legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mina herrar!

Nu blev jag imponerad! Av garn och "plank" beskrivningar.

En sådan där "stickplanka" ska jag skaffa mig så fort jag kommer ner. Det verkar spännande.Hoppas att någon kan lära mig hur man gör.

"legolas " sa:
Rolf!! angående ditt långa inlägg tidigare här på denna sida, så måste jag säga att du imponerar på mig!! Det låter helt Ok det du säger och får man inte en karma för det, så lär du aldrig få en karma....så här kommer den...

Bra inlägg Roffe!!!!!

legolas
:wai: :)

"Rolf " sa:
Nu ska du få min teori om dom här djuren som kallas människor.
Det hela handlar om att vilja ha makt och kontroll, att visa att man är bäst på att underkuva alla varelser som lever.
Ända sen den första inteligenta människan skapades, alltså neandertalarens efterföljare.
Eller den grenen som utvecklades paralellt med neandertalaren så har det funnits en drift hos människan attt ta kontroll över andra levande djur.
Det enbart för att visa att jag kan och jag har makt att kunna underkuva andra individer.
Dett bidrar till att den personen uppfattas som en sk. ledargestalt som andra ser upp till.
Det är ju inte bara människa djur utan det finn även i många rellationer mellen människor.
När honorna träffas och förundras över hur hon kan få sin hane att göra si eller så, då blir hon genast beundrad, och vise värsa när det gäller hanarnas makt över honorna.
Det är där som man kan börja fundera över den flock metalitet som kan uppstå i vissa sammanhang.
Tex. i Americas Got Talent, där en intelligen varelse lyckats att underkuva en annan.
Det uppstår en beundran av denna varelse och han är bäst för stunden.
Det är här som vi människor misssat nåt, vi tror att vi äger den planet som vi lever på.
NÄ vi har den bara till låns så länge som naturen tycker.
Och vad gör vi?? lämnar tillbaks den som vi fick den ???
Icke, vi bestämmer och skiter i dom resterande varelserna som försöker leva på planeten.
Så är det tror jag.
Då kommer den gruppen som inte lyckats fullt ut och säger, men hundarna tycker det är roligt.
I h@lvete heller, dom skulle hellre kuta runt i skogen och käka ekorrar och föröka sej när dom vill ut att nån styr deras liv.
,vh Rolf

Bra inlägg Rolf Ger dig karma for denna analys.

Visst underordnar sig dessa hundar sin ledare , men
naturligtvis mår de inte bra.
Precis som männen i liknande situationer.

Frihet är enligt min mening det viktigaste i livet.

"ragnela " sa:
Mina herrar!

Nu blev jag imponerad! Av garn och "plank" beskrivningar.

En sådan där "stickplanka" ska jag skaffa mig så fort jag kommer ner. Det verkar spännande.Hoppas att någon kan lära mig hur man gör.

Frugan och dottern använder en virknål när dom stickar och flyttar garntråden från en spik till en annan. Det går väldigt snabbt och ser inte svårt ut precis som lego säger.

Rolf det var det bästa jag läst på mycket länge,hade det gått så hade du fått dubbla karma.

Och till Legolas,Jag slutade titta på tv för ganska längesedan tack vare sådan här skit finns i mitt tycke inte något vettigt att titta på som är värt namnet nä mer "fem myror är fler än fyra elefanter" i rutan.

Varför tar man inte emot sej när man vurpar ???
Sitter och lurar på det, kan det va så att du trots allt tog emot med händerna men klappa skallen i och tuppade av innan du hunnit dämpa fallet med händerna.
I och med att du tuppar av så blir du lika lealös som en lördagskväll.
Eller när du går på toa så får du väl en uppfattning om lealös :D :D

Fick tvärstopp med en cykel som ung, cykeln snurrade helt runt. Skrapade upp endast ena ansiktshalvan hann inte med att ta emot mig med händerna. Olyckan skedde på ungefär samma sätt så som du tror att den hände. man hinner inte släppa händerna från styret på något konstigt sätt.

Krya på sig och upp på cykeln igen och då med hjälm.

"legolas " sa:
Tack skall ni ha alla 3 gubbs.....jag kanner mig mycket battre nu nar jag fick
in denna forklaring.......Jag kor pa den och nu skall det fanimej cyklas MED hjalm snarast.

Sitter just nu pa ett internetkafe, visar foto imorgon i en gudsforgaten by nanstans utanfor Khon Kaen, byn heter Noon Rang (de uttalar Noon Lang forstas.... primitivt som fasen forstas... datorerna ar nog ifran 1969 nan gang men alla ar glada har och bryr sig bara om det INTE funkar...

legolas
ps. uppehallstillstandet fixat idag ihop med 90 dagars rapporteringen samtidigt....
Grattis till det :thumbsup:

"legolas " sa:
Chaiyaphum MCCCXXVIII, Thailand
2.665 svar - 80.785 visningar

Satt idag fredag och hade just inget för mig emellan 2 saker att pilla med..... Jag tog fram mina dokument återigen rörande husbetalningen o.s.v. och försökta att finna lite svar som kunde vara roliga mitt emellan alla röda siffror. Jag grävde mig bakåt tills den allra första inbetalningen vilket då var handpenningen på 100.000 baht

Så att husägaren gav oss chansen och var villig till att ge oss lån på detta hus är mig fortfarande lite av en gåta.

Kan tänka mig att det beror på att säljaren står som ägare av huset tills det är fullbetalt.

Kolla upp detta , och om så är fallet forsok att slutbetala så fort som mojligt, kanske genom att låna från annat håll.

Hajar inte riktigt,betalar du 27000 för ditt boende varje månad.
Måste missförstått vad du skriver.

Så rätta mig om jag har fel.

"legolas " sa:
BosseJ - Ingen chans att låna på annat håll... jag är falang och min fru har inga fasta inkomster att tala om...

Man tycker ju att frugan borde få låna när det finns en borgenär, men de är stenhårda och det kan man ju visserligen förstå. Har du inga möjligheter att låna i Sverige? Tänkte då om du fortfarande är skriven/folkbokförd här?

Jag tittade på Tv i går eftermiddag. Råkade då få se något som liknade en Thailändsk variant av "stadskampen". Det var väl kanske inte så märkvärdigt, men det var Phitsanulok mot Chaiyaphum! Phitsanulok vann första omgången med 10000 poäng mot 6000 för Chaiyaphum. Det du Legolas :D :D . Fortsättning följer nästa söndag.

/Anubaan

En liten fundering.
Intressant det där du skriver om hushållningen. Jag har också ett himla besvär med att få frugan att sätta in mat i kylskåpet. I går köpte hon en sådan där kokt och jätte seg gammal höna/kyckling. Hon åt lite av den i går kväll. Idag så stod resterna kvar i köket under ett plastlock!
Men det där med matkostnaderna tycker jag mig inte känna igen. Fast Kannika lagar ju inte så mycket mat hemma, vi brukar äta lunch ute varje dag endera på Big C eller Lotus och ibland på något enkelt matställe längs vägen. Det kostar oss aldrig mer än 100 bath per dag.

Till frukost så blir det ibland ägg stekt eller kokt alltid rostat bröd. Frugan äter bara smör på brödet jag lägger nog ca 200 bath i veckan på skinka och ost, men det tycker jag att jag är värd!

Men en sak känner jag igen, lite samma som att lägga för mycket mat på tallriken, frugan köper alltid för mycket av allting. Jag tycker att det är ok att köpa en somoh men hon köper tre om jag inte ser upp samma med all frukt. Resultatet är ju att mycket blir för gammalt och måste slängas. Jag undrar om detta inte grundar sig på att de gärna vill visa att jag har minsann råd att handla, jag behöver inte vara snål. Vad tror ni som läser detta?

/Anubaan

"ledarn " sa:
Så som frugan förklarar varför maten får stanna på bordet är att då kan man ju ta för sig när som, om den står kall i kylen smakar det inte lika gott..
Hon gillar fortfarande att små äta lite på rumstempererad mat.
Men efter ett tag så åker maten in i kylen eller kastas..
(Lite har hon lärt sig) ;D

Att handla lite för mycket gör hon i Thailand men inte här.
Att ta för stora portioner har jag aldrig sett varken hon eller dottern gör. Dom tar hellre en extra omgång istället :thumbsup: :thumbsup:

Nja, vi har ju bott i Sverige i nu snart 2 år. Thaibeteendet sitter kvar i mkt hos min fru. Stora portioner på talriken(typ 1/2 kg ris) samt allt det andra staplat på riset. Hon uppför sej bättre när vi är på restaurang eller hos vänner med ätandet...Och kylskåpet har det tagit mej lååång tid att lära henne förstå! Här kan man hitta fortfarande många saker ibland som inte hör hemma där...he,he.Köpa frukt o grönt görs i allt för stora kvantiteter...alltid...mycket får slängas...ligger väl lite i Thai(isaan)-mentaliteten att det ska vara mycket av allt och ingen planering...men visst...framsteg göres..man kan ju inte begära att en 40-årig kvinna skall ändra på gamla vanor helt...så där plötsligt!!!... :o

Frank

Hej på er alla, här är en ny gubbe som lever med en thaikvinna i Sverige.
När min kvinna flyttade hit så gav jag henne pengar som skuller räcka till hennes privata utgifter, maten vi åt samt det hon ville skicka till Thailand. Allt detta har fungerat klockrent från första dagen. Det är snart dags att fira 3 år i Sverige för henne.
Only2

Det där med maten känner nog de flesta igen. Det tog ett tag för frugan att inse hur dyrt allting är här så nu är det hon som stoppar mig när vi åker och handlar, förutom när vi åker till den lokala asiatiska livsmedelsbutiken Thai fong förstås. Då blir man helt plötsligt pojken med guldbyxorna :laugh:

Men visst, riset som kokas står ofta framme och typ jäser så det blir nån grötig stinkande sörja kvar. Mycket sånt blir det men jag har insett att det är lika bra att låta henne hållas. Livet är för kort för att bråka om småsaker och huvudsaken är ju att vi har varandra. Mesigt men sant!

Typ ris fasen köp inte de i thai affären gå till nån av dom större grosisterna så e det nästan halva priset på säckarna ..thai shoppen 380-420 grosisterna 220.-230kr
Min tant e nästan aldrig i en thai shop längre hon hittar det mesta i dom lokala små butikerna till mycke bättre pris
Hon säger bara nej att thai butikerna e för dyra nu för tiden e det inte ofta jag handlar me henne för går ja in i en butik så tar ja bara det ja vill ha men nej det får ja inte för då säger hon bara Peng makk :)så nu sköter hon det själv me sina polare här om kring

För det första, att burken pajar händer oss alla det gäller att spara sitt arbete med en intervall av ca 5min i tex Word går det att ställa in autospar så man slippet tänka på det.
Sen kan det ju bli strömavbrott också, så spara ditt arbete så ofta som möjligt, eller jobba mot ett USB minne.
Sen nu när jag sitter i skiten med visum och frakter ner till Thailand så tycker man det är ju samma för dom som vill in i Sverige på laglig väg.
På gott och ont.
Skillnaden är ju i mitt fall att jag har en gigant i Thailand som tar han om lilla mej.
Nämligen nån kille som kallar sej för Legolas
:wai: :D :D

"Rolf " sa:
För det första, att burken pajar händer oss alla det gäller att spara sitt arbete med en intervall av ca 5min i tex Word går det att ställa in autospar så man slippet tänka på det.
Sen kan det ju bli strömavbrott också, så spara ditt arbete så ofta som möjligt, eller jobba mot ett USB minne.
Sen nu när jag sitter i skiten med visum och frakter ner till Thailand så tycker man det är ju samma för dom som vill in i Sverige på laglig väg.
På gott och ont.
Skillnaden är ju i mitt fall att jag har en gigant i Thailand som tar han om lilla mej.
Nämligen nån kille som kallar sej för Legolas
:wai: :D :D

Stackarn då lär du bli sittandes i svedala i vinter då ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp