legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
öronproppar tillhör Tesco Lotus standardsortiment numera, så strunta idom. Strunta i Dalahästen och ta hårt bröd istället... ;D ;D ;D

legolas

Skall försöka, knäcke är ju rätt skrymmande. Har Du verkligen tänkt igenom det där med Dalahästen.......?

Nä ryssarna kommer att knäcka Thailand, det är då säkert. Thailand ser bara ”baht och dollar-sedlar”, och struntar varifrån dessa kommer. Men det kommer att bli en intressant kraftmätning när Ryssmaffian sätter klorna i vid sidan av vägen-arbetare och barverksamheten, och sedan den kriminella marknaden. Thai kommer att vara som små möss i sina lama korrumperade försök att klara den situationen....

finns det ingen som kan varna regeringen om vad som håller på att hända?

hej Lego ! jag tänkte bara på din ränta i dag ca 6% ? bank lån ca 2- 2,5 % ? och lagfarten måste ju betalas till slut ändå ,så det måste löna sig med banklån ?

hälsningar från kalla Sverige :-)) ps tränar på cyckel som du föreslog :-(( inget vidare resultat men det är bara nya tag som gäller ;D

150641_4564703114174_304153780_n.webp

Är lärarnas lön verkligen så "hyggliga"? Som jag skrivit innan så jobbar frugans kusins farang man som Engelska lärare på en av skolorna i Lomsak. Hans månadslön är på 15000 Baht i månaden och då är han den bäst betalda läraren på skolan enligt han själv. Har flera skolor inne i staden, den här som han jobbar på är den som skall vara bäst och är dyrast att gå på.
Thailändarna själva verkar tro att deras lärare har jättelöner frugan blev chockad när hon hörde ifrån han hur låg den var, trodde ögonen skulle ramla ur skallen på henne.

Ja 30 000 var lønen før en farang eng. lærare sa han men då hade han fått flytta till en annan stad och det var inte aktuellt. Ville han ha jobb hær fick han nøja sig med 15000.

Jag trodde dom anstællda på privatskolorna var bættre betalda, dom sæger ju att dom skall vara bættre men svårt att tro att dom bæsta lærarna går till privat med lægre løn men dom kanske får något annat i gengæld. Men det ær ju Thailand inget ær logiskt.

:DTänkte ju inte fortsätta den tråden om lärarlönerna, Legolas vet varför :D Men jag blev upplyst om 30000 thbt/mån även jag om jag tog en tjänst på gymnasiet i Song Hong ..så det lär stämma bra ,dock skulle Thai endast a 15000 enligt samma sagesman ...
Nåväl Legolas ,detta med att dö i Thai ,det tilltalar mig på samma sätt som du tänker ,i glädje festas ditt liv av ,folk är glada ,sen följer hela byn dig till den sista vilan ..i ugnen...
Sen tar dom hand om din sörjande hustru ,stöder henne under lång tid ......

För att inte tala om detta med vård på ålderdomen , finns inte den Thaifru som inte sköter sin man /farang i hemmet när han blir sjuk och gammal. Det är nåt annt än Svenska långvården ..Fy skäms Sverige att behandla sina gama Svenskar på det sättet..

Och hær sitter jag och betalar privatskola før 2 ungar kænns ju helt meningsløst då om den statliga skulle vara bættre.

Nä det är väl så, frugan säger att det är den näst bästa skolan i staden, den bästa är där kusinens man är Eng. lärare. Men hon vill inte flytta ungarna för nu är dom inskolade här.

Dessa 2 privatskolor är också stora och rejäla, dom är större än den statliga vi har här, har inte varit inne i klassrummen men skolgården och fastigheternas utseende på utsidan så är dem privata här större och i mycket bättre skick.

Där vi bor så går brudens syster och brors ungar i en statlig skola som är gratis, men där lär inte läraren ut så bra plus att dom aldrig har några läxor, medans gummans grabb går i en privat skola och där så har dom flera prov och läxor varje dag

Ena ungen kom hem med läxa ifrån Engelska lektionen en dag. Hon hade fått en mening av läraren som hon skulle översätta. Meningen läraren hade skrivit var "pointingatapen" så man kan ju säga att om många i Sverige har problem med särskrivnig så har Thailändarna det motsatta, problem med samskrivning. ::)

Och du har varit för länge i Thai min vän, du förstår kinesengelska ;D
Mao betyder fö. Full ...De har en katastrofalt Engelska , ibland helt obegripligt ,jag talar ganska korrekt Engelska ,anledningen är att jag arbetat som säljare i ett amerikanskt företag med kontor över hela värden ,bla. I London, dom påståd sig inte förstå min taskiga Amerikainfluerade Engelska så det var bara att öva på detta :).mNär jag skall köpa telefonkort i byhandeln så säger jag kun mi One To Call Ba , tjejen tittar konstigt på mig ,menjang...Ok tänker jag då ,Onetocå rättar jag då , aha säger dumskallen ,jani påm lo .... :D

"legolas " sa:
Hahaha, de e la för go.......jag är så oduglig på thai så jag är tvungen att göra det lätt för mig, och säger i samma situation som din:

- " One to call, ha roi baht" och så visar jag min telefon...

och det funkar varje gång... ;D ;D ;D

legolas
555

Tur att de håller sig på turistortern , uppe hos oss finns bara de sevärdheter en dum ryss inte förstår sig på ;)För övrigt " Gecko" så har jag inte sett nicket " cheta" eller har jag missat det tro , trevlig kille (han också) :D

"BY" är det motsvarigheten av ett litet samhälle med ett litet centrum, lite butiker, bank/ATM, polisstation nåt kommunhus, statlig skola etc.
Eller är det en liten grupp av hus med släktingar och annat löst folk som bor ihop som ett samfund?
Känns ibland som alla har en egen definition av by. När jag säger hemma i "byn" så menar jag det förstnämda ett mindre samhälle, men känns som om andra menar det sistnämda för antar att det finns såna lite primitivare byar med.

Då får jag säga samhälle hedanefter då för det här är ingen by så som du beskriver det men heller ingen stad för den bor vi 6 km utanför (Lomsak). Här i Ban-Tio så finns det bank/ATM, 4 st internetcafeé, polisstation några små butiker, nu bygger dom Tesco extra och 7-11, har någon typ av kommunhus men inte Amphoe, egen stor statlig skola etc, Så Thailands första samhälle är jag en del av ;)
Men då vet jag för jag har börjat mistänka att vi har olika definition på by.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp