icke.
Hoppar du inte lite i tiden den här gången?
Hur har du lyckats få Madicken och Tjorven i samma film???

"legolas " sa:
Jo det kan jag förklara!!!! Det är bara poeter och författare som är fria.....
Se bara i bibeln där de blandar och ger. "Det gick ut ett påbud att alla nyfödda
gossebarn skulle dödas", och så påstod man att Herodes låg bakom detta, och den stackarn har fått bära hundhuvudet nu i över 2.000 år för den slakten.

problemet med den anklagelsen ifrån de s,k, kristna som skrev bibeln var att Herodes hade varit död i nästan 10 år när Jesus föddes. Så med det i åtanke, kan jag få blanda in Madicken och Tjorven, det är ju ända samma författarinna.....

;D ;D ;D
säger som min gamle far sa, Du tolkar sanningen, som Fan när han läser bibeln ;D

Nä tjorven och madicken får han stå för själv ;D ;D ;D

"Rolf " sa:
Just, för hemma på våran gata i stan är det inte så :D

haha, tja tjorven och madicken känns som hundra år sedan och de gatorna är nog också väck nu, tyvärr. Ibland kommer nostalgin över en som ett tungt svart sommarmoln med regn ;D

Vi är lite mer praktiska än så, skiftnyckeln är det som vi har att luta oss mot. JP Johanssons skapelse :D

Svetsat fast stänger att hänga tvätten på !!! :o :o :o

Det måste ha varit i nåt sorts LEO-rus du tog det beslutet.
Är det meningen att hon skall fixera tvätten på stängerna med skruvtvingar då eller?

Har du hört talas om tvättlina och klädnypor nån gång?

Nej, jag har inte en aning om vad du pratar om.
Själv har jag aldrig kört tvättmaskin i hela mitt liv. Men har nästan förstått att det är bland det roligaste man kan göra. Det räckte att barnen spillde lite vatten på kläderna, så skulle dom in i maskinen enligt Hjärtat jag är gift med. Eller så gick hon i garderoberna o luktade på dom rena plaggen som låg där, o vips in i tvättmaskinen med dom för dom luktade inte nytvättade.
Så det är nog himla intressant att köra tvättmaskin!
Men att byta klädsträck har alltid varit min syssla.

"legolas " sa:
Din gamle Gnu, skall bara meddela dig att under ett stadigt LEO-rus så tar man de bästa besluten. Har DU hört talats om klädhängare som man hänger på dessa stänger, helt imponerande bra. Jag kan hänga upp emot 60 - 70st av dem på dessa stänger....Som bevis så får ni höra med Rosen66, han kommer hit imorgon och hälsar på.......

Ge han en kram från mej. ;)

"legolas " sa:
Hallå där, visserligen bor jag i Thailandet... men HELT har jag inte släppt min bögfobi, så den kramen får jag be en av ungarna att dela ut då, hahahaha!!!

Be gärna bägge barnen så det blir en rejäl kram från mej. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp