legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag menade faktiskt inte att ligga i hängmattan hela tiden är liktydligt med att inte göra någonting utan snarare att inte vara på språng hela tiden.Ta det lungt efter ett långt arbetsliv och njuta av naturen och lagom med motion så att man mår bra. 8)

"gunnarg " sa:
Jag menade faktiskt inte att ligga i hängmattan hela tiden är liktydligt med att inte göra någonting utan snarare att inte vara på språng hela tiden.Ta det lungt efter ett långt arbetsliv och njuta av naturen och lagom med motion så att man mår bra. 8)

Ja gunnarg, du har rätt i att man ska kunna ligga i hängmattan och njuta.
Ingen har ju sagt att det ska vara hela dagen, gå en runda med hunden eller påta lite i trädgården, leka lite med min apa OCH ligga i hängmattan då är min dag fin.
Jag har tur på samma gång då jag inte lider av sjukdom eller övervikt.

Hej Lego.Handikappade barn som typ CP och mongolid ser man inte i Thailand,finns det nagra speciella hem for dessa.Har fragat frugan men hon vet ingeting.
//Roger

"legolas " sa:
Thailand som helhet vet jag inget om, men här i Isaan, där ser jag här i vårt område en kvinna som har ett mongolit barn, en pojke för övrigt. Till vardags så skickar hon iväg pojken till en specialskola (internat tror jag) och så är mormodern den som "take care". Stundtals när det är lite kalas här på gatan, typ 5 ggr per pår, så tar mamman hit den mongolide pojken och så får han springa omkring här fritt och vilt.

Pojken är 18 år tror jag cirka, ser ut som om han är 12 och så är han ju i sinnet som en 4-5 åring!! Alla thai verkar fördra honom utan problem, och han får göra precis som han vill, och det märkte ju både jag och min polare amrisen Dan. Pojken gick in i våra hus som han ville och rev fram grejor i skåpen. Eftersom thai ju inte är så himla sugna på uppfostran, så var ju denne pojke fullständigt förvildad.

Jag gjorde ju då något som min fru nog innerst inne hatade. jag tog tag i pojken och visade honom mer eller mindre handgripligen att han icke fick gå in i vårt hus. Dan gjorde EXAKT likadant han också.... och resultatet blev...vadå? Jo pojken slutade att springa in i husen här på gatan, så alla blev ju glada.

Denne pojke tycker jag på sitt sätt är ett snille faktiskt. När det är fest, så är han fastlimmad uppe på scenen som thai alltid ordnar till och så sjunger han karaoke natten lång. han får hållas, ingen thai vågar ju sticka ut hakan och säga till honom att gå och läga sig. Killen, han kan varenda slagdänga tror jag, alltså thai-låtar. han kan ju dom utantill, för han klarar ju naturligtvis inte att skriva och läsa.... Så man måste nog säga att killen har ett grymt minne för sångtexter.....

För övrigt så är han den ende mongolide jag sett här under 4 års tid. CP-skadade barn har jag inte sett ett enda ett. Antingen så matar dom fiskarna med dessa barn, eller så skickas dom iväg till institutioner av något slag. Jag tror på det sistnämnda naturligtvis. Men att thai skulle skämmas för dom är nog ställt utom allt tvivel... Men att få thai att erkänna det, är nog något vi aldrig kommer att få uppleva....

legolas

ps. Talade precis med min fru, och där fick jag inte reda på mycket. jag tror inte de vill snacka så mycket och öppet som vi är vana vid. Hon berättade i alla fall att pojken sedan ett par år tillbaka är placerad ihop med munkarna i det lokala templet här. Jag tror att en tillräcklig dusör till templet gör att de kanske kan ta hand om sådana barn då, men vet inte...

dsme
Jag förundras också över att thailändarna inte behöver glasögon.Är det därför det sker så många trafikolyckor.

Fick för bara ett par dagar sedan reda på att tjejen inte använder sina glasögon för att någon sagt att hon såg gammal ut,så pga detta står hon ut med regelbunden huvudvärk vilket jag är övertygad beror på att hon inte använder sina brillor.Här snackar vi fåfänga på hög nivå,jag har dock en lösning på att få henne att ändra sig:Inga brillor inget ris. :police:

"driftern " sa:
Fick för bara ett par dagar sedan reda på att tjejen inte använder sina glasögon för att någon sagt att hon såg gammal ut,så pga detta står hon ut med regelbunden huvudvärk vilket jag är övertygad beror på att hon inte använder sina brillor.Här snackar vi fåfänga på hög nivå,jag har dock en lösning på att få henne att ändra sig:Inga brillor inget ris. :police:

Hon vill ha ris på sittdynan

"driftern " sa:

Själv har jag fått höra att -om jag börjar använda glasögon skämmer jag bort ögonen och då ser jag ännu sämre :o

HEJ LEGOLAS.
JAG VILL BARA SÄGA ATT JAG LÄSER DIN DAGBOK NU, JAG HAR INTE KOMMIT SÅ MÅNGA KAPITEL ÄNNU, SÅ JAG KOMMER ATT HA ATT GÖRA DETTA ÅRET INNAN JAG ÄR IKAPP.

JAG TYCKER ATT DU ÄR DUKTIG PÅ ATT SKRIVA. MAN LEVER SEJ IN I DEN. DU FÅR EN TILL ATT VILJA TA MED SEJ MIDDAGS MATEN TILL DATAN. MAN VILL BARA LÄSA MER OCH MER.
TACK KOMPIS FÖR ATT DU VILL BERÄTTA OM DITT LIV.

MVH BERTIL.

"legolas " sa:
Tack skall du ha Bertil, lite komplimanger skadar aldrig, de värmer gött

Igen tack - legolas

[/quote

skrivandet är nog ok men för långrandigt för att passa på ett forum. Skriv en bok i stället.
No hard feelings men jag tror väldigt få orkar läsa allt.

"Sir One " sa:
"legolas " sa:
Tack skall du ha Bertil, lite komplimanger skadar aldrig, de värmer gött

Igen tack - legolas

[/quote

skrivandet är nog ok men för långrandigt för att passa på ett forum. Skriv en bok i stället.
No hard feelings men jag tror väldigt få orkar läsa allt.

Smaken är som baken dvs delad ! och tur är kanske det.. i det här fallet har jag en totalt motsatt åsikt än din. Tror att väldigt många följer legolas erfarenheter och betraktelser med stort nöje.

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCXX (1.120), Thailand
2.101 svar - 59.952 visningar

Barnen har börjat i skolan nu igen, så deras ”sommarlov” är över för denna gången. Jag måste ju tillstå att det är himla gött att slippa köra ungarna varje morgon till skolan, och sedan varje eftermiddag åka in till Chaiyaphum igen, och hämta hem dom. De själva vill ju också hellre åka med Teacher ”A”, för där på pick up-flaket sitter ju 8st andra ungar, så det är ju oftast ganska roliga färder till och från skolan...

Det blir ju nu lite dyrare för barnens mamma Alaam för varje skolår som passerar. När de var yngre, så kostade det ju bara ett par hundralappar (SEK) varje skolår. Men nu så kostar det henne för Soda 7.500 BAHT, och för Namkaeng runt 5,500 baht per skolår. Till detta i år, så får hon köpa in totalt nya skoluniformer för Soda, och köpa nytt även till Namkaeng för hon växer ju som en gnu på grönbete.

Detta lilla yrväder är lika lång som Yongyut numera.... Soda har börjat få basröst så smått... Ja jösses vad tiden går fort, och man märker det väl speciellt när man har ungar runt bena hela tiden. Ur det hänseendet så har väl gubbsen nere i Jomtien alltid det lite lättare.... De rör sig ju runt yngre damer hela tiden, och inte med nödvändighet samma unga damer.... Så där märker de kanske inte av själva att de blir äldre.....

Jo förresten det har vi ju redan pratat om. De söp och festade för mycket därnere i Jomtien så att viriliteten försvann samma väg som glassen gjorde i högsommar-värmen...... Så OK, det kanske är bättre då att vara häruppe i Isaan, och märka att man blir äldre i spegeln, än att märka det i sovrummet, eller hur?

Chaiyaphum -
Current Weather -
May 22, 2012

35 °C
26 °C
rainy
20% precip coverage

Relative Humidity 51 %
Wind 7.4 km/hr
Cloud Very Cloudy Sky

Tomorrow Sunrise 05:39
Today Sunset 18:38
Yesterday Max Temperature 34.7°C
Morning Min Temperature 25.6°C
Amount of Rainfall 07-07 0.0 mm

Yes, så här ser det ut för tillfället här i min region I Thailand. Det finns alla dagar nu lite moln på himmelen, och det börjar oftast att regna på seneftermiddagen nästan alla dagar. Går över snabbt, och marken suger åt sig all väta som en drucken och törstig svensk i baren i Pattaya....

Handskak

Till detta i år, så får hon köpa in totalt nya skoluniformer för Soda, och köpa nytt även till Namkaeng för hon växer ju som en gnu på grönbete.

Hej

Är det inte så att föräldrarna köper skoluniformer, men får tillbaka pengarna mot uppvisande av kvitto, dvs. säga att Thailändska staten står för kostnaden?

Detta är den information som jag har fått.

Ubon

"matteisurin " sa:
Smaken är som baken dvs delad ! och tur är kanske det.. i det här fallet har jag en totalt motsatt åsikt än din. Tror att väldigt många följer legolas erfarenheter och betraktelser med stort nöje.
Så även jag. Finner stor glädje i att läsa det.. Var nog lite trött igår. Man kan bli det efter en halv back öl :)

Som vanligt är det roligt och intressant och läsa dina händelser, Karma kommer nu direkt :-)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp